Gå til innhold

Toåring som har blåmerker hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er veldig aktiv, og liker «risiko» leker, som hopping, salto, osv. Og når han løper eller går fort, sånser han ikke om det er noe til hinder foran han og bare løøper og faller. Dermed er det ny blåmerke hver dag. Jeg tenkte ofte, ånei, en dag blir det bekymringsmelding på grunn av blåmerke.

Og det ble det. Var på legevakta med barnet, og han hadde blåmerke på kinna, og ca. to på beina. Legen sendte bekymringsmelding, og jeg fikk telefon fra bv.
På møtet får jeg høre at de ser meldingen som alvorlig. Jeg ba dem fint hente opplysninger hvor dem vil, og skrev under. 
Heldigvis  barnehagen kjenner han godt, og vet at han faller ofte og får blåmerker. Jeg har til og med søkt hjelp fra fagsenteret noen mnd tilbake, men ble satt på pause på grunn av corona.
Jeg håper at barnevernet kan se på dette som positivt? 
Jeg kan ikke binde han fast for å hindre blåmerker, kan ikke nekte han leke og løpe. Nå er vi under undersøkelsessak. Og jeg er nesten deprimert og litt redd. 
Og så klarte han  fallen ute igjen i dag og fikk sår i ansiktet. Jeg satt meg og holdt på å gråte nesten. Skal jeg gå og bekymre meg hele tiden, for at noen kan misforstå blåmerkene hans?? Jeg er så lei.

Anonymkode: 43da5...925

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjøbner at det er en vanskelig sak, men vi skal være glade for at de tar slikt på alvor.

Så lenge du samarbeider så bør det ikke være noe problem. Barnehagen kan også bekrefte hvordan barnet er der.

Vi har vært innom barneværnet. Vi ønsket et kurs som kommunen hadde lang venteliste på, de anbefalte oss å ta det via barneværnet. Bare for en slik ting så måtte det leveres en «bekymringsmelding» fra oss selv.. Vær forberedt på at de spørr om mye rare ting og at du kanskje da kan føle deg som en dårlig forelder. Det er du ikke! Svar så godt du kan og fortsett å la barnet utforske og utvikle seg med de forhåndsregler som er fornuftige.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

De ser på stedene hvor barn får blåmerker blant annet. At de får blåmerker på leggen viser at de dunker borti noe, det er helt normalt. Blåmerker på undersiden av overarm er ikke et sted barn normalt skal få blåmerker uten ytre påvirkning. 

Hvor godt dokumenterte sykehuset dette? Tok de bilder? 

Anonymkode: 51df0...f14

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De ser på stedene hvor barn får blåmerker blant annet. At de får blåmerker på leggen viser at de dunker borti noe, det er helt normalt. Blåmerker på undersiden av overarm er ikke et sted barn normalt skal få blåmerker uten ytre påvirkning. 

Hvor godt dokumenterte sykehuset dette? Tok de bilder? 

Anonymkode: 51df0...f14

De tok bilder ja, og det viste ingen skade.  Han har ikke blåmerker på undersiden av overarm, bare ansikt og leggen. Men likevel ble det bekymringsmelding. Det legen sa til meg var «han har  blåmerke på kinnet, jeg er pliktig til å sende mld»  

AnonymBruker
Skrevet

Faller han på fjeset hele tiden da siden han har blåmerker og sår i fjeset hele tiden? Akkurat det høres jo ganske usannsynlig ut.

Anonymkode: 1137f...57e

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Noen er sånn som faller og slår seg hele tiden. Jeg var en sånn en. Jeg ser ekstremt dårlig - mangler skikkelig dybdesyn uten korreksjon. 

Jeg tenker, TS, at du skal være åpen med barnevernet. Du har allerede søkt hjelp og er bekymret for barnets uvørenhet. Dette går bra, pust med magen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faller han på fjeset hele tiden da siden han har blåmerker og sår i fjeset hele tiden? Akkurat det høres jo ganske usannsynlig ut.

Når vi var hos legevakten hadde han liten blåmerke på kinnet. Den fikk han når han lekte med søsteren sin, han traff leke. 
I dag løpte han så fort og traff stor stein og falt i asfalt og fikk sår i ansiktet. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Min 2åring er ganake lik, uforsiktig og faller mye da han gjerne ikke ser seg for der han løper avgårde..  Dette er også min store frykt 😭

Anonymkode: 1c412...7e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Noen er sånn som faller og slår seg hele tiden. Jeg var en sånn en. Jeg ser ekstremt dårlig - mangler skikkelig dybdesyn uten korreksjon. 

Jeg tenker, TS, at du skal være åpen med barnevernet. Du har allerede søkt hjelp og er bekymret for barnets uvørenhet. Dette går bra, pust med magen.

Jeg ble litt redd og snakket ikke så mye på første møtet. Kanskje der var dumt. Skal være åpen nesten gang 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 2åring er ganake lik, uforsiktig og faller mye da han gjerne ikke ser seg for der han løper avgårde..  Dette er også min store frykt 😭

Anonymkode: 1c412...7e4

Jeg forstår deg😭 er derfor veldig viktig at barnehagen kjenner godt barnet, sånn at du har bevis. Jeg hadde også alltid denne frykten, og nå er jeg veldig deprimert 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker den forige tråden din, og du utelater MYE info her. Som at han datt ned fra en stol ubevåktet og ble svimmel og kastet opp. At du trodde han hadde fått tak i medisiner fra veska di som lå på gulvet. Det er, som ble nevnt til deg i den forrige tråden, derfor du ble meldt til bvt. 

