Gå til innhold

Spiseforstyrrelser, treningssentre og ansvar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

(Dette innlegget gjelder for tider der senterne er åpne som normalt.)

Jeg vil si at treningssenteret mitt formidler en sunn innstiling til trening, mat og kropp. Lite fokus på utseende, mye fokus på treningsglede. MEN: Jeg ser flere der som jeg tror sliter med spiseforstyrrelser og/eller overdreven trening. De er der så godt som -hver- gang jeg er der, de er veldig tynne, og de ser gledesløse ut og har "tomme blikk". Jeg har selv erfaring med sf., og kjenner liksom meg selv igjen i dem. Det jeg lurer på, er hva dere tenker om senterets ansvar i slike tilfeller? Bør de gripe inn hvis de ser at noen blir for ivrige/tynne?  Hva skal de i så fall gjøre?

Selv ble jeg en gang stoppet. De spurte om navnet mitt og sa at jeg begynte å bli for tynn. Jeg sa navnet mitt, og de spurte ikke noe mer, og så hørte jeg aldri noe. Ellers er jeg nok av dem som kan ha et tullete forhold til trening: for mye, preget av tvangsmessige rutiner osv. Noen ganger er jeg der flere ganger om dagen, eller jeg kan delta på flere gruppetimer på rad. 

Vil gjerne høre om andre med sf sine erfaringer også. Hva skjedde? Hvordan reagerte dere? 

Jeg mener absolutt at det er jeg som har ansvar for min egen helse, og hvordan jeg trener. Og jeg er usikker på hva jeg "ønsker" fra senteret. Noe i meg ønsker å bare få holde på i fred, men jeg skal ikke nekte for at det var en (sannsynligvis nødvendig) øyeåpner da jeg ble stoppet og skjønte at selv fremmede ser at jeg var utenfor det sunne/normalen. Men det er spennende å høre andres tanker også. 

Anonymkode: d0b50...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Løpegærn

Jeg tror det kan bli litt farlig hvis ansatte på treningssenteret skal begynne å blande seg i dette. Det er det flere grunner til. De har sannsynligvis ikke utdanning og erfaring som tilsier at de er i stand til å hverken håndtere eventuelle følger av en slik konfrontasjon, og i tillegg kan det være svært krenkende for et menneske å bli oppsøkt på denne måten. Det ville vært merkelig å sette slike krenkelser i system. Det er jo også sånn at noen kan være veldig tynne uten å ha anoreksi, og noen kan være veldig syke med spiseforstyrrelser uten å være påfallende tynn. 

Jeg har selv mange års erfaring med anoreksi og bulimi. Hvis jeg, når jeg var veldig syk, hadde blitt oppsøkt av en ansatt på treningssenteret som syntes jeg var for tynn, hadde jeg omtrent tatt det som et kompliment. Jeg kunne fort tenkt at det var bekreftelsen jeg trengte for å trene enda hardere og spise enda mindre. 

Spiseforstyrrelser er et anliggende for helsevesenet, og for oss voksne er det vårt eget ansvar å be om hjelp når vi er syke. Hvis vi ikke er for syke da, og det finnes grunnlag for å bruke tvang. Dersom det dreier seg om mindreårige er vel lærere, foreldre, helsesøster e.l bedre instanser. Treningssenteret kan jo sikkert sende en bekymringsmelding til noen som står den mindreårige nær, de finner jo ut hva de heter ut fra medlemssystemet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv hatt anoreksi i mange år, men da trente jeg ikke på senter. De siste fire årene har jeg trent og sett mange tynne på senteret, men kun en som har sett sykelig ut. Hun hadde null energi, alt gikk sakte, mye blåmerker på beina og lite hår på hodet. Jeg tenkte hver gang jeg var der at noen som jobbet der burde si i fra. Jeg vurderte det selv, men jeg visste at jeg ikke hadde noe makt til å stoppe, samt at jeg ville hatt 50/50 på å hjelpe og forverre. Samtidig tenker jeg, det er på mange måter bedre at hun trener der det er folk, der folk vil se om hun kollapser og kan ringe ambulanse osv. Jeg kollapset en gang på løpetur ute i skogen og er i dag evig takknemlig for at en mann gikk tur der og ringte etter hjelp.

