Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

sliter veldig med å bestemme meg for hva jeg skal studere til høsten, og det står mellom siviløkonom ved NHH, lærer 5-10 eller lektor. Disse tre utdanningene er ved tre forskjellige steder så det gjør det litt vanskelig med bolig, så prøver å være tidlig ute. er 21 år gammel til info!

Tenker at lærer/lektor virker som en ganske grei jobb egentlig. Man får helt greit betalt (klarer seg helt fint), en varierende arbeidsdag og muligheten til å bo hvor som helst. Ser også for meg at miljøet på disse typer studier er ganske godt. 
Problemet med lærer/lektor er at jeg sliter litt med å stå foran en klasse og snakke. Blir veldig nervøs og ukomfortabel.  Likte det hvertfall ikke på videregående da vi holdt presentasjoner, men dette vil kanskje gå over med tiden??

Ønsker nok aller helst å jobbe på ungdomsskole, muligens vgs. 5-7 trinn er uaktuelt. Dessverre tilbys ikke lektor dit jeg ønsker meg aller mest, og tror det er mye mer krevende enn vanlig lærer. Og begge gir jo mulighet for jobb på ungdomsskole. 

Økonomi virker også interessant og vil jo mest sannsynlig gi bedre lønn enn lærer/lektor. Man har ulike jobbmuligheter og kan prøve mye forskjellig. Har dessverre lest mye negativt om miljøet på NHH, og det er jo ikke hyggelig men dette kan jo være veldig individuelt selvfølgelig. Det jeg ikke liker ved denne utdanningen er at jeg ser for meg en jobbsituasjon hvor man må gå i dress på jobb, man har lite fri og må mest sannsynlig bli boende i storbyen. Har ikke noe stort ønske om å bli fast boende i en storby. 

Til slutt vil jeg avslutte med at jeg hadde veldig gode karakterer fra videregående. Derfor føler jeg litt at jeg «burde» gå et mye mer vanskeligere studie enn lærer/lektor og at det kanskje blir forventet av folk rundt meg. Kommer jeg til å angre resten av livet mitt på at jeg ikke utnyttet potensialet mitt fullt ut??? Eller er dette en tullete tanke???

Håper noen har noen innspill å komme med, alt settes pris på! Kanskje noen har vært i samme situasjon? :) 

Anonymkode: 752fd...14c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen inspill?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært i tvil om yrkesvalget mitt, så kan ikke si jeg har vært i samme situasjon. Valgte siviløkonom btw, men bor i liten by. Jeg syns du først og fremst skal ta utdanninga du mener er best for deg, uavhengig av hva du tror omgivelsene forventer utfra karakterene dine. Det er du som skal leve livet ditt med de konsekvensene valget ditt har, det er ingen andre. Og uansett: er det virkelig noen som sier : 'du som har en 6-er i matte burde virkelig gått på NHH og ikke kastet deg bort på å bli lærer'?!?

Det med å stå foran en klasse tror jeg er litt vanesak. Jeg jobber i administrasjonen på en videregående skole, og jeg har kollegaer som er lærere som er trygge i klasserommet og gode formidlere, men som ellers er svært sjenerte og ikke liker stå foran kolleger å presentere noe. 

Anonymkode: 4a2d3...7d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er best for deg kan bare du si, men jeg gikk for begge deler. Tok mastergraden innenfor økonomi, så tok jeg ppu etter for å bli lektor. Har derfor muligheten for å undervise på spesielt vgs om jeg vil. Tar du andre fagretninger mellom der og/eller valgfag som dekker opp til 60stp kan du også undervise i flere fag på både ungdomsskole og vgs. 

Ville ikke valgt noe mer krevende bare fordi du kan komme inn på det. Tenk mer heller på hva du kan trives med og eventuelt kan kombinere med annet du vil studere. Du har flere år på deg og kan gå ulike veier. 

Anonymkode: 6d3cc...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å stå foran en klasse synes jeg ikke du skal tenke på. Jeg ble kjempe nervøs av presentasjoner på skolen, drev med sang og det ble aldri bedre å synge foran andre, i første praksis var jeg veldig nervøs hver gang jeg måtte frem og snakke foran andre. 

I avsluttende praksis skjedde det et eller annet og nervøsiteten forsvant omtrent helt. Jeg jobber nå som prest, ikke lærer, men jeg mener det er delvis likt. Jeg var litt nervøs på min første gudstjeneste på julaften da det var 200 stk i kirka og veldig "viktige" begravelser når unge har dødd og mange møter opp, men det går helt fint.

Du må også huske at du jo blir kjent med elevene dine og da blir det nok lettere å stå foran dem. Med mindre du på vgs fikk totalt panikkangst tror jeg det skal gå helt fint å komme over nervøsiteten.

Anonymkode: 55fd4...230

AnonymBruker
Skrevet

En siviløkonom trenger heller ikke jobbe i de store selskapene med standardisert bedriftskultur det ofte snakkes om. Det er et feilinntrykk flere gir. Jeg søker meg mot det offentlige eller småbedrifter, mer avslappet kultur og fleksitid.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger heller ikke gå på en prestisjeskole. En kjent skole innenfor et felt kan nok gi deg lettere tilgang til gode jobber og et visst nettverk, men du kan få vel så mye ut av en annen skole med samme linje så lenge du er interessert og jobber for det. Velg en linje du vil gå på, så ser du heller på skolen i etterkant. 

Skrevet

Siviløkonom virker veldig spennende synes jeg:) det gir også mange valgmuligheter ifht jobb, noe jeg synes er et stort pluss. Min venninne leste på BI og var veldig fornøyd (hun trives også kjempegodt i jobben).

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vært i tvil om yrkesvalget mitt, så kan ikke si jeg har vært i samme situasjon. Valgte siviløkonom btw, men bor i liten by. Jeg syns du først og fremst skal ta utdanninga du mener er best for deg, uavhengig av hva du tror omgivelsene forventer utfra karakterene dine. Det er du som skal leve livet ditt med de konsekvensene valget ditt har, det er ingen andre. Og uansett: er det virkelig noen som sier : 'du som har en 6-er i matte burde virkelig gått på NHH og ikke kastet deg bort på å bli lærer'?!?

Det med å stå foran en klasse tror jeg er litt vanesak. Jeg jobber i administrasjonen på en videregående skole, og jeg har kollegaer som er lærere som er trygge i klasserommet og gode formidlere, men som ellers er svært sjenerte og ikke liker stå foran kolleger å presentere noe. 

Anonymkode: 4a2d3...7d9

Så du endte opp på en vgs selv med en siviløkonomutdanning?

Hva som er best for deg kan bare du si, men jeg gikk for begge deler. Tok mastergraden innenfor økonomi, så tok jeg ppu etter for å bli lektor. Har derfor muligheten for å undervise på spesielt vgs om jeg vil. Tar du andre fagretninger mellom der og/eller valgfag som dekker opp til 60stp kan du også undervise i flere fag på både ungdomsskole og vgs. 

Ville ikke valgt noe mer krevende bare fordi du kan komme inn på det. Tenk mer heller på hva du kan trives med og eventuelt kan kombinere med annet du vil studere. Du har flere år på deg og kan gå ulike veier. 

Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du tok utdanning, men tror du det fortsatt er like lett å få undervisningskompetanse etter skviløkonomutdanning?

Det å stå foran en klasse synes jeg ikke du skal tenke på. Jeg ble kjempe nervøs av presentasjoner på skolen, drev med sang og det ble aldri bedre å synge foran andre, i første praksis var jeg veldig nervøs hver gang jeg måtte frem og snakke foran andre. 

I avsluttende praksis skjedde det et eller annet og nervøsiteten forsvant omtrent helt. Jeg jobber nå som prest, ikke lærer, men jeg mener det er delvis likt. Jeg var litt nervøs på min første gudstjeneste på julaften da det var 200 stk i kirka og veldig "viktige" begravelser når unge har dødd og mange møter opp, men det går helt fint.

Du må også huske at du jo blir kjent med elevene dine og da blir det nok lettere å stå foran dem. Med mindre du på vgs fikk totalt panikkangst tror jeg det skal gå helt fint å komme over nervøsiteten.

Anonymkode: 55fd4...230

Det er sant det, men har faktisk hatt et panikkangstanfall under en presentasjon. Men det har kun skjedd en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk over hva som er viktig i en lærerjobb. For meg er det å kunne skape gode relasjoner. Du kan være så faglig sterk du vil, men klarer du ikke å få med deg ungdommen er det nærmest dødfødt. Og pubertale ungdommer er vel den tøffeste gruppen å jobbe med..?

Jeg kjenner både lærere og siviløkonomer og det er ikke tvil i min sjel om at jeg ikke ville blitt lærer. Det er fordi en stor del av lærerjobben i dag handler om alt annet enn undervisning. Bare let opp lærertråder her på forumet så ser du det. Siviløkonomer har også bedre lønn, noe som jeg som kvinner ser er jeg har vært dum nok til ikke å forstå viktigheten av. Ja takk til mindre krevende jobb for høyere lønn. (Da tenker jeg på mas og kjas i skolen, og alt utenomarbeidet man har med foreldre som ringer på fritiden din osv.)

Når dette er sagt er det også mange lærere som stortrives og som aldri ville jobbet med noe annet. Lønn er ikke like viktig for alle. Og skoler er forskjellige.

Du er fremdeles ung. Derfor er det ikke avgjørende om du velger riktig på første forsøk. Prøv et år med en av de retningene du kan tenke deg, så ser du om du liker det. Og er det helt feil bytter du bare. Om miljøet er godt eller dårlig vet du ikke før du har prøvd.

Anonymkode: ce8d7...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

NHH-student på 4. året her.  

Jeg syntes miljøet på NHH fremstilles feilaktig. Dersom du ikke har noe behov for å være veldig "populær", så tror jeg heller ikke du kommer til å å behøve å være så mye borti den delen av kulturen. Selv er jeg nok ingen klassisk NHH-student, men igjennom studentforeningen har jeg funnet mine folk, som heller ikke er noen statusjegere eller pappagutter. Jeg tror de som mistrives mest er de som har vært vant med å være kul fra tidligere, og som forventer å fortsette med dette på NHH, men som ikke når helt opp i NHH-miljøet. 

Utover det får du utrolig mye jobbmuligheter på NHH, og du behøver absolutt ikke jobbe i de store firmaene, eller steder som krever dress. Økonomer trengs overalt :) Jeg har oppdaget mange yrker jeg ikke engang visste at fantes når jeg begynte der, og fordi det er en såpass bred grunnutdanning har jeg fått interesse for flere nye fagfelt. 

Jeg ønsker ikke å fortelle deg at du bør begynne på NHH om du ikke er motivert, for det er en utdanning som til tider kan være ganske krevende, og jeg tror man trenger motivasjon for å komme seg igjennom. Ønsker allikevel å rette opp i noe av det jeg anser som misforståelser. 

Lykke til med valget! Det verste som kan skje er at du velger feil, og da er det bare å prøve på nytt neste år. 

Anonymkode: 03319...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Velg et yrke med mange valgmuligheter! Det er mye lettere å bli lektor senere enn det er å bli jurist/ siviløkonom osv. Det er også begrenset hvor mye du kan stige i lønn som lærer/lektor. Jeg har utdannet med som jurist og er veldig glad for at jeg har uendelig med muligheter og kan gå etter så mange jobber med ulike lønnsutsikter. Har også ppu så kan undervise i rettslære, og kan nok ta årstudie i historie og lignende hvis jeg vil bli lektor

Anonymkode: 93ca1...109

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du får ikke noe jobb med det ene faget i skolen.

Anonymkode: 26066...15c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velg et yrke med mange valgmuligheter! Det er mye lettere å bli lektor senere enn det er å bli jurist/ siviløkonom osv. Det er også begrenset hvor mye du kan stige i lønn som lærer/lektor. Jeg har utdannet med som jurist og er veldig glad for at jeg har uendelig med muligheter og kan gå etter så mange jobber med ulike lønnsutsikter. Har også ppu så kan undervise i rettslære, og kan nok ta årstudie i historie og lignende hvis jeg vil bli lektor

Anonymkode: 93ca1...109

Du får ikke jobb med den fagkombinasjonen uansett :) 

Anonymkode: 26066...15c

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, så ingen som vil anbefale lærer eller lektor?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, så ingen som vil anbefale lærer eller lektor?

Anbefale? Etter flere år som lektor vil jeg snarere fraråde det.

Anonymkode: cbf4a...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fraråde? Har tenkt i disse baner jeg også. 

Anonymkode: d9a97...bb5

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble du lektor i utgangspunktet?

Tror det er mange som er faglig sterke som tror de automatisk passer til å bli lærere. Sånn er det ikke. Det finnes mange lektorer som trives.

Hvis du heller vil ha en vanlig kontorjobb der du får sitte i fred, så ja, da har du valgt feil!

Anonymkode: b67d0...aac

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fraråde? Har tenkt i disse baner jeg også. 

Anonymkode: d9a97...bb5

Du har vurdert lektor selv?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble du lektor i utgangspunktet?

Tror det er mange som er faglig sterke som tror de automatisk passer til å bli lærere. Sånn er det ikke. Det finnes mange lektorer som trives.

Hvis du heller vil ha en vanlig kontorjobb der du får sitte i fred, så ja, da har du valgt feil!

Anonymkode: b67d0...aac

Hva tenker du om økonomi kontra lærer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...