Gå til innhold

2 ulike juletradisjoner = kulturkræsj???


orakel

Anbefalte innlegg

Er det flere som har erfart det at når man skal feire jul sammen med sin kjære så blir det litt kulturkræsj? Sånn opplever ihvertfall jeg det. Det virker som om hver enkelt familie i dette landet har sine spesielle tradisjoner, og når man så skal prøve å kombinere to av disse så er ikke det bare bare.

Første og andre julen jeg og min kjære hadde sammen var ikke 100% vellykket nei. Den første julen hadde vi hjemme hos oss, da følte han seg litt utenfor siden ingenting ble slik han var vant til (jeg tenkte ikke over at jeg burde inkludere han i planleggingen. Trodde jeg gjorde han en tjeneste ved at han slapp å gjøre så mye).

Andre julen var vi gjester hos hans familie, da fikk jeg selv erfart hvordan han må ha hatt det året før. For nå var alt annerledes enn jeg var vant til (både mat, rekkefølge på ting og rutiner). For å være helt ærlig så overlevde jeg jo det og de er hyggelige mennesker, men det frister ikke veldig til gjentakelse.

Så i år har jeg bestemt at vi skal ha en kompromissjul. Vi skal diskutere oss frem til menyer, sånn at begge får det det de er vant til noen av dagene, og så må vi gå igjennom hvordan de forskjellige dagene skal gjennomføres, for min familie har helt andre vaner for f eks hvordan, hva og i hvilken rekkefølge ting skal gjøres på julaften enn det hans familie har. Jeg synes noen av hans families tradisjoner er helt teite og han synes nok helt sikkert det samme om noen av min families tradisjoner.

Det skal ikke være lett nei, men vi skal nok få en orden på det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at når man er hos andre i julen, så er det de tradisjonene som gjelder. Dvs er man hos svigerforeldrene må man føye seg etter deres rutiner og menyer.

Hvis man har jul hjemme kan det være lurt å mixe litt.

Vi pleier å lage litt forskjellig. For to år siden var begge familiene samlet og vi hadde både ribbe og lutefisk, riskrem og karamellpudding.

Vi hadde risengrynsgrøt på formiddagen og spiste middag sånn passe seint. Gaver er ikke så viktig ettersom alle er voksne (ingen barn), men har man barn ville det nok blitt rett etter middagen.

Det gjelder å møtes på midten. Og hvis alle hjelper til blir det sikkert bra. De som vil ha ribbe lager den, de som vil ha lutefisk lager den osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er enig med deg i mye av det du skriver Lea. Er man gjest hos andre på julaften, så innretter man seg selvfølgelig etter vertskapet og deres tradisjoner (det er ikke dermed sagt at man nødvendigvis liker det).

Men - det som var poenget mitt her, var det at dette med jul og ulike tradisjoner ikke var noe jeg hadde tenkt på, før vi stod mitt oppe i det.

Når vi feirer jul hjemme hos oss selv, så er min familie gjester hos oss (de bor ganske nærmt), hans familie bor på en helt annen kant av landet. Derfor var det naturlig for meg (siden jeg ikke tenkte videre over det) å stelle i stand jul etter min families tradisjoner da vi var hos oss selv. Før denne julen feiret vi jul på hver vår kant med våre respektive familier.

Da vi så skulle være hjemme gikk jeg egentlig ut fra at han ville like vårt opplegg, og så egentlig ikke dette som en problemstilling en gang, før han begynte å ymte at han følte seg som gjest i eget hus. Det var jo ikke det som var meningen...

At dette med jul er ennå en av de tingene i et forhold som må avklares, diskuteres og hvor kompromisser må inngås falt meg ikke inn. Men nå er vi enige om å lage våre egne tradisjoner hvor vi blander litt fra begges + legger inn noen nye elementer.

Går ut fra at det ikke bare er meg som har opplevd dette. Når man er forelsket så tenker man ikke over at julekvelden av alle dager kan bli et potensielt problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...