Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først litt om meg: Vil si at vi har en normalt god økonomi, tjener vel rundt 1 million i året til sammen. Par i 20-årene, ingen barn. Eier egen bolig. Vi setter inn 10k hver på en felles konto. Fra den kontoen betaler vi stort sett alt som er felles, dvs. mat, husforsikring, Netflix, drivstoff m.m. Vi sparer 4k + mikrosparing (trekkes 20kr hver gang vi bruker kortet). Vi betaler for klær, lån, telefonregning, hårklipp osv. hver for oss. Vi har ikke noen spesielle sparemål nå, siden det er coronatid og vi ser at ferieplanene sannsynligvis går i vasken 😂

Jeg ser at det vi sikkert kunne spart mye på er å være mer grådig i matvegen. Vi bruker fort mellom 8-10k i mnd på matbutikk 🙄 Vi spiser ikke så dyrt i hverdagene, men vi inviterer ganske ofte til middager o.l og da drar vi på litt. Jeg elsker å stå på kjøkkenet. 

Jeg er nysgjerrig og synes det høres moro ut å spare mer. Hva sparer dere til, og hvordan klarer dere det? 😊

Anonymkode: 93600...88b

Skrevet

Mikrosparing var smart! Det har jeg ikke hørt om før. 

Vi sparer for å bli såkalt «finansielt uavhengig», vi er litt inspirert av noe som kalles FIRE (financial independent retire early). Men usikker på om vi går på tidlig pensjon altså. Vi har fellesøkonomi.

Så sparer liksom ikke til noe spesielt utenom det, og det savner jeg egentlig litt. Det er ikke alltid jeg er like motivert for dette spare prosjektet må jeg bare innrømme;)

Mine beste sparetips er å ha budsjett, og å gjennomgå forbruket jevnlig så man har god oversikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Thea82 skrev:

Mikrosparing var smart! Det har jeg ikke hørt om før. 

Vi sparer for å bli såkalt «finansielt uavhengig», vi er litt inspirert av noe som kalles FIRE (financial independent retire early). Men usikker på om vi går på tidlig pensjon altså. Vi har fellesøkonomi.

Så sparer liksom ikke til noe spesielt utenom det, og det savner jeg egentlig litt. Det er ikke alltid jeg er like motivert for dette spare prosjektet må jeg bare innrømme;)

Mine beste sparetips er å ha budsjett, og å gjennomgå forbruket jevnlig så man har god oversikt. 

Ja, det har jeg hørt om! Hvor stor andel av lønnen sparer dere da? 

Jeg tror jeg er for glad i reising og materielle goder til å kunne gjort det, selv om det høres veldig fint ut da! 

Ser forresten at jeg la dette innlegget i feil forum, tenkte å legge det i Forbruker, jus og økonomi selvfølgelig 😅

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg hørt om! Hvor stor andel av lønnen sparer dere da? 

Jeg tror jeg er for glad i reising og materielle goder til å kunne gjort det, selv om det høres veldig fint ut da! 

Ser forresten at jeg la dette innlegget i feil forum, tenkte å legge det i Forbruker, jus og økonomi selvfølgelig 😅

Det er egne Facebook grupper om FIRE. Jeg er rimelig ny på det, men plukker opp noen tips😊

Vi sparer en veldig stor andel, rundt 75% vil jeg tro. Men vet ikke helt eksakt før vi går gjennom «årsregnskapet» for 2020;) vi har ikke et fast beløp til sparing, istedet tar vi ut et fast beløp til forbruk og faste kostnader og lar resten stå. Og jeg går snart ut i permisjon, og da går jeg jo ned i lønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg/vi sparer til ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 6db43...d26

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer til å bygge balkong på huset. Grisedyrt, men vi trøster oss med at det forhåpentligvis er en investering vi hadde får igjen ved salg, og ikke rent forbruk. 

Anonymkode: 1dfeb...914

AnonymBruker
Skrevet

Nå sparer jeg for å ha råd til å flytte  fra min nåværende samboer.  

Anonymkode: 2b53c...fb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer til bolig :)

Anonymkode: 77657...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer ikke konkret, men flytter penger over på en sparekonto om det hoper seg opp for mye, altså om vi får over 50 000 igjen på brukskonto til sammen rett før lønning. Vi ønsker ikke å ha under 100 000 på sparekonto, for da blir renta så dårlig, men om det er noe spesielt, kan vi det også. Vi har over noen år satt inn kanskje 70 000 på aksjer, og der stod det i begynnelsen av året ca 500 000. Det har gått litt ned nå, men vil tro det går seg til. Dette er penger vi ikke regner med at vi har, men det kan jo være vi må bruke noen av disse på noe en gang. Eller så blir det bare pensjon. Om vi ikke bruker penger på oppussing eller bil, sparer vi i snitt 100 000 per år. Dette har det vist seg at har gått til oppussing eller bil. Vi tar en lengre ferietur ca hvert fjerde år, men det går på feriebudsjettet. Vi tjener mellom 1,1 og 1,2 mill og har tre skolebarn. Vi bruker også omtrent 8000 på mat. Vi bor på en gammel gård uten driftsbygning eller dyr, så det går en del penger til eiendom, men vi selger jo tømmer, ved og hyttetomter og tjener inn litt på det. 

Nå skal vi snart ha ny bil, for vi ønsker oss firehjulstrekk på den andre bilen også, men er usikker på hvor mye penger vi gidder å legge i det. Det må være elbil siden vi kjører så mye og liker det best. Vi har ikke billån, men rundt 3 mill i huslån. Men vi har også noen oppussingsplaner som snart krever litt penger. Vi kommer nok til å ta billån fremfor å bruke aksjepengene, men har nok penger til 200 000 i oppussing. 

Når vi skal ha ny pc, telefon eller andre dyre forbruksting pleier vi å spare ved å ønske oss penger til dette til jul og bursdager. Eller turutstyr som jeg egentlig ikke hadde fått meg til å kjøpe selv. Vi er egentlig ganske gjerrige, eller delvis gjerrige. 

Jeg har visst heller ikke noe konkret sparemål i tillegg til planene vi har. Bare når det gjelder tid. Det er mange ting vi har lyst til å gjøre om vi får tid, så vi sparer opp litt tid og anledning til å gjøre disse tingene. Det kan være å dyrke grønnsaker, sy bunad, bygge gøye ting, turer og trening, pusle osv. Nå har vi lenge sluppet å kjøre på unger, så da har vi fått mye tid i hagen og til turer :) 

Anonymkode: e1bc1...e52

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer for å ha råd til en ganske luksuriøs ferietur i året :) Gift par i 20-årene, eier bolig, ingen barn.

Sparer også i buffer selvsagt, men den trekkes ikke fra til ferie og sånn, og sitter på en behagelig sum nå. Derfor blir det ikke kjem mye innskudd i den lenger. 

Anonymkode: 9690a...569

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mikrosparing (30kr per gang jeg trekker kortet, mannen har ikke det), sparer fast i fond (4000/mnd) og sparer barnetrygd til ungene. I tillegg spares «overskuddet», det varierer selvsagt hvor mye det er. Vi tjener rundt 1,8-1,9 mill til sammen, og har lite lån i forhold til inntekten. Mannen betaler ned MYE på huslånet (rundt 25k i måneden) for å bli gjeldsfri om ca seks år. Det er jo også sparing. Ellers spares det meste i fond - noe i kontanter til forestående oppussing, noe i aksjer. 
Vi sparte egentlig til en lang tur Down Under, men det må nok utsettes nå... ellers spares det mest til pensjon og eventuelle trangere tider. 
Vi kunne nok spart mye mer hvis vi hadde prøvd, spesielt på matbudsjettet, på klær og diverse innkjøp. 

Anonymkode: 189d1...4f4

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå sparer jeg for å ha råd til å flytte  fra min nåværende samboer.  

Anonymkode: 2b53c...fb6

Been there.. 

Nå sparer jeg til tektyl til bilen og ny vaskemaskin. 

