AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Hei, skal begynne å jobbe på ortopedisk sengepost snart. Jeg er snart ferdigutdannet som sykepleier. Dere som har erfaring herifra, hva syntes dere man burde vite/er greit å vite i starten? Jeg har null erfaring med ortopedi... Anonymkode: 66ec4...b5c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 Jeg skrev forresten feil i tittelen. Skulle skrive: Ting du ønsket du visste før du (..) TS Anonymkode: 66ec4...b5c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 Mange eldre, ofte forvirrede etter operasjon. Sengepost generelt er nok dessverre litt serviceyrke, mange som drar i ringesnoren for å be om isbiter i vannet og at du rister puten deres. Jeg hadde tenkt meg om før jeg begynte på en slik post. Anonymkode: 7bfc2...50e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange eldre, ofte forvirrede etter operasjon. Sengepost generelt er nok dessverre litt serviceyrke, mange som drar i ringesnoren for å be om isbiter i vannet og at du rister puten deres. Jeg hadde tenkt meg om før jeg begynte på en slik post. Anonymkode: 7bfc2...50e Mens jeg ringte bare om jeg trengte mer smertestillende eller kvalmestillende. Jeg er ung da, kanskje det har noe å si, og jeg liker ikke å be om hjelp Jeg er ikke sykepleier, men de dagene jeg lå på ortopedisk etter stor operasjon var jeg så imponert over sykepleierne som tok seg tid til en kjapp prat, og var hyggelige. At de ikke viste at de var stresset ovenfor meg som pasient, gjorde at jeg klarte å slappe mer av og ikke være redd for å ringe på for å be om hjelp Sykehuset mikset også opp maten min - jeg måtte ha glutenfritt, kjøkkenet ga meg halal. Endte med at jeg kun spiste tørre gl. fri knekkebrød med gulost i 3 dager etter operasjon, til en sykepleier fikk nyss i det, masjerte ned på kjøkkenet og krevde at jeg fikk skikkelig mat. Fikk kjøttsuppe lagd fra bunnen av, og var evig takknemlig! ❤️ Jeg var for sliten og medisinert til å bry meg om å si ifra, men det var fantastisk med varm mat igjen Anonymkode: ca35e...191 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 Generalistpost eller mer spesialisert? At noen pasienter tenker helsepersonellet skal organisere alt, fra pakking til henting til transport.... Anonymkode: bf394...3bf
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Generalistpost eller mer spesialisert? At noen pasienter tenker helsepersonellet skal organisere alt, fra pakking til henting til transport.... Anonymkode: bf394...3bf Vanlig orto. Alt fra hoftebrudd til hodeskader. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange eldre, ofte forvirrede etter operasjon. Sengepost generelt er nok dessverre litt serviceyrke, mange som drar i ringesnoren for å be om isbiter i vannet og at du rister puten deres. Jeg hadde tenkt meg om før jeg begynte på en slik post. Anonymkode: 7bfc2...50e Okay, noe annet som er mer faglig relatert? Kontrakten er signert så... Anonymkode: 66ec4...b5c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #7 Skrevet 8. mai 2020 Tja, bare jobbet som vikar på orto Ullevål men ja, ikke mitt fagfelt. Dog veldig hyggelig arbeidsmiljø. - mye inntrykk. Ben med skruer, ståltråder og kroppsdeler her og der er en del av hverdagen - kan være TUNGE stell. Mange, selv unge kan bli veldig immobile etter operasjon. Det kreves mye trening i forflytning når pas eks har flere brudd i underekstremitetene og kanskje et scapulafratur. - mye latin😅 Lær deg det. Men hvis du liker ortopedi så er det jo spennende! Lykke til, det er ofte en hektisk avd og mye å lære 👍🏻😊 Anonymkode: bd41b...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 Hadde praksis på ortopedisk sengepost. Var ganske tungt, mange eldre og mange av de var demente eller forvirret etter operasjon. Pusse pinner ble et begrep man ble godt kjent med. Det var mye latin ja, virkelig mye. Jeg synes det var en tung og kjedelig avdeling, dessverre. Anonymkode: 62a76...ce8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #9 Skrevet 8. mai 2020 Jobber som radiograf, men samarbeider mye med ortopedisk sengepost mtp røntgenkontroller etter operasjoner. Har også jobbet som vikar på orto - Lær deg latin - Du må tåle ex-fix, stygge sår, pinner her og der, bein i strekk etc - Du blir god på forflytning og teknikk. Følg med på ergoterapeuter og fysioterapeuter hvordan de jobber, så sparer du ryggen - Delirium blir du godt kjent med - Stell i seng, mye tunge stell - Slave, mange pasienter tror dessverre sykepleiere er det, og drar i snora for alt - Kvalme, oppkast, avføring etc blir vanlig - Overrasket hvordan unge mennesker plutselig ikke klarer noen ting med en liten gips, men ut og røyke, det skal de (gjelder forøvrig eldre også) Anonymkode: 1d89d...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 Har bare jobbet som vikar, men skulle ønske jeg: - hadde mer tålmodighet. Mange eldre og tunge pasienter som krever mye fysisk og psykisk. Heldigvis ligger de ikke inne så lenge, så man vet at man kan «sende de fra seg» etterhvert. - kunne risikofaktorene og tegnene på delir på rams. - visste mer om de vanligste beinbruddene (fcf, håndledd, humerus, kragebein) slik at du enkelt kan forklare til pasientene, og vite hvilke forholdsregler du må ta ved de ulike bruddene. - og som de andre sier; pugg de latinske ordene😅 Masse lykke til med jobben! Anonymkode: f1f18...261 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #11 Skrevet 8. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vanlig orto. Alt fra hoftebrudd til hodeskader. Havner ikke hodeskader på nevrokirurgen? Det gjør de hvertfall her. Anonymkode: 8d101...416 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #12 Skrevet 8. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Havner ikke hodeskader på nevrokirurgen? Det gjør de hvertfall her. Anonymkode: 8d101...416 Langt fra alle steder som har nevrokirurg Og ikke alle som fraktes til en nevrokirurgisk avdeling heller hvis det ikke er behov for det. Støtter det med å lære seg latin fort, og de vanligste operasjonstypene og protesetypene. Det er litt kleint å ikke skjønne hva som foregår! Så bare å sette seg inn i navn på bein, ledd og sener! Anonymkode: bf394...3bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå