Gå til innhold

Be om pasientjournal

Blåtime

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å be om journalen sin? Føler jeg har veldig lite kontroll over hva som er skrevet i min. Av og til når jeg har vært undersøkt for ting og sendt til spesialister føler jeg at jeg ikke har fått noe ordentlig svar. At det bare koker bort liksom. Har vært under utredning for et par ting oppigjennom, og fikk aldri egentlig bekreftet om jeg fikk diagnosen eller ikke. Jeg har ikke direkte spurt heller da. Og det er lenge siden nå. Men er litt interessert i å vite hva det egentlig ble kommet fram til. Har litt sånn "opprydding" for tiden i alt fra økonomi til helse. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er mulig å få tilgang til "alt" som finnes på meg fra jeg var liten? Ser man må skrive til saksarkivet og henvise til "aktuell henviselse/ innleggelse". Kan man bare si at man vil ha alt? Snakker forresten ikke om fastlegejournal her, men dps og sykehusutredelser. Setter pris på svar om noen har erfaring :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henvend deg til arkiv/dokumentsenter ved aktuelle sykehus/institusjon og de sender deg et skjema du kan fylle ut, så får du det tilsendt etter å ha sendt inn det. Du må gjerne betale noe for det... ikke mye, kr 1 - 200,- eller deromkring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boron

Har du logget deg inn i journalregisteret på helsenorge.no eller minjounal.no? 

Der finner du epikrisene dine etter utredninger. Samt fastlegens henvisninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å logge inn, men jeg hører til helse midtnorge, så det er ikke lagt inn noe der dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har krav på det, -men får ikke hele journalen, -om legen mener det ikke er "bra for deg"...

Fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63

Kapittel 5. Rett til journalinnsyn

§ 5-1.Rett til innsyn i journal

Pasienten og brukeren har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi, jf. personvernforordningen artikkel 15. Pasienten og brukeren har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten og brukeren kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær.

En representant for pasienten eller brukeren har rett til innsyn i opplysningene som pasienten eller brukeren nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Facts.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du tar direkte kontakt med plassen du var pasient og så fyller du inn et samtykkeskjema. Når det er sagt er jeg ikke sikker på hvor nyttig det er for deg å lese gjennom hele journalen din. Det kan hende at epikriser og utrednigsrapporter eller diagnosevurderinger holder. Det kan også være nyttig å be om at behandleren din eller noen andre går gjennom det med deg for å gi svar på spørsmål. Det går det an å be om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...