Ann Forup Skrevet 29. juni 2005 #21 Del Skrevet 29. juni 2005 Kunne ikke sige det bedre selv b.v alle de barneverns børn jeg har haft kontakt med klager over at systemet jobber for trægt og ting tager for lang tid. vi skal nok skylde på media som elsker at sverte til barnevernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest b.v. Skrevet 29. juni 2005 #22 Del Skrevet 29. juni 2005 hei jeg måtte dele opp svaret mitt fordi jeg har litt problemer med dataen, jeg vil og si at jeg syns barnevernet begrepet barnevernet har blitt mer og mer en anakronisme jeg mener at det er tomt, jeg mener barn ikke trenger vern men bistand og omsorg og noen som lytter, og mange foreldre som har problemer trenger bistand for og bli flinke, jeg mener ab navnet barnevernet sier for lite om det de gjør de burde ha et navn som sier mer om hva de gør og hva en har rettighet til jeg tror jeg ikke ville ha kalt det statens barnevern og familievern jeg tror jeg ville ha kalt det noe som statens bistands og omsorgstjeneste for barn og foreldre og det i kommunenen for bistands og omsorgstjenesten og i steden for barnevernspedagog så ser jeg at man kanskje kan ta si det omsorgspedagog tror og at vi trenger et organ som er bredere en det vi har i dag og som har mer kunnskaper og som ser mer, vi har nå hat oppslag om steinerskolen og vi har før hat om den offentlige skolen, jeg tror vi trenger noen som kan se der barna er og ikke bare hjemme barn kan ha prolmemer andre steder det er viktig jeg vil og si jeg er litt skremt over de nettstedene som kommer med motstandere av barnevernere, jeg vet jeg har linket til dem her før men vil si at man bør vere klar på va man ser etter når man går der, jeg har greid å se hva som er riktig, jeg kan se hva som er oppdatert og som er fortsatt aktuelt men mye er ikke rikgig, jeg har vert på www.barnasrett.no og på www.nkmr.com tror jeg det er jeg tror det er lurt at de som jobber i barnevernet er nøye med hva de gjør et lite feilskjer kan ha konsekvenser og jeg syn at noen av holdningene deres har vert gale og vert orsak til sider som her jeg syns det har ver for restriktive overfor barns egen familie, fra nittensøtti så ble det veldig lite fosterbarn som ble satt hos slektninger før 1970 så bodde nesten seksti prosent av alle fosterbarn hos slektninger man kan spørre seg om grunnen desverre så gikk det alt for lang tid før noe ble gjort med det men nå fra 2003 så er banrevernet pålagt og lete i barnets egen slekt først når den skal rekrutere til fosterhjem, det og pluss familierådet tror jeg er skritt i riktig retning det er slik nå i dag at i femti kommuner så prøver de ut dette her jeg kjenner en som jobber med det det blir satt er råd av familien på ver side av barnet som blir ledes av en ansatt i barnevernet men ikke ansatt i den kommunen som barnet bor, der kan slekten foreslå noen til fosterhjem vis de kan det og og komme med hvordan de kan hjelpe barnet kan de komme med er forslag til løsning så gjør de det dette presanteres for barnevernet og så godkjenner de det eller det gjør ikke vis de ikke mener det er bra nok. dette kan også brukes til og hjelpe med i andre problemer jeg tror det kan bli mer samarbeid dersom man tar familiene på alvor jeg syns det er interesant og se og det skal evalueres i år det blir spennende så får vi bare håpe at det går bra i framtida hilsen Ja men kan man ikke egentlig si at dagens barnevern er for å verne barn som har det vanskelig,gi bistand,omsorg og som du sier at noen lytter???? Men en annen ting er jo at dagens lov sier noe om at barn har rett og krav til å vokse opp hos sine egne,så hvis barnet er i en livssituasjon der far og mor sloss,de drikker og tar piller,så setter man inn tiltak på alle fronter. Så setter jeg det litt på spissen her: Ikke la barnet bli en " antabuspille" en lokkedue for at foreldrene skal bli edrue. Ta heller barnet ut av situasjonen en tid slik at mor eller far eller begge får kontroll over situasjonen,for jeg kan ikke se at et barn skal leve under foreldrenes avrusning,konflikter osv. Ja jeg er hard og kanskje firkantet på dette området,men jeg levde selv med en alkoholiser far som ødela alt innventar,sloss med mine eldre søsken for så og sitte med solbriller på seg ved middagsbordet dagen etter. Vi visste alle hvorfor,men vi turde ikke snakke. Nåde den som åpna munnen sin da ja. Så jeg synes man skal ta ungen ut av slike situasjoner og hjelpe foreldre og barn hver for seg slik de gjorde meg meg og mitt barn. Jeg har aldri hatt rusproblemer så det var ikke derfor de tok ungen min,det var heller det psykiske som følge av nettopp en slik barndom. Hilsen BV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prinsessen på erten Skrevet 29. juni 2005 #23 Del Skrevet 29. juni 2005 Vi hører vel kun de saker hvor foreldre er misfornøyde med barnevernet, vi hører ikke fra de som har fått hjelp og gått videre i livet med en bedret familiesituasjon. Jeg har kjennskap til sambygdinger som har fått hjelp av barnevernet, hjelp til å etablere rutiner o.l. og hvor familien nå fungerer bedre på alle måter. Disse sakene hører vi ikke noe om for de er ikke mediestoff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. juni 2005 #24 Del Skrevet 29. juni 2005 Nei, barneværnet er ikke et udyr. Og ja, vi trenger dem. Klart det er det negative som kommer frem, og enda mere er det en slvfølge at folk som er missfornøyde roper høyest. Ja, jeg har vært under barnevernet i 3 år, og ja dem gjorde en del feil som jeg virkelig hadde klart meg best uten, MEN de er vikitg å huske på alle dem de hjelper. Mange liv og sjebner har blitt reddet pga B.V. Noen mener det er så grusommt at BV gjør feil og brølere, vel det gjør alle. Til og med folk i yrkes grupper hvor det er enda mere "krise" at ting går galt. (eks leger) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 29. juni 2005 #25 Del Skrevet 29. juni 2005 Tidligere trodde jeg ikke på dem som fortalte at de urettmessig hadde mistet barna sine. Så ble jeg kjent med et menneske, som jeg synes er helt A4 menneske. Ikke super, ikke lavstaus, bare helt ordinær. Da de mistet sine barn og tok dette fryktelig tungt, da begyndte jeg å undersøke litt rundt forbi. Det var ikke bare gode historier åfinne. Klart enkelte ganger er det vanskelig å avgjøre hvem som har rett og hvem som lyger/overdriver. Men det jeg har sett er at barnevernet gjør mange feil. For mange feil. Men ikke bare feil. Og ja vi trenger dem. Men barnevernet og vi trenger et bedre kontrollorgan til å passe på barnevernet. For overgrep forsaket av barnevernet er like ille som overgrep forsaket av foreldre! Men det virker for meg at media faktisk hjelper til å bedre barnevernet også ved å sette en kritisk pekefinger der det tidligere bare har vært nesegrus beundring for fagfolkene... Og at folk generelt skjønner at såkalte fagfolk også bare er mennesker. Og som almenn kjent: Det er menneskelig å feile! Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelper hevnlystne Skrevet 29. juni 2005 #26 Del Skrevet 29. juni 2005 Det finnes da de som bruker barnevernet for å hevne seg også - både privatpersoner og offentlige etater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 29. juni 2005 #27 Del Skrevet 29. juni 2005 hei ja helt klart men jeg mener derfor at navnet er for snevert og jeg mener at det er feil at de ikke snakker med barn som har vert utsatt for misshandling om det og hjelper dem til og komme igjennom det ja men vis situasjonen er så alvorlig så tar de barnet ut og det er ikke bare loven men og barnekonvensjonen sier det jeg er enig med deg dersom foreldrene ikke klarer¨å ta seg av barnet og i noen tilfeller må barnet vere et sted mens foreldren avruses noen foreldre bor ikke sammen og barnet kan bo hos den andre, jeg mener jeg kjenner deg igjen og jeg mener og huske at barnet dit bodde hos slektninger. jeg syns vi skal huske på at noen ganger så går det ikke så bra i et fosterhjem heller, og barnet blir glad i andre som det må flytte fra, jeg har lest også boken løvetannbarn og det er mange forkskjellige historier, ikke alle har hatt det bra i forsterhjem, jeg syns man skal ha prøvd alt før man flytter barna i fosterhjem og jeg syns terskelen skal vere høy, men jeg syns at terskelen skal vere lavere for og gripe inn da vil man før se om man må flytte barna i fosterhjem og i noen problemer må man hjelpe foreldrene og barna sammen jeg syns og det er litt drøyt det du sier om at ingen ser sine problemer mange gjør det men det er og noen som ikke gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 29. juni 2005 #28 Del Skrevet 29. juni 2005 Tidligere trodde jeg ikke på dem som fortalte at de urettmessig hadde mistet barna sine. Så ble jeg kjent med et menneske, som jeg synes er helt A4 menneske. Ikke super, ikke lavstaus, bare helt ordinær. Da de mistet sine barn og tok dette fryktelig tungt, da begyndte jeg å undersøke litt rundt forbi. Det var ikke bare gode historier åfinne. Klart enkelte ganger er det vanskelig å avgjøre hvem som har rett og hvem som lyger/overdriver. Men det jeg har sett er at barnevernet gjør mange feil. For mange feil. Men ikke bare feil. Og ja vi trenger dem. Men barnevernet og vi trenger et bedre kontrollorgan til å passe på barnevernet. For overgrep forsaket av barnevernet er like ille som overgrep forsaket av foreldre! Men det virker for meg at media faktisk hjelper til å bedre barnevernet også ved å sette en kritisk pekefinger der det tidligere bare har vært nesegrus beundring for fagfolkene... Og at folk generelt skjønner at såkalte fagfolk også bare er mennesker. Og som almenn kjent: Det er menneskelig å feile! Mayamor hei jeg er enig i det du sier om nesegrus beundring, men jeg ser og at en del nye personer der vil gjøre andreting ogikke forsvare de feilene som tidligere kolegaer har gjort og det syns jeg er bra jeg tror det er fortida som mest lager ugang for barnevernet hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå