Gå til innhold

Oppvaskmaskin eller vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et dilemma som jeg i lengre tid har prøvd å finne ut av, men uten hell. Jeg bor i en gammel liten leilighet hvor det i dag kun er en vaskemaskin, så de siste to årene har jeg tatt oppvasken for hånd. Vaskemaskinen står på kjøkkenet, og den er ikke akkurat pen å se på. Det har gått greit å vaske opp for hånd ettersom jeg bor der alene, men jeg kjenner jeg kvier meg for å ha middagsbesøk ettersom jeg tenker mye på hvor mye oppvask det blir. I blokken jeg bor i er det et felles vaskerom med en vaskemaskin og en tørketrommel. Dette koster 150 kr i måneden å bruke. Det er bare fire personer som bruker dette rommet i dag, men vaskemaskinen ser helt forferdelig ekkel ut. Masse gammelt vaskepulver i kammerset hvor man fyller det på.

Jeg holder nå på å pusse opp kjøkkenet, så dilemmaet er om jeg bare skal ha det som før eller om jeg skal bytte ut vaskemaskinen med en oppvaskmaskin. Å ha en oppvaskmaskin hadde vært helt herlig, og jeg hadde nok hatt mer middagsbesøk enn jeg har i dag, men jeg har ikke så veldig lyst til å bruke felles vaskerom...Jeg ser for meg at jeg blir boende 1-2 år til. Og så tenker jeg at muligens det å ikke ha en oppvaskmaskin gjør leiligheten mindre attraktiv når jeg skal selge den? 

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: baf8d...2fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beholdt egen vaskemaskin. Jaja så får man ta stor oppvask Med masse besøk men assa det er vel ikke hver dag du har stor besøk.. sett på høy musikk så blir d gøy å ta oppvasken.

heller det enn å vaske klær i en bedriten maskin MEd andre mennesker

Anonymkode: 71927...e74

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det trekker mer ned ved salg at det ikke er vaskemaskin bortsett fra den ekle i kjelleren. Er det ikke plass til en benkoppvaskmaskin heller?

Hadde jeg kunne valgt bare en hadde jeg beholdt vaskemaskina, uten tvil.

Anonymkode: ec2bf...242

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å sette inn en benkoppvaskmaskin? Det har vi på vårt bittelille kjøkken. Vi må ta kjeler osv for hånd, men det er utrolig deilig å slippe å vaske bestikk, glass, tallerkner og annet smått for hånd. 

Anonymkode: e5ea5...1bf

Skrevet

Er det mulighet for å sette inn en sånn smal vaskemaskin man toppfyller  på badet f.eks. Jeg ville prioritert vaskemaskin over oppvaskmaskin alltid. Men klart det er deilig å ha begge deler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt tanken på en benkoppvaskmaskin, men har ikke sjekket opp om det er mulig. Jeg har veldig lite benkeplass fra før, så litt kjipt også å miste den plassen..

TS 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kajo skrev:

Er det mulighet for å sette inn en sånn smal vaskemaskin man toppfyller  på badet f.eks. Jeg ville prioritert vaskemaskin over oppvaskmaskin alltid. Men klart det er deilig å ha begge deler.

Nei det er det dessverre ikke mulig å gjøre. Da må jeg opp med hele badet og legge nye rør, og det kjenner jeg at ikke blir aktuelt 😅

TS

Skrevet

Lage hylle til benkoppvaskemaskin, over vaskemaskin, om det er mulig ..?

a.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Lage hylle til benkoppvaskemaskin, over vaskemaskin, om det er mulig ..?

a.

Er skap ovenfor der, så det går ikke..Hvis det blir benkoppvaskmaskin blir den stående på benkeplaten over vaskemaskinen

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei det er det dessverre ikke mulig å gjøre. Da må jeg opp med hele badet og legge nye rør, og det kjenner jeg at ikke blir aktuelt 😅

TS

Ikke plass på nye kjøkkenet heller? 😅 Skjønner jo at det ikke er så lett å bare få lagt opp nye rør om det ikke ligger litt til rette for det. Men hvordan er borettslaget? Det er ikke mulig å få freshet opp fellesvaskeriet litt? Syntes for øvrig at 150 kr mnd var dyr for å vaske klær. Nei, vanskelig å råde noe, du må nesten kjenne etter hva som er viktigst for deg. For øvrig kan man henge opp en snor og en liten gardin foran vaskemaskinen hvis du vil skjule den. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vaskerommet i kjelleren hadde vært mer innbydende, hadde du brukt det da?
Du kan jo evt ta det opp med borettslaget, om man skulle brukt litt midler på å fikse det opp/kjøpt inn en ny/ekstra vaskemaskin. Og det er jo fort gjort å rense kammeret for vaskepulver. 

Personlig hadde jeg sjekket status med borettslaget først, og hvis de var villig til å gjøre noe med vaskerommet, hadde jeg kanskje valgt å ha oppvaskmaskin i leiligheten. 

Anonymkode: 99824...c0e

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et dilemma som jeg i lengre tid har prøvd å finne ut av, men uten hell. Jeg bor i en gammel liten leilighet hvor det i dag kun er en vaskemaskin, så de siste to årene har jeg tatt oppvasken for hånd. Vaskemaskinen står på kjøkkenet, og den er ikke akkurat pen å se på. Det har gått greit å vaske opp for hånd ettersom jeg bor der alene, men jeg kjenner jeg kvier meg for å ha middagsbesøk ettersom jeg tenker mye på hvor mye oppvask det blir. I blokken jeg bor i er det et felles vaskerom med en vaskemaskin og en tørketrommel. Dette koster 150 kr i måneden å bruke. Det er bare fire personer som bruker dette rommet i dag, men vaskemaskinen ser helt forferdelig ekkel ut. Masse gammelt vaskepulver i kammerset hvor man fyller det på.

Jeg holder nå på å pusse opp kjøkkenet, så dilemmaet er om jeg bare skal ha det som før eller om jeg skal bytte ut vaskemaskinen med en oppvaskmaskin. Å ha en oppvaskmaskin hadde vært helt herlig, og jeg hadde nok hatt mer middagsbesøk enn jeg har i dag, men jeg har ikke så veldig lyst til å bruke felles vaskerom...Jeg ser for meg at jeg blir boende 1-2 år til. Og så tenker jeg at muligens det å ikke ha en oppvaskmaskin gjør leiligheten mindre attraktiv når jeg skal selge den? 

Hva hadde du gjort?

Benk oppvaskmaskin om det er mulig

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/benkoppvaskmaskin/MDWTT15E/matsui-oppvaskmaskin-mdwtt15e?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6281&gclid=Cj0KCQjwhtT1BRCiARIsAGlY51LX5Eap2NnHGVX0dDTc_nXrz-sLDsCto8qs4EG8rgLcn98k82pUz9gaAtl6EALw_wcB

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvordan får du plass til en vaskemaskin ved å legge opp nye rør? Vil det di at det er fysisk plass til en vaskemaskin på badet? Er jo bare å koble vannslangen på dusjen feks.. eller vannkranen.. på badet er det jo sluk å putte avløpet ned i..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kajo skrev:

Ikke plass på nye kjøkkenet heller? 😅 Skjønner jo at det ikke er så lett å bare få lagt opp nye rør om det ikke ligger litt til rette for det. Men hvordan er borettslaget? Det er ikke mulig å få freshet opp fellesvaskeriet litt? Syntes for øvrig at 150 kr mnd var dyr for å vaske klær. Nei, vanskelig å råde noe, du må nesten kjenne etter hva som er viktigst for deg. For øvrig kan man henge opp en snor og en liten gardin foran vaskemaskinen hvis du vil skjule den. ;)

Nei 😅 Kjøkkenet er så lite 😅 Vaktmesteren sa at han tidligere har rengjort maskinene, men nå gidder han ikke mer ettersom folk bare griser. De tenker at "det er ikke mitt" så da holder de det ikke rent. 

Off jaa, hva som er viktigst for meg, det svinger fra time til time haha. Har jo gått greit å vaske opp for hånd. Tar på podcast og slapper av haha. Men slapper ikke av når jeg har besøk og jeg ser hvor mye oppvask det blir. Men igjen, jeg hadde sikkert ikke klart å slappe skikkelig av hvis jeg vasker klærne mine i en felles maskin. Man vet jo aldri, plutselig kommer noen å tar ut dine ting fordi de selv vil vaske, eller de stjeler klærne dine...

TS

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt tanken på en benkoppvaskmaskin, men har ikke sjekket opp om det er mulig. Jeg har veldig lite benkeplass fra før, så litt kjipt også å miste den plassen..

TS 

Men hvis du ikke trenger å vaske opp for hånd, kreves det ikke så mye benkplass heller?

Ville absolutt gått for egen vaskemaskin + benkoppvasker

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mumsmums skrev:

Hvordan får du plass til en vaskemaskin ved å legge opp nye rør? Vil det di at det er fysisk plass til en vaskemaskin på badet? Er jo bare å koble vannslangen på dusjen feks.. eller vannkranen.. på badet er det jo sluk å putte avløpet ned i..

Veeeldig gammelt røropplegg. Ikke vanlig tilkobling for dusjarmatur f eks, så må opp med veggen og legge om. Har forhørt meg med rørlegger. Er i dag et badekar, så då må også det bort for å få plass til en liten vaskemaskin. Oppussingen vil koste ganske mye, og siden jeg er redd jeg allerede betalte litt for mye for leiligheten, så tør jeg ikke gå i gang med en slik oppussing. Selv om jeg vet at det hadde vært ideelt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vårt borettslag har bygget om vaskerom slik at alle har privat vaskemaskin. Men nå er det ikke 30 leiligheter i blokka da. 

Anonymkode: 78593...0aa

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veeeldig gammelt røropplegg. Ikke vanlig tilkobling for dusjarmatur f eks, så må opp med veggen og legge om. Har forhørt meg med rørlegger. Er i dag et badekar, så då må også det bort for å få plass til en liten vaskemaskin. Oppussingen vil koste ganske mye, og siden jeg er redd jeg allerede betalte litt for mye for leiligheten, så tør jeg ikke gå i gang med en slik oppussing. Selv om jeg vet at det hadde vært ideelt. 

TS

Du kan jo ta av dusj slangen å feste vannslangen til vaskemaskinen der når du skal vaske klær, evt kjøpe en overgang hvis det trengs. Bytte ut badekar med et dusjforheng er ikke så stor operasjon, regner med det er sluk under badekaret. 

AnonymBruker
Skrevet

Eg ville utan tvil prioritert eiga vaskemaskin. Har leigd i mange år og klarte meg fint utan oppvaskmaskin. (Har oppvaskmaskin no, og det er så klart utrolig praktisk). Mitt råd er å gjere det enkelt ved middagsbesøk. Kan eingangstallerknar vere eit alternativ? 

Anonymkode: 05ada...59b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde beholdt vaskemaskina, uten tvil.

Anonymkode: 39848...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...