AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Har lyst på hund, og har noen ønsker men usikker på hvilken/hvilke raser som kan passe. Det jeg vil ha er en liten hund, med lite pelsstell og som ikke behøver timesvis med tur hver dag. Bør også kunne være hjemme alene et par timer. Hvilke typer tror dere kan passe meg? Anonymkode: 19fc3...c25
Million Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 (endret) Malteser? De er røytefrie, hvite, og må klippes noen ganger årlig for å ha en mere lettstelt lengde på pelsen, såkalt "puppy cut". Det koster jo litt å ta dem til hundefrisør, hvis du da ikke kjøper maskin og lærer deg å klippe selv, men da blir det jo gjerne litt i korteste laget kanskje. Men klippes de, så er det ikke noe særlig stell av pelsen utover en gjennombørsting en gang i uka. Jeg vil tippe den må bades noen ganger i året, pga hvit pels som fort blir grå i sommerhalvåret eller når hunden går på skitne gater. Som regel er det kun utstillingshundene som har den laaaange pelsen som krever så mye børsting og stell. Malteser er en selskapshund som er veldig grei å ha med og gjøre. Krever ikke all verden av sin eier når det kommer til trim. De liker selskap av mennesker da. https://www.nkk.no/raser/malteser-article8234-919.html Endret 8. mai 2020 av Million
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 Bichon frise, cockerpoo, pomeranian, chihuahua, yorkshire terrier... Bedre å ta testen på NKK og lese om de som du får opp. https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: a1144...5c9
Troyamin Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 Hva har du å tilby en hund? Ikke timesvis med tur, kan jo tolkes som om du ikke gidder å gjøre særlig med hunden. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 Jeg må innrømme at jeg alltid blir så usikker på hva som menes med lite pelsstell og en liten hund. Mitt inntrykk er at det er ganske individuelt hva folk legger i det. Ved siden av det som er nevnt, hva med en papillon eller japansk spisshund. Sistnevnte har skittavstøtende pels så krever mindre stell enn man skulle trodd med tanke på at den er fluffy og hvit hund. Anonymkode: 88e9b...901
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 3 minutter siden, Troyamin skrev: Hva har du å tilby en hund? Ikke timesvis med tur, kan jo tolkes som om du ikke gidder å gjøre særlig med hunden. Nå er det forskjell på å gå fler timer hver dag kontra å aktivisere hunden på andre måter. Har ikke helse til å gå turer på 1-2-3 timer sammenhengende i et tempo som for eksempel en setter vil ha behov for. Kan jo sykle lengre turer i sommerhalvåret men det er mye holke og snø her vinterstid, Anonymkode: 19fc3...c25 1
lillesnillelilla Skrevet 8. mai 2020 #7 Skrevet 8. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må innrømme at jeg alltid blir så usikker på hva som menes med lite pelsstell og en liten hund. Mitt inntrykk er at det er ganske individuelt hva folk legger i det. Ved siden av det som er nevnt, hva med en papillon eller japansk spisshund. Sistnevnte har skittavstøtende pels så krever mindre stell enn man skulle trodd med tanke på at den er fluffy og hvit hund. Anonymkode: 88e9b...901 Jeg vil ikke ha en som MÅ gres daglig for å unngå at pelsen floker seg.
Bombibit Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har lyst på hund, og har noen ønsker men usikker på hvilken/hvilke raser som kan passe. Det jeg vil ha er en liten hund, med lite pelsstell og som ikke behøver timesvis med tur hver dag. Bør også kunne være hjemme alene et par timer. Hvilke typer tror dere kan passe meg? Jeg synes ikke du bør kjøpe deg hund. 3
lillesnillelilla Skrevet 8. mai 2020 #9 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, lillesnillelilla skrev: Jeg vil ikke ha en som MÅ gres daglig for å unngå at pelsen floker seg. Ja, og der var jeg plutselig ikke anonym mer. Det jeg ønsker meg i en hund er rett og slett selskap i det daglige og som sørger for at jeg må ut på tur hver dag, selv om det ikke blir timesvis hver dag.
lillesnillelilla Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, Bombibit skrev: Jeg synes ikke du bør kjøpe deg hund. På hvilket grunnlag? At jeg ikke har mulighet til å gå tur i mange timer hver dag, børste hunden daglig og har lyst til å vite at hunden takler å være hjemme aleine mens jeg er i butikken? Kan love deg at en hund hos meg får nok stell, trim og kjærlighet. Dessuten så slipper den å være aleine en hel arbeidsdag. Og i forhold til tur - forskjellige raser trenger ulike ting, noen trenger mer fysisk og andre trenger mer mentalt. Endret 8. mai 2020 av lillesnillelilla 4
Bombibit Skrevet 8. mai 2020 #11 Skrevet 8. mai 2020 2 minutter siden, lillesnillelilla skrev: Kan love deg at en hund hos meg får nok stell, trim og kjærlighet. Dessuten så slipper den å være aleine en hel arbeidsdag. Så flott. I ditt første innlegg virket du ikke så interessert. Da tok jeg feil, beklager det. 1
Fredelig Skrevet 8. mai 2020 #12 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, Million skrev: Malteser? De er røytefrie, hvite, og må klippes noen ganger årlig for å ha en mere lettstelt lengde på pelsen, såkalt "puppy cut". Det koster jo litt å ta dem til hundefrisør, hvis du da ikke kjøper maskin og lærer deg å klippe selv, men da blir det jo gjerne litt i korteste laget kanskje. Men klippes de, så er det ikke noe særlig stell av pelsen utover en gjennombørsting en gang i uka. Jeg vil tippe den må bades noen ganger i året, pga hvit pels som fort blir grå i sommerhalvåret eller når hunden går på skitne gater. Som regel er det kun utstillingshundene som har den laaaange pelsen som krever så mye børsting og stell. Malteser er en selskapshund som er veldig grei å ha med og gjøre. Krever ikke all verden av sin eier når det kommer til trim. De liker selskap av mennesker da. https://www.nkk.no/raser/malteser-article8234-919.html Hvorfor i all verden foreslå en rase med masse pels, som krever ekstremt mye pelsstell, til en person som ønsker en lettstelt hund? Jada, den kan klippes (slik at alt som preger rasen eksteriørt sett forsvinner.) Men hva med å foreslå en rase som i utgangspunktet ikke krever pelsstell? 2
Troyamin Skrevet 8. mai 2020 #13 Skrevet 8. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det forskjell på å gå fler timer hver dag kontra å aktivisere hunden på andre måter. Har ikke helse til å gå turer på 1-2-3 timer sammenhengende i et tempo som for eksempel en setter vil ha behov for. Kan jo sykle lengre turer i sommerhalvåret men det er mye holke og snø her vinterstid, Anonymkode: 19fc3...c25 12 minutter siden, lillesnillelilla skrev: Jeg vil ikke ha en som MÅ gres daglig for å unngå at pelsen floker seg. 10 minutter siden, lillesnillelilla skrev: Det jeg ønsker meg i en hund er rett og slett selskap i det daglige og som sørger for at jeg må ut på tur hver dag, selv om det ikke blir timesvis hver dag. 5 minutter siden, lillesnillelilla skrev: Kan love deg at en hund hos meg får nok stell, trim og kjærlighet. Dessuten så slipper den å være aleine en hel arbeidsdag. En hund, uansett størrelse (voksen) skal optimalt sett ha 6 km tur hver dag. Dette for å få i gang tarmsystemet. At du kan sykle om sommeren er kjempeflott, men hvordan løser du det med en hund som da er godt trimmet, på vinterstid? Dersom du heller satser på gåturer delt opp i løpet av dagen, så må hunden uansett få lov til å løpe. En liten hund kan heldigvis få strekt godt ut i stegene så lenge en har en innegjerdet hage. Det jeg tenkte mest på er det mentale, da jeg spurte deg hva du kan tilby en hund. Hvis du kun skal ha en selskapshund har du mye flotte raser å velge i, i gruppe 9. Hvis hovedmålet ditt er en turkompis som kan få dørstokkmila til å bli litt kortere, anbefaler jeg deg en voksen eller en seniorhund som du kan få full historikk på. Dermed så vet du på forhånd hva den er vant til av turer og aktiviteter. I tillegg til mentalitet og sykdommer. 1
lillesnillelilla Skrevet 8. mai 2020 #14 Skrevet 8. mai 2020 18 minutter siden, Bombibit skrev: Så flott. I ditt første innlegg virket du ikke så interessert. Da tok jeg feil, beklager det. Skjønner at du reagerte - kom ikke tydelig fram at det var et bevisst valg på hva jeg kan tilby for at en hund skal ha det bra.
Fredelig Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bichon frise, cockerpoo, pomeranian, chihuahua, yorkshire terrier... Bedre å ta testen på NKK og lese om de som du får opp. https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: a1144...5c9 Blandingshunder med hjemmesnekrede "rasenavn" kommer neppe opp på NKK's rasevelger 😂 5
Million Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, Fredelig skrev: Hvorfor i all verden foreslå en rase med masse pels, som krever ekstremt mye pelsstell, til en person som ønsker en lettstelt hund? Jada, den kan klippes (slik at alt som preger rasen eksteriørt sett forsvinner.) Men hva med å foreslå en rase som i utgangspunktet ikke krever pelsstell? Fordi den kan klippes og da blir det jo knapt noe pelsstell. Den kan være helt kortklippet om man vil det. Det er bare å velge. Det er en flott selskapshund, som det virker som ts etterlyser. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #17 Skrevet 8. mai 2020 2 timer siden, Bombibit skrev: Jeg synes ikke du bør kjøpe deg hund. Jeg syns ikke du burde uttale deg på ting du ikke har peiling på! Anonymkode: 92d59...9f6
Bombibit Skrevet 8. mai 2020 #18 Skrevet 8. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: på ting Jeg uttaler meg kun om ting.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #19 Skrevet 8. mai 2020 Mange av de små rasene som ikke krever all verdens mosjon har endel pelsstell, men dersom du holder dem kortklipte så gjør du jobben enklere. Jeg tenker bichon havanaise eller papillion/phalene! Anonymkode: c5432...77d
Gjest Forumhei Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har lyst på hund, og har noen ønsker men usikker på hvilken/hvilke raser som kan passe. Det jeg vil ha er en liten hund, med lite pelsstell og som ikke behøver timesvis med tur hver dag. Bør også kunne være hjemme alene et par timer. Hvilke typer tror dere kan passe meg? Anonymkode: 19fc3...c25 Velg Franskbulldog, kan gå lite turer, ikke veldig aktiv men sosial😂 elsker kos. Utrolig lett å aktivisere, da han blir sliten av litt lek med pinne👍🏻. Kan være alene hjemme en arbeidsdag uten å gjøre rampestreker, men sett på radio for trygget. de sliter med å regulere varme, så ikke dra de med på langtur på Varme dager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå