Gå til innhold

Alle skolene åpner igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, theTitanic skrev:

Jeg er bekymret for at det blir et elendig tilbud for barna. Ja, de gleder seg, men hvor skal skolene som når er pålagt å ta imot alle barna plutselig få all den ekstra plassen og ressursene fra? 

I vår kommune bruker de Folkehøgskole og andre lokaler i sentrum som ekstra plass. Vet ikke om de trenger så mange ekstra ressurser. Jeg er usikker på hvordan de gjør det med ulike faglærere, men vi får mer informasjon til mandag (de begynner til tirsdag)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med at det er direkte flaut. På min sønns barneskole er de mellom 20 og 25 i hver klasse, med mulighet for større klasser. Likevel må ledelsen nå ha en dag ekstra på å forberede seg på noe de skulle ha brukt den siste måneden på. Gud forby at de skal bruke en lørdag på dette. Dette kommer på toppen av to måneders svært tafatt hjemmeskole, hvor elevene har hatt en time eller to med lekser om dagen (og ingen undervisning). Mitt syn på regjeringen, kommunen, skoleledelsen og lærere er totalt snudd. Jeg har ikke tiltro til noen lenger. Jeg er egentlig ganske paff over alt sammen.

Anonymkode: b4a92...2e5

Mine barn har fått undervisning, og jeg kjenner flere lærere som har drevet med undervisning, så ikke alle gir to timers lekser. Det krever en god lærer for å klare å kjøre god undervisning både i hjemmeskole og i alternativ skole der elevene ikke kan ha alle lærere de pleier å ha i ulike fag, og det krever god ledelse å få dette til å flyte godt, men jeg har tro på at mange vil få det til. Dette viser i alle fall tydelig at det er viktig med kreative lærere som er så faglig dyktige at de får frem det faglige i en hvilken som helst situasjon. De skulle hatt en master i hvert undervisningsfag.

Anonymkode: 21cca...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ser det ut til at alle elevene skal tilbake på skolen tirsdag. Det blir jo interessant å se hvordan det løses.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi fått beskjed at ene barnet skal på skolen en til to dager i uken. Resten blir hjemmeskole. Aner ikke planen for det andre barnet, håper på noe tilsvarende. Det blir litt uteskole, litt klasserom undervisning og kortere dager. Blir sikkert koselig. Barna er delt opp slik det er en ekstra klasse per trinn for å fikse problemet med for mange. Klassene er delt opp i venner og de som er sammen på fritiden (slik kohortene :) blir de samme på skolen som på fritiden). Det er sikkert lurt. 

Anonymkode: 3cf40...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Her er de 29 elever. De skulle deles på 1 klasserom og 1 grupperom. Kantina skulle være stengt. Håndvask inn og håndvask ut. Ikke dusje etter utegym. Mye uteundervisning. Lærere skulle jobbe i helga pluss mandag for å klargjøre skolen til 260 elever. De som tar buss må skrive seg opp på liste. Helst sykle eller bli kjørt anbefaltes. 

Anonymkode: acf11...64f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med at det er direkte flaut. På min sønns barneskole er de mellom 20 og 25 i hver klasse, med mulighet for større klasser. Likevel må ledelsen nå ha en dag ekstra på å forberede seg på noe de skulle ha brukt den siste måneden på. Gud forby at de skal bruke en lørdag på dette. Dette kommer på toppen av to måneders svært tafatt hjemmeskole, hvor elevene har hatt en time eller to med lekser om dagen (og ingen undervisning). Mitt syn på regjeringen, kommunen, skoleledelsen og lærere er totalt snudd. Jeg har ikke tiltro til noen lenger. Jeg er egentlig ganske paff over alt sammen.

Anonymkode: b4a92...2e5

Ikke alle har hatt tafatt hjemmeskole. For noen foreldre har dette dreid seg om å bistå barna fra 09-14. Noen har hatt trans timer og mye arbeid. Andre steder har det vært mindre å gjøre og mindre oppfølging. Hjemmeskole har for enkelte foreldre vært et mareritt. Og det handler ikke om å ikke ville bruke tid på barna, men hva man faktisk har av kapasitet ledig etter egne gjøremål. Noen ser ut til å tro at vi foreldre ikke har noe annet som må gjøres i løpet av dagen. Ikke alle sitter å kjeder seg i karantene. 

