edwardnigma Skrevet 8. mai 2020 #61 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, Druid skrev: GDPR gjelder alle, også offentlig. Det er en ny måte å tenke forvaltning av persondata på. Problemet med lovgiver, er at lovgiver ikke har konsistente behov. I DAG tar EU ansvar for å sikre folk, i morgen kan nye mennesker bli valgt og loven bli byttet ut med noe annet. Motivasjonen for ett selskap er konsistent og uforanderlig. Og så ser vi lett vekk fra at det er 7 år siden vi lærte at offentlige etater kunne samarbeide over landegrensene uten politisk overstyring, bryte alle lover, og slippe unna med det uten noen konsekvens samt forfølge han som avslørte dem. Nettopp. Det er ironisk nok langt tryggere å stole på et privat selskap enn en stat, selv Norge.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #62 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, Druid skrev: Problemet med lovgiver, er at lovgiver ikke har konsistente behov. I DAG tar EU ansvar for å sikre folk, i morgen kan nye mennesker bli valgt og loven bli byttet ut med noe annet. Motivasjonen for ett selskap er konsistent og uforanderlig. Merkelig at folk ikke tenker på dette. Mye har endret seg bare siden 12. mars. Norge er ikke lenger det demokratiet det var før 12. mars. Og ting som var utenkelige i januar har nå blitt virkelighet. Hva er det som får folk til å tro at andre utenkelige ting også kan bli virkelighet? Anonymkode: b59f4...8db 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #63 Skrevet 8. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at folk ikke tenker på dette. Mye har endret seg bare siden 12. mars. Norge er ikke lenger det demokratiet det var før 12. mars. Og ting som var utenkelige i januar har nå blitt virkelighet. Hva er det som får folk til å tro at andre utenkelige ting også kan bli virkelighet? Anonymkode: b59f4...8db Nettopp. Folk har glemt at det er vedtatt grunnlovsstridig lov om at regjeringen skal være både lovgivende og utøvende makt så lenge de vil. Neida, ikke noe farlig det. Anonymkode: a31fe...bd9 4
edwardnigma Skrevet 8. mai 2020 #64 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nettopp. Folk har glemt at det er vedtatt grunnlovsstridig lov om at regjeringen skal være både lovgivende og utøvende makt så lenge de vil. Neida, ikke noe farlig det. Anonymkode: a31fe...bd9 Nei, er jo Facebook, Google og Apple som er livsfarlige for oss🙄 3
Gjest padawan Skrevet 8. mai 2020 #65 Skrevet 8. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan det hende folk setter mer pris på privatlivet sitt enn de trodde? Og det kommer fra en som bruker Instagram, Facebook, Googgle, produkter fra Microsoft+++ uten å si noe på ting som deles der.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #66 Skrevet 8. mai 2020 2 minutter siden, padawan skrev: Og det kommer fra en som bruker Instagram, Facebook, Googgle, produkter fra Microsoft+++ uten å si noe på ting som deles der. Bruker ikke instagram. Bruker kun facebooks messenger, laster aldri opp bilder eller legger ut noe som helst på profilen. Bruker ikke facebook eller google på telefonen. Ikke bruker jeg sånn smart-mikrofon som du kan styre med stemmen heller. Alexa heter den vel? Ironisk nok så kommer vel du til å kalle meg paranoid nå da? Jeg kaller det å være bevisst på viktigheten av et privatliv. Og for n'te gang; private selskaper har ikke myndighet over meg. De prøver å tjene mest mulig penger ved å skreddersy annonser basert på informasjon de samler om meg. Men jeg ser lite til det da jeg ikke er inne på facebook, og jeg bruker adblock så jeg ser på youtube uten reklame... Norske myndigheter derimot, de kontrollerer politiet og forsvaret blant annet. De prøver ikke å selge meg barberhøvler og joggesko. De er interessert i informasjon av helt andre grunner. Og hvis vi som folk tillater at det blir total overvåking med en database for hver borger, ansiktsgjenkjenning på overvåkingskamera og sanntidssporing via telefon, så sitter vi igjen med ekstremt lite makt over eget liv. Da kan de f.eks. straks bryte inn så fort de merker at noen begynner å være misfornøyde med dagens politikk, og gjøre det umulig å f.eks. samle likesinnede til (fredelig) debatt. Det er nok å skremme vettet av folk ved å sende en politibil på døra dems for å vise makt. Er man litt mer gjenstridig så kanskje man kastes på glattcella ei natt mens man "etterforskes" for noe. Det er slike muligheter for kontroll og overgrep det åpnes for når man tillater totalovervåking av folket fra myndighetenes side. Og de som ikke tror dette vil skje bør jo bare undersøke litt hvordan myndighetene i totalitære stater oppfører seg mot dissidenter. Anonymkode: 700ab...e85 5
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #67 Skrevet 8. mai 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #68 Skrevet 8. mai 2020 18 timer siden, edwardnigma skrev: Men igjen, det har ikke blitt brukt av myndigheter til å overvåke. Facebook kan ikke sette meg i fengsel. Google kan ikke gi meg bøter. Apple kan ikke hindre meg i å få en jobb. Alt dette kan myndighetene. Og på toppen av det hele er sikkerheten på IT-løsninger fra staten ganske så labert. Hvordan vet du at dette ikke har vært brukt av myndigheter til å overvåke? Tror du de ville annonsert det offentlig dersom de delte data med myndighetene i et eller annet land? Du står fritt til å bruke denne appen, selvfølgelig, men det er helt merkelig å tro at private selskaper ikke kan samarbeide med myndighetene i land de opererer i. Anonymkode: 0fcb0...021
