Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Status: 23 år, tatt BA i Europastudier i utlandet

Jeg er klar over at man kan ta PPU etter master, men problemet er at bachelorgraden min ikke kvalifiserer til noen master (hvertfall ikke i Norge). Mens graden min er for vid og uspesifisert, krever de fleste mastere, feks. i historie, minst 80stp. i historiefag. Såklart. Til sammenlikning har jeg maks 60 stp. som jeg kan klare å argumentere meg fram til å være rettet mot en spesifikk retning, som historie, samfunnsfag, o.l.

Samtidig vil jeg jo helst ikke ta en master i det hele tatt, da jeg mye heller vil fokusere på pedagogikk, oppfølging og tilrettelegging – jobben som lærer, rett og slett.

Derfor lurer jeg på om det ikke finnes alternative måter jeg kunne blitt lektor på? Vil jo helst ikke måtte jobbe som ulært vikar resten av livet, og skulle gjerne heller jobbet som lektor og tatt videreutdanning som det.

Skrevet

Kan du ikke ta 20 studiepoeng til så har du plutselig 80 og kan komme inn?

Skrevet
2 minutter siden, Mannjessheim1984 said:

Kan du ikke ta 20 studiepoeng til så har du plutselig 80 og kan komme inn?

Jo, det bør jo gå, såklart. Men synes det er synd at jeg er nødt til å ta ekstra fag (feks. årsstudium) for å komme inn på en master så jeg til slutt kan komme nærmere på hovedmålet, å ta en PPU og bli lærer. Da er det nesten så jeg bare hopper på lektorstudiet i steden 😆

AnonymBruker
Skrevet

Du mangler jo en vesentlig ting, nemlig undervisningsfag. Selv om du hadde tatt en master i europastudier ville du ikke kommet inn på PPU, fordi du mangler fag som er relevante å undervise i på vgs. Så vil du bli lektor er det plassen å begynne. 

Anonymkode: a2d97...357

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mangler jo en vesentlig ting, nemlig undervisningsfag. Selv om du hadde tatt en master i europastudier ville du ikke kommet inn på PPU, fordi du mangler fag som er relevante å undervise i på vgs. Så vil du bli lektor er det plassen å begynne. 

Tror kanskje ikke du leste hele innlegget? Er absolutt ikke snakk om at jeg skal ta en master i europastudier. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev:

Tror kanskje ikke du leste hele innlegget? Er absolutt ikke snakk om at jeg skal ta en master i europastudier. 

Omformulerer det jeg sa; hva har du tenkt å undervise i? Du har ingen undervisningsfag i graden din. Skal du undervise må du har fagkompetanse, og det har du pr i dag ikke. Slik lektor er lagt opp nå er det et studium på masternivå, men du vil ikke ta master. Hva tenker du da du skal undervise i? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Omformulerer det jeg sa; hva har du tenkt å undervise i? Du har ingen undervisningsfag i graden din. Skal du undervise må du har fagkompetanse, og det har du pr i dag ikke. Slik lektor er lagt opp nå er det et studium på masternivå, men du vil ikke ta master. Hva tenker du da du skal undervise i? 

Jeg ønsker å undervise i historie, samfunnsfag eller engelsk. Undervisningsfag i graden min inkluderer både historie og samfunnsfag, men ikke med like mange studiepoeng som kreves for å faktisk ta en master innefor disse feltene. En master ville jeg kun tatt for å kvalifisere for PPU. Det er derfor jeg stiller spørsmålet ved alternative måter å kunne bli lektor på.

Så dog en annen post her inne som klaget på Norges "firkantede utdanningssystem" og lite fleksibilitet, så kanskje jeg er i samme båt som TS der og det ikke finnes noe alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du har noe annet valg enn å enten ta ny bachelor + master + PPU, eller hoppe på en lektorutdanning. Sistnevnte gjør at du vil spare ett år :) Jeg gikk selv førsteåret av en bachelorgrad i pedagogikk før jeg begynte på lektor, og det var flere på studiet som trodde man kunne bli lærer med bachelor i ped + undervisningsfag, men systemet er som du sier ganske firkantet. 

