Gå til innhold

Kan barn leke som normalt etter skole/ barnehage nå fremover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden skolene tydeligvis skal proppes fulle av elever og barnehagene også lemper på kravene- er dette viruset plutselig ikke så farlig lenger? Barn kan møte så mange de vil fra klassen, og leke fritt inne/ ute?!
Merker at det tar litt tid for hjernen min å plutselig skulle frislippe på så mange områder som det legges opp til nå, når viruset fortsatt er det samme og vi fortsatt har ca 300 nye smittetilfeller hver uke...🤨

Anonymkode: 7b0c6...ebb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Svaret er nei. Skoler og barnehager har strenge retningslinjer. Da må også foreldre ta sin del av ansvaret. De kan leke med få faste lekekamerater, da fortrinnsvis de som de er med i barnehagen/skolen også. Hjelper ikke å adskille barn i undervisningsinstutisjoner om de ferdes fritt rundt med hverandre på fritiden. 

Endret av morgenkåpedyret
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er sikkert færre som leker sammen enn som er i klasserommet. Kanskje litt fra forskjellige klasser... Så er det greit på skolen er det greit på fritiden. De begynner jo på igjen med sport også nå. Jeg synes også det er litt, forhastet? Kanskje det føles greiere neste uke. Sjansen for smitte er liten egentlig, men håper de tar affære om det endrer seg.

Anonymkode: e7c4a...00b

AnonymBruker
Skrevet

Ja visst. Nesten normalt. Med få faste lekekamerater og med 1 meters avstand.

Anonymkode: 217b8...0d3

• Liker 1
Skrevet

Vi har gjort det slik at barna kan leke med de i klassen på fritiden, de er 15 så det er jo greit. Så sønnen min har nå de i klassen og to lekevenner utenom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være 20 sammen, så lenge man holder en meter avstand. Ungen min er sammen med sine nærmeste venner. Alle fra samme klasse.

Anonymkode: ad628...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, barn overholder vel sjelden 1 meters avstand i lek/ samvær? De kan vel ikke forvente det av små barn, eller større barn for den saks skyld? De holder jo ikke 1 meters avstand på skolen engang, bare når det gjelder plassering av pulter inne i klasserommet.. Og med 15-20 elever per klasse er det mer eller mindre frislipp på smittefronten vil jeg si😅 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "frislipp" på skoler. Samboer er lærer og stresser seg ihjel med å tilpasse undervisning, overholde smittevernsregler, ha kontroll på kohorter... Veldig synd om foreldre tror at nå er det bare å gi f og la barna leke tett med så mange man vil fordi de er tilbake til skolen igjen. Gjør en innsats dere også!

Anonymkode: dbff6...a13

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja visst. Nesten normalt. Med få faste lekekamerater og med 1 meters avstand.

Anonymkode: 217b8...0d3

Barn i lek praktiserer ikke 1meters regelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit, om de gjør omtrent som de ville gjort på skolen.

Politiet kommer neppe og arresterer barn for å leke.

Anonymkode: 5ad4f...36f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "frislipp" på skoler. Samboer er lærer og stresser seg ihjel med å tilpasse undervisning, overholde smittevernsregler, ha kontroll på kohorter... Veldig synd om foreldre tror at nå er det bare å gi f og la barna leke tett med så mange man vil fordi de er tilbake til skolen igjen. Gjør en innsats dere også!

Anonymkode: dbff6...a13

Det er datteren min som forteller dette, hun er ganske oppegående og har vært flink til å overholde avstand under hele denne perioden. Nå er hun overrasket over at avstand ikke lenger er så viktig, at de får leke som de vil i friminuttene, på tur osv. Så jo, for oss oppleves dette som et frislipp, selv om pultene enn så lenge står en meter fra hverandre. Hva som skjer på mandag, når hele skolen skal fylles opp med resten av elevene, det blir jo spennende...

Jeg ØNSKER ikke å slippe helt opp, men det føles litt bortkastet å mase om avstand her hjemme, når de leker tett på skolen.

Ts

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er datteren min som forteller dette, hun er ganske oppegående og har vært flink til å overholde avstand under hele denne perioden. Nå er hun overrasket over at avstand ikke lenger er så viktig, at de får leke som de vil i friminuttene, på tur osv. Så jo, for oss oppleves dette som et frislipp, selv om pultene enn så lenge står en meter fra hverandre. Hva som skjer på mandag, når hele skolen skal fylles opp med resten av elevene, det blir jo spennende...

Jeg ØNSKER ikke å slippe helt opp, men det føles litt bortkastet å mase om avstand her hjemme, når de leker tett på skolen.

Ts

Det har vel aldri vært tenkt at barn skal holde 1m avstand under lek, som fortrinnsvis skal skje ute i friluft. Ute i friluft kan ikke helt sammenlignes med innendørs i et lite klasserom, som ofte er dårlig med ift luft. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Hvorfor tror folk at om man slipper opp på noen områder så er det greitt overalt? Jo mer tid man slipper opp jo større er sjansen, forstår ikke folk det da? Det er som å gi fanden lillefingeren så tar han hele hånda! 

Anonymkode: 9375a...57e

AnonymBruker
Skrevet

Smittevernlederen sier at barna/ungdommene skal ha 1 meter avstand i klasserommet også. Det er jo en av grunnene til at vi må dele de inn i mindre grupper og har problem med å få plass til alle. 

1. Det skal være minst 1 meter avstand, både ute og inne.

2. Kohortene/gruppene skal ikke blande seg, fordi om noen blir syke kan man isolere DEN gruppen, og ikke hele resten av skolen osv. 
3. De skal vaske seg/sprite seg mye gjennom dagen. 

Anonymkode: 8f6e9...afd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror folk at om man slipper opp på noen områder så er det greitt overalt? Jo mer tid man slipper opp jo større er sjansen, forstår ikke folk det da? Det er som å gi fanden lillefingeren så tar han hele hånda! 

Anonymkode: 9375a...57e

Jeg ønsker absolutt ikke å slippe opp på flere områder, heller stikk motsatt! Har holdt yngste barnet hjemme fra bhg helt til nå, og vært veldig streng med sosial omgang med andre. Det er heller det at det føles så dobbeltmoralsk, at de kan være så tett de bare ønsker i friminuttene på skolen, mens hjemme er de plutselig mer smittsomme og må holde 1 meters avstand... Viruset smitter ved tett lek utendørs, både på skolen og hjemme. Så aller helst burde jeg fortsatt å nekte barna mine omgang med andre, men det sier seg selv at det blir dårlig mottatt når alle andre får lov. Virker som de fleste også får leke sammen som vanlig innendørs, da blir jo jeg den kjipe mammaen som fortsatt holder på dette med utelek...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men altså, barn overholder vel sjelden 1 meters avstand i lek/ samvær? De kan vel ikke forvente det av små barn, eller større barn for den saks skyld? De holder jo ikke 1 meters avstand på skolen engang, bare når det gjelder plassering av pulter inne i klasserommet.. Og med 15-20 elever per klasse er det mer eller mindre frislipp på smittefronten vil jeg si😅 

Ts

Vi skal sende elevene inn og ut 3 og 3. Sånn så det ikke blir trengsel i ganger og garderober. Jeg jobber på mellomtrinnet, så skal tilbake på skolen til uka. Har altså ikke testa det enda. Men vi har fått ganske strenge retningslinjer. Elevene skal være 1 m fra hverandre, må vaske hendene ofte. Skolegården er delt opp. Sånn så de ulike kohortene ikke kan ha kontakt. 

Det blir nok utfordrende, klart det. Det blir strengt regime. 

Anonymkode: 35136...472

AnonymBruker
Skrevet

Må få lov å ha et begrenset utvalg  lekekamerater med 1 meters avstand på fritiden også når alle skolene åpner. 

Anonymkode: fed78...511

• Opprett ny...