AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Hei Lang historie kort: niesen mon flyttet inn hos oss for noen måneder siden, noe akutt skjedde. Men alle i familien hennes er ok, ikke død eller noe. Hun har angst og mild tvangstanker. Et av dem er renslighet. Dette bruker hun så mye tid på. Jeg har fulgt med hvor mye tid hun egentlig bruker på badet på 1 dag. 3-4t altså. Vi har små barn og det begynner å gå løs på nervene,og bare ett bad. Om morgenen bruker hun 1t for å vaske og stelle seg. Om hun skal ut så er det 1t. Dusjing 1. Og kvelden skal hun stelle seg igjen og tannbørsting osv 1t. Vi i huset venter hele tiden på badet, og det kræsjer mye. Hvor mye bruker deres tenåring på badet? Skylle ønske hun brukte halvtime, da blir det ikke Å lenge å vente om vi skal på do eller noe. Om jeg skal stille krav til halvtime, vet jeg hun ikke klarer og vi ender opp med sur stemning. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg altså, barna er snå og klarer ikke å holde seg og det blir mye venting og bråk. Anonymkode: 51ca9...d9b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Hm...det er jo mye. Men mulig at dette er hennes måte å takle stress på? Hva med å ordne speil og plass til sminking, hårføner etc, på rommet hennes? Anonymkode: 5e5e3...8f2 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Nei, hun må ha tilgang til vann. Det skal vadkes mellom hver "aktivitet". Hvor mye tid bruker deres jente? Anonymkode: 51ca9...d9b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 Du misser jo poenget med flere kilometer. Du må skaffe niesen din hjelp før disse tvangshandlinger tar helt over. Anonymkode: d8051...920 30
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Hun får hjelp av bupa. De mener selv at dette ikke er i det nivået de kaller farlig. Men mer enn normalt er det, og det påvirker oss mye. Anonymkode: 51ca9...d9b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Hun har det tydeligvis ikke bra uansett. Men tviler på at mas og stress fra dere gjør det bedre. Kan hun flytte hjem? Til besteforeldre med tid og plass? Anonymkode: d8051...920 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hun får hjelp av bupa. De mener selv at dette ikke er i det nivået de kaller farlig. Men mer enn normalt er det, og det påvirker oss mye. Anonymkode: 51ca9...d9b Da har du jo profesjonelle du kan spørre om råd. Gjør heller det enn Kvinneguiden Anonymkode: 5e5e3...8f2 7
Silva Pluvialis Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Hun er ikke vanskelig. Hun har det vanskelig. Veldig bra dere får hjelp av BUP. 12
Rosatoast Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei Lang historie kort: niesen mon flyttet inn hos oss for noen måneder siden, noe akutt skjedde. Men alle i familien hennes er ok, ikke død eller noe. Hun har angst og mild tvangstanker. Et av dem er renslighet. Dette bruker hun så mye tid på. Jeg har fulgt med hvor mye tid hun egentlig bruker på badet på 1 dag. 3-4t altså. Vi har små barn og det begynner å gå løs på nervene,og bare ett bad. Om morgenen bruker hun 1t for å vaske og stelle seg. Om hun skal ut så er det 1t. Dusjing 1. Og kvelden skal hun stelle seg igjen og tannbørsting osv 1t. Vi i huset venter hele tiden på badet, og det kræsjer mye. Hvor mye bruker deres tenåring på badet? Skylle ønske hun brukte halvtime, da blir det ikke Å lenge å vente om vi skal på do eller noe. Om jeg skal stille krav til halvtime, vet jeg hun ikke klarer og vi ender opp med sur stemning. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg altså, barna er snå og klarer ikke å holde seg og det blir mye venting og bråk. Anonymkode: 51ca9...d9b Søsteren min lider av alvorlig tvang. Dere er nødt til å få hun inn på DPS og på en OCD-klinikk (man blir henvist dit via DPS). For dette kan faktisk ødelegge hele livet hennes, om ingen tar tak . Godt du følger med, men du burde lese mer om det etc.. Du kan ikke sette krav til en person som lider av tvang. Hun kan faktisk ikke noe for det, det er en veldig alvorlig lidelse. 3
Silva Pluvialis Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 19 minutter siden, Rosatoast skrev: Søsteren min lider av alvorlig tvang. Dere er nødt til å få hun inn på DPS og på en OCD-klinikk (man blir henvist dit via DPS). For dette kan faktisk ødelegge hele livet hennes, om ingen tar tak . Godt du følger med, men du burde lese mer om det etc.. Du kan ikke sette krav til en person som lider av tvang. Hun kan faktisk ikke noe for det, det er en veldig alvorlig lidelse. Hvis hun er under 18 år (som jeg regner med siden hun får hjelp av bup) så er det bup hun bør henvises til, ikke dps. Dps er for voksne. 1
^^Belle^^ Skrevet 8. mai 2020 #11 Skrevet 8. mai 2020 Dette høres i mine øyne veldig alvorlig ut. Det blir ikke bedre av seg selv, sånne ting. Vår på snart 9 har et snev av overrenslighet, i mye mindre skala enn niesen din, og vi har fått veldig god hjelp av både fastlege og helsesykepleier på skolen. Jeg synes det høres veldig sært ut at dere ikke får hjelp av BUP fordi ''det ikke er farlig''. Dette er jo noe som påvirker livskvaliteten hennes i stor grad! Jeg ville krevd en ny vurdering, eller om mulig gått til privat psykolog eller andre som kan hjelpe.