Anonymkode: 10479...75f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Jeg ble påført spiseforstyrrelse av en pt som drev med kostholdsveiledning og ga timer på eget senter. I denne bransjen finnes det endel folk med et stort og forstyrret ego.

Du må velge et senter der du tenker at miljøet er bra for det er store forskjeller. De fleste tenker kun penger.. Jeg har byttet senter å er overveldet over hvor stor forskjell det kan være. 
Denne bransjen er privat og det finnes ingen kvalitetssikring annet enn at man bør sjekke antall medlemmer for å se om folk faktisk går dit, se antall i forhold til størrelse på senteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange senter jobber aktivt med dette, og får kursing rundt det. Men det er som dere skriver, ekstremt vanskelig og komplekst. 

Anonymkode: b3272...dec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Løpegærn skrev:

Jeg tror det kan bli litt farlig hvis ansatte på treningssenteret skal begynne å blande seg i dette. Det er det flere grunner til. De har sannsynligvis ikke utdanning og erfaring som tilsier at de er i stand til å hverken håndtere eventuelle følger av en slik konfrontasjon, og i tillegg kan det være svært krenkende for et menneske å bli oppsøkt på denne måten. Det ville vært merkelig å sette slike krenkelser i system. Det er jo også sånn at noen kan være veldig tynne uten å ha anoreksi, og noen kan være veldig syke med spiseforstyrrelser uten å være påfallende tynn. 

Jeg har selv mange års erfaring med anoreksi og bulimi. Hvis jeg, når jeg var veldig syk, hadde blitt oppsøkt av en ansatt på treningssenteret som syntes jeg var for tynn, hadde jeg omtrent tatt det som et kompliment. Jeg kunne fort tenkt at det var bekreftelsen jeg trengte for å trene enda hardere og spise enda mindre. 

Spiseforstyrrelser er et anliggende for helsevesenet, og for oss voksne er det vårt eget ansvar å be om hjelp når vi er syke. Hvis vi ikke er for syke da, og det finnes grunnlag for å bruke tvang. Dersom det dreier seg om mindreårige er vel lærere, foreldre, helsesøster e.l bedre instanser. Treningssenteret kan jo sikkert sende en bekymringsmelding til noen som står den mindreårige nær, de finner jo ut hva de heter ut fra medlemssystemet sitt. 

Takk. Du har mange spennende poenger. Jeg opplevde det ikke som krenkende da jeg ble stoppet, men det at de ikke fulgte opp spørsmålet, viser vel nettopp at de kanskje manglet kompetanse. For meg utløste det et lass av følelser: Jeg ble redd fordi jeg skjønte at jeg var plaget at "alle" så det, jeg ble litt glad fordi sf'en i meg sa at jeg nå begynte å få resultater, jeg ble livredd for å ikke få slippe inn videre, og jeg ble redd for å gå tilbake i tilfelle det var farlig, og litt glad for en slags omsorg...

Jeg er også enig med deg i at det egentlig er helsevesenets/vårt eget ansvar, men siden treningssentrene er et naturlig samlingspunkt for mange med sf, så ville det kanskje vært lurt med noen retningslinjer der også?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv hatt anoreksi i mange år, men da trente jeg ikke på senter. De siste fire årene har jeg trent og sett mange tynne på senteret, men kun en som har sett sykelig ut. Hun hadde null energi, alt gikk sakte, mye blåmerker på beina og lite hår på hodet. Jeg tenkte hver gang jeg var der at noen som jobbet der burde si i fra. Jeg vurderte det selv, men jeg visste at jeg ikke hadde noe makt til å stoppe, samt at jeg ville hatt 50/50 på å hjelpe og forverre. Samtidig tenker jeg, det er på mange måter bedre at hun trener der det er folk, der folk vil se om hun kollapser og kan ringe ambulanse osv. Jeg kollapset en gang på løpetur ute i skogen og er i dag evig takknemlig for at en mann gikk tur der og ringte etter hjelp.

