Gå til innhold

Barnehage overholder ikke smittevernreglene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller kanskje reglene har forandret seg eller jeg har misforstått dem? Vi er utrolig fornøyd med barnehagen ellers når det er sagt, men jeg stusser litt på hvordan de håndter de nye reglene. Mitt barn går på småbarnsavdeling og de er satt i kohorter på 3 barn per voksen. De har gjort det slik at de også har en storgruppe som inneholder tre kohorter, altså 9 barn. Dette skal i utgangspunktet gjøre det praktisk mulig for en av personellet til å gå inn og skifte bleie uten å måtte ta med alle barne, kle av og på de og alt det der, men disse storgruppene skal slik jeg forstå det ikke leke sammen. Det var det de sa i starten i alle fall.

Vi leverer og henter alltid til den samme personen, men når jeg henter ser jeg at barnet er med de andre voksne og leker tett oppi alle barna fra storgruppa. Får også bilder som bekrefter tett lek av barn på tvers av kohortene. Når jeg leverer og de skal leke ute så vasker de ikke hendene til barnet. Hva de gjør når de skal være inne, det vet jeg jo ikke for det ser jeg ikke, men når jeg henter så vasker de heller ikke hendene. De gjorde det i starten, men ikke nå.

Det sitter egentlig utrolig langt inne å klage på dette for vi er som sagt veldig fornøyd med barnehagen og de ansatte er utrolig dyktige og vi kunne ikke vært heldigere sånn sett. Det kan også godt være at jeg misforstår reglene også eller at de forandret seg fra mandag i forrige uke av. Så jeg lurer på hva dere tenker egentlig, er det slik det skal være? 

Anonymkode: f09f7...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta det opp med styrer. Vær ydmyk og undrende, så går det nok bra. 

Vår barnehage skal ha smitteverntilsyn i neste uke. Det er jeg glad for.

Anonymkode: 62674...bb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn går på småbarnsavdeling og de er satt i kohorter på 3 barn per voksen. De har gjort det slik at de også har en storgruppe som inneholder tre kohorter, altså 9 barn.

Storgruppe..? Du mener storkohort, ikke sant?

Til saken: hva er det som er problemet? Det tar nok ikke lang tid før man tillater langt større grupper enn 3 barn. Hva skal du egentlig klage på og til hvem? Og ikke minst hvorfor? Og du kan vel vaske hendene til barnet når dere kommer hjem?

Anonymkode: ed1a5...5e5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til saken: hva er det som er problemet? Det tar nok ikke lang tid før man tillater langt større grupper enn 3 barn. Hva skal du egentlig klage på og til hvem? Og ikke minst hvorfor? Og du kan vel vaske hendene til barnet når dere kommer hjem?

Det er storgruppe de kaller det i barnehagen. Som det står i innlegget lurer jeg på om de følger de reglene som er. Det kommer også tydelig frem at jeg er ydmyk når det gjelder denne saken, jeg stiller meg bare undrende og lurer på om noen kan belyse meg dersom jeg har tolket reglene feil. Jeg forstår ikke hvordan du tolker det dit hen at jeg har et ønske om å klage? Jeg sier jo at det ligger langt inne og ta det opp med barnehagen for jeg er ikke en person som driver å klager for alt og ingenting, men dersom flere her mente at jeg burde ta det opp så ville jeg vurdert det. Jeg vasker hendene når vi kommer hjem, det er ikke det innlegget handler om. 

Ærlig talt føler jeg at det alltid skal være noen som skal tolke ting i verste mening på dette forumet, og vri og vrenge ting helt til det ugjenkjennelige for kritisere Ts for enhver pris. Så jeg var veldig forberedt på at du skulle titte innom. Videre ønsker jeg at du følte du fikk det du var ute etter og ønsker deg en god dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er storgruppe de kaller det i barnehagen. Som det står i innlegget lurer jeg på om de følger de reglene som er. Det kommer også tydelig frem at jeg er ydmyk når det gjelder denne saken, jeg stiller meg bare undrende og lurer på om noen kan belyse meg dersom jeg har tolket reglene feil. Jeg forstår ikke hvordan du tolker det dit hen at jeg har et ønske om å klage? Jeg sier jo at det ligger langt inne og ta det opp med barnehagen for jeg er ikke en person som driver å klager for alt og ingenting, men dersom flere her mente at jeg burde ta det opp så ville jeg vurdert det. Jeg vasker hendene når vi kommer hjem, det er ikke det innlegget handler om. 

Ærlig talt føler jeg at det alltid skal være noen som skal tolke ting i verste mening på dette forumet, og vri og vrenge ting helt til det ugjenkjennelige for kritisere Ts for enhver pris. Så jeg var veldig forberedt på at du skulle titte innom. Videre ønsker jeg at du følte du fikk det du var ute etter og ønsker deg en god dag.

Jeg stiller meg like undrende som deg, for hvis dette er riktig så har jeg også tolket reglene feil. Jeg ville spurt styrer om dette på akkurat den måten du har lagt det frem her. 

Anonymkode: 099f0...96a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det dessverre lov med storgruppe på inntil 10 stk på småbarnsavdeling etter revidert smittevernguide. Nå kan kohortene være 5 stk hvor 2 kan samarbeide (altså 10 stk). Det med håndvask ville jeg tatt opp med de for det er bare slepphendt.

Anonymkode: 2593e...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det dessverre lov med storgruppe på inntil 10 stk på småbarnsavdeling etter revidert smittevernguide. Nå kan kohortene være 5 stk hvor 2 kan samarbeide (altså 10 stk). Det med håndvask ville jeg tatt opp med de for det er bare slepphendt.

Anonymkode: 2593e...fec

Nå er det HELDIGVIS lov med større kohorter! ❤️ 

Anonymkode: ca0dd...a36

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ein kan spørre på bhg sin uten å være kritisk og kritiserende, vi er alle nye på dette og trenger å beroliges når vi er bekymret. Prat med bhg på en pen måte så er det ingen som kan si noe på det. 

Anonymkode: dae59...327

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om noen her så debatten på NRK i går,så fremgikk det ganske tydelig at fra helsemyndighetene har det aldri vært anbefalt å stenge hverken skoler eller barnehager. Rett og slett fordi covid-19 ikke er farlig for barn. Faktisk har FHI uttalt at nedstigningen kan ha hatt flere negative effekter enn positive.

Så det kan hende at barnehagene i noen tilfeller benytter sunn fornuft fremfor poltiske avgjørelser laget bak et skrivebord.

Anonymkode: fa151...0ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen her så debatten på NRK i går,så fremgikk det ganske tydelig at fra helsemyndighetene har det aldri vært anbefalt å stenge hverken skoler eller barnehager. Rett og slett fordi covid-19 ikke er farlig for barn. Faktisk har FHI uttalt at nedstigningen kan ha hatt flere negative effekter enn positive.

Så det kan hende at barnehagene i noen tilfeller benytter sunn fornuft fremfor poltiske avgjørelser laget bak et skrivebord.

Greit nok at covid ikke er farlig for barna, men hva med oss foreldrene som får smitten servert på sølvfat med hjem? Vi som har underliggende sykdommer, er gravide eller bare har uflaks rett og slett, kan rammes svært hardt av dette.

Ps- alle land i hele verden utenom Sverige har stengt skoler og bhg i denne perioden. 

Anonymkode: 29807...964

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps- alle land i hele verden utenom Sverige har stengt skoler og bhg i denne perioden. 

Men det betyr ikke at det er riktig å gjøre det. Man kan gjerne følge sauflokken blindt, men det er også lov å ta selvstendige vurderinger.

Vi er ikke Italia,Spania eller Kina med en folketetthet og et sosialt liv som gir et virus enkle kår. Vi bor spredt,vi er ganske usosiale og har som hovedregel god hygiene.

Skrevet

Tenker du kan spørre de på avdelingen din jeg😊 jeg jobber i barnehage selv og setter pris på at foreldre spør når det er noe de lurer på, enten så har jeg et svar, ellers så viser jeg videre til noen som har det, kanskje det bare er kommer inn på en annet spor enn det vi hadde tenkt, at foreldre stiller de spm de lurer på er med å på skape refleksjon! Viktig å ta det med de som jobber med barnet ditt/ der du ser det: syns det er alt for mange som sier «ta det opp med styrer» før en i det heletatt har luftet det med de ansatte på «gulvet». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at det er helt greit å spørre barnehagen hvorfor de gjør det som de gjør. Det trenger ikke være kritikk, bare oppriktige spørsmål. 

Det er omtrent på samme måte her. Toåringen vår er i gruppe/kohort med to andre toåringer. Men hun er veldig glad i å leke med en gutt på tre, og jeg ser på bilder at de to er mye sammen ute og har vært det hele tiden. Inne er de adskilt så vidt jeg vet. De vasker ikke hender ved levering (men da har vi gjort det før vi reiste hjemmefra), men gjør det som regel når vi henter (det har skjedd at de ikke har gjort det, og det tror jeg er en glipp). 

Anonymkode: abed4...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at covid ikke er farlig for barna, men hva med oss foreldrene som får smitten servert på sølvfat med hjem? Vi som har underliggende sykdommer, er gravide eller bare har uflaks rett og slett, kan rammes svært hardt av dette.

Anonymkode: 29807...964

Nei, Island har ikke stengt skoler og bhg.

Anonymkode: d9b89...a11

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer, har barnehagebarn blitt romerske soldater nå? Har bestyreren titelen Keiser?

Anonymkode: e036a...e75

• Liker 1
  • Opprett ny...