Gå til innhold

Alle skolene åpner igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En supergladnyhet! Men pass på, det er egentlig ikke lov med positive nyheter i koronatiden (på KG i affal).

Anonymkode: bdaf5...4bf

Såklart er det lov, men vi vil ikke ''jinxe'' oss selv.

Anonymkode: f9a3d...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erfaring så langt fra meg som lærer på 4.klasse og hvordan ting har blitt løst her. Veilederen følges ikke slavisk, det går ikke. F.eks er det tillatt med større kohorter enn det som står og det har kommunelegen her sagt ja til, det vil si at det stort sett har vært de vanlige klassene på 1-4 (18-19 barn i gruppen), hvor noen trinn har delt seg i flere grupper. Neste uke går de tilbake til de vanlige klassene sine, og det vil også 5-7 gjøre her, og da blir det flere grupper på over 20. Jeg vet ikke om alle kommer samme dag ennå.

Kohorter blandes på SFO. Står i veilederen at man skal bruke de samme kohortene i størst mulig grad, men det går ikke. Voksne er litt på tvers av kohorter, selv de som ikke samarbeider, noe er fordi ikke alle jobber 100% og i tillegg er det hulltimer osv,. Vi er tre kohorter på trinnet og det har gått veldig fint å være på tur i samme område, elevene klarer å holde seg til sin egen gruppe, selv med frilek i skogen.

Vi holder ikke 1 meter hele tiden, men når vi kan. Vi klarer fint å vaske hender ofte, og dette gjør elevene stort sett av seg selv nå, men er jo noen som er litt dårlige til å vaske hender fra før og som gjør det lettvint som man mases litt på. Vasker hender ofte selv, gjerne flere ganger iløpet av timen hvis jeg har vært innom mange elever for å hjelpe.

Alle starter dagen ved ulike innganger. Vi deler egentlig inngang med en 6.klasse. Tror skolen skal løse det ved at 5-7 starter 15-20 min senere og får en litt forskyvd dag. Alle har egne områder ute som ruleres på.

Vi har hatt en fast utedag i uken og avslutter ofte dagen ute med å være ute siste økt f.eks. Uteskole funker supert for noen, mens noen ser det som lek og tuller bort mye av skoleoppgavene og vil bare leke. Ellers går det egentlig greit, må vaske mer og alle har litt tørre hender nå. Vi mister litt undervisning, men elevene virker egentlig motivert på å gjøre skolearbeid, spesielt inne i klasserommene. Jeg har ennå ikke hatt tid til å vaske doen, men den vaskes en gang daglig av renhold. Neste uke må doene deles av flere kohorter, kanskje må de vaskes oftere. Pauser er ikke noe man får alle dager, da kohortene her skal ha tilsyn ute. Har man en barneveilder klarer vi å fordele og bytte på hvem som er ute, men dette går ikke alltid opp.

Om det skulle bryte ut smitte derimot vet jeg ikke om det vi gjør er nok, men det er veldig lite smitte her jeg bor så alt vel så langt.

Anonymkode: 021ff...229

Håper ikke dere skjuler dette for foreldrene, som stoler på at smittevernhensyn blir tatt og veileder fulgt. Disse barna kan meget vel ha søsken, foreldre eller andre rundt seg i risikogruppe.

I tillegg har dere fysiske møter mot ledelsens vilje, av bekvemmelighetshensyn. Håper virkelig ikke dette er representativt, men jeg frykter at det er det.

Anonymkode: 95e9a...986

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kort oppsummert følger dere egentlig ikke veilederen i det hele tatt? Sånn bortsett fra at dere vasker hender? Det lover jo godt for resten av oss. 

Anonymkode: 385b8...643

Når folk kommer med slike utsagn lurer jeg virkelig på hvor folk har vært de siste ukene siden påske? Det har vært ville tilstander på alle butikker og hagesentre i godt over 1 mnd nå. Skal man kritisere noen så får man ta det med de som står bak disse tullete reglene lenger opp i systemet.

Synes jeg ser det for meg med 20stk tillat i selskap som holder 1m avstand, og uteserveringer.. ja. Ganske komisk egentlig 😁😅 Det som fungerer i teorien fungerer veldig dårlig i praksis med disse reglene. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vel, det tror jeg kan bli vanskelig for skolene og lærne. I min sønn sin klasse er de 30 elever. Så kan man gange 30 med 12. Så er det også et flertalls spesialklasser på skolen. Det er bare så mange klasserom og så mange lærere. Det eneste jeg kan tenke meg er at klassene blir delt i 2, men til og med da vil de slite med plass i og med at det skal være 1 meter mellom hver elev i klasserommet... Det er en kabal som er umulig å få til hvis man ikke har ekstra bemanning og masse plass.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke dere skjuler dette for foreldrene, som stoler på at smittevernhensyn blir tatt og veileder fulgt. Disse barna kan meget vel ha søsken, foreldre eller andre rundt seg i risikogruppe.

I tillegg har dere fysiske møter mot ledelsens vilje, av bekvemmelighetshensyn. Håper virkelig ikke dette er representativt, men jeg frykter at det er det.

Ledelsen har vært flinke til informere foreldre om alt fra kohort størrelser til hva vi gjør på skolen. Har ikke vært noen negative tilbakemeldinger så langt. Noen få barn er hjemme p.g.a. risikogrupper og har legeerklæring på det. Jeg tror ikke så mange er overrasket at det gjøres sånn på skolene, for hvilket valg har skolene? Og litt usikker på hva du reagerer så veldig på at vi ikke overholder som overholdes andre steder i samfunnet? Skolene har jo heller ikke blitt hørt, de har jo sagt i fra om alle slags utfordringer, men det har blitt ganske tydelig sagt i fra at skolene ikke får noe ekstra penger til bemanning eller ressurser og at de skal åpne uansett, så da må man jo gjøre det man kan.

Det at lærerne møtes på teams og ikke Teams (hehe) etter undervisningen kunne man godt å ha blitt bedre på, helt enig der. Jeg prøver å dra hjem når jeg kan, samtidig så er det jo en del ting man må samarbeide om og når resten av lærerteamet er på skolen, og noen bare har en halvtime-time før de må dra i barnehagen og hente, kan jeg ikke akkurat kreve at de venter med å starte møte til jeg har kommet meg hjem og på Teams.

Anonymkode: 021ff...229

Skrevet

Skal bli spennende å se hvordan de skal løse dette ja. 

For vår del så har det nå vært mye uteskole og de har egentlig ikke vært så mye på skolen så regner med de må gjøre noe slikt for de eldre elevene og. Vår skole sliter fra før av med sprengt kapasitet og mangel på klasserom ... Så ja...de vil ikke kunne opprettholde noe avstand iallfall hvis alle skal på skolen på samme tid. De må nok dele opp dagen eller no...

AnonymBruker
Skrevet

Regner med mat og helse utgår, gym inne og dusj, eksperimenter i naturfag. Mer? Mye skole ute. 

Anonymkode: acf11...64f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hurra det er det viktigste i verden,nå som det er pandemi og det er sommerferie om en mnd

Anonymkode: 9ea3f...329

«Pandemi».

Hva som er relevant i Italia, Spania, Storbritannia og USA er ikke nødvendigvis relevant i Norge.

Vi har ikke hatt en pandemi i Norge. På 8 uker har vi 217 dødsfall. Til sammenlikning døde det i 2019 statistisk sett ca 6230 personer ila det samme tidsrommet.

Vi skulle ALDRI innført så strenge og generelle tiltak. Det sies at alle pengene vi har brukt har spart noe sånt som 900 liv. Det vitner om en svak regjering som i stor grad har vært styrt av hysteriet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, edwardnigma skrev:

«Pandemi».

Hva som er relevant i Italia, Spania, Storbritannia og USA er ikke nødvendigvis relevant i Norge.

Vi har ikke hatt en pandemi i Norge. På 8 uker har vi 217 dødsfall. Til sammenlikning døde det i 2019 statistisk sett ca 6230 personer ila det samme tidsrommet.

Vi skulle ALDRI innført så strenge og generelle tiltak. Det sies at alle pengene vi har brukt har spart noe sånt som 900 liv. Det vitner om en svak regjering som i stor grad har vært styrt av hysteriet.

Hvis vi ikke hadde innført strenge tiltak, kunne det fort sett ut som Storbritannia eller USA her nå. Det er forebyggingsparadokset, og det er dessverre ikke alle som forstår det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke hvordan dette skal gå på vgs med store klasser og lite plass, og undervisning som følger fag og ikke klasser. 

Anonymkode: 29812...97d

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idrettshaller, kommunestyresaler MM. Er mange ledige store lokaler i alle kommuner. Er da ingen som sier det må være på selve skolen. Ene dagen har alle i 5 klasse en idrettshall som klasserom, neste dag en annen osv. Dette her er jo kun et problem når man gjør det til et problem. 

Anonymkode: 067d7...822

Og alt dette skal de finne ut av på tre dager! 

Anonymkode: a6f8e...092

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idrettshaller, kommunestyresaler MM. Er mange ledige store lokaler i alle kommuner. Er da ingen som sier det må være på selve skolen. Ene dagen har alle i 5 klasse en idrettshall som klasserom, neste dag en annen osv. Dette her er jo kun et problem når man gjør det til et problem. 

Anonymkode: 067d7...822

Nrettopp. Min sønn ( i 3. Kl.)  har hatt masse uteskole den siste tiden. Bare supert det! 

Anonymkode: 5d9cf...694

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå går det vel bare noen timer og dager før x antall familier "står frem" og vil nekte barna å dra på skolen fordi de ikke vil at deres barn skal være såkalte prøvekaniner. Dette er de familiene som nektet å sende de minste i barnehagen og til småskolen når disse åpnet i April. Folk som ikke stoler på høyt kvalifiserte fagfolk.

Anonymkode: 8b979...018

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvordan dette skal gå på vgs med store klasser og lite plass, og undervisning som følger fag og ikke klasser. 

