Gå til innhold

Er barnevernet et "udyr"???

Anbefalte innlegg

Gjest messengerboy
Skrevet

Leser så mye negativt om barnevernet, og at de gjør ofte feil i sitt arbeide rundt omkring. Det virker som om de ofte skaper mer problemer enn hva de løser. Så da lurer jeg på, Trenger vi egentlig barnevernet????

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Leser så mye negativt om barnevernet' date=' og at de gjør ofte feil i sitt arbeide rundt omkring. Det virker som om de ofte skaper mer problemer enn hva de løser. Så da lurer jeg på, Trenger vi egentlig barnevernet????[/quote']

Synes du har vel lite bakgrunnsinformasjon til å ta slike sluttninger eller lage en slik hypotese. I så fall om du ikke ser nødvendigheten av et barnevern, hvilket alternativ tenker du deg? La meg spørre deg: hva kjenner du til av saker der det går bra?

Skrevet

Barnevernet har taushetsplikt, noe både kritikere og media (gjerne to sider av samme sak) ofte ser ut til å "glemme".

Gjest Gjesta
Skrevet
Barnevernet har taushetsplikt' date=' noe både kritikere og media (gjerne to sider av samme sak) ofte ser ut til å "glemme".[/quote']

:Nikke:

Gjest messengerboy
Skrevet

jeg kjenner vel egentlig ganske godt til barnevernet. Jeg er ute etter å høre hva andre mener om det arbeidet som blir gjort. Det at barnevernet har taushetsplikt er et godt poeng, for det blir jo en enveiskommunikasjon mellom media og foreldre/andre, da barnevernet sjelden har "muligheten til å si hvordan de ser på saken". Og media vet jo hva som selger, derfor blir nok barnevernet ofte satt i et urettferdig dårlig bilde...

Skrevet

Jeg mener at det utvilsomt er behovet for en upartisk institusjon som ivaretar barnas behov der foreldrene ikke klarer å gjennomføre dette på en akseptabel måte.

Barnevernet er i så måte en av flere løsninger som kan gjøre dette, og så lenge vi ikke har noe bedre alternativ mener jeg denne insistiusjonen bør fortsette.

Men jeg er samtidig skeptisk til Barnevernet i den form det har hatt. Det har tidligere vært begrensede muligheter til å kontrolere deres avgjørelser. Delevis fordi personer fra det samme miljøet (og noen ganger de samme personene ?) som Barnevernet leier inn som sakkyndige også fungerer som Barnevernets "kontrollorgan". Det blir litt "bukken som passer havresekken" ettersom de personene som leies inn naturligvis får godt betalt for sin funksjon som "sakkyndig", mens samme person 3-4 uker senere dukker opp i et kontrollorgan som påser at barnevernet tar riktige avgjørelser. Om jeg husker rett forteller en internettside om såkalte sakkyndige (og ansatte i kontroll organ) som ALDRI har vært uenig med Barnevernet. Det synes rart at Barnevernet ALDRI tar feil, og insinuasjoner om at god betaling for å fungere som sakkyndig 6 uker senere kan være årsaken til problemet.

Nå er det kommet nye forskrifter for hvordan Barnevernet skal fungere, så får vi vente å se hvordan det blir etterhvert.

Men Barnevernet har altså fortsatt en viktig jobb å gjøre. Vi kan ikke unnvære arbeidet deres, så diskusjonen bør heller relatere seg til hvilken form for kontrollfunksjon og innhabilitet som skal aksepteres.

Barnevernet har taushetsplikt' date=' noe både kritikere og media (gjerne to sider av samme sak) ofte ser ut til å "glemme".[/quote']

Dette argumentet er vel det beste Barnevernet har å skjule seg bak, og de bruker det for alt det er verd, ikke minst i saker hvor de beviselig har gjort en del feil.

I saker hvor de er blitt fritatt for taushetsplikten pga feil som er gjort opprettholder de denne likevel av vikarierende årsaker.

Også dette med taushetsplikten er altså et tveegget sverd. Vi har delevis sett det samme i politiets internsaker før det ble "utenforstående" som utførte kontrollen. Vi har sett det samme skje på sykehus mht feilbehandling. Vi har hørt historier om det samme blandt advokater. Og vi har altså også sett det bli brukt av Barnevernet i mange situasjoner.

Det er imidlertid ikke taushersplikten i seg selv som er problemet, men den manglende muligheten til å overprøve og evt revurdere "den lille harde kjernens" påstander av utenforstående personer.

Gjest barnemor
Skrevet

De gjør en del godt og bra arbeide,men det er altfor mange saker som det har vert gjort store og graverende feil. Disse sakene har ødelagt familier.

mange saker har komt frem i media, men hva med alle de som ikke har kommet frem?

man kan regne med at det er mange skjulte saker også.

Slik de jobber, så må det bli gjort mye feil. Det er folk som ikke er "kompetente" til jobben,hastverk og lite ressusjer.

De griper inn i folks liv,de samme personer skal "hjelpe" foreldre i ettertid. samarbeidet kan ikke bli godt ut av noe slikt.

Så kan det være foreldre som er helt "kjørt" etter kontakten med barnevernet, og ikke orker mere. mulig media kunne ha hjulpet de.

Kjenner godt til barnevernet

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg mener at vi trenger barnevernet mer enn noen gang nå.

Barn forsømmes - og hvem skal sørge for at de får muligheten til et verdig liv når ikke foreldrene selv klarer det?

Jeg tror ikke at barnevernet i noe tilfelle kobles inn i saker uten grunn.

Det kan selvsagt skje glipper og feil hos barnevernet som i andre instanser - det er det alltid en risiko for når det er mennesker innblandet.

Jeg mener av vi må tåle at det skjer noen glipper - trist for dem som rammes av det selvsagt, men ingenting er 100% her i verden - og det må vi bare leve med.

K

Skrevet
...

Det kan selvsagt skje glipper og feil hos barnevernet som i andre instanser - det er det alltid en risiko for når det er mennesker innblandet.

Jeg mener av vi må tåle at det skjer noen glipper - trist for dem som rammes av det selvsagt, men ingenting er 100% her i verden - og det må vi bare leve med.

K

Uenig.

At det gjøres feil er ikke "en ting vi må leve med".

De barna som mister sin mor eller far, eller begge deler, pga av partisk eller dårlig arbeid, er de du mener "bare må leve med dette problemet".

Hvis vi slutter å strebe etter å gjøre et bedre arbeid, enten vi arbeider i Barnevernet eller andre institusjoner/yrker, vil vi aldri få noen forbedring.

Overgrep er overgrep, uavhengig av hvem som gjennomfører dem. Dette gjelder også Barnevernet. Derfor blir også en slik "never mind holdning" til Barnevernet helt feil.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Barnevernet har jeg ingen tro på. De er der for barnet, men i altfor mange tilfeller tar de hensyn til helt feil ting.

Gjest Gjesta
Skrevet

Uenig.

At det gjøres feil er ikke "en ting vi må leve med".

De barna som mister sin mor eller far, eller begge deler, pga av partisk eller dårlig arbeid, er de du mener "bare må leve med dette problemet".

Hvis vi slutter å strebe etter å gjøre et bedre arbeid, enten vi arbeider i Barnevernet eller andre institusjoner/yrker, vil vi aldri få noen forbedring.

Overgrep er overgrep, uavhengig av hvem som gjennomfører dem. Dette gjelder også Barnevernet. Derfor blir også en slik "never mind holdning" til Barnevernet helt feil.

Selvfølgelig skal man alltid søke forbedring, men jeg tror fortsatt at det kommer til å skje feil fra tid til annen - og det får vi ikke gjort noe med uansett hvor mye vi kvalitetssikrer. Vi må innse at mennesket ikke er ufeilbarlig.

Og jeg tror fortsatt at barnevernet ikke kobles inn i saker hvor det ikke er behov for dem - og det skal så utrolig mye til for at et barn blir tatt fra sine foreldre - at jeg stoler på at når det først skjer så er det en grunn til det.

Ingen ønsker jo selvsagt at barn skal tas fra sine foreldre, de hører jo sammen med dem. Men hvis barnet ikke får et verdig liv av å være med sine foreldre, ja da må samfunnet reagere på det, syns jeg.

Bare for å presisere - jeg er også for en forbedring av kompetanse og kvalitet på områder, men jeg tror ikke at vi kan sikre oss 100% mot at det skjer feil.

Og som sagt, så tror jeg ikke det skjer så mange feil som folk vil ha det til.

K

Skrevet

Mener at samfunnet trenger barnevernet for å sikre barn som lever under dårlige forhold. Jeg mener også at de store overgrepene barnevernet gjør, oftest er at de ikke gjør de nødvendige inngrep. Slik at barn over år lever i forhold som skader deres helse og utvikling.

Men barnevernet er også avhengig av at andre som ser og kjenner til barn, føler ansvar for disse, og melder fra dersom de blir kjent med forhold som kan skade barna. Dette skjer i for liten grad, mener jeg, og barnevernet får "skylda" for at ingenting skjer for de barna det gjelder. Jeg mener at barnehage, skole, helsesøster, lege, naboer og familie i større grad skulle fokusere på at barn har rett til vern, selv om det bryter med verdien om privatlivets fred.

Omsorgssvikt er alles ansvar.

Gjest anonym nå
Skrevet

Barnevernet gjør så vist mye feil også, og sånt bør man være observang på. Min mening og erfaring er at man alltid bør være stilt med både annet støtteappartat og advokat som støttepersoner når man skal være i kontakt med barnevernet.

Jeg var borti en person som selv uttalte seg om at barnevernet har i flere tilfeller på hennes sted forandret på historiene som ble fortalt, og at dem ikke var til å kjenne igjen fordi b.v. pyntet på sannheten.

Dette var grunn for at denne damen sluttet i barnevernet.

Dette har jeg fått smertelig erfare. Vi gikk selv til bv. for å få hjelp, og det fikk vi også i vel 8 mnd. Etter det kom det haglende inn beskyldninger som var langtifra sannheten. Både mot oss og måten vi hadde behandlet ungene. Til dette kan jeg si at b.v. overhode ikke hadde noen som helst holdepunkter for disse løgnene og beskyldningene.

Mitt barn tisset på seg, og vi fikk vite at det var pga. oss.

Anklager som ble rettet mot oss og det var som tatt ut i løse luften. Sykehuset kunne konstantere at det var "medisinsk",at det var noe med blæren.

De anklaget også skolen for å komme med beskyldninger, noe som skolen nektet på. Vi ble også truet med å få politiet sendt på døren, uten noen som helst holdepunkter. :evil:

Jovist gjør barnevernet grove feil, og slik skal man overhode ikke tolerere.

Så hadde det ikke vært for advokaten min, så hadde jeg ikke hatt barna mine i dag.

Barnevernet i seg selv har jeg respekt for og for det

arbeidet de gjør riktig. De må bare være mer påpasselig på hvem skal ha og bruke en slik makt i saker. For det er det de har. Altfor stor makt. :-x

Og når det gjelder taushetsplikt, så er det et dekknavn. Noe de skjuler seg bak. Den blir ikke holdt i mange tilfeller.

Skrevet

Barnevernet er der stor behov for, når man høre noget om barnevernet er det ofte slemme ting, men som en sagde her der er altid to sider af en sag, og aviser og ander medier elsker skandaler og familie tragdier, Barnevernet er der til at beskytte barnet/og familien og der skal faktisk mye til før barn bliver fjernet, det er sidste løsning og det er ofte at børne selv synes at barnevernet træder til for sent og at de jobbe trægt, det er meget vanskeligt at gøre alle tilpas når det gælder en familiesituration men børnevernet prøver så godt de kan at ivarta barnes behov, og der findes mange børneverns børn som er glade for at børnevernt var der til at hjælpe dem. Selv er jeg aflastnings familie til et barn og kan kun sige en ting det går frygtelig sent med papir arbejdet, men det er det offenlige i en nødeskal. Tavshedspligt i mange sektore i helsevæsnet og andre steder er desværre mange gange brudt, burte staffe hårdt ned på dem som ikke kan tie kan ødelægge mange familier med sladder.

Skrevet

Det er vel enhetene som skaper helheten. De finnes sikkert både gode og dårlige barnevernsarbeidere. Jeg har hørt folk som har hatt veldig positive opplevelser i møte med barnevernet.

Skrevet

De aller fleste som arbeider i barnevernet gjør en god og nyttig jobb. Nå utdannes det ikke så veldig mange barnevernspedagoger hvert år, og mange stillinger blir besatt av mennesker med en annen utdanning, som sosionom eller vernepleier, som da kanskje mangler de nødvendige kunnskaper for å gjøre en god jobb.

Mitt møte med barnevernet har vært udelt positivt, de har vært der for både barna og meg.

Jeg tror ikke vi umiddelbart kan erstatte barnevernet. Barnevernsarbeiderne er ikke bare de som jobber som saksbehandlere, men også mange som jobber med barn og unge ute i felten og på ulike institusjoner. Institusjoner for barn og unge som av ulike grunner ikke kan bo hjemme hos sine foreldre.

Barnevernets arbeid undergraves på mange måter av instanser og mennesker som ikke har kunnskaper om hvordan barnevernet i dag arbeider. Jeg har selv opplevd at mitt barn er blitt truet av rektor på skolen med at barnevernet kom til å ta i fra hans mor omsorgen og sende ham på institusjon. Nå kjenner jeg godt til måten barnevernet arbeider på, og vet at det aldri ville ha skjedd. Men barnet visste det ikke og for ham var det en reell trussel. For andre foreldre hadde det også ville ha føltes som et overgrep.

Jeg tror barnevernet trengs, men de som skal henvise barn, unge og foreldre til barnevernet trenger mer kjennskap til hvordan barnevernet arbeider.

Skrevet

hei

syns dette er en interresant tråd, men jeg syns den er litt snever, jeg syns du heller kunne ha spurt trenger vi hjelpeapparatet. Jeg har vert borti hjelpeapparatet noe etter en del arbeid i autismeforeningen og hørt fra foreldre til barn med adhd og aspergers syndrom og klassisk autisme om hvordan de er, faktisk er barnevernet de jeg har hørt mest positivt om da, de har faktisk vert redningen for mange foreldre og barn. de har fått bråk med ppt og hjelpeapparatet for og få dem til og hjelpe barn og de har fått bråk til bake etterpå etter å ha såkalt gått bak ryggen på dem, jeg lurer noen ganger på va hjelpeapparatet er til.

Jeg syns mange kommer med gode utspill her, jeg vil si litt til far til to, deter riktig at mange går igjen av de som er sakkyndige men det er fordi det e r få som er godkjent til og vere sakkyndige og dommere i nemda, videre når det gjelder kontroll så er det nå opprettet et barnevernets kontrollorgan med forskere ansatt i barnevernet i bergen mener jeg jeg mener jeg husker det

det jeg reagerer litt på er den lange avgjørelsesgangen i sakene de skal gjennom nemda og retten og lagmannsretten jeg tror vi hadde spart mye på og fjerne fylkesnemda det sier og barnevernets kontrollorgan og jeg tror det er lurt, da vil vi kunne korte saksgangen

når det gjelder kontroll er det og sli kat barnevernet har blitt statlig det vil si, det er statlig øverst og så er det regioner i landet det lokale fylkesgreiene er nedlagt. dette kontrollerer barnevernet i kommunene.

jeg syns også jubajuba er inne på noe her, det er slik at mange stillinger ikke besittes av faglige og sosionomer og andre har ikke kunnskapen som skal til for og ta riktige avgjørelser en del vurderinger passer de ikke til

det er greit at det kan gjøres feil, det vil det skje mer og men det er ikke riktig og ikke innrømme det og det bør de bli flinkere til, vis de innrømmer det før kan flere saker gjøres om, jeg syns de er dårlige der

jeg tror det og er sånn av vi bør huske at liten tue kan velte stort last en dårlig arbeider kan gjøre stor skade og det er det vi hører om ikke alt det brae

jeg blir og litt trist av at det dras in på taushetsplikt, en kan fint diskutere det faglige og arbeidsmetodene deres også uten og komme inn på taushetsplikten, det er bare i helt spesielle saker det er behov for og frita dem for taushetsplikten og at de bør si noe, jeg tror det er bra og diskutere det faglige mange i barnevernet ønsker også at det kan ver bli en debatt om vordan de kan bli flinkere

jeg ser og at de for en del kritikk, ikke alt er jeg enig i, jeg syns de kan bli flinkere tl og melde fra til politiet voldsaker men så tenker jeg og at de kan ha en grunn til og vente, det jeg syns er verst er at de ikke snakker med barn som er blitt misshandlet om vold :evil: det bør de bøli bedre til

det er og det med barn som har det flet i syden men jeg syns det er mer ansvaret til myndighetene der og finne ut av og hjelpe til i og så ta kontakt med barnevernet her jeg syns ikke barnevernet her skal begynne og reise ut

jeg syns og de ikke er flinke nok til og følge opp barna etterpå, det er ikke til noe vits ogsende er barn i et fosterhjem eller et bedre hjem vis den ikke hjelper det og bearbeide det det har vert igjennom etterpå det bør de bli flinkere til

hilsen

Skrevet

hei

jeg måtte dele opp svaret mitt fordi jeg har litt problemer med dataen, jeg vil og si at jeg syns barnevernet begrepet barnevernet har blitt mer og mer en anakronisme jeg mener at det er tomt, jeg mener barn ikke trenger vern men bistand og omsorg og noen som lytter, og mange foreldre som har problemer trenger bistand for og bli flinke, jeg mener ab navnet barnevernet sier for lite om det de gjør de burde ha et navn som sier mer om hva de gør og hva en har rettighet til jeg tror jeg ikke ville ha kalt det statens barnevern og familievern jeg tror jeg ville ha kalt det noe som statens bistands og omsorgstjeneste for barn og foreldre og det i kommunenen for bistands og omsorgstjenesten og i steden for barnevernspedagog så ser jeg at man kanskje kan ta si det omsorgspedagog

tror og at vi trenger et organ som er bredere en det vi har i dag og som har mer kunnskaper og som ser mer, vi har nå hat oppslag om steinerskolen og vi har før hat om den offentlige skolen, jeg tror vi trenger noen som kan se der barna er og ikke bare hjemme barn kan ha prolmemer andre steder det er viktig

jeg vil og si jeg er litt skremt over de nettstedene som kommer med motstandere av barnevernere, jeg vet jeg har linket til dem her før men vil si at man bør vere klar på va man ser etter når man går der, jeg har greid å se hva som er riktig, jeg kan se hva som er oppdatert og som er fortsatt aktuelt men mye er ikke rikgig, jeg har vert på www.barnasrett.no og på www.nkmr.com tror jeg det er

jeg tror det er lurt at de som jobber i barnevernet er nøye med hva de gjør et lite feilskjer kan ha konsekvenser og jeg syn at noen av holdningene deres har vert gale og vert orsak til sider som her

jeg syns det har ver for restriktive overfor barns egen familie, fra nittensøtti så ble det veldig lite fosterbarn som ble satt hos slektninger før 1970 så bodde nesten seksti prosent av alle fosterbarn hos slektninger man kan spørre seg om grunnen desverre så gikk det alt for lang tid før noe ble gjort med det men nå fra 2003 så er banrevernet pålagt og lete i barnets egen slekt først når den skal rekrutere til fosterhjem, det og pluss familierådet tror jeg er skritt i riktig retning

det er slik nå i dag at i femti kommuner så prøver de ut dette her jeg kjenner en som jobber med det

det blir satt er råd av familien på ver side av barnet som blir ledes av en ansatt i barnevernet men ikke ansatt i den kommunen som barnet bor, der kan slekten foreslå noen til fosterhjem vis de kan det og og komme med hvordan de kan hjelpe barnet kan de komme med er forslag til løsning så gjør de det dette presanteres for barnevernet og så godkjenner de det eller det gjør ikke vis de ikke mener det er bra nok.

dette kan også brukes til og hjelpe med i andre problemer

jeg tror det kan bli mer samarbeid dersom man tar familiene på alvor

jeg syns det er interesant og se og det skal evalueres i år det blir spennende

så får vi bare håpe at det går bra i framtida

hilsen

Skrevet

Ja vi trenger absolutt barnevernet.

jeg var 16 år,kastet ut hjemmefra,bodde på gata,fikk et barn noen måneder seinere,fiksa det ikke,og barnevernet tok over omsorgen.

Ikke gøy å miste barnet sitt,men det var helt rett.

Ingen foreldre synes at de er dårlige foreldre eller innser at de trenger hjelp.

Så vi trenger absolutt barnevernet,de er en ressurs for de som tar imot hjelp og innser sine begrensninger.

Barnet hadde det bra da det flytta fra meg,jeg holdt kontakten gjennom 3 1/2 år også flyttet barnet til meg igjen.

Dettte er mange år siden,han skal i 2 videregående nå,men i min situasjon gjorde de rett.

De hjalp oss begge.

Hva har man å være stolt over om barnevernet overtar omsorgen,det var en vekker for meg og jeg tok imot all den hjelp jeg kunne få.

Så i min/vår sak så hjalp de både det store barnet og det lille barnet.

Synes at barnevernet griper inn for seint i saker jeg.

Det er ikke barnevernet som ikke vil hjelpe det er lovene,reglene og paragrafene som stopper dem.

Synes at de skal hjelpe foreldrene , men om de ikke vil ha hjelp eller fortsetter å kjøre sitt eget løp så er det på tide å bare konsentrere seg om ungen(e)

Det er helt opp til foreldrene,barnevernet har ingen mal på hvordan det er å være gode foreldre,de er rådgivere,støttepersoner og driver mesteparten med forebyggende tiltak.

Barnevernet er ikke bare ute etter å ta barn,det er faktisk ikke det jobben deres går ut på heller.

Merker man at ting røyner på og at familien ikke er som den skal så går det ann å be om hjelp.

De er der med tiltak og forståelse,du kan når som helst avslutte samarbeidet siden det var du selv som tok kontakt i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...