Anonymkode: 3f68d...0ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barns vgs deler elevene inn i to grupper som skal gå annenhver dag. Tror dette blir en grei løsning, forholdene tatt i betraktning. Med over 1000 elever går det naturligvis ikke å overholde smittevernsreglene på noen annen måte. Dagene de ikke er på skolen blir det hjemmeskole på Teams og noe egenarbeid.

Men veldig glad for at de får returnere til skolen i alle fall delvis!

Anonymkode: 97768...67e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2020 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en utelukket bra nyhet. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Eller det et vel kanskje ikke lov på KG? 

Anonymkode: 3cf40...7cf

Det er helt klart ikke lov på KG, og spesielt ikke på dette underforumet! Enten skal alle gamlingene kastes under bussen, eller så skal vi ha portforbud fram til 2022 og leve av oljefondet. 

Anonymkode: 45807...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter med et inntrykk av at skoleledelsene har vært svært lite "på" ja. De fikk som sagt allerede beskjed 7. april om at de måtte gå i gang med å planlegge skoleåpningene. De har mao fått over 1 måned på seg - og mange virker å bli tatt fullstendig på senga. Det er pinlig. Jeg mistenker faktisk at de har kost seg såpass på hjemmekontorene sine i pysjbukse og t-skjorte med kaffekoppen, sjokolade og videomøter, at de har ikke ofret en tanke på skoleåpningen. Direkte flaut.

Heldigvis ser det ut til at vår skole er klar. De har allerede varslet at ALLE får komme på skolen neste uke. Ikke alle på mandag, og vi må forvente en annerledes hverdag. Jeg tipper de rullerer og lar elever møte opp f.eks. 3 dager i uka, slik at alle kommer inn i skolehverdagen igjen. Spesielt de som jobber med praktiske fag (yrkesfag, kunst, design etc.) har voldsomt behov for å være til stede på skolen igjen. Heldigvis skjer det nå.

Anonymkode: 8b979...018

Litt nusselig at du i ett og samme innlegg først påstår at mange i skolen har kost seg hjemme i pysjen, for så å skryte av at «deres» skole er bedre forberedt som har klart å gjøre det samme som de aller fleste andre. :ler: For oi av meg, ALLE får komme på skolen neste uke? Men ikke alle på mandag, og til en hverdag hvor elevene må rullere på hvilke dager de er på skolen? Gratulerer, «dere» er helt gjennomsnittelige. Å tro at det er bedre enn skoler flest, er faktisk ganske pinlig. 

Anonymkode: 385b8...643

AnonymBruker
Skrevet

En VGs i Viken skal ha alle 450 elvene på skolen samtidig fra tirsdag av, og 30 stk i hvert klasserom. De skal altså ikke deles opp i grupper, da myndighetene ga VGs mer fleksibilitet. 
I tillegg får de ikke skifte eller dusje før og etter gym, men de skal gå svette rundt på skolen og smitte flere de fire timene de har igjen etter gym eller idrett som programfag. I tillegg skifte på do med masse bakterier. 
russen er klare for russetiden nå siden man kan være 20 stk sammen

så tror videregående kommer til å få en kraftig smittebølge nå. 

Anonymkode: 611df...a77

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir skolen fra august tro? Fortsetter dette smittevernsstyret ut året?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir skolen fra august tro? Fortsetter dette smittevernsstyret ut året?

Tipper nok dette med avstand og hyppig håndvask vil gjelde, iallefall. Tviler på at enmetersregelen blir gjeldende fra august, men mer at det oppfordres til å holde avstand og at normale klassestørrelser blir gjeldende. Å inndele klasser i mindre grupper over lengre tid, vil ikke gå. Regnestykket med bemanning, romkapasitet og manglende midler til flere ansatte går ikke opp.

Jeg spår at det meste er normalt i august, men det avhenger av hvordan viruset utarter seg fremover.

• Opprett ny...