Krutegodt Skrevet 8. mai 2020 #12 Skrevet 8. mai 2020 Selvforsterkende atdferd - om det får fortsette blir det bare værre, her må dere oppsøke profesjonell hjelp.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #13 Skrevet 8. mai 2020 Ts her. Bupa er jo profesjonell. De vet at hun sliter med dette, men at det er på det nivået som de mener ikke er kritisk. Altså de sier ffa nivå 1-10 så skal 8-10 behandles mens hun er en 6-7. Og normaltmenneske er på en 2-3 Anonymkode: 51ca9...d9b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #14 Skrevet 8. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Lang historie kort: niesen mon flyttet inn hos oss for noen måneder siden, noe akutt skjedde. Men alle i familien hennes er ok, ikke død eller noe. Hun har angst og mild tvangstanker. Et av dem er renslighet. Dette bruker hun så mye tid på. Jeg har fulgt med hvor mye tid hun egentlig bruker på badet på 1 dag. 3-4t altså. Vi har små barn og det begynner å gå løs på nervene,og bare ett bad. Om morgenen bruker hun 1t for å vaske og stelle seg. Om hun skal ut så er det 1t. Dusjing 1. Og kvelden skal hun stelle seg igjen og tannbørsting osv 1t. Vi i huset venter hele tiden på badet, og det kræsjer mye. Hvor mye bruker deres tenåring på badet? Skylle ønske hun brukte halvtime, da blir det ikke Å lenge å vente om vi skal på do eller noe. Om jeg skal stille krav til halvtime, vet jeg hun ikke klarer og vi ender opp med sur stemning. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg altså, barna er snå og klarer ikke å holde seg og det blir mye venting og bråk. Anonymkode: 51ca9...d9b Renslighet i så stor grad er det kanskje noe overgrep involvert? Anonymkode: e0450...d7e
våren14 Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Lang historie kort: niesen mon flyttet inn hos oss for noen måneder siden, noe akutt skjedde. Men alle i familien hennes er ok, ikke død eller noe. Hun har angst og mild tvangstanker. Et av dem er renslighet. Dette bruker hun så mye tid på. Jeg har fulgt med hvor mye tid hun egentlig bruker på badet på 1 dag. 3-4t altså. Vi har små barn og det begynner å gå løs på nervene,og bare ett bad. Om morgenen bruker hun 1t for å vaske og stelle seg. Om hun skal ut så er det 1t. Dusjing 1. Og kvelden skal hun stelle seg igjen og tannbørsting osv 1t. Vi i huset venter hele tiden på badet, og det kræsjer mye. Hvor mye bruker deres tenåring på badet? Skylle ønske hun brukte halvtime, da blir det ikke Å lenge å vente om vi skal på do eller noe. Om jeg skal stille krav til halvtime, vet jeg hun ikke klarer og vi ender opp med sur stemning. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg altså, barna er snå og klarer ikke å holde seg og det blir mye venting og bråk. Anonymkode: 51ca9...d9b Tenker at litt sur stemining må man tåle med tenåringer i hus. De må også lære seg å ta hensyn til andre. Du kan forklare alt på en grei måte, og be henne sette en timer på mobilen. ordne så hår, sminke, kremer etc kan ordnes på rommet hennes eller et annet sted enn på badet, så eneste der er å vaske/dusje/gå på do. Ingen får lov å dusje en time? men høres jo ut som en helt normal tenåring da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå