Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tok Nicolai Tangen jobben som oljefondsjef når han med det gikk drastisk ned i inntekt? 

Har ikke vi blitt fortalt at norske selskaper og offentlige virksomheter må tilby internasjonale lønninger hvis vi skal klare å få tak i ledere? 

Eller har Tangen egentlig en lønnspakke som ikke er offentlig kjent? Hvorfor skulle han ellers gidde å ta jobben? I alle fall om vi legger til grunn at ingen gidder å lede norske virksomheter dersom vi ikke tilbyr internasjonale lederlønninger. Jeg skjønner ikke. Jeg begynner å tenke at den norske offentligheten egentlig er veldig lettlurte. Vi svelger hva som helst når som helst, bare det blir servert i fint sølvpapir. 

Nå skjønner jeg hvorfor kommunikasjonsrådgivere tjener så mye penger.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har en stor formue fra før, han tar denne jobben som en spennende utfordring, og føler sikkert at han kan gjøre det bra. Lite penger, mye prestisje.

samme med f.eks. Presidenten i USA, tjener bare lommepenger sammenlignet med hva SAMTLIGE presidenter tjener før og etter perioden sin.

• Liker 3
Skrevet

De kontaktene han kan etablere som sjef for oljefondet er gull verdt (bokstavelig talt!) når han returnerer til sin vanlige jobb!

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Bli medlem skrev:

Hvorfor tok Nicolai Tangen jobben som oljefondsjef når han med det gikk drastisk ned i inntekt? 

Har ikke vi blitt fortalt at norske selskaper og offentlige virksomheter må tilby internasjonale lønninger hvis vi skal klare å få tak i ledere? 

Eller har Tangen egentlig en lønnspakke som ikke er offentlig kjent? Hvorfor skulle han ellers gidde å ta jobben? I alle fall om vi legger til grunn at ingen gidder å lede norske virksomheter dersom vi ikke tilbyr internasjonale lederlønninger. Jeg skjønner ikke. Jeg begynner å tenke at den norske offentligheten egentlig er veldig lettlurte. Vi svelger hva som helst når som helst, bare det blir servert i fint sølvpapir. 

Nå skjønner jeg hvorfor kommunikasjonsrådgivere tjener så mye penger.

Prestisje

Nettverksbygging

M.m

Noen jobber tar en ikke nødvendigvis pga lønnen

Skrevet

Så egentlig trenger ikke norske selskaper og offentlig virksomheter å tilby internasjonale lederlønninger? Vi kan i stedet tilby dem prestisje og nettverk?

Skrevet
På 8.5.2020 den 10.43, Pås skrev:

De kontaktene han kan etablere som sjef for oljefondet er gull verdt (bokstavelig talt!) når han returnerer til sin vanlige jobb!

Det er nærmest motsatt. Hans kontakter fra tidligere jobb, er gull verdt for oljefondet.  Det er vanskelig å se noen verdi i erfaring fra oljefondet i etterkant i forhold til fortiden hans. 

Dette handler om behovet for å bli sett: han har tjent seg opp nok penger, nå vil han ha et NAVN!

Vi ser det i kunstsiloen og i de veldedige donasjonene hans. Oljefondet er en måte å vise seg fram på i Norsk offentlighet. 

På 8.5.2020 den 10.47, Bli medlem skrev:

Så egentlig trenger ikke norske selskaper og offentlig virksomheter å tilby internasjonale lederlønninger? Vi kan i stedet tilby dem prestisje og nettverk?

Dette er motsatt logikk. KAN du levere nettverk og prestisje, så trenger du ikke betale så mye. Det er generelt sett lite nettverk eller prestisje i Norske selskaper; og det er så mye reguleringer rundt nettverk i offentlig forvaltning, at det er vanskelig å få samfunnet til å  fungere optimalt. Prestisje faktoren i offentlig forvaltning tiltrekker seg veldig spesielle grupperinger, som er lite konverterbare i internasjonal sammenheng. Jeg tror det er lenge til vi ser en fransk direktør som ofrer noe for å bli sjef i NAV.  

Skrevet
2 hours ago, Druid said:

Det er nærmest motsatt. Hans kontakter fra tidligere jobb, er gull verdt for oljefondet.  Det er vanskelig å se noen verdi i erfaring fra oljefondet i etterkant i forhold til fortiden hans. 

Dette handler om behovet for å bli sett: han har tjent seg opp nok penger, nå vil han ha et NAVN!

Vi ser det i kunstsiloen og i de veldedige donasjonene hans. Oljefondet er en måte å vise seg fram på i Norsk offentlighet. 

Dette er motsatt logikk. KAN du levere nettverk og prestisje, så trenger du ikke betale så mye. Det er generelt sett lite nettverk eller prestisje i Norske selskaper; og det er så mye reguleringer rundt nettverk i offentlig forvaltning, at det er vanskelig å få samfunnet til å  fungere optimalt. Prestisje faktoren i offentlig forvaltning tiltrekker seg veldig spesielle grupperinger, som er lite konverterbare i internasjonal sammenheng. Jeg tror det er lenge til vi ser en fransk direktør som ofrer noe for å bli sjef i NAV.  

Her er jeg helt uenig med deg. Å være sjef for oljefondet gjør at det er veldig mange som vil logre for en, og det vil nødvendigvis åpne en del dører som kanskje har vært stengt for Tangen hittil. Oljefondet er en aktør som er så stor at den kan påvirke markedet. Det er en helt ny situasjon for Tangen.

Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Her er jeg helt uenig med deg. Å være sjef for oljefondet gjør at det er veldig mange som vil logre for en, og det vil nødvendigvis åpne en del dører som kanskje har vært stengt for Tangen hittil. Oljefondet er en aktør som er så stor at den kan påvirke markedet. Det er en helt ny situasjon for Tangen.

Det siste er nok rett, så kanskje vi heller skal bekymre oss for Tangen som genial superskurk som vil bruke jobben til å ta over makten i små land. 😄

Men problemet med oljefondet er at det er rigget for sikkerhet, ikke avkastning. Om Tangen kan kjøre det opp på 10% avkastning med samme risikoprofil, så blir nok mange finansanalytikere imponert, men det vil ikke imponere i Tangens fagområde. De vil ønske se det dobbelte i mye mindre portefølger, for det er der deres dam ligger. 
Det stemmer at det vil åpne dører, men samtidig lukker det mange dører. Det er jo bare å se på saken om seminaret. Og de åpne dørene går inn til andre markedsdynamikker som ikke er så spennende om du har fokus på kapitalisering. 

Men jeg er enig at det er vanskelig å se det rasjonelle i at en fyr som Tangen tar en slik «drittjobb» tatt i betraktning hans eksisterende posisjon. 

Gjest Made4u
Skrevet

Hvorfor jobbe og tjene mer, når man uansett har mer enn man vil makte å bruke resten av livet, det er en feilprioritering.

Skrevet

Han tenkte vel bare det ville være kult å ha den jobben, han er nok ellers rik nok.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...