Gå til innhold

Dere som hamstret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke nødvendig å hamstre. Dere som hamstrer, er det for at dere er redd for at butikker skal stenge eller fordi dere vil slippe og dra i butikken for å unngå smitte?

Anonymkode: ef9dd...bee

Ja til begge. Matmangel gidder jeg ikke + når smitten går "haywire" er det fint å redusere all unødvendig mobilitet.

Anonymkode: 13ed0...9f2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke nødvendig å hamstre. Dere som hamstrer, er det for at dere er redd for at butikker skal stenge eller fordi dere vil slippe og dra i butikken for å unngå smitte?

Slippe å dra i butikken. Både for å unngå smitte, men like mye for å slippe å dra fra barna/ta de med på butikken. Jeg har en mann som er mye borte i jobb og da blir jeg alene med barna. 

Forresten, å si at vi ikke kommer til å mangle varer i Norge blir litt naivt å si. Når andre land strammer inn kan det går ut over varer vi importerer. Joda, vi skal klare oss på fisk og barkebrød... Men foretrekker litt mer variasjon.

Anonymkode: 527e2...db9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i risikosonen, så «hamstret» (vil heller si litt større storhandel i mitt tilfelle) fordi jeg er i risikosonen

Anonymkode: 9553c...bfc

Jeg er delvis enig i at det er riktig å gjøre det på den måten. MEN! Selv om folk er i risikosonen så trenger man ikke å hamstre hvis man kjenner folk som kan handle for deg. Det er ytterst sjeldent at de som hamstrer (de som faktisk er i risikosonen) ikke kjenner noen som kan handle for dem.  Det bør da ikke være en man har jevnlig kontakt med (en man bor med), men andre. 

Be vedkommende sette varene ved døren og gå igjen (betale vedkommende gjennom vips eller å overføre penger til konto). 

Det funker!

Hvis det er mange som hamstrer (noe jeg mener er unødvendig) så blir det kaos. Det blir klin umulig for oss andre å få tak i ting som er nødvendig.   Jeg er ikke en hamstrer, og jeg måtte le når kaoset begynte. Men samtidig så ble jeg litt bekymret, jeg tenkte: Hva hvis disse idiotene av noen hamstrere hindrer meg i å få tak i ting jeg trenger. Og ja, 90% av dere er noen idioter.

Så da ble det til at jeg måtte hamstre litt selv, bare for å være sikker. Kall det en slags dominoeffekt. Jeg har hørt om andre i min omgangskrets som begynte å hamstre de også, kun fordi at de hadde sett på nyhetene at det var umulig å få tak i enkelte ting. Jeg gjentar: Dominoeffekten! I våre tilfeller var dette helt nødvendige ting. Dere hamstrere, vel, jeg ler når jeg tenker over hvor mye  unødvendig dere har kjøpt. 40 kg mel, uendelig antall med doruller osv. Jeg hamstret litt, men med litt så mener jeg LITT, ikke mye. Etter det tok jeg det helt med ro og lot disse idiotene "dø ut" av seg selv. At man etter en liten stund kunne gå på butikken i fred og ro, vekk fra disse idotene av noen hamstrere . 

Anonymkode: 02fc5...c47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja til begge. Matmangel gidder jeg ikke + når smitten går "haywire" er det fint å redusere all unødvendig mobilitet.

Det kommer ikke til å skje, men men

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slippe å dra i butikken. Både for å unngå smitte, men like mye for å slippe å dra fra barna/ta de med på butikken. Jeg har en mann som er mye borte i jobb og da blir jeg alene med barna. 

Forresten, å si at vi ikke kommer til å mangle varer i Norge blir litt naivt å si. Når andre land strammer inn kan det går ut over varer vi importerer. Joda, vi skal klare oss på fisk og barkebrød... Men foretrekker litt mer variasjon.

Anonymkode: 527e2...db9

Ja, det samme her. Er mye alene med barna selv og handlet derfor inn for mange dager av gangen for å slippe og dra i butikken så ofte, men det er da ikke hamstring.

Vi ble gang på gang fortalt at det ikke var nødvendig med hamstring og ble oppfordret til og ikke gjøre det, da det ikke kom til å bli mangel på mat eller at matbutikker kom til å stenge. Og enda fortsetter folk.

Rimelig frustrerende og irriterende å komme til tomme mathyller i butikken når man har med en trassig 3 åring og må innom flere butikker for å få det man skal ha. Ikke akkurat optimalt pga smitte det heller.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å skje, men men

Ikke før til høsten  :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, PurpleRain skrev:

Dere som hamstret, fikk dere spist all maten eller har dere kastet noe?

Folk hamstret dasspapir fordi det ryktes at Koronavirus gir helt sinnsyk rennamøkk, og folk orket ikke tanken på å måtte spurte lekkende inn i dusjen for å vaske rævhullet. Det ville ført til en enorm stank og neddritede bad, forferdelig når hjemmekontoret er rett ved siden av. Bedre å være føre var.