Anonymkode: 10479...75f

Takk. Jeg tror du har mye rett i dette. Derfor synes jeg også det er litt problematisk med de senterne som sperrer medlemskapet for de med sf. De vil jo alltid finne et annet sted å trene - som kanskje er enda mer skadelig. Dessuten er det jo ikke så enkelt som at en med sf for en hver pris ikke må trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Fallabella skrev:

Jeg ble påført spiseforstyrrelse av en pt som drev med kostholdsveiledning og ga timer på eget senter. I denne bransjen finnes det endel folk med et stort og forstyrret ego.

Du må velge et senter der du tenker at miljøet er bra for det er store forskjeller. De fleste tenker kun penger.. Jeg har byttet senter å er overveldet over hvor stor forskjell det kan være. 
Denne bransjen er privat og det finnes ingen kvalitetssikring annet enn at man bør sjekke antall medlemmer for å se om folk faktisk går dit, se antall i forhold til størrelse på senteret. 

Uff, det høres vondt ut, men det overrasker ikke at det skjer. Hva opplevde du?

Mitt treningssenter som er jeg skriver, heldigvis veldig fint på dette området. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss fare for å drite på draget for treningssenteret her også, de kan for eksempel henvende seg til en veldig tynn person, som feks er tynn pga annen sykdom, som trener for å komme tilbake i form igjen. Tør ikke å tenke på hvor jævlig nedverdigende det ville vært for den personen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lirah

Jeg tenker at folk flest har ansvar for seg selv. Om noen lider av spiseforstyrrelser eller vrangforestillinger hva angår egen kropp og prestasjoner, så syns jeg ikke man skal stille treningssenteret til ansvar. Jeg hadde IKKE likt om en personlig trener på mitt senter kom bort til meg og sa at jeg var blitt for tynn eller tykk. I løpet av de siste to årene har jo jeg gått opp i vekt som følge av mine vansker med mat. Hadde jeg fått lignende bemerkning som deg, trådstarter, så hadde jeg slutta på det senteret på sekundet. At eieren av senteret/en personlig trener/en tilfeldig person på senteret skal komme til meg med bemerkninger om min kropp uten at jeg har spurt eller antydet noe annet, er for meg hårreisende. Hvem i huleste går bort til noen og spør om navnet deres og sier at nei, du har blitt for tynn!? 

Så ja, jeg syns ikke senterne skal ha noe ansvar og jeg syns heller ikke de skal blande seg med mindre de blir spurt eller involvert på en eller annen måte. Om du f.eks har timer i ny og ne med din personlige trener og ymter frem om dine vansker med mat, samt det faktum at du har gått drastisk opp i vekt/ned i vekt, så kan jo treneren gi deg råd og vise at hen bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt flere som faktisk også har fått hjelp av trening når de har hatt anoreksi. Da har det dreid seg om styrketrening, at de har begynt å skifte kroppsfokuset til å handle om å bygge muskler, og derfor fått et bedre forhold til mat igjen, fordi man trenger å spise for å bygge muskler og. 

Men ja, tenker at de burde kanskje ha et ansvar der. Eller kanskje man burde gi obligatorisk info til alle om sunn og usunn trening, f.eks. At man har litt sånn "skrekk info" både til de som løfter og fucker opp ryggen f.eks og de som driver med Kardio trening uten å spise.

Jeg går ikke på sånne sentere selv så jeg veit ikke hvordan det er, men de burde vel ha et visst ansvar. 

Anonymkode: f14ab...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teningssenterene har ikke nok kunnskap om hvordan man håndterer sf tenker jeg.. 

Jeg tok en body scan for en stund siden, for å følge med fremgangen min. Pt sa at fettprosenten min var lavere enn det de anbefalte, og frarådet meg sterkt om å gå mer ned i fettprosent og vekt. 

Dette var helt innafor å si synes jeg. 

Han ble lettere sjokka når jeg sa at jeg faktisk hadde lagt på med 10 kg etter at jeg begynte å trene, og at målet mitt var et par kg til😂

Anonymkode: 96b26...130

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde ikke spiseforstyrrelser være litt av PT utdannelsen? De jobber jo med mennesker som ofte er vektfikserte.. 

Anonymkode: f14ab...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det høres vondt ut, men det overrasker ikke at det skjer. Hva opplevde du?

Mitt treningssenter som er jeg skriver, heldigvis veldig fint på dette området. 

TS

Jeg ble gradvis manipulert og tåkelagt over tid. Hadde veldig mye smerter i kroppen og hadde begynt å spy opp mat etter å ha betalt for å brukt 10 pt timer og fått eget kostholdsopplegg. Greit nok, jeg var tynn og sterk etter hjelpen  men psykisk helt kjørt.. 
Eier av dette senteret er nok sykelig opptatt av å være best og å ha kontroll over folk på en dårlig måte. Jeg skjønner ting nå.. Et eksempel er at eier har sagt stygge ting om alle medlemmene så fort de ikke er der.. Helt sykt at det er lov å holde på sånn..

Men det er et privat marked uten kontroll og eieren er utdannet av private trenere så... Bransjen burde hatt en slags kontroll synes jeg. 
Men ihvertfall ser jeg og flere at det er gradvis færre kunder der, håpet er at det går konkurs.. 

Det man selv kan gjøre er å bruke litt tid på å finne et sted med godt miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17 timer siden, Candiru skrev:

Det er en viss fare for å drite på draget for treningssenteret her også, de kan for eksempel henvende seg til en veldig tynn person, som feks er tynn pga annen sykdom, som trener for å komme tilbake i form igjen. Tør ikke å tenke på hvor jævlig nedverdigende det ville vært for den personen

Hvorfor er det så nedverdigende? I slike tilfeller vet jo vedkommende sannsynligvis at han/hun er veldig tynn. Det handler selvsagt om hvordan det blir sagt, da. Mer "går det bra med deg?", enn "seriøst, du ser helt jævelig ut, har du spiseforstyrrelse, eller?".

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Lirah skrev:

Jeg tenker at folk flest har ansvar for seg selv. Om noen lider av spiseforstyrrelser eller vrangforestillinger hva angår egen kropp og prestasjoner, så syns jeg ikke man skal stille treningssenteret til ansvar. Jeg hadde IKKE likt om en personlig trener på mitt senter kom bort til meg og sa at jeg var blitt for tynn eller tykk. I løpet av de siste to årene har jo jeg gått opp i vekt som følge av mine vansker med mat. Hadde jeg fått lignende bemerkning som deg, trådstarter, så hadde jeg slutta på det senteret på sekundet. At eieren av senteret/en personlig trener/en tilfeldig person på senteret skal komme til meg med bemerkninger om min kropp uten at jeg har spurt eller antydet noe annet, er for meg hårreisende. Hvem i huleste går bort til noen og spør om navnet deres og sier at nei, du har blitt for tynn!? 

Så ja, jeg syns ikke senterne skal ha noe ansvar og jeg syns heller ikke de skal blande seg med mindre de blir spurt eller involvert på en eller annen måte. Om du f.eks har timer i ny og ne med din personlige trener og ymter frem om dine vansker med mat, samt det faktum at du har gått drastisk opp i vekt/ned i vekt, så kan jo treneren gi deg råd og vise at hen bryr seg. 

Kan du forklare hvorfor du synes det ville vært så hårreisende?

