AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Noen som kan hjelpe meg litt? Har lyst til å studere medisin, så jeg er NØDT til å få gode karakterer (5-ere er på nippet til krisedårlig). Går vg2 nå, og får 6-er i både R1 og R2, men har måttet jobbe MYE hardere for å få toppkarakter i R1. Derfor tenkte jeg jo umiddelbart at bi2 er lurest, men har hørt at eksamen i bi2 er veldig vanskelig, mens eksamen i R2 er jo relativt lik heldagsprøvene. Bi2 er jo mer rettet mot medisin, samtidig så er det jo greit å ha R2 å gå tilbake på dersom jeg ombestemmer meg. Har også hørt at mange faktisk har gått opp i karakter fra R1 til R2, og har også sett en del statistikk som viser at snittkarakteren i R2 er høyere enn i bi2, men det kan jo ha noe med hvem som tar det og arbeidsinnsats osv. Skal ta det sammen med kjemi 2, hvis det skulle vært relevant. Anonymkode: a1298...452 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Mente at jeg får 6-er i både R1 og biologi 2 * Anonymkode: a1298...452
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mente at jeg får 6-er i både R1 og biologi 2 * Anonymkode: a1298...452 Herregud, klarer ikke å skrive. R1 og bi1 mente jeg 🤦♀️ Anonymkode: a1298...452 1
Gjest Fjeud Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som kan hjelpe meg litt? Har lyst til å studere medisin, så jeg er NØDT til å få gode karakterer (5-ere er på nippet til krisedårlig). Går vg2 nå, og får 6-er i både R1 og R2, men har måttet jobbe MYE hardere for å få toppkarakter i R1. Derfor tenkte jeg jo umiddelbart at bi2 er lurest, men har hørt at eksamen i bi2 er veldig vanskelig, mens eksamen i R2 er jo relativt lik heldagsprøvene. Bi2 er jo mer rettet mot medisin, samtidig så er det jo greit å ha R2 å gå tilbake på dersom jeg ombestemmer meg. Har også hørt at mange faktisk har gått opp i karakter fra R1 til R2, og har også sett en del statistikk som viser at snittkarakteren i R2 er høyere enn i bi2, men det kan jo ha noe med hvem som tar det og arbeidsinnsats osv. Skal ta det sammen med kjemi 2, hvis det skulle vært relevant. Anonymkode: a1298...452 Bi2 er utvilsomt lurest, da tilsvarende arbeidsmengde sannsynligvis vil tilsvare en mye høyere karakter, med mindre du allerede er svært, svært god i matematikk. årsaken for avviket i karakter på eksamen og standpunkt er at lærebøkene er betraktelig enklere enn eksamen, du kan derimot kompensere for dette ved å lese ekstra litteratur. Finnes også sensorveiledninger til bi2 eksamen hvor du kan få en dypere forståelse for hva folk blir trekt for. En ting jeg kan legge til er at overføringsverdien fra bi1 til bi2 er tilnærmet ikke-eksisterende, så karakter fra bi1 har lite å si utenom at det indikerer at du er veldig skoleflink. hvis du ender opp med å velge bi2 anbefaler jeg deg å kjøpe studiehefte til biologi 2 samt eksamensheftet. Om du i tillegg leser sensorveiledninger og øver på å skrive gode svar til skriveoppgavene vil du ha er veldig godt grunnlag. Om du får tid utover det burde du lese litt om de ulike temaene i en innføringsbok til faget (på universitetsnivå). Så du får den dypere kunnskapen som eksamen tester deg i. (Hvis du velger å gjøre dette anbefaler jeg biology: a global approach av campbell et al. Du finner den gratis på nettet om du leter litt). Kompisen min som jeg hadde bi2 med er flink i matte, og brukte mer tid på faget enn biologi. Han fikk 4 i r1 og 6 i både bi1 og bi2. Endret 7. mai 2020 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Husk at R2 gir et helt realfagspoeng, mens biologi 2 bare gir et halvt. Anonymkode: 4e237...40a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Hei! Har tatt begge fagene du vurderer. Jeg gikk personlig opp i karakter fra R1 til R2. Synes R2 var litt lettere da man slapp sannsynlighet og geometri, for det var ikke mine sterke sider. Det er mye vektorregning, trigonometriske funksjoner og volum. De fleste jeg kjenner gikk opp i karakterer hvis jeg husker riktig. Biologi 2 er helt ok, og som nevnt ovenfor så har karakteren din i biologi 1 ikke så mye å si da pensum sånn sett ikke bygger på hverandre i disse to fagene. Eksamen i biologi 2 er vanskelig, og jeg var heldig å ikke komme opp. I biologi 2 jobber man mye med krysningskjema, økologi, metabolisme og celleånding. Jeg likte faget godt, men det er en fordel og være detaljorientert, for det er mye man må huske. Jeg har ikke lyst å fortelle deg hva som er best å velge, da jeg ikke har noe formening om det. Jeg ville bare forklare deg hvordan jeg har opplevd disse fagene. Du virker ganske flink på skolen, så tror det går greit om du velger det ene eller det andre. Lykke til❤️ Anonymkode: e969f...e6c 1
pia mater Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 Jeg er straks ferdig med sykepleien og syns bi2 var veldig nyttig ift mikrobiologieksamen som vi hadde første året. Syntes og bi2 var lettere enn bi1. Jeg beholdt samme karakter fra R1 til R2 (4'er), men jeg jobbet mye med matte begge årene. Andre året mitt hadde jeg fire realfag men jobbet aller mest med R1. Syns R1 og R2 hadde noe lik vanskelighetsgrad. Alt i alt fikk jeg best karakter i bi2 og jobbet mest med R2. Så biologi er nok lettere å oppnå god karakter i, men tror absolutt du klarer en 6'er i R2 og!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 Tusen takk for svar, alle sammen! Veldig fint å få høre erfaringer. Glemte å nevne at jeg får fylt opp alle poengene mine uansett, så akkurat det har ikke noe å si Anonymkode: a1298...452
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 Jeg tok begge fagene (riktignok før kunnskapsløftet, men jeg tror ikke fagene har endret seg dramatisk), og ble senere veterinær, så faglig sett er det ganske likt medisin. Jeg ville tatt biologi (hvis du uansett makser realfagspoengene), det vil du få mye mer igjen for faglig på medisinstudiet. Cellebiologien og genetikken er det lurt å ha med seg, og det var vel noe biokjemi der også? Ingen av fagene er lette å få toppkarakter i på eksamen, men for meg var i alle fall biologi enklere (og mer interessant). Jeg har ikke den grunnleggende forståelsen for matte som man trenger for å få seks på eksamen i tredjeklassematte, så jeg prøvde egentlig aldri å få det. Jeg lærte meg matten i førsteklasse selv (hadde en elendig mattelærer) og fikk seks uten problemer, men klarte ikke sekser i andreklasse, på tross av en god lærer. Men jeg prøvde altså ikke så veldig hardt, det trengte jeg ikke -jeg hadde gode nok karakterer i de andre fagene, så da brukte jeg ikke tid og krefter på det. Jeg gikk 6 på biologi skriftlig, følte at den gikk veldig greit og tror det var en klar sekser. Jegfikk 5 på matte skriflig. Var nesten mest fornøyd med sistnevnte, for der var jeg redd for å få 4. Anonymkode: ddd8e...fc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå