Gå til innhold

vitamintablettar

Søtpotita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest utlogget shagma

Jeg tar omega-max (inneholder de ulike omegafettsyrene) hver dag. I tillegg tar jeg multimax, som inneholder alle vitaminer (ikke vitamin A da!) og mineraler som man trenger.

Jeg har tatt et fag som heter medisinsk toksikologi på skolen (handler om alt som er giftig for kroppen og sånn), og der lærte vi at hvis man skal ta kosttilskudd, så SKAL man (hvis man ikke har bestemte mangler og har fått beskjed av legen sin om andre ting da) ta multi-tabletter. Vi lærte at man ikke skulle ta én tablett med magnesium, én med vitamin B og én med ditt og datt.. Vi skal ta én tablett som inneholder alt! :) Dette grunnet kroppens komplekse system når det gjelder behov og behandling av alt vi putter i oss!!

Og hvis man tar tran, så må man passe på at vitamintilskudd ved siden av IKKE inneholder vitamin A. Dette fordi det er vitamin A i tran, og dersom man får for mye vitamin A, så er det skadelig for foster i de ukene man ikke vet at man er gravid! Og også videre i svangerskapet da, men det er jo litt dumt at det er farligst i de ukene man ikke vet man er gravid liksom..

Til sist ville jeg nevne at dersom man ikke har anemi, så skal man ikke ta jern - men det vet dere sikkert allerede!:)

Beklager hvis jeg virker belærende i måten jeg sier det på, dette er bare så interessant synes jeg at jeg tar helt av når jeg skriver/snakker om det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget shagma

Jeg tar omega-max (inneholder de ulike omegafettsyrene) hver dag. I tillegg tar jeg multimax, som inneholder alle vitaminer (ikke vitamin A da!) og mineraler som man trenger.

Jeg har tatt et fag som heter medisinsk toksikologi på skolen (handler om alt som er giftig for kroppen og sånn), og der lærte vi at hvis man skal ta kosttilskudd, så SKAL man (hvis man ikke har bestemte mangler og har fått beskjed av legen sin om andre ting da) ta multi-tabletter. Vi lærte at man ikke skulle ta én tablett med magnesium, én med vitamin B og én med ditt og datt.. Vi skal ta én tablett som inneholder alt! :) Dette grunnet kroppens komplekse system når det gjelder behov og behandling av alt vi putter i oss!!

Og hvis man tar tran, så må man passe på at vitamintilskudd ved siden av IKKE inneholder vitamin A. Dette fordi det er vitamin A i tran, og dersom man får for mye vitamin A, så er det skadelig for foster i de ukene man ikke vet at man er gravid! Og også videre i svangerskapet da, men det er jo litt dumt at det er farligst i de ukene man ikke vet man er gravid liksom..

Til sist ville jeg nevne at dersom man ikke har anemi, så skal man ikke ta jern - men det vet dere sikkert allerede!:)

Beklager hvis jeg virker belærende i måten jeg sier det på, dette er bare så interessant synes jeg at jeg tar helt av når jeg skriver/snakker om det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg husker sjelden på å ta tablettene jeg har, men de jeg tar med ujevne mellomrom er:

Omega 3

Vitamintabletter (med forskjellige vitaminer)

C-vitaminer

Jerntilskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Kroppen vår er bare helt utrolig! Den ordner og fikser de utroligste ting, inklusive opptak og balansering av vitaminer, næringsstoffer. Om vi sørger for å spise variert og fiberrik kost, frukt og grønnsaker, kjøtt og fisk, og drikker tilstrekkelig væske, ja så ordner kroppen vår resten. Har vi for mye eller for lite av noe i dag, så ordner kroppen opp og sørger for god balanse i det lange løp.

At vi i hytt og pine fyller på med tilskudd av både ditt og datt forstyrrer nok systemet langt mer enn det gavner oss. Helsekostbransjen er nok ikke enige så lenge de lever av våre penger, men spør heller en ernæringsfysiolog.

Unntaket er selvfølgelig om du har en sykdom f.eks. i fordøyelsessystemet som gjør at kroppens reguleringsmekanimer ikke fungerer, en spiseforstyrrelse eller et unaturlig kosthold. Da ville jeg fått en medisiner til å gjøre opp status i min balanse og fulgt dennes oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...