Er alene pg har to barn. Tjener ca 200.000 i året, så mulig det ikke er noe å ha tektyl på når jeg har råd🙈

Anonymkode: 9db83...bfb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mikrosparing (30kr per gang jeg trekker kortet, mannen har ikke det), sparer fast i fond (4000/mnd) og sparer barnetrygd til ungene. I tillegg spares «overskuddet», det varierer selvsagt hvor mye det er. Vi tjener rundt 1,8-1,9 mill til sammen, og har lite lån i forhold til inntekten. Mannen betaler ned MYE på huslånet (rundt 25k i måneden) for å bli gjeldsfri om ca seks år. Det er jo også sparing. Ellers spares det meste i fond - noe i kontanter til forestående oppussing, noe i aksjer. 
Vi sparte egentlig til en lang tur Down Under, men det må nok utsettes nå... ellers spares det mest til pensjon og eventuelle trangere tider. 
Vi kunne nok spart mye mer hvis vi hadde prøvd, spesielt på matbudsjettet, på klær og diverse innkjøp. 

Jeg håper du også nyter godt av dette og ikke har gått i kvinnefella?

Anonymkode: 13ea1...f93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparer og sparer, har ikek mye å spare med. Men det lille som blir til det går mot bolig, mot å få strøm i akkurat den boligen, og mot billappen (tenkte det var smart å få til selv om jeg aldri har hatt behov før), og da blir det vel bil etterpå

Anonymkode: 5eb9b...1c5

Skrevet

Vi sparer hele min lønn.

Sparer i eget firma som driver med aksjer, obligasjoner, eiendom osv. Dette er for å sikre våre barn og barnebarn.

Firmaet omgjøres til Fam fond når vi begge er falt fra.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

obs. Ikke at man planlegger sånt, men hva skjer hvis dere går fra hverandre og mannen er den som har betalt ned mesteparten av lånet? Det kan være lurt at du også betaler ned på lånet om du har mulighet og på den måten eier like stor prosent del av huset. Det er oftest fast eiendom som stiger i verdi over år. 

AnonymBruker
Skrevet

Sparer til bolig. Kommer nok til å bli nærmere 40 år gammel før jeg kan oppfylle den drømmen. Jobber to jobber, begge betaler meg langt mindre enn innsatsen min skulle tilsi. Slitsomme jobber er det også.

Setter 3.000 kr på høyrentekonto når lønna kommer. Etter faste utgifter har jeg 5.000 kr igjen å bruke på mat og alt av fornøyeligheter, så det er ikke rom for å spare noe særlig mer. Av og til setter jeg inn 500 kr på feriekontoen, så neste år tror jeg at jeg vil kunne ta en utenlandsferie, det har jeg ikke hatt råd til på noen år nå.

Anonymkode: fddc5...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Sparer til USA tur neste år. Det er lov å være optimist, vel? ;) skulle det ikke være mulig å reise noe neste år heller, tenker jeg at de pengene bare skal få stå og godgjøre seg, og deler av det flyttes over på bufferkonto som jeg sakte men sikkert opparbeider meg. 

Har også mikrosparing, de pengene går til nye klær når jeg har gått ned i vekt. Har også lyst å spare i fond eller noe sånn, for å å langsiktig vekst. Sparer også til ny kjøkkenmaskin, siden jeg er veldig glad i  å bake. 

Anonymkode: 06dcd...455

AnonymBruker
Skrevet

Sparer til pensjon. I motsetning til gullpensjonistene som går av nå, må vi jobbe lenger, jobben er mer stressende og vi får mindre i pensjon.

Jeg vil ha mulighet til å gå av eller redusere drastisk stillingsprosent som 62-åring, og da må jeg finansiere det selv.

Anonymkode: 74bed...5a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer til tidlig pensjon. Jeg har opplevd så mye rart i arbeidslivet at jeg ikke tør stole på at jeg har jobb til jeg er over 60. Så langt har det vært lett å finne en ny jobb når jeg har måttet slutte fordi sjefen er en parasitt, men det kommer til å endre seg når jeg er over 50.

Anonymkode: 6d619...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...