missmcbeal Skrevet 9. mai 2020 #21 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Tobias Juul Grythe skrev: Hvis dette er en liten forkjølelse som enkelte kaller det. Hvorfor er det da over 275 000 døde i verden? Kanskje mange fler som ikke er registrert? Så mange dør ikke av en vanlig liten forkjølelse med sår hals og rennende nese. Den siste måneden, har det blitt registrert i gjennomsnitt rundt 6000 dødsfall hver dag av COVID-19. Forhåpentligvis vil dette synke etterhvert, men dersom det fortsetter å registreres like mange hver dag i 2 mnd til, har vi nådd antall døde registrert med Covid-19 som det dør i verden en influensasesong, MEN med ekstreme tiltak. Influensasesongen starter vanligvis i november/desember, og i hele verden spredte Covid-19 seg for alvor i slutten av februar/mars. Det vil si, sesongen har heller ikke vært så lang. Det bør være en vekker. Og som du sier, det er nok mange mørketall, da det er en del land som overhodet ikke er rapporter den faktiske situasjonen. F.eks. i Russland er antall nye smittetilfeller skyhøye og dødstallene som blir rapportert er nok bare toppen av isfjellet. Brasil tror jeg heller ikke rapporterer alle dødsfall. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #22 Skrevet 9. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Jeg har aldri vært så syk som jeg var tidligere denne uken i hele mitt liv. Når man sitter med følelsen av å puste igjennom en plastpose får man veldig angst! Jeg er heldigvis bedre nå, og i dag har jeg til og med vært i stand til å sitte på terrassen. Feberen er borte, tungpusten er pr idag også borte. Jeg hoster fremdeles, men det er til å leve med. La meg stresse dette en gang til, jeg har hatt influensa flere ganger tidligere (senest 2017, og den var ganske ille), men jeg har aldri vært så dårlig som jeg var for noen dager siden! Jeg var faktisk redd for å dø om natten! Dette med pusten har aldri kjentes så livstruende som denne gangen. Jeg er trolig over kneika, men føler meg mørbanka i kroppen. Mentalt sitter denne erfaringen dypt. Jeg har alltid vært frisk, og tatt livet som en selvfølge. Dersom jeg hadde blitt dårligere istedenfor bedre når ting sto på som verst her, kunne jeg dødd av dette. Jeg kan ikke stresse dette nok! Det er ikke influensa! Vær så snill å unngå å bli smittet! Jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå smitte, men ble likevel syk. Jeg gikk med maske, og jeg holdt 2 meters avstand der jeg kunne. Jeg trakk på skuldrene når jeg ble syk, og sa at dette har jeg hatt før. Alt dette er feil. Denne djevelskapen er noe kvalitativt nytt. Anonymkode: c8a7a...372 Anonymkode: 2b660...e8a 1
missmcbeal Skrevet 9. mai 2020 #23 Skrevet 9. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok antakelig feil angående korona. Trodde den smittet mye mer enn den har gjort. Mest trolig har de første blitt smittet allerede i november i fjor, altså har smitten spredt seg fritt i flere måneder før noen form for testing eller tiltak har blitt innført. Da er det kanskje ikke rart at vi hadde såpass mange som var smittet. Vil også tro at de fleste har hatt korona, og at prosenten som blir alvorlige syke er lavere enn vi har trodd her i landet. Med de dårlige opplysningene vi fikk i starten av mars, så forstår jeg også at man ikke kunne vite alt dette ennå. Det så ut som korona ble spredd veldig raskt og at veldig mange ble syk av det. Tror nok mange har hatt korona før dette uten å vite det, noen har til og med dødd av det uten at de har blitt testet eller vært mistanke om det. Anonymkode: 6807c...cc2 Det er veldig tvilsomt at den var her allerede i november og spredde seg rundt. Som nevnt her tidligere så har noen antistoffprøver