Alle rektorer og skoler fikk klar beskjed allerede 7. april om å begynne å forberede skolestart. De har altså hatt over 1 måned på seg til å planlegge.

Utfordrende? Selvsagt. Umulig? Selvsagt ikke. Det handler om å finne løsninger. Det er ingen som forventer at skolen vil være som før resten av dette skoleåret, men det er ufattelig viktig at elevene nå endelig får komme tilbake, så lever de nok helt fint med en litt annerledes skolehverdag.

Men det er jo alltid de som heller ser problemer enn utfordringer, det vil det alltid være, og det må vi bare leve med. Heldigvis er det ikke de som bestemmer her i samfunnet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Min vgs har sendt ut melding om at de ikke er klare, jeg tror ikke åpning skjer fra mandag. 

Anonymkode: ede3d...dca

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg er bekymret for at det blir et elendig tilbud for barna. Ja, de gleder seg, men hvor skal skolene som når er pålagt å ta imot alle barna plutselig få all den ekstra plassen og ressursene fra? 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på vgs, de er ikke klare per nå. De sier de vil være klare en gang neste uke. Det er absolutt ikke plass til alle elevene om smittevernsreglene skal opprettholdes, vil tro det kommer til å bli en blanding av hjemmeskole og fysisk oppmøte på skolen. Skolen skal bli delt opp i soner og elevene skal ikke være med elever fra andre soner eller oppholde seg i andre soner enn sin egen. Tror ikke elevene kommer til å høre etter ang. soner med mindre det er vakter rundt på skolen... Men vi får se, kanskje de overrasker.

Ledelsen på skolen har vært utrolig trege her. Skolen har vært oppe hele korona-tiden (altså, ingen dører låst o.l.) og det har vært null oversikt over hvem som er inne iløpet av en dag. Er spent på hvordan de løser dette.

Anonymkode: 729c6...b93

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi ikke hadde innført strenge tiltak, kunne det fort sett ut som Storbritannia eller USA her nå. Det er forebyggingsparadokset, og det er dessverre ikke alle som forstår det.

På ingen måte. I Storbritannia har de langt dårligere helse enn i Norge. Det samme i USA, i tillegg til at de knapt har et helsevesen for folket samt at de ikke får noe bistand dersom de ikke kan gå på jobb.

Å sammenligne forholdene i USA, Storbritannia, Spania og Italia er som å sammenligne epler og pærer.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ledelsen på skolen har vært utrolig trege her. Skolen har vært oppe hele korona-tiden (altså, ingen dører låst o.l.) og det har vært null oversikt over hvem som er inne iløpet av en dag. Er spent på hvordan de løser dette.

Sitter med et inntrykk av at skoleledelsene har vært svært lite "på" ja. De fikk som sagt allerede beskjed 7. april om at de måtte gå i gang med å planlegge skoleåpningene. De har mao fått over 1 måned på seg - og mange virker å bli tatt fullstendig på senga. Det er pinlig. Jeg mistenker faktisk at de har kost seg såpass på hjemmekontorene sine i pysjbukse og t-skjorte med kaffekoppen, sjokolade og videomøter, at de har ikke ofret en tanke på skoleåpningen. Direkte flaut.

Heldigvis ser det ut til at vår skole er klar. De har allerede varslet at ALLE får komme på skolen neste uke. Ikke alle på mandag, og vi må forvente en annerledes hverdag. Jeg tipper de rullerer og lar elever møte opp f.eks. 3 dager i uka, slik at alle kommer inn i skolehverdagen igjen. Spesielt de som jobber med praktiske fag (yrkesfag, kunst, design etc.) har voldsomt behov for å være til stede på skolen igjen. Heldigvis skjer det nå.

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter med et inntrykk av at skoleledelsene har vært svært lite "på" ja. De fikk som sagt allerede beskjed 7. april om at de måtte gå i gang med å planlegge skoleåpningene. De har mao fått over 1 måned på seg - og mange virker å bli tatt fullstendig på senga. Det er pinlig. Jeg mistenker faktisk at de har kost seg såpass på hjemmekontorene sine i pysjbukse og t-skjorte med kaffekoppen, sjokolade og videomøter, at de har ikke ofret en tanke på skoleåpningen. Direkte flaut.

Enig med at det er direkte flaut. På min sønns barneskole er de mellom 20 og 25 i hver klasse, med mulighet for større klasser. Likevel må ledelsen nå ha en dag ekstra på å forberede seg på noe de skulle ha brukt den siste måneden på. Gud forby at de skal bruke en lørdag på dette. Dette kommer på toppen av to måneders svært tafatt hjemmeskole, hvor elevene har hatt en time eller to med lekser om dagen (og ingen undervisning). Mitt syn på regjeringen, kommunen, skoleledelsen og lærere er totalt snudd. Jeg har ikke tiltro til noen lenger. Jeg er egentlig ganske paff over alt sammen.

Anonymkode: b4a92...2e5

• Liker 1
  • Opprett ny...