Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 24 år, sykepleier og har søkt jobb i Oslo. Jeg blir isåfall å flytte alene, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal bo. Dere som bor alene i Oslo uten barn, bor dere i kollektiv, eid bolig, med venner, leie leilighet? Hva burde jeg tenke på? 

Anonymkode: 7c1ab...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spør du egentlig om her...?

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor rett utenfor Oslo, men for å svare deg vedr hva som er normalt i Oslo får de fleste 24 åringer er at de leier bolig. Noen leier nok rom i kollektivt, men det er nok mest aktuelt som student. Når du er yrkes aktiv passer nok det å leie en liten hybel leilighet for deg selv bedre men Oslo er kjempe dyrt. Det er ikke unormalt å måtte betale 9000 kr for en 30 kvm 1 roms liten leilighet om ikke mer i leiepris. Skal du ha 2 roms må du opp i 11000 i alle fall. 

Alternativt kan du jo leie en 3 roms med en du kanskje kjenner i Oslo, om du kjenner noen. Da vil hver deres leie være på rundt 7500 til 8000 kr i mnd.

Prisene jeg ramser opp er utenfor sentrum kjernen. Prisene stiger ytterligere noen 1000 ved å bo sentralt. 

Å kjøpe leilighet alene i Oslo kan du omtrent glemme. En 20 kvm leilighet koster gjerne 2 mill. Mange kommer aldri inn på boligmarkedet i Oslo, med mindre de har noen å kjøpe med. Du skal ha bra med både lønn og egenkapital for å kunne kjøpe noe. Mange får aldri kjøpt leilighet der, og mange er godt oppe i 30 årene før de får kjøpt pfw bolig prisene.

Mitt råd lei deg en hybel utenfor sentrum, i nærheten av buss eller t bane. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvor i byen du skal jobbe og om du har tenkt å bruke fritiden på å gå på byen eller liker å gå i marka. Og hva har du av oppsparte midler om du har tenkt å kjøpe? Har du foreldre eller andre du kan kjøpe sammen med kan det ofte lønne seg å kjøpe en større leilighet enn de små ettromsene, fordi de små er det færre av og dermed er de dyrere. 

Uansett er det lurt å bo nært kollektiv og sjekk ut hvilken bane/buss/trikk som går dit du skal jobbe. Som skiftarbeider er det viktig at du kommer deg på jobb i tide, også på søndagsmorgen. I tillegg ville jeg sett på pris og valgt noe som er rimelig nok til at det er mulig å spare noen tusenlapper hver måned til senere boligkjøp.

Anonymkode: 85269...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Du bør flytte sentralt i et kollektiv. Et kollektiv med kort oppsigelsesfrist.

Du er en sykepleier i din beste alder. Du kan velge og vrake i menn. Og du kommer til å tatt innen kort tid og vil flytte inn en bolig med han. Velger du mann med omhu kan du til og med velge og vrake i områder og type boliger.

Anonymkode: 86553...509

• Liker 1
Skrevet

Det blir jo et spørsmål om hva du er ute etter, hva som er viktig for deg og ikke minst hva du har råd til. At du bor alene er vel noe av det som har minst å si for hvor det kan være greit å bosette seg... Nært kollektivtransport er generelt kjekt, særlig hvis du ikke har bil (og hvis du har bil, kan det være lurt å se litt på parkeringsmuligheter knyttet til boligen). 

AnonymBruker
Skrevet

Ville flyttet i et sentralt kollektiv var jeg deg. Ikke ta med masse ting, se det an litt. Så kan du få bo deg sakte men sikkert inn i byen og finne ut av hvilke områder som passer for deg. Folk som kommer utenbys fra vil veldig gjerne bo på løkka, Majorstua eller Frogner, fordi det er kjente steder og det føles trygt, men Oslo har så mye mer å by på enn det. Ta banen litt rundt og gjør deg kjent med byen. 

Anonymkode: 62aac...aef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene, kjøpt liten leilighet i Groruddalen. Nær T-bane, så bruker ikke lang tid til sentrum/jobb. 

For meg er det viktigere å ha nærhet til marka enn sentrum, så det spørs jo hva du er ute etter. 

Anonymkode: e204a...d39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene 40 kvadrat på Frogner. Billigere å eie, da betaler du bare felleskostnader. Er på din alder.

Anonymkode: a6e4c...276

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange anbefaler deg å leie rom i et kollektiv. Blir ikke det veldig upraktisk for en sykepleier som sikkert skal jobbe skift? Kan vel bli vrient å sove på dagtid, hbis de andre er oppe? Ville prøvd å få en liten leilighet utenfor sentrum, med kort avstand til kollektivtrafikk 🙂

Anonymkode: c7027...0d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene 40 kvadrat på Frogner. Billigere å eie, da betaler du bare felleskostnader. Er på din alder.

Ikke lån? 

Anonymkode: 8350a...03e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke lån? 

Anonymkode: 8350a...03e

Hæ?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser at mange anbefaler deg å leie rom i et kollektiv. Blir ikke det veldig upraktisk for en sykepleier som sikkert skal jobbe skift? Kan vel bli vrient å sove på dagtid, hbis de andre er oppe? Ville prøvd å få en liten leilighet utenfor sentrum, med kort avstand til kollektivtrafikk 🙂

Anonymkode: c7027...0d1

Støtter denne, med mindre du er veldig avhengig av sosial omgang og å dele bad med 5 randoms.

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg sett meg om etter en liten leilighet som du disponerer alene. Regner med at du kommer til å jobbe turnus, så kollektiv kan nok bli slitsomt. 

Anonymkode: cd85f...046

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som arver leilighet vettu🙄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

St.Hanshaugen. 53 kvadrat. Jobber på Grønland

Anonymkode: f8f2f...4e7

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, edwardnigma said:

Ikke alle som arver leilighet vettu🙄

Da spør man familien om arv på forhånd i form av å kjøpe bolig, f.eks.?

Det viktigste for en sikker framtid er å eie egen bolig.

Hvis du blir personlig konkurs, og eier egen bolig, kan du fort få flere millioner for tvangssalg; du kan leie et billig kollektiv, og leve i flere år på de pengene du fikk for boligen. Eier du ikke bolig fra før, men bor i kollektiv, og går personlig konkurs, da må du likevel ha hjelp av familie til å greie deg økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da spør man familien om arv på forhånd i form av å kjøpe bolig, f.eks.?

Det viktigste for en sikker framtid er å eie egen bolig.

Hvis du blir personlig konkurs, og eier egen bolig, kan du fort få flere millioner for tvangssalg; du kan leie et billig kollektiv, og leve i flere år på de pengene du fikk for boligen. Eier du ikke bolig fra før, men bor i kollektiv, og går personlig konkurs, da må du likevel ha hjelp av familie til å greie deg økonomisk.

Det er ikke alle som kommer fra familier som har noe å arve. Min far døde nettopp, og det var ingenting igjen bortsett fra ca 100 000. Får ikke leilighet for det.

Anonymkode: 9c2aa...72c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som student i Oslo bodde jeg først i kollektiv, deretter sammen med en kjæreste som eide en leilighet, deretter i kollektiv igjen, alt dette innenfor Ring2 i Oslo. Deretter bodde jeg i egen leilighet på Sagene i Oslo, kjøpte den da jeg var 25 og hadde fått fast jobb. Brukte kollektivt, det er godt kollektivtilbud i Oslo.

Det beste er vel å leie så billig som mulig til du har spart opp nok til å kjøpe noe :) Om du vil bo i kollektiv kommer jo an på hvor sosial du er men det er jo gjerne billigere + hyggelig. 

Anonymkode: 1dd9d...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp leilighet på Stovner, det er billig. Da eier du istedet for å leie. Det er flere på din alder som bor på Stovner og eier.

Anonymkode: be064...958

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp leilighet på Stovner, det er billig. Da eier du istedet for å leie. Det er flere på din alder som bor på Stovner og eier.

Anonymkode: be064...958

Hvis du kan velge å kjøpe leilighet, om det så er såvidt utenfor Oslo (Drammen, Lillestrøm, Nesodden), gjør det. MÅ du leie, leier du. Hvis du ikke MÅ leie, kjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...