Gå til innhold

Hva skjer skattemessig når man gifter seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har akkurat giftet oss, og mannen mener at det kommer til å bli forandringer på skattefronten fra nå av. Jeg håper jo at det er endringer av den positive sorten selvfølgelig, men jeg vet altså ikke hva det dreier seg om.

Kan noen fortelle meg hva det innebærer?

K

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Hvis den ene ikke er i jobb og blir forsørget av den andre så vil den som jobber komme i skatteklasse 2. Er begge i jobb så skjer det fint lite på skattefronten.

Skrevet

Vi kom i skatteklasse 1E eller noe sånt etter at vi gifta oss, men mer enn det har vel ikke skjedd?

Skrevet
Hvis den ene ikke er i jobb og blir forsørget av den andre så vil den som jobber komme i skatteklasse 2. Er begge i jobb så skjer det fint lite på skattefronten.

Hvor lenge må det vare? (Altså at bare den ene jobber)

Gjest Madeline
Skrevet

Det går vel ikke helt på varighet. Hvis den ene er i full jobb og den andre bare har jobbet en liten stund (eller tjener lite) så er det den totale inntekten som avgjør skatteklassen. Da ser ligningskontoret hva som er mest lønnsomt for ektefellene. F.eks hvis den ene parten tjener 350000,- og den andre 100000,-. Da vil det lønne seg å skatte hver for seg for ellers må en betale toppskatt av omtrent hele den ene lønningen.

Håper du forsto noe av dette, Liv. Det ble litt tungvint forklart dette.

Gjest bankboksen
Skrevet

Det får først innvirkning når den ene tjener så lite at den anses som "forsørget" av den andre.

Skrevet

Mener å huske at grensa hvor man kommer i skatteklasse 2 er ca 55.000. Det vil si at den ene kan tjene max så mye i løpet av et år, mens den andre kan ha normal inntekt.

Skrevet
forandringer på skattefronten fra nå av.
Som samboere så har man hver for seg et fribeløp hva gjelder skattefri forume.

Er man gift så gjelder det samme fribeløpet begge to.

Er vel kr. 150.000,- som gjelder....da blir det 300.000,- som samboere og 150.000,- som ektefolk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...