Gå til innhold

FHI: Smitten var på retur allerede før 12. mars

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/08/195676373/fhi-smitten-var-pa-retur-allerede-for-12-mars

Spredningen av coronaviruset hadde bremset kraftig opp allerede før regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene 12. mars, viser nye analyser.

Nå klarer jeg ikke ta FHI seriøst lengre,Dette er jo en skandale, dette viser jo at det var tull å stenge alt mulig.

Anonymkode: e9e2f...f8b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt skandale at noen ikke klarte å forutse fremtiden med dette nye viruset altså.

Anonymkode: eb0be...b50

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi skulle gjort som Sverige, der går det jo kjempebra , ehh

Anonymkode: c324a...19c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

FHI ville ikke stenge ned, det var regjeringen som fikk frem.

Uansett så tviler jeg på de hadde klart å få smitten så mye ned som i dag uten nedstengningen. FHI kn sitte der på sin høye hest og snakke om at de hadde klart det uten nedstengning, men da hadde i nok heller vært i Sveriges/Storbritanias situasjon. Jeg er glad regjeringen handlet slik den gjorde.

Anonymkode: 0139b...c25

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer skeptisk til åpningen, enn nedstengingen. 

Anonymkode: fe1ba...911

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja etterpåklokskap synes å være den nye vitenskapen. 

Jeg sikter da ikke til fhi og regjeringen, men til befolkningen som i ettertid sier at regjeringen gjorde feil.

Regjeringen tok beslutninger der og da ut i fra den lille kunnskapen de hadde. Nå sitter de med mer kunnskap, men fasiten er ennå ikke satt.

Sitat

Det vi hadde i starten, var en veldig fart, en veldig økning. Men vi hadde jo ikke høye tall. For det rakk vi ikke før tiltakene ble satt inn, sier Stoltenberg, som understreker at FHI ikke hadde sikre data den gang. Det er først i ettertid det har kommet fram at smittetallet begynte å synke allerede før 12. mars.

Anonymkode: 0541e...138

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt inntrykk av at FHI egentlig ville ha full åpenhet hele tida (tilsvarende Sverige) men på et tidspunkt gikk Helsedirektoratet ut og sa det motsatte. Regjeringen valgte forståelig nok den tryggeste strategien.

Selv om FHI fortsatt mener de har hatt rett hele tida, ser vi hvordan det har gått i Sverige. Mange flere dødsfall, og økonomien sliter der også. Jeg mener regjeringen valgte rett.

Anonymkode: d558c...9ba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt skandale at noen ikke klarte å forutse fremtiden med dette nye viruset altså.

Anonymkode: eb0be...b50

Ja, hvor er de klarsynte når vi virkelig trenger dem?!

Anonymkode: f004c...85f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

100 smittede til påske... så pålitelige er FHI  :)

Anonymkode: 73dde...c25

AnonymBruker
Skrevet

FHI er en joke.. de tippet 100 smittet til påske og de har også sagt at munnbind ikke har effekt. Osv osv

Anonymkode: 0c449...5ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo bare være tull. Jeg har flere kjente som kom hjem fra Italia i starten av mars. De skulle ikke i karantene, siden de fløy fra Østerrike. (De fleste holdt seg likevel hjemme, etter dialog/ønske fra arbeidsgiver). Det var først etter en uke hjemme, de fikk beskjed om å teste seg og gå i karantene.

Så var det jo alt krøllet med smitte/karantene på sykehus/ regjering/ osv osv. 

Dette blir for dumt. Tiltakene i Norge har vært en suksess, men nå skal vi la Sverige påvirke oss til å tro at vi har valgt feil? 

Anonymkode: 14a0c...702

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som journalistens tolkning, for smitten er ikke på retur hvis smittetallet er 1,1. Jeg synes det er merkelig at antall sykehusinnleggelser fortsatte å stige brått fram til 17-18 dager etter nedstengningen og så flatet helt ut hvis man hadde stoppet spredningen lenge før det.

Anonymkode: e947c...2ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mener FHI fortsatt at munnbind ikke virker for risikogrupper når de må  ut i nødvendige ærender?

Anonymkode: e2721...1f9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/08/195676373/fhi-smitten-var-pa-retur-allerede-for-12-mars

Spredningen av coronaviruset hadde bremset kraftig opp allerede før regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene 12. mars, viser nye analyser.

Nå klarer jeg ikke ta FHI seriøst lengre,Dette er jo en skandale, dette viser jo at det var tull å stenge alt mulig.

Anonymkode: e9e2f...f8b

Hæ? FHI var jo i mot stenging hele tiden.

Anonymkode: 3fd96...f8f

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at FHI ga råd om å ikke stenge skolene?  Det var politikerne som tok disse avgjørelsene, med grunnlag i FHIs faglige vurderinger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener FHI fortsatt at munnbind ikke virker for risikogrupper når de må  ut i nødvendige ærender?

Anonymkode: e2721...1f9

Det er ikke sånn munnbind fungerer. 

Anonymkode: 989a4...0c2

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? FHI var jo i mot stenging hele tiden.

Anonymkode: 3fd96...f8f

Selvsagt var de det. Det er jo mye mer faglige interessant å lage kurver, og diagrammer når man får en gigantisk bølge. 

Jeg mistenker faktisk at de synes det er litt ergerlig at ting er så stille her på berget. Er jo ikke mye å lage statistikk på når ingen dør...

Anonymkode: 73dde...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Kalevala skrev:

Du vet at FHI ga råd om å ikke stenge skolene?  Det var politikerne som tok disse avgjørelsene, med grunnlag i FHIs faglige vurderinger. 

Vel. I denne runden ville jo fhi gjerne åpne skolene for bare halvparten av elevene for å sjekke effekten. Det rimer dårlig med å mene at smitten er på retur/forsvinnende liten.

Anonymkode: 6163c...940

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel. I denne runden ville jo fhi gjerne åpne skolene for bare halvparten av elevene for å sjekke effekten. Det rimer dårlig med å mene at smitten er på retur/forsvinnende liten.

Åpne halvparten av skolene, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

De har jo ikke testet i stor skala, så de vet jo ikke det. De gjetter jo enda. 
jeg vet om flere som ikke er testet som sannsynligvis har hatt det, så hvor store mørketallene er vet vi ikke

Anonymkode: ed324...ae6

• Opprett ny...