For min del var det synes jeg faktisk det var positivt at de prøvd å gjøre noe, for det var ikke bra at jeg var der, og jeg var usunt tynn. Men jeg opplevde det som vanskelig at de sluttet "så tidlig": Og hvis de ikke mente å vise omsorg, eller ikke hadde intensjoner om å hjelpe, kunne de like gjerne latt være. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, Fallabella skrev:

Jeg ble gradvis manipulert og tåkelagt over tid. Hadde veldig mye smerter i kroppen og hadde begynt å spy opp mat etter å ha betalt for å brukt 10 pt timer og fått eget kostholdsopplegg. Greit nok, jeg var tynn og sterk etter hjelpen  men psykisk helt kjørt.. 
Eier av dette senteret er nok sykelig opptatt av å være best og å ha kontroll over folk på en dårlig måte. Jeg skjønner ting nå.. Et eksempel er at eier har sagt stygge ting om alle medlemmene så fort de ikke er der.. Helt sykt at det er lov å holde på sånn..

Men det er et privat marked uten kontroll og eieren er utdannet av private trenere så... Bransjen burde hatt en slags kontroll synes jeg. 
Men ihvertfall ser jeg og flere at det er gradvis færre kunder der, håpet er at det går konkurs.. 

Det man selv kan gjøre er å bruke litt tid på å finne et sted med godt miljø.

Skjønner at du har hatt et veldig ugreit møte med treningsbransjen. Men hva gjorde han/hun for å manipulere deg? Hvis det endte opp med at du kastet opp ++ må det jo ha vært ganske ille?

Håper det går bedre med deg nå. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lirah
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare hvorfor du synes det ville vært så hårreisende?

For min del var det synes jeg faktisk det var positivt at de prøvd å gjøre noe, for det var ikke bra at jeg var der, og jeg var usunt tynn. Men jeg opplevde det som vanskelig at de sluttet "så tidlig": Og hvis de ikke mente å vise omsorg, eller ikke hadde intensjoner om å hjelpe, kunne de like gjerne latt være. 

TS

Fordi jeg syns ikke at det er innafor at de ansatte på et treningssenter skal være kroppsfikserte. Du kan ikke se på noens kropp om de er sunne eller usunne, det er sjeldent man ser spiseforstyrrelsen utad. De aller fleste som sliter med spiseforstyrrelser er normalvektige. 

Det var ikke bra at du var der fordi du var "usunt tynn"? Mener du at om man er undervektig så skal man ikke være på et treningssenter? Hva med om man er sykelig overvektig og sliter med overspising og/eller trøstespising, da? Jeg syns ikke det høres omsorgsfullt ut å gå opp til noen og spørre om navnet deres og si at de har blitt for tynne. Igjen, jeg hadde meldt meg ut på flekken, i mine øyne er det svært uprofesjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Treninggsentre skal ikke ta ansvar for de med spiseforstyrrelse, det er ikke deres oppgave. De tilbyr en tjeneste. Det ville være det samme som å utestenge overvektige mennesker fra konditori eller restauranter. Vi lever i et samfunn der vi tar egne valg, .Unntaket er selvfølgelig hvis en person er så svak og sykelig at det er helt opplagt at vedkommende trenger hjelp, f.eks. ikke klarer å gå, besvimer, får et anfall, e.l.  Da er det en allmenn plikt å hjelpe. Men det er vanskelig å trekke den konklusjon at vedkommende er anorektisk selv om vedkommende er veldig tynn og mager. Det kan også være andre sykdommer.

Anonymkode: 0ca5a...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søsteren min ble også stoppet og tilsnakket på treningssenter da hun begynte å trene igjen etter gjennomgått kreftsykdom. Det var svært ubehagelig for henne, og hun slet mye med kroppsbildet på den tiden. Hun ønsket jo ikke å være så tynn, men var endelig blitt frisk nok til å kunne trene lett.

Innblanding på den måten er en farlig greie. Det er bare tilfeldige ansatte som gjør en vurdering av kroppen din uten å kjenne helhetsbildet. 

Anonymkode: e1034...a7d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...