AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Hei! Jeg har lett litt rundt men ikke klart å finne noe konkret. Jeg jobber i en bedrift som har permittert alle sine ansatte i mer eller mindre grad under koronakrisen. Samtidig har de leid inn et firma for å ta unna jobben ansatte fra bedriften skulle ha gjort på et større prosjekt et annet sted i landet. Dette føles veldig ugreit for de som vanligvis skulle gjort jobben men er permittert. Er dette lov? Kan bedriften gjøre det på denne måten? Dette er en privat bedrift. Anonymkode: 8c892...2cf
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 Nei det er ikke lov. Et vilkår pfr å få lov til å permittere ansatte er at det er mangel på arbeid (ikke mangel på penger). Det du beskriver tyder på jo på at det ikke er mangel på arbeid. Arbeidsgiver har derfor ikke lov til å permittere. Skal de spare penger må de gå til oppsigelse. Du kan varsle arbeidstilsynet og NAV Anonymkode: d8d4a...27e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 Hva får de ut av dette? De sparer jo ingenting på å ha dere i permisjon siden de må betale konsultene uansett. Men det er ulovlig så jeg hadde sendt anonymt varsel til nav/ arbeidstilsynet elns Anonymkode: b795e...75a
Imperfectionibus Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har lett litt rundt men ikke klart å finne noe konkret. Jeg jobber i en bedrift som har permittert alle sine ansatte i mer eller mindre grad under koronakrisen. Samtidig har de leid inn et firma for å ta unna jobben ansatte fra bedriften skulle ha gjort på et større prosjekt et annet sted i landet. Dette føles veldig ugreit for de som vanligvis skulle gjort jobben men er permittert. Er dette lov? Kan bedriften gjøre det på denne måten? Dette er en privat bedrift. Anonymkode: 8c892...2cf Dette høres merkelig ut. Kan selvfølgelig ha med lokale karantene regler å gjøre e.l Ville tatt det opp med ledelsen evt snakket med nav om dette.
Imperfectionibus Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke lov. Et vilkår pfr å få lov til å permittere ansatte er at det er mangel på arbeid (ikke mangel på penger). Det du beskriver tyder på jo på at det ikke er mangel på arbeid. Arbeidsgiver har derfor ikke lov til å permittere. Skal de spare penger må de gå til oppsigelse. Du kan varsle arbeidstilsynet og NAV Anonymkode: d8d4a...27e Kan være at det er lokale karantene regler som har utløst denne løsningen
Neket Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 Det er billigere for dem å leie inn lokal arbeidskraft enn å sende sine ansatte til andre steder i landet. Da må de ordne overnatting, reise, diett osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå