Gå til innhold

Er nordlendningene lei av at søringer ikke aner noe om de store avstandene i nord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tenker på Dagsrevyen her om dagen hvor de presenterte Sortland som rett nord for Bodø. Dette er noe som virker ganske vanlig og kanskje litt uskyldig. men det kan jo også få alvorlige konsekvenser, særlig i politikkutformingen nasjonalt.

Det er kanskje noe feil med kartene vi bruker? Burde vi innføre nye og mer moderne kart i skolen og ellers i samfunnet?

Anonymkode: f25ec...cf4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg er lei av nordlendinger som tror at hele Sør-Norge er Oslo..

Skrevet (endret)

Dette går nok begge veier som Catalina skriver. Jeg bor "midt i Nord-Norge" og mange "søringer" skjønner ikke at det er like langt herfra til Kirkenes som til Oslo. Litt oppdatert geografiopplæring hadde nok vært lurt. Det er avstander også i Sør-Norge.
For vise hvor langt fylket vårt er så er det like langt fra Sortland til Bodø som fra Oslo til Kristiansand og da har vi bare kjørt halvveis i Nordland.

Endret av 911
  • Liker 3
Skrevet

Det er mye ignoranse når gjelder geografi i befolkningen. Jeg anbefaler folk å se på Google maps av og til. Man kan sjekke avstanden lett. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

skorter nok på geografikunnskaper hos mange.

Anonymkode: 8bc52...4c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe galt med kartene vi bruker. Så det skyldes ikke nødvendigvis geografikunnskapene til folk. 

Folk flest uansett hvor gode de er i geografi aner f.eks. ikke hvor enormt stort sør-amerika er i landareal og hvor lite Europa egentlig er. Og det skyldes at kartene vi har vokst opp med er laget for flere hundre år siden uten rett målestokk og ekstremt euro-sentrert.  

Første steg er derfor å bytte ut kartene. 

Anonymkode: 8de15...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tidligere ingen interesse av å vite verken avstander i Nord-Norge, i Jordan, eller på vestkysten i USA. 

Men dette var ting jeg satt meg inn i før jeg dro på bilferie til respektive steder. Endte blant annet med at vi tok bilen på hurtigruta, og kjørte ned igjen fra lofoten da vi ikke gadd tur-retur i bil, innså at vi slapp å fly mellom Amman og Aquaba da det bare var en halv dagstur med bil, og at vi la opp en fornuftig rute som ikke krevde dager i bil i USA. 

Anonymkode: 0de2a...651

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker på Dagsrevyen her om dagen hvor de presenterte Sortland som rett nord for Bodø. Dette er noe som virker ganske vanlig og kanskje litt uskyldig. men det kan jo også få alvorlige konsekvenser, særlig i politikkutformingen nasjonalt.

Det er kanskje noe feil med kartene vi bruker? Burde vi innføre nye og mer moderne kart i skolen og ellers i samfunnet?

Jeg er mer pisslei av at dere henger dere opp i slikt.

Ja vi vet det bor kun noen få sjeler der oppe

Vi vet det er langt fra gokk til langt i gokk

Vi vet dere har lange vintre osv.

Anonymkode: 4e0a6...ed6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe galt med kartene vi bruker. Så det skyldes ikke nødvendigvis geografikunnskapene til folk. 

Folk flest uansett hvor gode de er i geografi aner f.eks. ikke hvor enormt stort sør-amerika er i landareal og hvor lite Europa egentlig er. Og det skyldes at kartene vi har vokst opp med er laget for flere hundre år siden uten rett målestokk og ekstremt euro-sentrert.  

Sant! Og Grønland (ikkje bydelen altså) ser like stort ut som Afrika!

Anonymkode: 277a3...e7c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe galt med kartene vi bruker.

Hva er det du mener er feil i Norske kart ?

Ett papirkart er flatt, en globus er rund. Prøve å navigere, eller orientere med globus... -Lykke til !

Da det krever en "omregning" for å fremstille den runde kloden, på flatt papir, og det skal være mulig å nøyaktig bruke dette må man jo ha ett system... Fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Kartreferanse

De fleste kart har enten et rutenett eller skalaer langs kanten av kartet der tallverdiene kan avmerkes og overføres til riktig punkt i kartet. Det er aktuelt å bruke passer og linjal for å finne riktig punkt i kartet. Når kartet er utstyrt med rutenett kan punktet avleses og settes inn direkte.

Det er vanlig først å følge skalaen fra venstre til høyre for å finne verdien for øst-vest bestemmelse. Deretter følges skalaen nedenfra og opp for å finne hvor langt nord posisjonen er.

Her kan du rette feil i kart: https://www.kartverket.no/Kart/Rette-i-kart/

Kart er vel noe av det mest gjennomarbeidede som er, -over hundrevis av år...

Her er ett meget bra Norgeskart: https://www.skiforeningen.no/utimarka/turplanlegger/

a.

• Liker 2
Skrevet
På 8.5.2020 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve å konkretisere hva du mener er galt med kartene? Det stemmer at en avhengig av projeksjon kan få verdenskart der ulike deler av verden vokser eller krymper avhengig av hvordan en "bretter ut" jorden, men jeg tror ikke det samme i særlig stor grad er tilfelle for Norgeskartene, der hele landet vises i en egnet lokal projeksjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig innmari lei av at de fra de to (tidligere tre) nordligste fylkene syter over avstandene i nord hele tiden. Vi har store avstander og store arealer her i sør også. Tidligere var Finnmark det største fylket i areal (nå er Troms og Finnmark størst). Nåværende Innlandet fylke er større enn tidligere Finnmark, uten at noen har ytret seg om at Innlandet er så enormt. 

På tross av størrelsen og avstandene har ikke Innlandet en eneste ruteflyplass. Hvor mange flyplasser er det på kortbanenettet i nord, igjen?  

Anonymkode: d9e7d...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er egentlig innmari lei av at de fra de to (tidligere tre) nordligste fylkene syter over avstandene i nord hele tiden. Vi har store avstander og store arealer her i sør også. Tidligere var Finnmark det største fylket i areal (nå er Troms og Finnmark størst). Nåværende Innlandet fylke er større enn tidligere Finnmark, uten at noen har ytret seg om at Innlandet er så enormt. 

På tross av størrelsen og avstandene har ikke Innlandet en eneste ruteflyplass. Hvor mange flyplasser er det på kortbanenettet i nord, igjen?  

Anonymkode: d9e7d...7df

Flyplasser på kortbanenett i Nord-Norge: Finnmark - 8, Troms - 1, Nordland - 8. Men flyavganger legges ned, typisk på strekninger i nordområdene:

http://www.mynewsdesk.com/no/wideroe/pressreleases/wideroee-kutter-15-prosent-av-alle-kommersielle-kortbaneruter-2972738

Det er også snakk om å legge ned rundt halvparten av flyplassene i nordfylkene, og da blir det ikke så mye fly igjen. Alternative reisemåter er da nede på jorda.

Areal på det nye Troms og Finnmark fylke er 74 546 km² , 1040 km langs E6, ingen motorveier, ingen jernbane. Befolkningen er på 244 326.

Areal på Nordland fylke er 38 155 km² - ikke så kjempemye kanskje, men fylket er ca. 513 km langt i luftlinje og ca. 800 km langs vei, ingen motorveier, men enspors ikke-elektrisk jernbane ca. 410 km og 17 stasjoner. Befolkningen er på 243 385.

Totalt har de tre nordligste fylkene et innbyggertall på 487 711, et areal på 112 985 km², veistrekning gjennom fylkene på over 1500 km. Korteste avstand fra Vardø i Finnmark til Namsskogan rett sør for grensa til Nordland, er 965 km i luftlinje, og 1399 km langs en vei som går gjennom Finland og Sverige.

Befolkningen i det nye Innlandet fylke er 371 385, arealet er 52 072 km² , 271 km langs E6, hvorav 36 km motorvei og 122 km motortrafikkvei. Fylkesveier totalt 6872 km. Fylket har hele seks jernbanestrekninger: Dovrebanen, Rørosbanen, Gjøvikbanen, Raumabanen, Solørbanen og Kongsvingerbanen. Kanskje du vet hvor mange kilometer dette utgjør tilsammen, hvor mye som er elektrisk og hvor mye som er dieseldrevet, og hvor mange stasjoner fylket har.

Det meste av fylket ligger høyt over havet, det er store fjell, myr- og skogområder, fylket omfatter helt eller delvis 11 nasjonalparker og landets største hytteområder - alle disse forholdene er nok med å gjøre det krevende å bygge ut flyplasser i fylket.

Anonymkode: e005b...904

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2020 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Hvor mange har ikke dødd fordi de ikke på stående fot kunne plassere Sortland på et kart? Skjønner godt du reagerer på at ikke samtlige i landet har de samme geografikunnskapene som deg. 

Selv reagerer jeg på at jeg måtte kaste bort ett år av livet mitt for å gjennomføre førstegangstjenesten i Nord-Norge og hvor befolkningen der viser absolutt null takknemlighet for at vi ikke bare ga området til Sovjet. 

Anonymkode: 4a8b2...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange har ikke dødd fordi de ikke på stående fot kunne plassere Sortland på et kart? Skjønner godt du reagerer på at ikke samtlige i landet har de samme geografikunnskapene som deg. 

Selv reagerer jeg på at jeg måtte kaste bort ett år av livet mitt for å gjennomføre førstegangstjenesten i Nord-Norge og hvor befolkningen der viser absolutt null takknemlighet for at vi ikke bare ga området til Sovjet. 

Wtf....

Anonymkode: a5c47...5c4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette nordlendingen vs sørlingene tøset?

Anonymkode: 99b7b...094

• Liker 1
Gjest warpen
Skrevet (endret)
På 10.5.2020 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Tror du skal friske opp på historie kunnskapene dine Sovjet gikk inn i Finnmark og de trakk seg ut frivellig etter andre verdenskrig etter at Nazi svina var knust, folk i Finnmark har ett godt forhold til det Russiske folk den dag i dag.

Spørr noen lokale så vil de fortelle deg at de har godt forhold til sine naboer det finnes tilogmed en spesial avtale der de som bor i KIrkenes kan krysse grensen inn til Russland der flere Russere og Nordmenn krysser grensene hver dag.

Og hvorfor skulle de vise takknemlighet til akkurat deg hva faen har du gjort. jeg har også gjennomført førstegangstjenesten min oppi Nord.

Du høre en smule narsisistik ut hvorfor i helvte skulle de takke deg for noe som helst, for at du gjorde din borgerplikt som Norsk statsborger og fullførte verneplikten din.

Hva faen vil du ha en medalje ?

Endret av warpen
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, warpen skrev:

Hva faen vil du ha en medalje ?

Nå skrev han vel at han ville ha takknemmelighet fra nordlendingene, ikke medalje.

Gjest warpen
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev han vel at han ville ha takknemmelighet fra nordlendingene, ikke medalje.

Takknemmelighet for hva at han gjorde sin borgerplikt og fullførte førstegangstjenesten  ?  ingen som tvang han kunne ha vært i sivilforsvaret isteden hvis han ville.

Skrevet
På 8.5.2020 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje noe feil med kartene vi bruker?

Når du skal gjøre 3D om til 2D må du gjøre en projeksjon, dermed vil det bli forsyninger jo lengre nord/sør du er fra midten.

Hvis du ser på et kart vil du for eksempel se at Norge, Sverige og Finland er større enn resten av Europa. 

Afrika ser like stort ut som Grønland, men Afrika er faktisk 14 ganger større.

1024px-Mercator_with_Tissot%27s_Indicatrices_of_Distortion.svg.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...