Gå til innhold

Er redd for å ikke bestå i ett eller 2 fag. Jeg går på overgangsstønad og er redd for at nav skal bli sure på meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på voksenopplæring i fjor høst. Fikk tilsendt timeplan med 4 fag, Hvor ett av fagene er matte 1p, samfunnsfag, engelsk og 3 årig norsk som jeg da skulle ta på ett år. Jeg ringte inn til nav og pratet med noen der angående det å kanskje fjerne ett fag siden jeg tenkte at dette blir for mye for meg. Jeg klare aldri å bestemme meg innen fristen om jeg skulle fjerne ett fag eller ikke. Og endte da opp med å sitte der med disse 4 fagene. Nå var det tross alt 13 år siden jeg hadde sittet på skolebenken og var vel innstilt på at dette kommer jeg nok til å klare. 

Så...inn i første semester begynte jeg å skjønne at dette her går til h*****e. Jeg begynte da å nedprioritere engelsk og norsk og prioriterte mye mer samfunnsfag og matte. Det ble til at jeg den ene uken droppet norsk undervisning for å øve til matteprøven, så neste uken droppet matteundervisning for å øve til skrivedag i norsken, og så droppe engelsk undervisning for å øve til naturfagprøven og sånt gikk det hele tiden. Gikk jo på skole 5 dager i uka. Jeg har ett barnehagebarn som jeg har 70% og da er det jo å levere i barnehagen, være hele dagen på skolen så hente ungen dra hjem lage mat vaske rydde styre og ordne. Ja dere som har barn vet vel hvordan dette er. Lærerne forventer at vi gjør lekser og forbereder oss til timene osv...Nei, jeg bare har følt meg helt utbrent og ikke hatt nok tid til å jobbe med skolearbeid etter skoletid. 

Nå er saken sånn at jeg består samfunnsfag med en 5-er og matte med en 4-er, norsk skriftlig med en 3-er men norsk muntlig og engelsk karakteren vet jeg ikke hva som kommer til å skje med. Jeg er veldig redd for å ikke bestå og redd for at nav kommer til å bli sure på meg siden jeg går på overgangsstønad. Men jeg vet jo at minstekravet er 50% skole ved overgangsstønad og jeg har nå gått 100% skole. Men føler meg skikkelig mislykket og gruer meg til å sende karakterene til nav. Hva kommer de til å se? kan de nekte meg å fortsette å gå på skole til høsten? Kanskje jeg må slutte på skolen og heller begynne å jobbe. Jeg hater dette her. Føler at jeg blir forsørget av staten for å kunne fullføre skole også klarer jeg ikke å fullføre alle disse fagene. Og nå vurderer jeg å finne meg en butikkjobb bare for å tjene egne penger. Tror du de har forståelse for at man ikke består. 

Jeg får helt angst av dette her.

Anonymkode: 9d8d2...714

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 9d8d2...714

AnonymBruker
Skrevet

Nav blir ikke «sure» på deg. Om de kan nekte deg mer skole kommer an på om du har brukt opp rettighetene dine til overgangsstønad. Ville ringt nav og vært åpen om situasjonen. 

Anonymkode: 59590...d1a

Skrevet

Du blir ikke nektet skolegang eller OS om du stryker i ett eller to fag. Dersom du dropper ut må du betale tilbake.

Men det er ikke krav om å bestå 100%, men du må ringe dem og forklare situasjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV er en stor maskin. De feller ingen dom over noen. De er kun opptatt av at reglene følges. Du er et nummer på et ark for dem, ikke noe mer. Selv om de prøver å gi inntrykk av at de bryr seg. Det gjør de ikke. 

Er det innenfor reglene at du fortsetter neste år så får du det. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: e051a...860

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt sikkert bra 😊 Du har vært kjempeflink som har fått 5 i samfunnsfag og 4 i matte. 

Anonymkode: d89c6...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV blir ikke «sure». Hvis du stryker, må du ta det med NAV da. Nå ser det jo ut som om du står på det meste og største (norsk og matte), og det er jo veldig bra. 
Ellers må du jobbe med studieteknikken din. Det er ingen grunn til at du ikke skal klare å studere 100% når du har ett barn som du dessuten har delt omsorg for. Og ja, jeg har tre barn selv inkludert et barn i barnehage, har selvsagt medfølende hus og hjem, og jobber 100%. Du må se på hvordan du bruker tiden din, og legge planer for lesingen slik at du rekker alt.

Anonymkode: 43b36...aa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...