moka Skrevet 25. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2005 Si nei. skal jeg stå å si nei hele dagen da? den glemmer det like fort som jeg sier det....
Gjest 44444 Skrevet 25. juni 2005 #4 Skrevet 25. juni 2005 Jeg tror at du og bikkja trenger hjelp ja. Meld dere på kurs !
Hu i Svingen Skrevet 25. juni 2005 #5 Skrevet 25. juni 2005 skal jeg stå å si nei hele dagen da? den glemmer det like fort som jeg sier det.... Alle hunder må kunne betydningen av nei. Hvis du passer på å si nei hver gang hunden bjeffer i feil situasjon, så bør det hjelpe etter ganske få repetisjoner. Hvis det ikke hjelper betyr det at hunden ikke kan betydningen av "nei", og da må den lære det aller først. Når man anskaffer seg hund, så tar man også på seg ansvaret for at hunden får et godt liv. En hund som forstår hva du vil og har regler å følge blir også en mer harmonisk hund, fordi den ikke trenger å gjette seg til hvorfor du blir sint på den når den gjør noe galt. Så ja; Gå på kurs!!! Mye bedre å bruke litt krefter på skikkelig grunndressur enn å ha en umulig hund i årevis...
moka Skrevet 25. juni 2005 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2005 eh...problemet er ikke lydigheten til bikkja, den forstår nei . og det er kun når den ser ting bevege seg i nærheten av vår eiendom den bjeffer. (og naboen går forbi hver dag på en sti og da kan du tenke deg...skulle tro den kjente de igjen...hilset på flere ganger) går det folk eller noe på veien nedenfor sier den ikke noe. verdens snilleste hund ellers, går å legger seg når vi ber om det og kan sitte, bli og alt det der. den kan også gå løs. tror det er vaktinstinktet som slår inn, og det er ikke bare bare å skru av...
Hu i Svingen Skrevet 25. juni 2005 #7 Skrevet 25. juni 2005 eh...problemet er ikke lydigheten til bikkja, den forstår nei . og det er kun når den ser ting bevege seg i nærheten av vår eiendom den bjeffer. (og naboen går forbi hver dag på en sti og da kan du tenke deg...skulle tro den kjente de igjen...hilset på flere ganger) går det folk eller noe på veien nedenfor sier den ikke noe. verdens snilleste hund ellers, går å legger seg når vi ber om det og kan sitte, bli og alt det der. den kan også gå løs. tror det er vaktinstinktet som slår inn, og det er ikke bare bare å skru av... Ok. Vaktinnstinkt er bra, og det skal jo hundene ha, men i dette tilfellet blir det jo plagsomt. Det at den ikke kjenner igjen naboen er ikke så rart, hunder ser ikke så godt på avstand. Jeg mener fortsatt at du bør gjøre en innsats med nei i denne situasjonen. Vær konsekvent over en periode - vis at den ikke får lov til å bjeffe når noen går på stien. Hvis nei ikke holder kan du prøve med spruteflaske eller bjeffehalsbånd (dyrt men effektivt). Eneste løsning er at du må være konsekvent med å si fra hver gang hunden bjeffer når den ikke skal...
moka Skrevet 25. juni 2005 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2005 men jeg har også fått høre (på hundekurs faktisk!) at om du sier nei og kjefter på bikkja når den bjeffer, så tror den at du heier på den, derfor jeg tenkte at noen andre kanskje hadde andre tips... har fakstisk bjeffehalsbånd (sånn som spruter sitron). funker veldig bra innntil sprayen er tom. da skjønner den at den er tom og tilbake til start... men men... får vel bare prøve mer.
Hu i Svingen Skrevet 25. juni 2005 #9 Skrevet 25. juni 2005 men jeg har også fått høre (på hundekurs faktisk!) at om du sier nei og kjefter på bikkja når den bjeffer, så tror den at du heier på den, derfor jeg tenkte at noen andre kanskje hadde andre tips... har fakstisk bjeffehalsbånd (sånn som spruter sitron). funker veldig bra innntil sprayen er tom. da skjønner den at den er tom og tilbake til start... men men... får vel bare prøve mer. Ja, hvis du snakker og "kjefter" så er jeg enig i den teorien, men et nei skal alltid bety nei. Hvis den ikke stopper etter et nei så må du vise at nå er det nok - at du mener alvor - med snutetak (bare løst, med øyekontakt) eller noe sånt... Lykke til i hvert fall!
Fr.Friik Skrevet 25. juni 2005 #10 Skrevet 25. juni 2005 Vi har det problemet her i huset også. Her kjører alle biler til naboen forbi stuevinduene våre, og de har inngang mer eller mindre på gårdsplassen vår. Det første halve året her var et mareritt, men nå kjenner han iallefall igjen de faste bildene. Nå er problemet at han sitter i vinduskarmen (Miniatyrhund, hopper opp i sofan, og sofaryggen er like høy som vinduskarmen..) og der sitter han og ser ut i timesvis. Det er jo helt greit. Problemet er når det går andre hunder forbi her, da bjeffer han som en gal. Du kan tro de som kommer forbi med store hunder ler godt. Det er nok litt av et syn med den ulldotten som kjefter så han nesten mister pusten. Vi har prøvd alt. Absolutt alt. Noe sier meg at det ikke er bare bare å lære gamle bikkjer nye triks.
moka Skrevet 25. juni 2005 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2005 nei får nok bare smøre meg med tålmodighet og prøve mer tenker jeg gir ikke opp nei!
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. juni 2005 #12 Skrevet 25. juni 2005 Problemet er når det går andre hunder forbi her, da bjeffer han som en gal. Du kan tro de som kommer forbi med store hunder ler godt. Det er nok litt av et syn med den ulldotten som kjefter så han nesten mister pusten. Det må være litt av et syn.
Gjest Leyla i.i Skrevet 27. juni 2005 #13 Skrevet 27. juni 2005 Hadde samme problemet, og forsøkte alt unntatt det som virket, nemlig å rose hunden når den bjeffet. Han ble så forfjamset da jeg roste når han sa fra om de skumle greiene, at han sluttet å bjeffe momentant! De neste tre-fire gangene han hørte/så noe kom det noen få bjeff, og så sluttet han. Nå kommer det et boff en og annen gang, men han holder ikke på i evigheter etterpå lenger. Det er ikke alltid han gidder å boffe en gang. Hvis hunden holder på å vokte eiendommen mens han er inne, så fjern mulighetene hans for å se hvem som går forbi da? Hvis han gjør det mens han er ute, så be naboen stoppe opp og ikke gå videre før hunden tier stille. Dette kan dere trene på selv også, f.eks hvis en av dere går veldig annerledes enn dere pleier, sånn at hunden ikke kjenner dere igjen... Jeg er nemlig av den tro at det IKKE hjelper å si nei i den situasjonen. Et alternativ som jeg vet mange har hatt hjelp av er å lære hunden å bjeffe på kommando, for så å lære å SLUTTE å bjeffe på kommando. Sluttekommandoen fungerer også her i huset.
Cherie Skrevet 27. juni 2005 #14 Skrevet 27. juni 2005 jeg har en hund som er ganske så lydig om jeg kan si det selv, men nei når aktinstinktet kicke inn... det kan du glemme. Det skjer så sjelden at det ikke er noe problem her i huset...ville bare si at jeg ikke har tropå å bruke nei i den situasjonen om hunden din forstår det ordet aldri så godt. man skal jo være litt forsiktig med å irettesette hunden når den varsler også. vi vil jo at den skal varsle den gangen det virkelig er noe. Jeg har tro på å lære den å starte og stoppe bjeffingen opp på kommando. Vi lærte hunden å bjeffe på kommano, men siste del av kommadoen har av en eller annen grunn ikke blitt innlært. Men tror dette likevel er veien å gå. Et annet alternativ er å fjerne hunden fra den situasjonen hvor den bjeffer .....
Pi@ Skrevet 27. juni 2005 #15 Skrevet 27. juni 2005 Hunden til sambo har samme problemet. Bjeffer når folk og hunder går forbi. Nytter ikke med nei eller kjeft. Eneste som fungere er å forsøke å roe ned hunden, gå bort til henne å klappe og snakke rolig. Det er en veldig usikker hund som bjeffer når hun kommer opp i situasjoner som hun synes er skumle, og hun er usikker.
lillesky Skrevet 28. juni 2005 #16 Skrevet 28. juni 2005 Min hund bjeffer hvis han ser "unormale" ting, dvs. folk som ikke hører hjemme i området (tror han hører forskjell på biler!). Av og til bare "boffer" han. Jeg sier oppgitt "nei, nei". Og da skjønner han at han ikke skal gjøre sånn. Men jeg synes på en måte det er litt ok at han sier i fra, men hvis det er hele tiden så skjønner jeg at du blir lei! Er hunden vant med naboene? Kanskje lurt å gå litt rundt og la han kikke litt nærme på dem og snuse litt, så kjenner den kanskje dem igjen etterhvert? Det med ros istedenfor nei er jeg litt skeptisk til, men Leyla vet hva hun sier! Så det kan være verdt et forsøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå