Gå til innhold

FHI: Stengte skoler kan ha ført til mer smitte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er egentlig en tilhenger av FHI og Stoltenberg og å lytte til faglige råd.

Men her synes jeg de argumenterer mot seg selv.

På den ene siden kan man åpne skoler fordi "barn i liten grad bidrar til smitte" 

Men så sier de at når barn er hjemme så er de vanskelige å ha kontroll på, og "kan bidra til mer smittespredning"

FHI bør vel bestemme seg om barn bidrar til å spre smitte eller ikke?

Endret av Gjeste mann
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes FHI er vanskelig å forholde seg til. Det føles som de bare slenger ut teorier, snakker i mot seg selv og går tilbake på ting. 

Anonymkode: 389f9...460

• Liker 15
Skrevet

Skjønner heller ikke hvordan unger som er i mindre kontakt med andre, fører til økt smittespredning. 

Kan er et farlig ord. FHI kan være kompetente, hvem vet? 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Meget spesiell uttalelse. For meg er det åpenbart at stengte skoler har bidratt til mindre smitte. Jeg og alle jeg kjenner har begrenset omgangen med andre barn, og barna våre har hatt faste lekekamerater, som anbefalt. Det er helt klart at åpne skoler hvor barna omgås et titalls, hundretalls, andre vil bidra til mer smitte.

Jeg er fullstendig for at skolene åpnes igjen, og vil ikke gå på kompromiss med barnas utdanning og sosialisering, men at åpne skoler fører til mindre smitte - nei det regnestykket går ikke opp. 

Anonymkode: 2dd75...5dc

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ubegripelig at stengte skoler har ført til mer smitte. Barna har bare gått tur med foreldrene sine her i nabolaget ihvertfall.

Anonymkode: d543c...c6d

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

Skjønner heller ikke hvordan unger som er i mindre kontakt med andre, fører til økt smittespredning. 

Kan er et farlig ord. FHI kan være kompetente, hvem vet? 

I en situasjon med en helt ny type virussykdom, er selvfølgelig "kan" et ord som kommer til å gå igjen. Ingen vet noe sikkert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man så NRK Debatt i går,var det ikke små barn det var snakk om,men større barn som rett og slett går lei restriksjoner og dermed beveger seg mer ute med venner enn de ville gjort hvis de hadde rutinene som skoledagen gir.

Erna Solberg uttalte at barna var hjemme med foreldre og under god kontroll. Som tenåringsmor må jeg si at det er ganske naivt.

Noen ganger er det lurt å søke utfyllende informasjon og ikke bare forholde seg til et lite sitat av en mye større helhet.

Anonymkode: 50a65...c70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erna Solberg uttalte at barna var hjemme med foreldre og under god kontroll. Som tenåringsmor må jeg si at det er ganske naivt.

Mine er det. Eller med to faste venner. Aldri vært i gruppe på flere enn fem og holder avstand. Skjønner ikke hvorfor det er naivt. 

Anonymkode: f144e...7f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine er det. Eller med to faste venner. Aldri vært i gruppe på flere enn fem og holder avstand. Skjønner ikke hvorfor det er naivt. 

Bra for deg. Men jeg tror de fleste tenåringer ikke trives med strenge rammer og pekefinger. Det er den gjennomsnittlige tenåringen man må ta utgangspunkt i,ikke de som er enkle og lydhøre og trives med et begrenset antall venner over lengre tid.

• Liker 5
Skrevet

Her i huset er det faktisk slik at den eldste er minst sosial med kun en venn, og den yngste har hatt flest lekevenner (et søskenpar og en kompis).. Har hatt temmelig god kontroll på hva de eldre har gjort på 😊

• Liker 2
Skrevet

FHI består jo fremdeles av de samme idiotene som hevdet at 100 ville være smittet til påske... etter den fadesen tar jeg deres synspunkter med en stor klype salt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Au da. Vis det stemmer, betyr det at barn smitter. Det betyr da at det ikke er rett å åpne skolene. Å åpne skolene igjen gir indirekte tillatelse til å være mer sosial. Det samme med å åpne opp for større grupper. Jeg håper det går bra selvsagt, men om flere som treffer flere vil det selvfølgelig kunne føre til mer spredning i samfunnet. Jeg leser det som om vi kanskje har fått orden på det vi ventet på, som smittevern utstyr og rutiner på sykehus/sykehjem. Vi får se. Når regjeringen sin plan er å åpne alt som har vært stengt har vi i realiteten mindre begrensninger enn svenskene. Håper vi som folk har gode nok holdninger til å holde smitten lav til tross for manglende tiltak. 