Anonymkode: 1db03...c7f

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker den forige tråden din, og du utelater MYE info her. Som at han datt ned fra en stol ubevåktet og ble svimmel og kastet opp. At du trodde han hadde fått tak i medisiner fra veska di som lå på gulvet. Det er, som ble nevnt til deg i den forrige tråden, derfor du ble meldt til bvt. 

Hvaa?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blåmerker og sår har alle barn, men hvor de er plassert og hvordan de ser ut er avgjørende for om det vekker bekymringer. Stadige blåmerker og sår i ansiktet uten gode og sanne forklaringer f.eks virker suspekt. Mange barn faller, men dersom ungen bare er to år og veldig ukritisk til hva den foretar seg må foreldrene passe ekstra godt på. 

Anonymkode: 2484b...19e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er både sønnen min og jeg. Alltid fult av blåmerker og sår. Sønnen min har nesten kun fravær pga hjernerystelse, sying av kutt etc. har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har hentet han i barnehagen og nå skolen. 

I barnehagen siste året flyttet vi og det ble rapportert inn av barnehagen at han hadde mye blåmerker. Barnehagen tom ringte til meg de første ukene for å fortelle meg at han hadde fått blåmerker, slått seg, klatret i trær etc - ingen store skader eller ulykker. Jeg fortalte de at det må de nesten regne med, han er en aktiv og nyskjerrig gutt og jeg trenger kun beskjed hvis det skjer noe alvorlig. Begynte å lure litt på hva i pokker de andre barna gjorde, om de bare satt stille hele dagen. 

Vel, både leger og bv ser forskjellen på blåmerker og sår fra mishandling og lek. Jeg er veldig glad for at de undersøker dette da mange barn lever i voldelige familier. Tenker du kan roe helt ned, være åpen og samarbeidsvillig så går dette helt fint 😊

Anonymkode: 4c0da...e74

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vår 2-åring er også sånn, og dere som sier at det er rart med sår og merker i ansiktet - hvilken planet lever dere på? På lekeplassen der jeg bor så er det et type belegg som gir sår - ser ut som ruglete plastbåter som er komprimert sammen. Man får masse sår hvis man faller på dette underlaget. Barn som faller med ansiktet på leker. Barn som løper på bordkanten i full fart. Barn som går i skogen og skraper seg opp på pinner og kratt. Jeg har masse eksempler på aktiviteter som kan gi sår i ansiktet.

Barn er ikke så aktive som de var før - de blir døvet ned med nettbrett og TV.

Anonymkode: 9b5a0...bf6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Må passe litt bedre på da, om de får blåmerker og kutt HELE tiden. 

Anonymkode: 6fa34...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Jeg husker også tråden og kunne godt forstå bekymringen.

Anonymkode: c2dca...823

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et tips. Be om å få tatt blodprøver av gutten din. Det finnes noe som heter trombocytopeni (itp), dvs lave blodplater, blåmerker er et av hovedsymptomene (synlige altså). Jeg skal selvfølgelig ikke si barnet ditt har en sykdom, men tenker at hvis man får unormalt mye blåmerker bør det uansett sjekkes. Jeg har selv denne sykdommen  og er i en støttegruppe hvor det er også foreldre av barn som har det og har sett mange fortelle om akkurat det samme som deg. Barn er i utgangspunktet aktive og for barn med itp kreves det ofte ekstremt lite for at de skal få blåmerker (jeg fikk blåmerke av klokken min!). Folk ser blåmerkene og tror foreldrene slår barna "helseløs". Hos barn er dette heldigvis ofte en forbigående tilstand. 

Anonymkode: e2246...1e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du aldri hatt en aktiv unge😅

Anonymkode: 17bca...58a

• Liker 19
Gjest WhisperingWind
Skrevet

2 åringer er vel den verste alderen mht merker etter fall og lek. De er ofte klossete og lite koordinert. Min fikk et blåmerke i trynet fordi han så på rullebåndet vi kom opp av og klarte å gå rett inn i et skilt🙄👀🙈 Eller så noe interessant oppe i luften eller bak seg og gikk inn i et tre eller trynet på fortauet.

Og ikke minst telefonene jeg fikk fra barnehagen når han gjerne klarte å kakke hodet inn i et bord eller når de lekte ute. Altså, en periode hadde han nye merker flere ganger i uka. 

Nå er han 5 og det er ikke like ille lenger. Men han får typiske blåmerker på beina jevnt og trutt. Det mest alvorlige som har skjedd var et fall i barnehagen da han måtte lime litt i hodet. 

Så lenge barnet ikke har blåmerker på mistenkelige steder så hadde jeg ikke bekymret meg noe særlig. Ikke minst om en også har en åpen dialog med barnehagen som kjenner barnet godt og vet at han er en glad, trygg og lykkelig gutt så hadde jeg ikke bekymret meg selv om barnevernet skulle banket på døren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...