i Oslo avdekket at kun 2% har antistoffer i blodet, med andre ord tyder det på at svært liten del av befolkningen faktisk har hatt korona. Det skal gjøres flere slike stikkprøver landet rundt, sånn at vi kan få inn mer troverdig data på dette. Dersom det faktisk er sånn at det har spredd seg ukontrollert rundt tidligere, men det fremdeles vises veldig små mengder antistoff i blodet så er det svært dårlig nytt - for det tyder på at få har utviklet immunitet. En annen ting som ser ut til å bli glemt, er at det florerer to ulike typer av viruset rundt, S-typen og L-typen. Den ene er mer aggresiv enn den andre, men det er noen som har vært smittet med begge samtidig, eller fått den ene typen først, og den andre etterpå. De fleste, myndighetene inkludert er forberedt på en ny bølge og runde to. Det antydet Høie ganske kraftig under pressekonferansen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #24 Skrevet 9. mai 2020 8 minutter siden, skruttveig skrev: Bare så dere vet det, alle dere som tviholder på tiltakene. I en hvilken som helst matbutikk har livet gått som normalt. Folk har ikke vært så gode til å holde avstand, kommer inn på butikken mens de hoster i hånda og tar på alle håndtak, hoster på kassaekspeditørene.. ingen beskyttelse eller avstand. Hadde det vært så jævla farlig, hadde noen garantert blitt sjuke i butikken. Luftbårwnt i timesvis liksom. Kinesisk propaganda. Tar mine førevar regler, men lar meg ikke skremme av de der profetiene deres. Jeg bader i corona hver dag i timesvis isåfall, sså dette har jeg sett med egne øyne. Men det har jo ikke vært sånn du beskriver i matbutikken! Alle kasser har skjermbeskyttelse, de fleste har spritautomater, folk har holdt panisk avstand. Butikker vasker ned lokalene jevnlig. De som hoster rett ut er i mindretall. Det har jeg aldri opplevd. Og selvfølgelig så har alle vasket hender når de har kommet inn døren. Man blir ikke smittet i butikken, det har tallene våre vist. Smitten spres i lukkede rom hvor mennesker er samlet tett sammen. Og slike sammenkomster av menneskegrupper har det vært svært lite av, men vil bli mye mer av nå som landet åpner opp. Anonymkode: e3f3f...b2d 2
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 9. mai 2020 #25 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, missmcbeal skrev: Den siste måneden, har det blitt registrert i gjennomsnitt rundt 6000 dødsfall hver dag av COVID-19. Forhåpentligvis vil dette synke etterhvert, men dersom det fortsetter å registreres like mange hver dag i 2 mnd til, har vi nådd antall døde registrert med Covid-19 som det dør i verden en influensasesong, MEN med ekstreme tiltak. Influensasesongen starter vanligvis i november/desember, og i hele verden spredte Covid-19 seg for alvor i slutten av februar/mars. Det vil si, sesongen har heller ikke vært så lang. Det bør være en vekker. Og som du sier, det er nok mange mørketall, da det er en del land som overhodet ikke er rapporter den faktiske situasjonen. F.eks. i Russland er antall nye smittetilfeller skyhøye og dødstallene som blir rapportert er nok bare toppen av isfjellet. Brasil tror jeg heller ikke rapporterer alle dødsfall. Sikkert mange land som ikke kommer med de egentlige dødstallene. Iran hadde også store mørke tall enn de tallene som ble registrert. Folk falt jo om i gatene med pusteproblem. Hvor mange gjør det med en influensa og forkjølelse? Influensa er tøft nok det. Noe dritt å være syk med det. Men der varer feberen i noen dager opptil en uke. Forkjølelse som oftest ingen feber. Med korona kan feberen komme og gå i noen uker, og det er etter noen uker noen kan få pusteproblemer og lungebetennelse. Det varer lengre enn influensa for de som er hardt rammet. Flere blir også hardere rammet av korona enn av influensa og iallefall mye hardere rammet enn forkjølelse. Forkjølelse er jo ingenting. Så jeg hører iallefall ikke på folk som kaller det forkjølelse og influensa. Det er helt forskjellige sykdommer selv om noen symptomer ligner. Stoler mer på folk som har hatt sykdommen. Noen kan få varige skader. Hvor mange får det etter en influensa og forkjølelse?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #26 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, missmcbeal skrev: Det er veldig tvilsomt at den var her allerede i november og spredde seg rundt. Som nevnt her tidligere så har noen antistoffprøver i Oslo avdekket at kun 2% har antistoffer i blodet, med andre ord tyder det på at svært liten del av befolkningen faktisk har hatt korona. Det skal gjøres flere slike stikkprøver landet rundt, sånn at vi kan få inn mer troverdig data på dette. Dersom det faktisk er sånn at det har spredd seg ukontrollert rundt tidligere, men det fremdeles vises veldig små mengder antistoff i blodet så er det svært dårlig nytt - for det tyder på at få har utviklet immunitet. En annen ting som ser ut til å bli glemt, er at det florerer to ulike typer av viruset rundt, S-typen og L-typen. Den ene er mer aggresiv enn den andre, men det er noen som har vært smittet med begge samtidig, eller fått den ene typen først, og den andre etterpå. De fleste, myndighetene inkludert er forberedt på en ny bølge og runde to. Det antydet Høie ganske kraftig under pressekonferansen. Det jeg har lest den siste uken, tyder på at det er mer sannsynlig at smitten har vært også i Europa lenger enn man tror, muligens helt fra nov/des. Det betyr ikke nødvendigvis at det skulle vært mer enn 2% med antistoffer, for som sagt så ble det mer "påfyll" fra utlandet i forma av en del skiturister for eksempel først i mars. Lite antistoffer betyr som regel heller ikke noe skummelt, hvor mye antistoffer en får kommer an på hvor hardt man blir rammet. De som blir veldig mildt rammet eller asymptomatiske utvikler i tråd med det jeg har lest lite antistoffer. Anonymkode: 13b0f...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #27 Skrevet 9. mai 2020 5 timer siden, missmcbeal skrev: Det er veldig tvilsomt at den var her allerede i november og spredde seg rundt. Som nevnt her tidligere så har noen antistoffprøver i Oslo avdekket at kun 2% har antistoffer i blodet, med andre ord tyder det på at svært liten del av befolkningen faktisk har hatt korona. Det skal gjøres flere slike stikkprøver landet rundt, sånn at vi kan få inn mer troverdig data på dette. Dersom det faktisk er sånn at det har spredd seg ukontrollert rundt tidligere, men det fremdeles vises veldig små mengder antistoff i blodet så er det svært dårlig nytt - for det tyder på at få har utviklet immunitet. En annen ting som ser ut til å bli glemt, er at det florerer to ulike typer av viruset rundt, S-typen og L-typen. Den ene er mer aggresiv enn den andre, men det er noen som har vært smittet med begge samtidig, eller fått den ene typen først, og den andre etterpå. De fleste, myndighetene inkludert er forberedt på en ny bølge og runde to. Det antydet Høie ganske kraftig under pressekonferansen. Hvorfor skulle antistofftester si noe om når koronaen kom til Norge? Antistoffene kommer da ikke med datostempel. Anonymkode: 02d7f...816
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #28 Skrevet 9. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle antistofftester si noe om når koronaen kom til Norge? Antistoffene kommer da ikke med datostempel. Anonymkode: 02d7f...816 Men er det så viktig for deg når viruset kom til Norge? Det er uvesentlig her. Antistofftestene viser at kun 2% av Oslos befolkning har vært smittet. Utenfor Oslo er tallet betydelig lavere. Dermed så vil vi ikke utvikle noe flokkimmunitet på lang tid. Mest sannsynlig kommer vaksinen lenge før det blir reelt. Når det er sagt er immunitet i seg selv omdiskutert. Anonymkode: e3f3f...b2d 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 9. mai 2020 #29 Skrevet 9. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det har jo ikke vært sånn du beskriver i matbutikken! Alle kasser har skjermbeskyttelse, de fleste har spritautomater, folk har holdt panisk avstand. Butikker vasker ned lokalene jevnlig. De som hoster rett ut er i mindretall. Det har jeg aldri opplevd. Og selvfølgelig så har alle vasket hender når de har kommet inn døren. Man blir ikke smittet i butikken, det har tallene våre vist. Smitten spres i lukkede rom hvor mennesker er samlet tett sammen. Og slike sammenkomster av menneskegrupper har det vært svært lite av, men vil bli mye mer av nå som landet åpner opp. Anonymkode: e3f3f...b2d Hva snakker du om? Jobber på matbutikk midt i byen, så dette vet jeg, folk er sløvere enn du tror. De hoster oss rett i fleisen mens de betaler. Plexiglasset er ikke stilt mellom kunde og kasserer, bare midt på der ingen noen gang står. Hvordan kan tallene vise det da? Høres veldig rart ut, viruset kommer seg jo like lett inn i butikken som i en barnehage eller et slektsstevne.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #30 Skrevet 9. mai 2020 Ja, jøss, såg virkelig ut som bare en stygg influensa i Italia gitt!! Anonymkode: d162d...ddc 3
PokemonGone Skrevet 9. mai 2020 #31 Skrevet 9. mai 2020 Bare en stygg influenza... Vet du betydningen av empati? 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #32 Skrevet 10. mai 2020 tror enda folk på at korona viruset kom i februar? 🤣 folk er ikke oppdatert i det hele tatt altså! 😘 Anonymkode: 6807c...cc2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #33 Skrevet 10. mai 2020 Godt at flertallet pakker hysterisekken nå. Som osloborger så har ikke hverdagen vært så fryktelig annerledes, foruten stengte utesteder og restauranter, så er det relativt få som har overholdt noen som helst distansering. Om det så er i parken, i skogen eller i butikken så driter jo folk i dette. Og blir man smittet? Nei ikke enda, heller ingen bekjente. Så det var jaggu bra vi kastet bort milliarder og økonomien vår på dette. deilig med 6-7 uker ekstra fri da, på gjemmekontoret, det tar jeg gjerne litt til. Anonymkode: 70de8...1f3
Gjest Lasox Skrevet 10. mai 2020 #34 Skrevet 10. mai 2020 På 8.5.2020 den 9.53, AnonymBruker skrev: Jeg går tilbake til min vanlige hverdag fra mandag av. Etter å ha fulgt med på FHIs utspill de seneste dagene fremstår det som åpenbart at vi har med influensa å gjøre. Norge har visst overreagert ifølge dem. Det er godt å vite. Nå som hverdagen går igang igjen blir det business as usual for meg. Skal på fest for første gang på kjempelenge. Det blir fint skål for slutten på hysteriet. Aldri har verden sett maken til hysteri over en liten forkjølelse. Regjeringen mistet hode, mens FHI hele tiden har sett hvor ufarlig dette er. Anonymkode: e7d84...447 Er det noen som har mistet hodet så er det deg, TS. Det der var ikke bare en stygg influensa. Viruset er forsatt sterkt i samfunnet og flere tusen dør hver eneste dag av det. Det ville ha vært flere ti-talls tusen per dag om landene ikke hadde stengt av når dem gjorde det. Bare å se på til tallene av USA, Storbritannia, Italia og Spania og det er selv om dem har hatt strenge restriksjoner! Vi ville ha hatt Italienske tilstander uten tvil om vi ikke hadde stengt og reagert som vi gjorde.
slask Skrevet 10. mai 2020 #35 Skrevet 10. mai 2020 Hør litt på en annerledes tenkende - hvordan overleve viruset... (på engelsk)
tom1986 Skrevet 10. mai 2020 #36 Skrevet 10. mai 2020 Samlet dødelighet for viruset er rundt 0,3%. For de under 60 er det sannsynligvis 10 ganger lavere enn det. For oss under 40 er det sannsynligvis 1000 ganger lavere enn det. Viruset er helt ufarlig for folk flest. Selv for de over 90 overlever 9 av 10. Men, folk flest er hysteriske og svake. De blir derfor redde av "skumle" oppslag i nyhetene og evner ikke å tenke rasjonelt.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #37 Skrevet 10. mai 2020 8 minutter siden, tom1986 skrev: Samlet dødelighet for viruset er rundt 0,3%. For de under 60 er det sannsynligvis 10 ganger lavere enn det. For oss under 40 er det sannsynligvis 1000 ganger lavere enn det. Viruset er helt ufarlig for folk flest. Selv for de over 90 overlever 9 av 10. Men, folk flest er hysteriske og svake. De blir derfor redde av "skumle" oppslag i nyhetene og evner ikke å tenke rasjonelt. Men selv om du ikke dør kan du få et alvorlig "mildt" forløp av sykdommen, hvor du blir helt satt ut med pustevansker i opptil 6 uker. Mildt forløp= ikke behov for innleggelse på sykehus. Anonymkode: 7b6ad...c7f
tom1986 Skrevet 10. mai 2020 #38 Skrevet 10. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men selv om du ikke dør kan du få et alvorlig "mildt" forløp av sykdommen, hvor du blir helt satt ut med pustevansker i opptil 6 uker. Mildt forløp= ikke behov for innleggelse på sykehus. Anonymkode: 7b6ad...c7f Nei. Sannsynligheten for dette er også fryktelig lavt. 50-90% av det totalt antall smittede får ingen symptomer. Denne andelen er enda høyere for unge og friske. For unge og friske er mindre farlig enn en vanlig forkjølelse.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #39 Skrevet 10. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det så viktig for deg når viruset kom til Norge? Det er uvesentlig her. Antistofftestene viser at kun 2% av Oslos befolkning har vært smittet. Utenfor Oslo er tallet betydelig lavere. Dermed så vil vi ikke utvikle noe flokkimmunitet på lang tid. Mest sannsynlig kommer vaksinen lenge før det blir reelt. Når det er sagt er immunitet i seg selv omdiskutert. Anonymkode: e3f3f...b2d Og hvorfor har du et så stort problem med at jeg spør? Innsender påstår at viruset umulig kan ha vært i Norge i november og begrunner det med at 2% har fått påvist antistoffer. Jeg ser ikke helt sammenhengen. Jeg har aldri påstått at vi er nær flokkimmunitet. Er vel ikke mange andre som har påstått det heller, lite sannsynlig med så lave smittetall. Det er vel lite sannsynlig at man ikke blir immun. Da ville jo i så fall husstandsmedlemmer kunne smitte hverandre i det uendelige. Ja det er uvisst hvor lenge man er immun, men om man er det i f.eks to år så kan man jo ikke vite det før det er gått to år. Anonymkode: 02d7f...816
Gjest Tutte Skrevet 10. mai 2020 #40 Skrevet 10. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det så viktig for deg når viruset kom til Norge? Det er uvesentlig her. Antistofftestene viser at kun 2% av Oslos befolkning har vært smittet. Utenfor Oslo er tallet betydelig lavere. Dermed så vil vi ikke utvikle noe flokkimmunitet på lang tid. Mest sannsynlig kommer vaksinen lenge før det blir reelt. Når det er sagt er immunitet i seg selv omdiskutert. Anonymkode: e3f3f...b2d Alle har jo ikke blitt testet for antistoffer, så hvor mange som egentlig har utviklet det vet vi jo ikke sikkert. Egentlig burde alle blitt testet for å få innblikk i hvordan det ligger an nå. Så lenge det blir påvist antistoffer, så betyr det jo at man blir immun. Men så er spørsmålet hvor lenge immuniteten varer da.
Anbefalte innlegg