Anonymkode: fc771...660

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente i 6.klasse og en i 8.klasse. Vi har sett at venner i klassen overhodet ikke overholder reglene. De er i grupper på 7-10 stk og legger ut bilder hvor de sitter tett sammen. I går la 6.klassingene ut en tiltok-video av at de gikk 8 stk sammen på den lokale butikken - hvor de løper inne i butikken og dytter på hverandre. 
Min yngste har hatt en venn, og min eldste har hatt to venner (men ikke i klassen da hun har sett så mange eksempler på at de har vært sammen mange). Så jeg tror også det. 

Anonymkode: 9d87d...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barna vil være mindre med venner på fritiden etter skoleåpningen, heller motsatt, så dette argumentet kjøper jeg ikke. Jeg synes generelt FHI har mange rare og motstridende synspunkt.

Anonymkode: 01be2...9cb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her i huset er det fire barn hvorav to er ungdommer de fikk rett og slett ikke gå ut kun for å jogge. Selvsagt har jeg kontroll på barna mine. Forstår virkelig ikke hva slags foreldre en er når man ikke har kontroll på barna sine under en så spesiel situasjon.

Anonymkode: c6065...510

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra for deg. Men jeg tror de fleste tenåringer ikke trives med strenge rammer og pekefinger. Det er den gjennomsnittlige tenåringen man må ta utgangspunkt i,ikke de som er enkle og lydhøre og trives med et begrenset antall venner over lengre tid.

Det handler da ikke om å trives! Når man er midt under en pandemi, så finnes ikke ordet trives herligheten!!!

Anonymkode: c6065...510

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler da ikke om å trives! Når man er midt under en pandemi, så finnes ikke ordet trives herligheten!!!

Det var svært dramatisk!

Så friske unge mennesker må skjermes mot denne forferdelige dødelige pesten, mens elektrikere, rørlegger, tømrere, bussjåfører, butikkansatte osv osv osv tydeligvis tåler å gå på jobb hver dag, møte og samarbeide med andre mennesker og drive samfunnet videre? Hvilket svakelig generasjon er det vi har med å gjøre?

Og når det gjelder trivsel, så er en  viktig faktor i det å gjennomføre noe man ikke er særlig begeistret for, opplevelsen av å få noe igjen for det. Du kan jo spørre de eldre på sykehjemmene rundt omkring, om hvordan det føles å få det meste av trivselen revet bort i fra seg.

Slutt å lev i en boble, og kom ut i virkeligheten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne med en tenåringsgutt. Hun skryter voldsomt over hvor flink han er til å overholde restriksjonener. Holder seg til en venn, har ikke vært på butikk på flere mnd. De har full kontroll😂😂 Ler godt inni meg hver gang jeg treffer på han sammen med langt flere enn en, har også møtt han på butikken opptil flere ganger.  Men han gjør jo ikke noe galt, så holder det for meg selv.

Tipper hun ikke er den eneste moren som tror hun har full kontroll😂🙈

Anonymkode: 6e556...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg hadde stor forståelse for tiltakene så er jeg åpen for at stengning av barnehage og barneskoletrinn kanskje ikke var nødvendig. Hvis man ser på Island så har de nesten utryddet sykdommen, og de stengte ikke  barnehage og de laveste trinnene. Det var imidlertid umulig å vite på forhånd, og jeg foretrekker føre-var-prinsippet når så mange liv står på spill. Sverige har gjort omtrent det FHI anbefalte, og jeg er glad vi ikke har hatt det så åpent.

Anonymkode: b31d1...ab4

• Opprett ny...