Gå til innhold

Alle skolene åpner igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er lærer på mellomtrinnet, så har hatt hjemmekontor til nå. Det blir interessant dette. Det blir strengt regime på skolene. Ingen undervisning, fordi vi skal være én fast lærer per kohort hver dag. Jeg kan jo ikke undervise i fag jeg ikke har. De får en arbeidsplan, også jobber de med den. Skal sitte én meter fra hverandre, vaske henda ofte, slik som 1-4 har gjort. Sendes inn i puljer før skolen/ etter friminutt. 

Det blir veldig begrenset med bevegelse i klasserommet. Samme med friminutt. Klassene får egne områder i skolegården. 

Anonymkode: a5419...f39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er spent på hvordan dette kommer til å fungere i praksis. På skolen vår så har romkapasiteten har vært sprengt i flere år og det trylles dessverre ikke frem dobbelt så mange klasserom pga av Corona. Hvordan det skal gjøres med bemanningen er også noe jeg er nysgjerrig på. Våres gruppe (mitt barn sitt) har ikke undervisning med lærer, men av en 20 år gammel student (ikke lærerstudent) som opprinnelig er ansatt på AKS. 

Så jeg vet ikke helt ennå. Kan jeg juble? 

Nå har de hatt noen uker med bare 1-4. klasse der de allerede har fått en kraftig reduksjon i timene og en god del av fagene har forsvunnet. 

Jeg håper at det ikke blir skole annenhver dag, men akkurat nå så kan jeg ikke tenke meg til en annen løsning som kan fungere. Jaja. Vi får se hvordan de løser det. :P 

Anonymkode: 018e6...37d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir bra dette. På ungdomsskolen jeg jobber er det store klasser, ca 29 i hver klasse og små klasserom. Det skal ifølge retningslinjene bare være kohorter på 20 elever. Hvordan vi skal få nok rom og lærere til dette er et mysterium for meg..

Anonymkode: c980b...8bf

Spent på dette jeg også, jobber også på ungdomsskole med fulle klasser, trangt i klasserommene og ingen ekstra klasserom. Vanskelig å se for seg at vi skal klare å overholde regler hvis alle elever skal tilbake i fulle dager neste uke.

Vi hadde laget en plan på skolen, men den gikk ut på at ulike trinn var på skolen ulike dager i uka, men det høres ut som om at nå skal alle være på skolen senest fra 15. mai

Anonymkode: 45387...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir bra dette. På ungdomsskolen jeg jobber er det store klasser, ca 29 i hver klasse og små klasserom. Det skal ifølge retningslinjene bare være kohorter på 20 elever. Hvordan vi skal få nok rom og lærere til dette er et mysterium for meg..

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint av regjeringen å pålegge hver enkelt skole å løse en omtrentlig umulig kabal.

Anonymkode: 309c1...c70

Ja, dette blir interessant. En ting er sikkert, mange skoler kommer ikke til å åpne på mandag. Det blir spennende å se når vi skal ha planleggingsdag, og hva som kommer der.. 

Anonymkode: 385b8...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spent på dette jeg også, jobber også på ungdomsskole med fulle klasser, trangt i klasserommene og ingen ekstra klasserom. Vanskelig å se for seg at vi skal klare å overholde regler hvis alle elever skal tilbake i fulle dager neste uke.

Vi hadde laget en plan på skolen, men den gikk ut på at ulike trinn var på skolen ulike dager i uka, men det høres ut som om at nå skal alle være på skolen senest fra 15. mai

Anonymkode: 45387...b75

De kan fortsatt være på skolen på ulike dager, men de skal ha et jevnlig tilbud hver uke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blandede følelser. Skolen vår har virkelig ikke kapasitet til å ivareta verken smittevern eller avstand/gruppestørrelse. Hjemmeskolen har fungert supert og jeg frykter de kommer til å få et veldig dårlig tilbud når skolene åpner. Kanskje vi blir overlesset med lekser siden det ikke kapasitet til å ha god nok undervisning. Jeg regner med at de som har kapasitet får god nok skolehverdag, mens de i gamle og sprengte skoler kommer til å bedrive oppbevaring rundt omkring på friområder. Ikke ideelt, men håper jeg tar feil og de finner en god løsning.

Anonymkode: 3cf40...7cf

Dette tenker jeg og. Mine barn går for tiden på en modulskole. Nå som det kun har vært 1-4 trinn har det gått fint for de har kunnet bruke hele skolen i tillegg til en utedag i uken. Men nå som 5-7 skal ha krav på sine klasserom er det ikke plass lenger med de smittevrnstiltskene som foreligger. 

Anonymkode: afc6f...06a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det blir spennende å se når vi skal ha planleggingsdag, og hva som kommer der.. 

Nivået ligger der ja, det er ikke planlagt for dette i det hele tatt? Det synes jeg er slapt av ledelsen, og håper ikke det er representativt for hvordan det står til i landet nå. Er det flere som har det sånn? Det er tross alt torsdag kveld.

Anonymkode: bdaf5...4bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der er så høl i hauet som det kan bli. Halvveistiltak som ikke gagner noe. Foreldre fortsetter med hjemmekontor, og barn sendes på skolen. Uteserveringa åpner og idretten er i gang igjen. Alt dette ved å holde 1m avstand, mens butikkene bugner av folk tett i tett. Jeg ler, det er så dumt som det kan bli.. 

Anonymkode: df956...638

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idrettshaller, kommunestyresaler MM. Er mange ledige store lokaler i alle kommuner. Er da ingen som sier det må være på selve skolen. Ene dagen har alle i 5 klasse en idrettshall som klasserom, neste dag en annen osv. Dette her er jo kun et problem når man gjør det til et problem. 

Anonymkode: 067d7...822

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er så høl i hauet som det kan bli. Halvveistiltak som ikke gagner noe. Foreldre fortsetter med hjemmekontor, og barn sendes på skolen. Uteserveringa åpner og idretten er i gang igjen. Alt dette ved å holde 1m avstand, mens butikkene bugner av folk tett i tett. Jeg ler, det er så dumt som det kan bli.. 

Foruten uke 1 av dette, har da folk stimlet til butikker hver helg. Er den nye hobbyen det, storhandle lørdag, sammen med alle andre. Så har vi ikke sett spredning av det til nå, ja da tror jeg ikke det er det som vil gjøre det.

Er rett og slett at vi klarer å ikke få dette inn på flere sykehjem/eldresenter mm enn det alt er. Så alt av beskyttelsesutstyr skulle blitt overført dem. 

Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke. Bra barna får se sine venner, men far i risiko gruppen får de ikke se på lenge. Ei heller besteforeldre.  Har korona pasienter på jobb, dette viruset unner jeg INGEN!!

Anonymkode: a6f8e...092

Det er vel det som er forskjellen på deg og staten. Staten unner folk dette viruset for økonomiens skyld. Viruset har jo ikke blitt mindre farlig eller mindre smittsomt siden mars. Det som nå skjer er at staten driter i hele greia.

Konklusjonen er at vi ender opp som Sverige, men har rota vekk utallige milliarder. Jeg gir meg over...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vil de ha fortgang i smitten her. Barn skal smitte hverandre og dra smitten hjem. Alle med underliggende sykdommer er nå i fare. Dette kan bli stygt, tror jeg. De ønsker vel å lette på sykehjemskøene her og. 

Anonymkode: acf11...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil de ha fortgang i smitten her. Barn skal smitte hverandre og dra smitten hjem. Alle med underliggende sykdommer er nå i fare. Dette kan bli stygt, tror jeg. De ønsker vel å lette på sykehjemskøene her og. 

Anonymkode: acf11...64f

Helt korrekt. De vil smitte samfunnet det er det som er årsaken. Det er myndighetene sine det :) klapp på skuldra til regimet  😄

Anonymkode: b3dc7...57e

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idrettshaller, kommunestyresaler MM. Er mange ledige store lokaler i alle kommuner. Er da ingen som sier det må være på selve skolen. Ene dagen har alle i 5 klasse en idrettshall som klasserom, neste dag en annen osv. Dette her er jo kun et problem når man gjør det til et problem. 

I en kommune med elendig kommuneøkonomi har vår bydel ventet på idrettshall lengre enn jeg har levd. Vi pendler 30 minutt hver vei for idrett. Det er ikke en ting som kan brukes... Kanskje vi skal ta i bruk private hjem? Vi er flere hundre elever over maks kapasitet og barna får ikke ha gym hver uke. Vi er ikke et ikke i en enestående situasjon. Helt latterlig at de skal åpne for alle samtidig. 

Anonymkode: 3cf40...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nivået ligger der ja, det er ikke planlagt for dette i det hele tatt? Det synes jeg er slapt av ledelsen, og håper ikke det er representativt for hvordan det står til i landet nå. Er det flere som har det sånn? Det er tross alt torsdag kveld.

Anonymkode: bdaf5...4bf

Ja, det ble tross alt torsdag kveld før våre øverste ledelse ga oss beskjed om at skolene skal åpne igjen uka etter, og det med en revidert veileder på kjøpet. 

