AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #21 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nJM1M/smitteapp-mangler-over-13-millioner-brukere-for-aa-naa-fhis-maal Bare 1.5 millioner har lastet den ned, og halvparten har slettet den eller sluttet å bruke den. Kan bare si: 😁😁😁😂🤣🤣🤣 Kan det hende folk setter mer pris på privatlivet sitt enn de trodde? Anonymkode: 700ab...e85 Høre den sluker strøm, så jeg har ingen planer om å laste den ned. Overvåking er jeg egentlig helt likegyldig til 😅😂 men strøm på telefonen forsvinner fort nok som det er 😅 Anonymkode: 05bc1...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #22 Skrevet 7. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: At de fleste i Norge er logiske og forstår appen ikke har funksjon før man får testet alle, ja man kan godt laste appen ned når alle er på vei til å bli testet, både for virus og antivirus. Og 2 meter og 15 minutter er rett og slett ikke godt nok. En smitta kan da nyse ved min side på 1 meter og jeg få i meg viruset i løpet av sekunder. Så kriteriene må også endres litt. Ja så er det det faktumet at den er på gps, det vil si den ikke ser vinduer, vegger mm, slik den kan registrere feil. Da er kun bluetooth bedre. Anonymkode: a9663...950 Det er jo ikke logisk å ikke installere appen før man testes. Folk bør ha hatt appen installert i minst 2 uker før man begynner med testing, for om man får positiv test så trenger man informasjon om det som har skjedd i fortiden. Når folk tar appen i bruk kan man rette opp i ting som må være på plass før man begynner utstrakt testing og varsling. Vi hjelper da til med å forbedre appen. Hvis 2 meter og 15 minutter blir vurdert til å ikke være godt nok så kan dette endres underveis, ettersom man lærer mer om viruset og smitte. Men jeg tror vel det at FHI kan dette litt bedre enn deg, da. Anonymkode: 85bab...30b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #23 Skrevet 7. mai 2020 53 minutter siden, AnonymBruker said: Eierne av KG vet selvsagt hva min IP-adresse er. De kan derimot ikke kartlegge alle mine bevegelser i sanntid. Det er komisk hvor lite folk har satt seg inn i forskjellen på data som samles inn av private selskaper for å selge annonser, og data som samles inn av myndighetene. Kan KG sende en gjeng politi på hyttedøra mi om jeg har snikovernattet der? Nei, såklart ikke. Men det kan myndighetene. "Elektronisk fotlenke" burde den appen hete. (Jada, jeg veit at hytteforbudet er over for denne gang). Anonymkode: 700ab...e85 Men hvorfor er du så redd for at andre vet hvor du er? Gjør du så mye galt at livet ditt ikke tåler å vises? Anonymkode: c1f43...2f0 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #24 Skrevet 7. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke logisk å ikke installere appen før man testes. Folk bør ha hatt appen installert i minst 2 uker før man begynner med testing, for om man får positiv test så trenger man informasjon om det som har skjedd i fortiden. Når folk tar appen i bruk kan man rette opp i ting som må være på plass før man begynner utstrakt testing og varsling. Vi hjelper da til med å forbedre appen. Hvis 2 meter og 15 minutter blir vurdert til å ikke være godt nok så kan dette endres underveis, ettersom man lærer mer om viruset og smitte. Men jeg tror vel det at FHI kan dette litt bedre enn deg, da. Anonymkode: 85bab...30b Nå har vi ikke utstyr til å teste alle. Appen er ikke aktiv mer enn i 3 kommuner and so it goes on. Så er ingen vits å laste den ned før alt det er på plass. Nei, FHI går utifra vanlige smittevernsproedyrer, at folk nyser i papir eller i verste fall albuen. Nå vet vi som er ute blandt folk at det faktisk ikke er fakta. Folk hoster og nyser helt uten å holde seg for munn. Så jo jeg vet hvordan smitte foregår. Jeg jobber med det daglig nemlig. Og vet man kan bli smittet av at en annen nyser rett ved din side som ikke holder seg for munnen. Anonymkode: a9663...950
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #25 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eierne av KG vet selvsagt hva min IP-adresse er. De kan derimot ikke kartlegge alle mine bevegelser i sanntid. Det er komisk hvor lite folk har satt seg inn i forskjellen på data som samles inn av private selskaper for å selge annonser, og data som samles inn av myndighetene. Kan KG sende en gjeng politi på hyttedøra mi om jeg har snikovernattet der? Nei, såklart ikke. Men det kan myndighetene. "Elektronisk fotlenke" burde den appen hete. (Jada, jeg veit at hytteforbudet er over for denne gang). Anonymkode: 700ab...e85 Har du ikke tenkt over at private selskaper kan selge data videre, også til myndighetene? Anonymkode: 0fcb0...021 2
MyMichelle Skrevet 7. mai 2020 #26 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, pia mater skrev: Hvilke mobiler sluker den batteri til? Har huawei og aldri opplevd noe problem med det. Da den kom slukte den batteri for de som hadde Android, ikke for de med iOS. Helseministeren sa i slutten av april at det skulle komme en oppdatering så appen brukte mindre batteri.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #27 Skrevet 7. mai 2020 Har ikke lastet den ned fordi det ikke er noen smittede i min region, jeg har hjemmekontor, jeg møter bare folk når jeg henter posen med mat på butikken som de har samlet for meg og det er bare inn og ut. Men om situasjonen forandrer seg, og det blir mye smitte her, eller jobben åpner igjen, så laster jeg den ned. Anonymkode: 29de4...62f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #28 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eierne av KG vet selvsagt hva min IP-adresse er. De kan derimot ikke kartlegge alle mine bevegelser i sanntid. Det er komisk hvor lite folk har satt seg inn i forskjellen på data som samles inn av private selskaper for å selge annonser, og data som samles inn av myndighetene. Kan KG sende en gjeng politi på hyttedøra mi om jeg har snikovernattet der? Nei, såklart ikke. Men det kan myndighetene. "Elektronisk fotlenke" burde den appen hete. (Jada, jeg veit at hytteforbudet er over for denne gang). Anonymkode: 700ab...e85 Google kan det. Telefonen din tracker deg allerede. "Ja, men jeg kan jo bare skru av stedstjenestene." Guess what, du kan skru av appen også. Eller ikke laste den ned. Det er frivillig Anonymkode: ed2f2...cf0 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #29 Skrevet 7. mai 2020 Jeg er kun sammen med nærmeste familie og barna vi er besøkshjem for, og de kommer selvsagt til å gi meg beskjed hvis de får påvist smitte. Har ikke noe problem med å bli "overvåket", men gidder ikke å tappe batteriet til ingen nytte. Har appen da, men har slått av bluetooth. Kommer til å slå det på hvis jeg skal på kino, buss el.l. Anonymkode: 78607...e19
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #30 Skrevet 7. mai 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er du så redd for at andre vet hvor du er? Gjør du så mye galt at livet ditt ikke tåler å vises? Anonymkode: c1f43...2f0 Dette lurer jeg også på. Jeg bryr meg ikke om myndighetene vet hvor ofte jeg handler, jogger eller tar en motorsykkeltur. Om de så hadde overvåket telefonen min tror jeg de hadde kjedet seg ihjel. Anonymkode: 5ae79...634 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #31 Skrevet 7. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har vi ikke utstyr til å teste alle. Appen er ikke aktiv mer enn i 3 kommuner and so it goes on. Så er ingen vits å laste den ned før alt det er på plass. Nei, FHI går utifra vanlige smittevernsproedyrer, at folk nyser i papir eller i verste fall albuen. Nå vet vi som er ute blandt folk at det faktisk ikke er fakta. Folk hoster og nyser helt uten å holde seg for munn. Så jo jeg vet hvordan smitte foregår. Jeg jobber med det daglig nemlig. Og vet man kan bli smittet av at en annen nyser rett ved din side som ikke holder seg for munnen. Anonymkode: a9663...950 Du leser jo ikke det jeg skriver. Jeg forklarte deg nettopp hvorfor det er poeng i å laste den ned, fordi man må ha informasjon om fortiden. Varsling er ikke aktiv i alle kommuner nå nei, men appen sporer jo like fullt og lagrer informasjonen. Dessuten hjelper man altså til med å forbedre appen slik at den er enda bedre når varsling begynner. Smittesporingsjobben må gjøres uansett, den har hittil blitt gjort manuellt. Da snakker man om nærkontakt, over litt tid. Man kan huske feil. Så må det ringes rundt for å få tak i disse personene. Det tar tid. Tror du at den personen som nøs ved siden av deg greier å spore opp deg uten app? Nei, så da gjør det kanskje ikke så mye om vi ikke kan det med app heller? "Logiske folk", ja. Eller kanskje ikke så veldig, egentlig. Anonymkode: 85bab...30b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #32 Skrevet 7. mai 2020 Jeg driter i om jeg blir overvåket av staten i en unntaksperiode. Og jeg er vanligvis svært imot overvåkning, jeg bruker Tor browser, kjører alltid incognito etc. Men så fort man har slettet appen, blir man ikke lenger overvåket. Og forresten logger Google Maps ALLE STEDER du går, med mindre du selv går inn og deaktiverer det. Så om man ikke har gjort dette, har man blitt overvåket i mange år allerede. Og Facebook overvåker jo helt vilt mye de også. Og jeg vet at dette er private selskaper, og at det blir noe annet med en stat. Men i dette tilfellet er jeg lite bekymret. Anonymkode: 0bdc3...8da 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #33 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at appen sluker batteri og den lagrer data sentralt. Det er overhodet ingen grunn til at gps skal registreres. Det er nok å bruke bluetooth slik apple- og android-versjonen blir å gjøre. Anonymkode: 48514...c07 Dataene som samles inn lagres i Irland. Anonymkode: 55b74...982
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #34 Skrevet 7. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du leser jo ikke det jeg skriver. Jeg forklarte deg nettopp hvorfor det er poeng i å laste den ned, fordi man må ha informasjon om fortiden. Varsling er ikke aktiv i alle kommuner nå nei, men appen sporer jo like fullt og lagrer informasjonen. Dessuten hjelper man altså til med å forbedre appen slik at den er enda bedre når varsling begynner. Smittesporingsjobben må gjøres uansett, den har hittil blitt gjort manuellt. Da snakker man om nærkontakt, over litt tid. Man kan huske feil. Så må det ringes rundt for å få tak i disse personene. Det tar tid. Tror du at den personen som nøs ved siden av deg greier å spore opp deg uten app? Nei, så da gjør det kanskje ikke så mye om vi ikke kan det med app heller? "Logiske folk", ja. Eller kanskje ikke så veldig, egentlig. Anonymkode: 85bab...30b og jeg svarte på hvorfor det ikke er viktig å laste den ned før den kommer i ny å bedre versjon. Anonymkode: a9663...950
Million Skrevet 7. mai 2020 #35 Skrevet 7. mai 2020 (endret) Jeg lastet ned appen først, men da jeg så hvordan den slukte batteriet på mobilen og jeg måtte lade mye oftere, så gadd jeg ikke mer. Slettet den. Jeg er uansett nesten aldri i nærheten av fremmede i 15 minutter eller mer nå lenger. Er stort sett hjemme bare. Endret 7. mai 2020 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #36 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg driter i om jeg blir overvåket av staten i en unntaksperiode. Og jeg er vanligvis svært imot overvåkning, jeg bruker Tor browser, kjører alltid incognito etc. Men så fort man har slettet appen, blir man ikke lenger overvåket. Og forresten logger Google Maps ALLE STEDER du går, med mindre du selv går inn og deaktiverer det. Så om man ikke har gjort dette, har man blitt overvåket i mange år allerede. Og Facebook overvåker jo helt vilt mye de også. Og jeg vet at dette er private selskaper, og at det blir noe annet med en stat. Men i dette tilfellet er jeg lite bekymret. Anonymkode: 0bdc3...8da Jeg slår allitd av posisjoner på mobilen mon h er gang jeg er ferdig med å benytte google maps. Tar en tur innom instillinger/apper/tillatelser relativt ofte også for å sjelle at jeg ikke har gitt en tillatelse ved en feil. Tar meg 4 minutter å sjekke alle. Anonymkode: 3534e...106
Silva Pluvialis Skrevet 7. mai 2020 #37 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi som følger norske lover, har ingenting å frykte. Det er de kriminelle som er redd for overvåking. Anonymkode: e8e64...ec6 Ikke nødvendigvis. Og så mennesker som lever i skjul for kriminelle eller andre er redd for overvåking og å bli funnet.
Silva Pluvialis Skrevet 7. mai 2020 #38 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er du så redd for at andre vet hvor du er? Gjør du så mye galt at livet ditt ikke tåler å vises? Anonymkode: c1f43...2f0 Det kan være mange grunner til at folk er redd for at andre skal vite hvor de er. Ikke bare at de er kriminelle, men at de frykter å bli sporet opp av mennesker de prøver å unngå. Endret 7. mai 2020 av Gorilla 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #39 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke tenkt over at private selskaper kan selge data videre, også til myndighetene? Anonymkode: 0fcb0...021 Myndighetene har ikke lov til å bare kjøpe seg detaljert persondata fra kommersielle selskaper. Hvorfor tror du Google og Apple kan sette foten ned slik de har gjort? Dessuten selger heller ikke de detaljert persondata videre, de selger annonser som skreddersyes til hver bruker. Om du betaler 1 million til Google for å pushe hjemmebakte boller, så får ikke du innsyn i folks privatliv. Du får plassert annonsene dine i fleisen på de som googler etter hvetebakst, for eksempel. Men om du frivillig tar på deg elektronisk fotlenke og gir staten samtykke til å spore deg i sanntid, samt å kartlegge hvem du treffer, så har du blottlagt en stor del av ditt privatliv overfor en aktør som har juridisk makt over deg. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 700ab...e85 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #40 Skrevet 7. mai 2020 Har ikke smarttelefon så jeg kan ikke laste den ned, hadde nok ikke gjort det uansett tror jeg, holder meg hjemme og forsøker å studere meg til en ny type jobb, behovet er liksom ikke der. Anonymkode: 7f43a...42d
Anbefalte innlegg