Gå til innhold

Hvorfor blir folk så slitne av å passe barn i noen få timer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre sitter og har barna sine hele tiden, mange har de 24/7, og de fleste går det bra med. Men ser at mange tanter, onkler/div familiemedlemmer som skal avlaste, og som ikke har barn fra før, blir helt kaputt etter å ha passet barn i noen få timer. Hvorfor det? Er det fordi de tenker at de må aktivisere ungen heeeeele tiden? Er det fordi de ikke er vant til å ta hensyn til barn, og derfor må tvinge seg i en annen modus, noe som er slitsomt? Eller noe annet? Bare lurer :)

Anonymkode: a4507...3d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel noe med at de ikke er vandt til den type hverdag, jeg har to barn og ett stebarn selv, men passer vi en av niesene eller nevøene mine i tillegg, er jeg døds sliten når de drar hjem 🤣 de har andre rutiner og behov enn jeg er vandt til med mine egne barn 🙂 

• Liker 18
Skrevet

Jeg merker at når jeg er med mine nieser og nevøer så går jeg "all in", fordi jeg ikke er der så altfor ofte. Da vil jeg gjerne være 110 % tilstede og med, og det blir derfor få eller ingen pauser. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg blir i vertfall veldig sliten av å gjøre nye ting eller ting jeg er uvant med. Har ikke noe å si hva det er, men føler jeg bruker mer hjernekapasitet og får mange nye samseintrykk når jeg gjør noe nytt. Da merker jeg at jeg blir veldig sliten. Også blir man vel vant til det etterhvert og blir mindre sliten av det. Jeg vil jo tro det samme om de som passer unger når de ikke er vant til det. 

Skrevet

Er selv mormor og ble sliten da barnebarna var små. Det kom nok av at jeg hele tiden fulgte med så ikke noe skulle hende barna. At de slo seg, brakk noe når de var mitt ansvar. Tror nok uansett, hvor ofte en har andres barn, så er vi mye mer opptatte av at alt skal være bra med de når foreldrene får de tilbake.
Er du foreldrene så kjenner en barna mye bedre og har nok også et hjem som er mer tilrettelagt for barn enn andre uten småbarn.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det fordi de tenker at de må aktivisere ungen heeeeele tiden? Er det fordi de ikke er vant til å ta hensyn til barn, og derfor må tvinge seg i en annen modus, noe som er slitsomt?

Jeg tror mye ligger her. Mange føler nok et ekstra ansvar for å aktivisere, noe de normalt ikke ville gjort med egne barn. I tillegg er det jo et ansvar man ikke er vant til å ha, og da går man sikkert litt ekstra inn for å gjøre en "god jobb" og passe mer på enn man ellers ville gjort med egne barn. 

Anonymkode: 71d70...0cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre sitter og har barna sine hele tiden, mange har de 24/7, og de fleste går det bra med. Men ser at mange tanter, onkler/div familiemedlemmer som skal avlaste, og som ikke har barn fra før, blir helt kaputt etter å ha passet barn i noen få timer. Hvorfor det? Er det fordi de tenker at de må aktivisere ungen heeeeele tiden? Er det fordi de ikke er vant til å ta hensyn til barn, og derfor må tvinge seg i en annen modus, noe som er slitsomt? Eller noe annet? Bare lurer :)

Er det virkelig vanskelig å forstå? Når man selv har barn så er dette rutinen. Du har vendt deg til en tilværelse som er konstant. Jeg har selv voksne barn. Nå blir jeg totalt utslitt av å ha barnebarna noen timer. Dette er ikke lenger en del av min hverdag, og jeg har blitt eldre. 

Anonymkode: ba44f...5cf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at du låner noe som ikke er ditt, men som du vet har veldig stor verdi for den du låner det av. Ville du ikke da brukt en del energi på å passe ekstra godt på denne tingen? Tanken på at tingen skulle komme til skade, eller bli mistet, hadde stresset deg.

Så når andre "låner" dine barn, vet de at de låner det mest dyrebare du har. Og det er stressende!

Og noen barn er faktisk mer krevende enn foreldrene selv innser. Barna er verdens navle, og at de kan kreve oppmerksomhet, være masete eller på annen måte tid- og energikrevende, er det en del foreldre som ikke får med seg. Så om du merker det du oppfatter som eksepsjonell slitenhet hos de som passer barna dine, bør du kanskje tenke over om det er din oppdragelse og barnas oppførsel det er noe med, og ikke de som passer barna dine.

Og sist, men ikke minst, vær glad du har noen som kan passe barna dine og gi deg en pause. Er ikke alle som har det.

Anonymkode: f0e67...22f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn selv. En gang i blant passer jeg også to tantebarn på samme alder. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt med å ta seg av egne barn. Jeg må passe mer på, mekle, aktivisere, lage mat etc. Vil jo være en god og trygg tante som er der for dem. Klart at det er mer slitsomt

Anonymkode: 2d995...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle er under 5 forresten. Alder har selvfølgelig betydning 

Anonymkode: 2d995...92d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en venninnes unge på overnatting hver helg i tre måneder. Aldri vært så sliten i mitt liv fordi ungen var både uoppdragen, uhygienisk, stinka svette og tissa på seg, klinte ut speilet hver gang hun var på badet, tissa utenfor do, gikk inn med sko på, ødela lamper, pyntekrukker  og tissa ut overmadrass og bråkte og herjet og var frekk og spydig sånn at jeg hadde konstant migrene hver helg. Jenta er elleve år... 

(Årsaken til at jeg hadde ungen var fordi jeg ble alltid overtalt av foreldrene til å ha henne likevel selv om jeg hver gang sa fra på en fin måte at det ikke passet) 

Man blir sliten av andre sine unger. Spesielt når det er noe «ekstra» med de.

Anonymkode: 29f10...5fe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så når andre "låner" dine barn, vet de at de låner det mest dyrebare du har. Og det er stressende!

Dette! Å ha ansvar for et annet menneske, som er så avhengig av deg og hvis behov du ikke nødvendigvis skjønner instinktivt (og som de ofte heller ikke kan formidle så godt) krever at jeg er "på" absolutt hele tiden. Jeg vet ikke på samme måte som foreldrene hva som er riktig, hva som viktig, hvordan ting skal gjøres og i hvor stor grad jeg kan ta øynene fra ungen i fem minutter, ti minutter, en halvtime.

Alt som er utenfor det vanlige krever ekstra energi uansett, enten det handler om barnepass, søvn eller andre aktiviteter. Mine hverdager med vekkerklokka klokka fem, 11 timer fra jeg går ut av døra og til jeg er hjemme fra jobb og mye sosial aktivitet på kveldstid ville sikkert vært drepen for en del som er vant til andre dager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å jobb i barnehage, så forstår du hvorfor.

Anonymkode: 97d8a...028

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er som flere sier, det er uvant, man er livredd for at noe skal skje og man vil gjerne aktivisere barna hele tiden.

Samme som med jobber, jeg kan fint jobbe seks dager i strekk i mitt yrke, men hvis jeg har med noen som bare skal avlaste en dag eller to, er de dønn slitne etter noen timer, vondt i beina og veldig trøtte. Fordi det er uvant og noe de ikke kan eller har gjort tidligere. Hadde jeg vært med noen andre på jobb, hadde jeg helt sikkert blitt ekstra sliten. 

Er det hverdag og rutine, kan man holde ut, dag ut og dag inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 barn selv og kan bli slitne av å passe andres barn. Syntes det er mer ansvar, man prøver å være mer tilstede og bruker mer energi på å aktivisere. Det blir jo noe som er utenfor normalen og det merker man jo gjerne.

Anonymkode: fa1b9...35e

AnonymBruker
Skrevet

For unger er mye arbeid. Har fått et barn, som nå er ungdom. Hadde aldri orket flere. Selv om jeg kunne ha fått flere. 
Var dagmamma for to barn, i flere år. De var veloppdragne, og en fryd å passe. Så det er forskjell på barn også

Anonymkode: 2fb72...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egne barn og jobber i tillegg i barnehage. Blir mer sliten når barna har hatt venner eller søskenbarn på overnatting eller besøk over lengre tid enn med egne barn eller i jobben min. Tror det handler om at det er mer uvant. Man er ikke like avslappet. 

Anonymkode: cba6b...f62

Skrevet

Blir mye mer sliten av å passe andres barn hjemme enn å være på jobb i barnehage eller ha egne barn/stebarn hjemme! 

Helt teit egentlig, men sånn er det.... 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unger er jo konstant i 120 så om man ikke er så godt vant så blir man fort sliten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...