Anonymkode: 9f6dd...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke før til høsten  :)

Da skal du få lov til å tro at vi får en skikkelig krise til høsten, med skikkelig utbrudd av det + matmangel.

Så skal jeg le godt når det ikke skjer.

Skrevet

Bortsett fra noen flasker vann/farris, suppeposer og en erteboks...så er alt spist opp. 
Jeg kan forstå trangen til å bunkre opp når en omtrent får beskjed om at svartedauden jr. 
står utenfor døra til oss alle sammen og vil inn; kjøp matvarer som om det gjelder livet! 

Bortsett fra det så tror jeg ikke at jeg helt forstår det med hamstring. Jeg kjøpte jo bare dobbelt så mye
som det jeg ellers pleier, fordi jeg skulle begrense butikkbesøkene. Jeg hamstret ikke. :klo: Tror jeg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Bortsett fra noen flasker vann/farris, suppeposer og en erteboks...så er alt spist opp. 
Jeg kan forstå trangen til å bunkre opp når en omtrent får beskjed om at svartedauden jr. 
står utenfor døra til oss alle sammen og vil inn; kjøp matvarer som om det gjelder livet! 

Bortsett fra det så tror jeg ikke at jeg helt forstår det med hamstring. Jeg kjøpte jo bare dobbelt så mye
som det jeg ellers pleier, fordi jeg skulle begrense butikkbesøkene. Jeg hamstret ikke. :klo: Tror jeg...

Nei, det er ikke hamstring.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hamstret ikke, men det vi gjorde for et par uker siden er å ha det regjeringen anbefaler å ha i tilfelle krise (om det er strømmangel, vannmangel osv). Jod-tabeletter, nok mat og vann til 3+ dager osv. Men dette er noe vi har tenkt på lenge :) så vi har tre pakker havregryn, noen kjeks, sjokolade, og tre middager på boks som kan lages på grill, inne på kjøkkenet, eller på stormkjøkken. 

Vi handler for to uker av gangen nå for å unngå butikken mest mulig, men vi har ikke gjort noe hamstring slik det kan betegnes som i starten :)

Anonymkode: 4995c...d42

AnonymBruker
Skrevet

Handlet en del ekstra i dagene før de stengte ned landet, fordi jeg skjønte hvor det bar hen, og fordi jeg ønsket å minimere antall butikkbesøk i de kommende ukene. Har brukt opp det meste per nå, men har én pakke dopapir igjen fortsatt. Har også måttet supplere med ekstra brød, frukt og grønt osv, men har da handlet fra Kolonial eller Meny sin nettbutikk. Glad jeg hadde en del på lager, for det var sinnsykt lange ventetider på alle matbutikker som leverte på døra de første ukene. 

Anonymkode: 6fa11...13b

AnonymBruker
Skrevet

Hamstret dopapir og håndsåpe. Kommer godt med og har ingen dato på seg. 

Anonymkode: 4d126...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Har endel kilo ris og pasta, samt sauser på glass . Og litt kjøtt i frys. (Hadde dette også før "krisa". Hamstra stort sett varer som holder i årevis.

Anonymkode: 2d3cd...394

AnonymBruker
Skrevet

Tror folk flest handler for en drøy uke i slengen. Og det bør faktisk butikkene ha kapasitet til å møte. Her har vi litt pasta igjen, men har måttet fylle på med både dopapir og mat jevnlig.

Anonymkode: 8010e...5a2

Gjest Vegansucks
Skrevet

Hahaha!!! Håper fiskebollene og spagetti på boks var godt 😂

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke kastet noe av det jeg "hamstret", stort sett veldige holdbare varer som boksmat, papir og husholdningsvarer. Jeg vil ikke si jeg kjøpte så mye at jeg hamstret, men en del ekstra ble det. Selv om det nå kan vise seg at dette går forholdsvis bra, så er det bedre å være i en situasjon der man nå har for mye av ting enn hvis det hadde gått mye dårligere og man hadde hatt for lite av ting. 

Anonymkode: 6f647...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke si jeg hamstret men jeg brukte ca 2000 kr mer på mat i midten av mars enn jeg vanligvis ville gjort. Alt er spist opp. Kjøpte endel dopapir, det har jeg enda mye igjen av og skal fortsette med å kjøpe 50-60 rulle fast. 

Anonymkode: ec993...613

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Vegansucks skrev:

Spagetti a la capri syns jeg er godt i blant. Kunne godt hatt noen bokser med det stående.  Gjør jo ikke noe om en har hermetikk stående, det holder seg i årevis. 

Anonymkode: ec993...613

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Vegansucks skrev:

Vel. Det er bedre å ha for mye av noe nå, når det peker mot at det går forholdsvis bra i Norge, enn det hadde vært å stå på bar bakke med for lite av ting hvis eksplosjonen hadde vært mye større. 

Det handler om å være forberedt for verst tenkelige utfall selv om man selvfølgelig håper og tror at det går bedre. 

Anonymkode: 6f647...b7c

• Opprett ny...