Anonymkode: 108a1...bcf

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke du har noe annet valg enn å enten ta ny bachelor + master + PPU, eller hoppe på en lektorutdanning. Sistnevnte gjør at du vil spare ett år :) Jeg gikk selv førsteåret av en bachelorgrad i pedagogikk før jeg begynte på lektor, og det var flere på studiet som trodde man kunne bli lærer med bachelor i ped + undervisningsfag, men systemet er som du sier ganske firkantet. 

Anonymkode: 108a1...bcf

Takk for svar!

En helt ny bachelor, altså? Hvorfor det? Trodde det var masteren det sto på. Har jeg misforstått helt?😩
(edit: som han over sier kunne jeg jo også tatt ekstra fag for å kvalifisere til master)

Synd det ikke går an å flette inn fag - da kunne man jo fått mest ut av både utdanningen man har tatt, samt slippe å kaste bort masse i studiestøtte som hele Norge betaler for. 

Endret av IkkeAnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ubrukelig bachelor, hvert fall mtp undervisning, så jeg tar nå 90 stp pedagogikk på et år og skal starte på mastergrad i spesialpedagogikk. Jeg har allerede (pga fjasestudier tidligere) 60 stp i to forskjellige undervisningsfag, men siden jeg vil undervise i norsk skal jeg ta 60stp norsk under masterperioden. Ønsket mitt er å søke PPU etter masteren hvis ikke jeg bestemmer meg for å jobbe noen år som spes.ped først. 

Dette fungerer best for meg fordi spesialpedagogikk er svært relevant i skolen, jeg kan kombinere spes.ped med undervisning, og det tar kortere tid for meg enn om jeg skulle gått et vanlig lektorløp med mye obligatorisk+praksis. Jeg er i full jobb, så jeg er avhengig av å kunne ta studiene stort sett på egen hånd. 

Man må altså ha en mastergrad og minst 60stp i undervisningsfag for å kunne komme inn på PPU nå. 

Det finnes da mange mastergrader som tar inn studenter med ymse bachelorgrader! Har selv kommet inn på flere masterstudier som f.eks krever 60/90 stp samfunnsvitenskapelige fag (virker som du har det). Jeg søkte fordi det var en mulighet for meg å bare ta en master for å komme inn på PPU, men jeg takket nei til de masterprogrammene fordi jeg ikke var så interessert og ville i det minste ta en master i noe jeg brenner for. 

Så det finnes veier.. man må bare virkelig lete for å finne dem. Hvis det blir vanskelig å komme inn på en mastergrad så ville jeg gått for lektor. Det tar noen år ja, men du blir ferdig til slutt! 

Anonymkode: 3541c...2b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det safeste er lektorutdanning. Kombinasjonen historie og samfunnsfag er forresten ikke så heldig, du bør ha (minst) et av de store undervisningsfagene  for å være en attraktiv søker. 

Anonymkode: 7ea0b...753

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror nok det safeste er lektorutdanning. Kombinasjonen historie og samfunnsfag er forresten ikke så heldig, du bør ha (minst) et av de store undervisningsfagene  for å være en attraktiv søker. 

Ja, det ser sånn ut... Er så synd, føler jeg allerede har brukt så mye tid og penger på studier. At jeg henger litt etter alle andre, liksom. Skulle gjerne vært ferdig utlært og i jobb alt.

Historie+samfunnsfag er ikke aktuelt for meg – det var mer for å forklare hva bacheloren jeg har tatt muligens kunne kvalifisert til. Det måtte blitt en av dem sammen med evt. engelsk eller norsk :) 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en ubrukelig bachelor, hvert fall mtp undervisning, så jeg tar nå 90 stp pedagogikk på et år og skal starte på mastergrad i spesialpedagogikk. Jeg har allerede (pga fjasestudier tidligere) 60 stp i to forskjellige undervisningsfag, men siden jeg vil undervise i norsk skal jeg ta 60stp norsk under masterperioden. Ønsket mitt er å søke PPU etter masteren hvis ikke jeg bestemmer meg for å jobbe noen år som spes.ped først. 

