Gå til innhold

Desinfisering nødvendig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Desenfiserer område klær/sko som er brukt på kollektivtrafikk, og klærene går rett i vask, noen som vet om dette er nødvendig ennå? Begynner og bli vel litt mye ekstraarbeid, jobbklær går rett i vask, men all ekstra desinfisering tar tid ,vasker også varer kjøpt i butikk.

Anonymkode: fadd2...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vaske klær er en ting, men desinfisere sko? Og vaske varer? Kutt ut begge deler, hva om pandemien varer til godt ut i neste år? 

Endret av Nerine_
  • Liker 9
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desenfiserer område klær/sko som er brukt på kollektivtrafikk, og klærene går rett i vask, noen som vet om dette er nødvendig ennå? Begynner og bli vel litt mye ekstraarbeid, jobbklær går rett i vask, men all ekstra desinfisering tar tid ,vasker også varer kjøpt i butikk.

Jeg praktiserer å vaske hendene etter å ha vært ute. That’s it. Frisk som en fisk jeg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Viruset hopper ikke fra klær til slimhinner. Det aller viktigste er håndhygiene og avstand. Og ikke ta seg til ansiktet når du er ute. 

Anonymkode: 809b5...77e

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har aldri vært nødvendig. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, edwardnigma skrev:

Jeg praktiserer å vaske hendene etter å ha vært ute. That’s it. Frisk som en fisk jeg.

Jeg lever utelukkende på sjokoladekake og pils, frisk som en fisk. Røyker hjør jeg og ;) 

Anonymkode: 276e9...1ea

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever utelukkende på sjokoladekake og pils, frisk som en fisk. Røyker hjør jeg og ;) 

Anonymkode: 276e9...1ea

Hva er poenget ditt? Du lyver, det gjør ikle jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, edwardnigma said:

De fleste er det, men det er fordi de fleste ikke har vært utsatt for smitte. Ingen som ikke har krasjet har tatt noen skade av å ikke bruke bilbelte heller.

Anonymkode: 61ccc...512

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er det, men det er fordi de fleste ikke har vært utsatt for smitte. Ingen som ikke har krasjet har tatt noen skade av å ikke bruke bilbelte heller.

Om jeg så skulle bli smittet, så dør jeg ikke. Jeg er 30 år uten underliggende sykdommer.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viruset hopper ikke fra klær til slimhinner. Det aller viktigste er håndhygiene og avstand. Og ikke ta seg til ansiktet når du er ute. 

Anonymkode: 809b5...77e

Nei, men hvis man har tatt på noe ute da, så tar man jo gjerne av seg jakka før man vasker hendene, og da har man jo overført den evt smitten til Jakka. Og da kan det jo være fort gjort å ta på den jakka igjen senere og så ta deg i ansiktet osv. 
man kan jo flytte smitten fra ting til ting med egne hender-pleier folk vanligvis å vaske hendene mellom hver gang man har tatt på en vare i kjøleskapet? Det må man jo nå hvis man da ikke har vaska varene etter de kom fra butikken..?

Anonymkode: efa21...6ca

Skrevet

Nå tar ikke jeg kollektivtransport, men hvis jeg er usikker på om klærne mine har vært i kontakt med potensiell smitte så lar jeg feks jakka bare henge noen dager. Er begrenset hvor lenge virus overlever på klær. Ift matvarer så vasker jeg hendene etter jeg har vært på butikken. Spriter ikke av matvarer, men jeg tar heller ikke matvarene som ligger fremst og som står litt rart plassert og mest sannsynlig noen har plukket opp og satt tilbake.

Jeg er også i risikogruppe, hvis det har noen betydning.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men hvis man har tatt på noe ute da, så tar man jo gjerne av seg jakka før man vasker hendene, og da har man jo overført den evt smitten til Jakka. Og da kan det jo være fort gjort å ta på den jakka igjen senere og så ta deg i ansiktet osv. 
man kan jo flytte smitten fra ting til ting med egne hender-pleier folk vanligvis å vaske hendene mellom hver gang man har tatt på en vare i kjøleskapet? Det må man jo nå hvis man da ikke har vaska varene etter de kom fra butikken..?

