Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt meg inn på psykologi profesjon på UiB og er selvsagt veldig nysgjerrig på hva poenggrensa kommer til å bli, så jeg lurer på om andre her også har søkt og hvor mange poeng dere evnt søker med?

`Jeg har nemlig et lite dilemma - jeg er for tiden i full jobb. Jeg skal si opp jobben dersom jeg kommer inn på studiet, men oppsigelsestiden er 3 på måneder. Nå må jeg ta stilling til om karakterpoeng på 65.23 (kan potensielt høynes til 66.1 dersom det går bra på nynorsk skriftlig i slutten av måneden) vil være bra nok til å komme inn eller ikke. Dersom jeg ikke sier opp før jeg faktisk får svar på om jeg får tilbud eller ikke, må jeg potensielt jobbe et par måneder i høst samtidig som jeg studerer fullt ved siden av. Har allerede tatt ut tre uker ferie i slutten av september for å få med meg oppstartsuke og de innledende forelesningene. Dilemmaet blir da om jeg skal ta sjansen og si opp tidligere, eller om jeg skal vente helt til 22. juli da resultatene kommer.

I fjor var kravet 64.3 for å komme inn, året før var det 63.5. Og i og med at søkertallene har økt i år, vil jeg anta at poenggrensen også vil stige noe. Likevel, er noe tvilende til at grensa har hoppa såpass mye. Samtidig er grensa over 66 i Oslo, så ingenting er jo umulig...

Noen andre som skal søke seg inn her som er hypp på å dele tanker?:)

PS: Ser at dette muligens framstår som litt "skrytete". Det er ikke meningen - jeg er oppriktig nysgjerrig på å lese om andre som kanskje er i samme situasjon og hvilke tanker de har gjort seg om dette.

Anonymkode: 35537...faf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også søkt psykologi profesjon på UiB :) men vet ikke om jeg skal inn. Du får hvertfall 1 ekstrapoeng hvis du er mann!

Anonymkode: 4850c...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også søkt psykologi profesjon på UiB :) men vet ikke om jeg skal inn. Du får hvertfall 1 ekstrapoeng hvis du er mann!

Jeg troor ekstrapoenget er forbeholdt de som søker med førstegangsvitnemål - stemmer ikke det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg troor ekstrapoenget er forbeholdt de som søker med førstegangsvitnemål - stemmer ikke det?

Åja, det vet jeg faktisk ikke! Det kan hende. Men bare lurer: Har du alltid hatt lyst til å bli psykolog og jobbet i noen år for å spare opp aldersspoeng?

AnonymBruker
Skrevet

Hva om mange av søkerne har like mange poeng som deg? I Tromsø vet jeg det da blir loddtrekning om hvem som får plass. Hvordan er det der du har søkt? 

Anonymkode: 89571...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Åja, det vet jeg faktisk ikke! Det kan hende. Men bare lurer: Har du alltid hatt lyst til å bli psykolog og jobbet i noen år for å spare opp aldersspoeng?

Nei, det er noe jeg begynte å tenke på for halvannet år siden ettersom jeg ikke trives spesielt godt i nåværende jobb. Karakterene på vgs var ikke de aller beste, så jeg var avhengig av å ta opp noen fag for å få muligheten til å få tilbud om opptak. Tok opp tre i høst og tar tre nå i vår, hadde samfunnsfag muntlig i dag faktisk. Har forsåvidt trua på siste eksamen også, men hvis jeg ikke kommer inn tar jeg opp et par fag til i høst for å øke poengsummen ytterligere.

Hva om mange av søkerne har like mange poeng som deg? I Tromsø vet jeg det da blir loddtrekning om hvem som får plass. Hvordan er det der du har søkt? 

Jeg vet ikke hva ordninga er her, men tenker jo at loddtrekning da blir siste utvei. Men det skal jo også en del til for at noen skal havne på nøyaktig samme poengsum. Kanskje mer relevant med den ordninga som de nå avskaffer på UiT, og som tidligere var på UiB. Da måtte man først ta et årsstudium, og resultatet ble at mange endte med nøyaktig like karakterer, f.eks. 3xA og 1xB.

Gjest Fjeud
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er feil. Siden det går gjennom samordna opptak vil det fungere likt for alle, tror det er den eldste som kommer inn om to søkere har akkurat like mange poeng. 
(Med unntak av de som kommer inn på profesjon i år via årsstudium, der vil det bli loddtrekning om tilstrekkelig mange har AAA).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, trådstarter! Har selv 65 poeng, og skal ta nynorsk eksamenen ved slutten av måneden. Håper den kan gå greit, sånn at jeg kan sikre meg.

Håper også at inntaket i Tromsø med VGS karakterer letter litt på trykket i økningen i Bergen. Er flere søkere på profesjon på UiB i år enn i fjor, men ikke en like stor økning i antall som sist, så håper at snittet ikke øker like mye - men det er jo umulig å si!

Anonymkode: 4a022...381

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg, trådstarter! Har selv 65 poeng, og skal ta nynorsk eksamenen ved slutten av måneden. Håper den kan gå greit, sånn at jeg kan sikre meg.

Håper også at inntaket i Tromsø med VGS karakterer letter litt på trykket i økningen i Bergen. Er flere søkere på profesjon på UiB i år enn i fjor, men ikke en like stor økning i antall som sist, så håper at snittet ikke øker like mye - men det er jo umulig å si!

Anonymkode: 4a022...381

Så gøy da!

Så du er også i jobb for øyeblikket? Hva tenker du om 65 - tror du det er nok?:)

Det virker sannsynlig at inntaket på UiT skal ha en innvirkning. I tillegg antar at jeg at det er noen flere i år som søker "bare for å søke" pga. korona og alt det fører med seg. Så det er jo ikke slik at snittet nødvendigvis vil øke så mye, men som du sier - det er umulig å si.

TS

Skrevet

Det er tilnærmet ingen obligatorisk oppmøte ila første semester. Ville ventet med å si opp. Krysser fingre for deg!

AnonymBruker
Skrevet

Har noe jeg lurer på, hvis noen kan svare meg med linker og ikke bare "synsing". 

Et hypotetisk scenario: man kommer inn på studiet, men greier ikke å fullføre i tide. Det er veldig vanlig å ikke kunne fullføre i tide.

Ved UiO og UiB er det bare 35 - 36% som fullfører bachelor i tide. 

Det gjennomsnittelige tallet for bachelor i hele landet er 49,8% og 55,7% for mastergrad.

https://www.universitetsavisa.no/student/2020/05/07/Flere-studenter-fullfører-raskere-21767354.ece

Det jeg lurer på er: er det mulig å bruke for eksempel 8 eller 9 år på psykologi profesjon? 

Anonymkode: bac45...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde jo søkt tidlig opptak, da hadde du fått svar ca 20.mai. 

Anonymkode: 0c74c...c65

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Har noe jeg lurer på, hvis noen kan svare meg med linker og ikke bare "synsing". 

Et hypotetisk scenario: man kommer inn på studiet, men greier ikke å fullføre i tide. Det er veldig vanlig å ikke kunne fullføre i tide.

Ved UiO og UiB er det bare 35 - 36% som fullfører bachelor i tide. 

Det gjennomsnittelige tallet for bachelor i hele landet er 49,8% og 55,7% for mastergrad.

https://www.universitetsavisa.no/student/2020/05/07/Flere-studenter-fullfører-raskere-21767354.ece

Det jeg lurer på er: er det mulig å bruke for eksempel 8 eller 9 år på psykologi profesjon? 

Anonymkode: bac45...33e

Sikkert mulig, men det er regler for permisjon, progresjon i studieløpet for å kunne fortsette og studierett. Oversitter du studieretten må du søke med vgs karakterene igjen tror jeg... Og da kan snittet ha gått opp veldig

Anonymkode: 66e65...484

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, student101 skrev:

Det er tilnærmet ingen obligatorisk oppmøte ila første semester. Ville ventet med å si opp. Krysser fingre for deg!

Takk for infoen!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du burde jo søkt tidlig opptak, da hadde du fått svar ca 20.mai. 

Anonymkode: 0c74c...c65

Det lot seg ikkje gjøre ettersom jeg skal ha siste eksamen 25. mai og ikke vil ha klart en poengsum før i slutten av juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...