Hva slags planlegging tror du egentlig dette er? Senest for noen dager siden var inntrykket vi kunne gjette oss fram til at avgangstrinnene var prioritert først. Så da ble det planlagt for det, med noen tanker om integrering av resten. Nå skal plutselig alle trinn tilbake samme uke. Det har også vært vanskelig å planlegge så lenge vi ikke visste om det ville komme en sterk nasjonal føring, eller om det vil bli mer opp til hver enkelt kommune og skole. Nå vet vi det, og samtidig må vi også forholde oss til at kommunen også har annonsert at de skal ha sin planleggingsrunde i morgen, så den må vi også med oss videre. For skolen kan ikke overkjøre skoleeier. I tillegg må timeplanene nå radbrekkes, for å få det til å gå opp med nye klassestørrelser, romkapasitet og personell, det er en prosess rektor vanligvis bruker noen uker på, som nå må gjøres i full fart. Da har vi ikke engang begynt på at lærerne også må samles for å få en gjennomgang av smittevern, nye rutiner, preppe klasserom og lignende. Og nei, det har man ikke prioritert så langt, fordi lærerne har vært opptatt med hjemmeskole og det har vært strenge regler for hvor mange som kan være på skolen samtidig. 

Kort sagt, selvfølgelig har det vært planlagt mye allerede. Men det er også vanskelig å planlegge når man hele tiden må forholde seg til skiftende signaler og hint, og har lite konkret å forholde seg til. Det kom flere endringer i dag som har noe å si for planene, så mye av det som allerede var på plass må uansett endres. Og alt må ferdigstilles de nærmeste dagene. Derfor er jeg spent på hvor raskt neste uke planleggingsdagen kommer, for ledelsen har litt av en jobb de skal gjennom før den tid. Jeg blir overrasket om den kommer så tidlig som mandag for vår del, for sist jeg fikk beskjed avventet vi fortsatt feks beskjed om det blir satt opp flere skolebusser. Det ligger utenfor vår kontroll, men må fortsatt med i beregningen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det ser jo ut til å gå bra da, smittetallene bare synker og synker. Hvis det tar seg opp får man stenge igjen da.

Anonymkode: 8c0c4...f39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Erfaring så langt fra meg som lærer på 4.klasse og hvordan ting har blitt løst her. Veilederen følges ikke slavisk, det går ikke. F.eks er det tillatt med større kohorter enn det som står og det har kommunelegen her sagt ja til, det vil si at det stort sett har vært de vanlige klassene på 1-4 (18-19 barn i gruppen), hvor noen trinn har delt seg i flere grupper. Neste uke går de tilbake til de vanlige klassene sine, og det vil også 5-7 gjøre her, og da blir det flere grupper på over 20. Jeg vet ikke om alle kommer samme dag ennå.

Kohorter blandes på SFO. Står i veilederen at man skal bruke de samme kohortene i størst mulig grad, men det går ikke. Voksne er litt på tvers av kohorter, selv de som ikke samarbeider, noe er fordi ikke alle jobber 100% og i tillegg er det hulltimer osv,. Vi er tre kohorter på trinnet og det har gått veldig fint å være på tur i samme område, elevene klarer å holde seg til sin egen gruppe, selv med frilek i skogen.

Vi holder ikke 1 meter hele tiden, men når vi kan. Vi klarer fint å vaske hender ofte, og dette gjør elevene stort sett av seg selv nå, men er jo noen som er litt dårlige til å vaske hender fra før og som gjør det lettvint som man mases litt på. Vasker hender ofte selv, gjerne flere ganger iløpet av timen hvis jeg har vært innom mange elever for å hjelpe.

Alle starter dagen ved ulike innganger. Vi deler egentlig inngang med en 6.klasse. Tror skolen skal løse det ved at 5-7 starter 15-20 min senere og får en litt forskyvd dag. Alle har egne områder ute som ruleres på.

Vi har hatt en fast utedag i uken og avslutter ofte dagen ute med å være ute siste økt f.eks. Uteskole funker supert for noen, mens noen ser det som lek og tuller bort mye av skoleoppgavene og vil bare leke. Ellers går det egentlig greit, må vaske mer og alle har litt tørre hender nå. Vi mister litt undervisning, men elevene virker egentlig motivert på å gjøre skolearbeid, spesielt inne i klasserommene. Jeg har ennå ikke hatt tid til å vaske doen, men den vaskes en gang daglig av renhold. Neste uke må doene deles av flere kohorter, kanskje må de vaskes oftere. Pauser er ikke noe man får alle dager, da kohortene her skal ha tilsyn ute. Har man en barneveilder klarer vi å fordele og bytte på hvem som er ute, men dette går ikke alltid opp.

Om det skulle bryte ut smitte derimot vet jeg ikke om det vi gjør er nok, men det er veldig lite smitte her jeg bor så alt vel så langt.

Anonymkode: 021ff...229

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha, artig! :ler: Nei, det er ikke mange ledige store lokaler i alle kommuner. Vi har hatt behov for mer plass i flere år, så vi har allerede forsøkt å finne alternative lokaler lenge. Det har ikke vært mulig. Det popper ikke plutselig opp mange nye  lokaler på grunn av Korona. Her i kommunen er det også såpass mange skoler, som alle trenger større plass. Så en kommunestyresal vil ikke hjelpe stort, når det er et tosifret antall skoler om beinet.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Erfaring så langt fra meg som lærer på 4.klasse og hvordan ting har blitt løst her. Veilederen følges ikke slavisk, det går ikke. F.eks er det tillatt med større kohorter enn det som står og det har kommunelegen her sagt ja til, det vil si at det stort sett har vært de vanlige klassene på 1-4 (18-19 barn i gruppen), hvor noen trinn har delt seg i flere grupper. Neste uke går de tilbake til de vanlige klassene sine, og det vil også 5-7 gjøre her, og da blir det flere grupper på over 20. Jeg vet ikke om alle kommer samme dag ennå.

Kohorter blandes på SFO. Står i veilederen at man skal bruke de samme kohortene i størst mulig grad, men det går ikke. Voksne er litt på tvers av kohorter, selv de som ikke samarbeider, noe er fordi ikke alle jobber 100% og i tillegg er det hulltimer osv,. Vi er tre kohorter på trinnet og det har gått veldig fint å være på tur i samme område, elevene klarer å holde seg til sin egen gruppe, selv med frilek i skogen.

Vi holder ikke 1 meter hele tiden, men når vi kan. Vi klarer fint å vaske hender ofte, og dette gjør elevene stort sett av seg selv nå, men er jo noen som er litt dårlige til å vaske hender fra før og som gjør det lettvint som man mases litt på. Vasker hender ofte selv, gjerne flere ganger iløpet av timen hvis jeg har vært innom mange elever for å hjelpe.

Alle starter dagen ved ulike innganger. Vi deler egentlig inngang med en 6.klasse. Tror skolen skal løse det ved at 5-7 starter 15-20 min senere og får en litt forskyvd dag. Alle har egne områder ute som ruleres på.

Vi har hatt en fast utedag i uken og avslutter ofte dagen ute med å være ute siste økt f.eks. Uteskole funker supert for noen, mens noen ser det som lek og tuller bort mye av skoleoppgavene og vil bare leke. Ellers går det egentlig greit, må vaske mer og alle har litt tørre hender nå. Vi mister litt undervisning, men elevene virker egentlig motivert på å gjøre skolearbeid, spesielt inne i klasserommene. Jeg har ennå ikke hatt tid til å vaske doen, men den vaskes en gang daglig av renhold. Neste uke må doene deles av flere kohorter, kanskje må de vaskes oftere. Pauser er ikke noe man får alle dager, da kohortene her skal ha tilsyn ute. Har man en barneveilder klarer vi å fordele og bytte på hvem som er ute, men dette går ikke alltid opp.

Om det skulle bryte ut smitte derimot vet jeg ikke om det vi gjør er nok, men det er veldig lite smitte her jeg bor så alt vel så langt.

Så kort oppsummert følger dere egentlig ikke veilederen i det hele tatt? Sånn bortsett fra at dere vasker hender? Det lover jo godt for resten av oss. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så kort oppsummert følger dere egentlig ikke veilederen i det hele tatt? Sånn bortsett fra at dere vasker hender? Det lover jo godt for resten av oss. 

Noe følges, noe følges ikke, men man har ikke så mye valg. Mye av veilederen kan også tolkes som anbefalinger og ikke regler. Det er vel det man må gjøre om det skal opp. Rektor har vært i tett dialog med kommunelege når hun har vært i tvil så har for såvidt sitt på det tørre. Vi fikk også beskjed at når undervisningen er ferdig skal vi dra hjem og ha hjemmekontor og heller møtes på Teams. Det gjør ca. ingen fordi det er mye letter og mer effektiv å planlegge når man er sammen fysisk på kontoret.

• Opprett ny...