Hadde viruset smittet lett på de måtene du skisserer her, hadde mange flere vært smittet. 

Det er hovedsakelig smitte fra person til person, via dråpesmitte. Denne indirekte kontaktsmitten via hånd, så via jakke osv er lite sannsynlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hadde viruset smittet lett på de måtene du skisserer her, hadde mange flere vært smittet. 

Det er hovedsakelig smitte fra person til person, via dråpesmitte. Denne indirekte kontaktsmitten via hånd, så via jakke osv er lite sannsynlig. 

Nettopp  :) kun munnbind er strengt tatt nødvendig. Alt annet er for den spesielt interesserte.

Anonymkode: 5e844...dee

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Men er det ikke derfor nettopp så mange er smittet da? At 8000 (og sannsynligvis mange fler) har hatt nærkontakt med en smittet er vel usannsynlig?  Og ikke nødvendigvis i Norge-i mange land er jo millioner smittet?

og hva er da poenget med å vaske seg, hvis det ikke smitter via overflater?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke derfor nettopp så mange er smittet da? At 8000 (og sannsynligvis mange fler) har hatt nærkontakt med en smittet er vel usannsynlig?  Og ikke nødvendigvis i Norge-i mange land er jo millioner smittet?

og hva er da poenget med å vaske seg, hvis det ikke smitter via overflater?

Når du tenker på hvor mange vi er i Norge totale, er ikke mange smittet. Det er mer sannsynlig at disse har blitt smittet på butikken, eller på jobb om noen i nærheten har hostet el. Men din via-via logikk burde prosentandelen smittede vært vesentlig høyere. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Når du tenker på hvor mange vi er i Norge totale, er ikke mange smittet. Det er mer sannsynlig at disse har blitt smittet på butikken, eller på jobb om noen i nærheten har hostet el. Men din via-via logikk burde prosentandelen smittede vært vesentlig høyere. 

Okei, men i utlandet da. Sykt mange smitta i flere land-det må jo være ekstremt smittsomt og smitte utover såkalt nærkontakt?

og hvis man blir smittet på butikken-noe det et sannsynlig at mange blir? Hvordan blir man det hvis ikke kontaktsmitte er vesentlig og/eller via via?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, edwardnigma skrev:

Om jeg så skulle bli smittet, så dør jeg ikke. Jeg er 30 år uten underliggende sykdommer.

Corona er en svært alvorlig sykdom også har tatt livet av barn. Og folk i min familie har fått det og dødd. Med god helse og som trener. Ikke undervurder denne sykdommen. 

Anonymkode: f9091...ec2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men i utlandet da. Sykt mange smitta i flere land-det må jo være ekstremt smittsomt og smitte utover såkalt nærkontakt?

og hvis man blir smittet på butikken-noe det et sannsynlig at mange blir? Hvordan blir man det hvis ikke kontaktsmitte er vesentlig og/eller via via?

Jeg vil ikke kalle det ekstremt smittsomt når en smittet person smitter 2-3 andre. De fleste har vel flere nærkontakter enn det. Men går det lang nok tid blir det allikevel store tall av det samlet sett.
Tviler også på at så mange smittes på butikken. Folk har jo vært og handlet dagligvarer hele tiden, men enda har antall smittede gått ned. Butikkene har heller ikke sluppet opp for ansatte, og de er i butikken mange timer hver dag.

Anonymkode: 163df...cdb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De stedene som er hardest rammet bor folk vesentlig tettere enn her. Det er omtrent sild i tønne i gatene. 

Hvis noen hoster i butikken er det sannsynlig å puste det inn om du er i nærheten. Eller via spytt når man prater feks. 

Hadde det smittet via matvarer osv hadde mange fler vært rammet, ganske sikker på at fåtallet vasker alt de kjøper. Jeg kjenner ingen som holder på sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, edwardnigma said:

På den andre siden er sjansen mye større for at du smitter noen andre som kan dø eller bli alvorlig syk av det enn for at noen som er mer forsiktige gjør det.

• Liker 1
  • Opprett ny...