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #69 Skrevet 8. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at dette ikke har vært brukt av myndigheter til å overvåke? Tror du de ville annonsert det offentlig dersom de delte data med myndighetene i et eller annet land? Du står fritt til å bruke denne appen, selvfølgelig, men det er helt merkelig å tro at private selskaper ikke kan samarbeide med myndighetene i land de opererer i. Anonymkode: 0fcb0...021 La meg prøve å forklare det enkelt; joda, private selskaper kan og må samarbeide med myndighetene dersom de sitter på opplysninger som kan oppklare en politisak for eksempel. Men da må politiet først gå rettens vei og få en godkjennelse for å få innsyn i akkurat de det gjelder sine data. Dersom private selskaper hadde solgt sin informasjonsdatabase til myndighetene helt uten videre så hadde de blitt gjenstand for en million søksmål fra helvete, og de ansvarlige hadde selv havnet i fengsel. Det er nemlig strenge lover for å hindre slikt. Dersom myndighetene selv har en database som samler inn data som er direkte koblet opp mot hver person, og folk har samtykket til å være med i den databasen, så kan de gå inn og snoke på hvem de vil uten å gå rettens vei. Med andre ord kan de snoke på folk som ikke er mistenkt for noe kriminelt. Dessuten kan de bruke dataene til å spionere på en annen måte; de kan studere hvordan folk responderer på ordre fra myndighetene (dette har de åpent sagt at er formålet med "smittestopp"). Med andre ord kan de bli mer sofistikerte og utspekulerte. Mange mener sikkert dette er bra, men det kan lett misbrukes. Derfor håper jeg argumentet "ja men facebook, google, insta..." kan vrakes når det kommer til å argumentere for økt overvåking fra staten. Dessuten passer ordtaket "two wrongs doesn't make it right" bra her... Anonymkode: 700ab...e85 1
edwardnigma Skrevet 8. mai 2020 #70 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at dette ikke har vært brukt av myndigheter til å overvåke? Tror du de ville annonsert det offentlig dersom de delte data med myndighetene i et eller annet land? Du står fritt til å bruke denne appen, selvfølgelig, men det er helt merkelig å tro at private selskaper ikke kan samarbeide med myndighetene i land de opererer i. Anonymkode: 0fcb0...021 Men hvorfor skulle FB osv samarbeide med norske myndigheter uten en rettsordre...?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #71 Skrevet 8. mai 2020 Hva skal jeg med appen? Er aldri så lenge som 15 min i nærheten av de jeg ikke kjenner. Smittefare er det ved berøring punkter, noe appen ikke sier noe om. Anonymkode: 57558...40a 3
Boblerone Skrevet 8. mai 2020 #72 Skrevet 8. mai 2020 På 7.5.2020 den 15.58, AnonymBruker skrev: Jeg bruker den ikke fordi jeg ikke oppholder meg i rom med andre enn kjernefamilien. I tillegg så har vi ingen smitte hvor jeg bor. Når smitten kommer og jeg er tilbake i jobb så vil jeg selvfølgelig bruke appen. Anonymkode: ed2f2...cf0 Men de bruker den jo også til å kartlegge hvordan samfunnet påvirkes mtp bevegelser og hvilke tiltak osv. Så skal du være med på Den delen dugnaden må den på.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #73 Skrevet 9. mai 2020 8 timer siden, Boblerone skrev: Men de bruker den jo også til å kartlegge hvordan samfunnet påvirkes mtp bevegelser og hvilke tiltak osv. Så skal du være med på Den delen dugnaden må den på. Hva om man ikke vil at de skal kartlegge hvordan folk lystrer på ordre da? Virker som folk har glemt at regjeringen skal lystre folket, ikke omvendt. De er ikke valgt inn for å være diktatorer. I kjølvannet av dette burde det diskuteres hvordan man kan få på plass mekanismer for å hurtig avskjedige politikere som tramper på grunnloven og menneskerettighetene. Klarer de ikke å styre landet uten å gjøre det så kan de få seg en annen jobb, kassa på Rema 1000 f.eks.. Det er en mer samfunnsnyttig jobb. Anonymkode: 700ab...e85 1
Boblerone Skrevet 9. mai 2020 #74 Skrevet 9. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke vil at de skal kartlegge hvordan folk lystrer på ordre da? Virker som folk har glemt at regjeringen skal lystre folket, ikke omvendt. De er ikke valgt inn for å være diktatorer. I kjølvannet av dette burde det diskuteres hvordan man kan få på plass mekanismer for å hurtig avskjedige politikere som tramper på grunnloven og menneskerettighetene. Klarer de ikke å styre landet uten å gjøre det så kan de få seg en annen jobb, kassa på Rema 1000 f.eks.. Det er en mer samfunnsnyttig jobb. Anonymkode: 700ab...e85 Hvis du mener det er å leve under diktatur å la regjeringen bruke nytting info til å se om tiltak virker så er du rimelig kjørt. 1
edwardnigma Skrevet 9. mai 2020 #75 Skrevet 9. mai 2020 25 minutter siden, Boblerone skrev: Hvis du mener det er å leve under diktatur å la regjeringen bruke nytting info til å se om tiltak virker så er du rimelig kjørt. Det er sikkert nyttig for politikere å fjerne ytringsfriheten også. Det betyr ikke at det er greit...
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #76 Skrevet 9. mai 2020 Se her hva andre apper allerede gjør, og dette er jo et helt annet nivå: https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-av-mobilen-1.14911685 Anonymkode: 3637b...4b8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #77 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Se her hva andre apper allerede gjør, og dette er jo et helt annet nivå: https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-av-mobilen-1.14911685 Anonymkode: 3637b...4b8 Ja, det har allerede gått alt for langt. Og det er ikke noe godt argument for statsovervåking at det allerede skjer. Men de aller fleste er jo som han i reportasjen, tenker overhode ikke igjennom hva det vil si å bli sporet 24/7 før noen journalister banker på døra med komplett logg over alt han har gjort det siste året. Det ville vært enda verre om dette var statens database som folk frivillig hadde latt seg bli en del av, for da hadde de med loven i hånd kunnet brukt disse dataene mot han. Om de hadde prøvd seg på det ved bare å kjøpe denne dataen så hadde det ikke kunnet blitt brukt lovlig. Et scenario hvor staten kunne hatt interesse av sånt er jo f.eks. hvis de mener en person er for irriterende opplyst og imot urimelige inngrep fra staten. Da er det ikke verre enn å sende en politibil på døra og ta en "alvorsprat" for å skremme de fleste til å holde kjeft. Hvis de kan skilte med at de vet alt om deg så føler man seg nok ganske liten og hjelpeløs. Personlig har jeg gått til innkjøp av en supersimpel telefon uten GPS. Da er det i bestefall basestasjonene som sånn ca. kan kartlegge hvor jeg er. Anbefaler folk å virkelig tenke igjennom hva det vil si at man faktisk går med elektronisk fotlenke når man har smartphone og tusen apper som durer og går. Anonymkode: 700ab...e85
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 9. mai 2020 #78 Skrevet 9. mai 2020 Personvern handler om retten til et privatliv og retten til å bestemme over egne personopplysninger. Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). Ja det er mange som velger å bruke sosiale medier og annet som automatisk gjør at de svekker eget personvern. Men, det gjør man fordi man velger det selv. Akkurat som de som velger å bruke smittestopp appen - de veier fordeler og ulemper og finner ut hva som er riktig for dem å gjøre. På 7.5.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev: Spar meg. De fleste som skriker om denne «spionappen» har både Facebook, Instagram og Snapchat som ikke er noe bedre med tanke på spionering Anonymkode: 7edc8...00d Det har ingenting å si om man har det ene og sier nei til det andre. Dette handler om prinsippet om personvern som er forklart over. Det handler at man har retten til å velge hva og hvem man velger å dele sine opplysninger med. Dersom noen syns det er ok å bruke "siri" funkjsjonen på telefonen sin, facebook eller snapchat, men ikke smittestopp appen, så for all del. Overvåket blir man men det er innafor fordi man bestemmer selv over egne personvern opplysninger. Skal man derimot unngå all overvåkning så bør man ikke bruke internett, smarttelefoner, bomring når man kjører bil, sosiale medier, betalingskort osv. Det er pr i dag ganske umulig å ikke bli overvåket og dele personvernopplysninger med andre.
Lancelottie Skrevet 9. mai 2020 #79 Skrevet 9. mai 2020 (endret) Går det an å ha appen hvis man har VPN? Hvis man bruker en server i et annet land? Vi har privat VPN på én enhet hjemme, men ikke på mobilene — ennå. Man kan ha det på 5 enheter. Og jeg er teknisk idiot, så spørsmålet er sikkert dumt. Endret 10. mai 2020 av Lancelottie La til at vi allerede har VPN.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #80 Skrevet 10. mai 2020 Litt tilfeldig at 5g kom til bygda samtidig som et lavtflyvende helikopter fløy over? Anonymkode: 3de85...9cd 1
Fremhevede innlegg