Dette fungerer best for meg fordi spesialpedagogikk er svært relevant i skolen, jeg kan kombinere spes.ped med undervisning, og det tar kortere tid for meg enn om jeg skulle gått et vanlig lektorløp med mye obligatorisk+praksis. Jeg er i full jobb, så jeg er avhengig av å kunne ta studiene stort sett på egen hånd. 

Man må altså ha en mastergrad og minst 60stp i undervisningsfag for å kunne komme inn på PPU nå. 

Det finnes da mange mastergrader som tar inn studenter med ymse bachelorgrader! Har selv kommet inn på flere masterstudier som f.eks krever 60/90 stp samfunnsvitenskapelige fag (virker som du har det). Jeg søkte fordi det var en mulighet for meg å bare ta en master for å komme inn på PPU, men jeg takket nei til de masterprogrammene fordi jeg ikke var så interessert og ville i det minste ta en master i noe jeg brenner for. 

Så det finnes veier.. man må bare virkelig lete for å finne dem. Hvis det blir vanskelig å komme inn på en mastergrad så ville jeg gått for lektor. Det tar noen år ja, men du blir ferdig til slutt! 

Anonymkode: 3541c...2b9

Tusen takk for oppklaring, det hjelper å høre om flere i en nogenlunde lik situasjon som meg :) Jeg har jo ikke søkt på master enda, så kan hende jeg hadde klart å komme inn med litt god argumentering for fagene mine og hvordan de er relevante, men tror ikke jeg hadde følt meg helt på rett sted i en master uansett. Det er som du sier, da vil jeg i det minste ta en master i noe jeg brenner for. Og det er jo (forhåpentligvis) lektorstudiet. Så kanskje det blir fem år til med studier...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev:

Ja, det ser sånn ut... Er så synd, føler jeg allerede har brukt så mye tid og penger på studier. At jeg henger litt etter alle andre, liksom. Skulle gjerne vært ferdig utlært og i jobb alt.

Historie+samfunnsfag er ikke aktuelt for meg – det var mer for å forklare hva bacheloren jeg har tatt muligens kunne kvalifisert til. Det måtte blitt en av dem sammen med evt. engelsk eller norsk :) 

Det er nok en bedre kombo, ja, særlig norsk. Skjønner godt at det er kjipt... 😕

AnonymBruker
Skrevet

Er også litt i samme båt som deg Ts. Har en bachelor i helsefag og vil bli lektor, og vil ikke undervise i helsefag da det i grunn interesserer meg lite lenger. I hvert fall ikke bare i helsefag.

Jeg kunne gått rett på ppuy, men det vil jeg ikke. Så jeg må enten begynne på lektorstudie eller ta en annen vei. Har div fag fra universitetet innen historie, samfunnsfag og realfag fra før, så kunne snekret sammen en ny bachelor og bygget på med master og så tatt PPU. Men egentlig vil jeg helst undervise i engelsk, norsk eller realfag. Er også i jobb, og må få studiene til mens jeg jobber. Så dette blir et lappeteppe å få til, men jeg gleder meg og er veldig motivert.

Anonymkode: 8b3c7...094

• Liker 1
Annonse
Skrevet
On 5/8/2020 at 7:03 PM, AnonymBruker said:

Er også litt i samme båt som deg Ts. Har en bachelor i helsefag og vil bli lektor, og vil ikke undervise i helsefag da det i grunn interesserer meg lite lenger. I hvert fall ikke bare i helsefag.

Jeg kunne gått rett på ppuy, men det vil jeg ikke. Så jeg må enten begynne på lektorstudie eller ta en annen vei. Har div fag fra universitetet innen historie, samfunnsfag og realfag fra før, så kunne snekret sammen en ny bachelor og bygget på med master og så tatt PPU. Men egentlig vil jeg helst undervise i engelsk, norsk eller realfag. Er også i jobb, og må få studiene til mens jeg jobber. Så dette blir et lappeteppe å få til, men jeg gleder meg og er veldig motivert.

Anonymkode: 8b3c7...094

Samme her - kunne sikkert fått til å ta en master og så PPU på en eller annen måte, men da får jeg ikke undervist i det jeg aller helst vil (som er engelsk). Etter å ha 'runda' internett og alle sidene angående PPU tror jeg jammen jeg blir nødt til å ta hele lektorstudiet og begynne helt på nytt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...