AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #41 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Google kan det. Telefonen din tracker deg allerede. "Ja, men jeg kan jo bare skru av stedstjenestene." Guess what, du kan skru av appen også. Eller ikke laste den ned. Det er frivillig Anonymkode: ed2f2...cf0 Hvorfor antar du og alle andre at jeg bruker alt av google og facebook sine apper? Jeg gjør av hensyn til eget personvern ikke det. Sjekker facebook på pc'n, men bruker egentlig bare messenger. Legger ikke ut en dritt av bilder og annen info. Bruker kun gps og posisjonstracker om jeg en sjelden gang kjører meg vill for eksempel. Det at folk flest har blitt sløvet ned og vant med å ikke ha et privatliv er et uhyre dårlig argument for å innføre totalovervåking fra myndighetene. Bare les hvordan det har blitt i Kina. Der spores folk med kamera og ansiktsgjenkjenning hvor enn de går, alt de gjør på nett overvåkes og sensureres, og de har et "social credit" system som gjør livet enklere/vanskeligere for deg avhengig av hvor lydig du er. Derfor finner du f.eks. påfallende få Kinesere som har innvendinger til myndighetenes tiltak om det så innebærer at de satte fyr på bilen dems for å desinfisere den for Korona. Folk som tror at det "bare er kriminelle" som er redd for overvåking er ufattelig naive og historieløse. Det er ikke såå lenge siden norges myndigheter hadde mapper på "kommunister" her til lands. Hvis man setter seg inn i den nye etterretningsloven og legger sammen smittestopp-databasen osv. så ser man at det blir lagt til rette for ekstremt omfattende overvåking. Og så denne Koronaloven da, som kansellerer demokratiet så lenge myndighetene sier at det er "krise"... Det er godt mulig dere stoler blindt på Erna, men hvordan vet vi at neste regjering som kommer til makta ikke misbruker fullmaktene sine enormt? Håper spesielt foreldre med barn skjønner hva slags samfunn de frivillig etterlater til sine avkom å leve sine liv i. Anonymkode: 700ab...e85 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #42 Skrevet 7. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Myndighetene har ikke lov til å bare kjøpe seg detaljert persondata fra kommersielle selskaper. Hvorfor tror du Google og Apple kan sette foten ned slik de har gjort? Dessuten selger heller ikke de detaljert persondata videre, de selger annonser som skreddersyes til hver bruker. Om du betaler 1 million til Google for å pushe hjemmebakte boller, så får ikke du innsyn i folks privatliv. Du får plassert annonsene dine i fleisen på de som googler etter hvetebakst, for eksempel. Men om du frivillig tar på deg elektronisk fotlenke og gir staten samtykke til å spore deg i sanntid, samt å kartlegge hvem du treffer, så har du blottlagt en stor del av ditt privatliv overfor en aktør som har juridisk makt over deg. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 700ab...e85 Loool! Dette er jo urkomisk. Du legger all din tillit til at kommersielle aktører behandler og distribuerer videre dataen din på etiske måter som ikke omfatter personvernoverskridelser. Men staaaten, nei de har bare skumle hensikter med alt. De vil overvåke deg og sette deg i fengsel på bakgrunn av bevegelsene dine. For en kognitiv dissonans. Anonymkode: ed2f2...cf0 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #43 Skrevet 7. mai 2020 4 timer siden, pia mater skrev: Hvilke mobiler sluker den batteri til? Har huawei og aldri opplevd noe problem med det. Jeg har iPhone. Appen har brukt 1% batteri det siste døgnet. Internett 78% (jeg har sett for mye Piip-Show og vært for mye på KG) og meldinger 9%. Anonymkode: b9208...cb2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #44 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor antar du og alle andre at jeg bruker alt av google og facebook sine apper? Jeg gjør av hensyn til eget personvern ikke det. Sjekker facebook på pc'n, men bruker egentlig bare messenger. Legger ikke ut en dritt av bilder og annen info. Bruker kun gps og posisjonstracker om jeg en sjelden gang kjører meg vill for eksempel. Det at folk flest har blitt sløvet ned og vant med å ikke ha et privatliv er et uhyre dårlig argument for å innføre totalovervåking fra myndighetene. Bare les hvordan det har blitt i Kina. Der spores folk med kamera og ansiktsgjenkjenning hvor enn de går, alt de gjør på nett overvåkes og sensureres, og de har et "social credit" system som gjør livet enklere/vanskeligere for deg avhengig av hvor lydig du er. Derfor finner du f.eks. påfallende få Kinesere som har innvendinger til myndighetenes tiltak om det så innebærer at de satte fyr på bilen dems for å desinfisere den for Korona. Folk som tror at det "bare er kriminelle" som er redd for overvåking er ufattelig naive og historieløse. Det er ikke såå lenge siden norges myndigheter hadde mapper på "kommunister" her til lands. Hvis man setter seg inn i den nye etterretningsloven og legger sammen smittestopp-databasen osv. så ser man at det blir lagt til rette for ekstremt omfattende overvåking. Og så denne Koronaloven da, som kansellerer demokratiet så lenge myndighetene sier at det er "krise"... Det er godt mulig dere stoler blindt på Erna, men hvordan vet vi at neste regjering som kommer til makta ikke misbruker fullmaktene sine enormt? Håper spesielt foreldre med barn skjønner hva slags samfunn de frivillig etterlater til sine avkom å leve sine liv i. Anonymkode: 700ab...e85 Erna er en neoliberalist som klør seg i fingrene etter å få Norges økonomi i rulle igjen. Hun bryr seg nada om å overvåke deg. Anonymkode: ed2f2...cf0 3
Gjest Omy Skrevet 7. mai 2020 #45 Skrevet 7. mai 2020 Kanskje har jeg bådd foliehatt-nivå, men hvordan kan en slik tilgang (mis-)brukes? Jeg liker dårlig å bli sporet, men har mobilen min med meg overalt. Vet godt hva det innebærer, men jeg prøver å kontrollere hvilken informasjon jeg utleverer. Er ikke på FB, bruker Tor, og er nok over gjennomsnittet engasjert i internettsikkerhet. Det er skremmende å se hva folk er villige til å dele av informasjon.
Rant Skrevet 7. mai 2020 #46 Skrevet 7. mai 2020 TS, du bruker altså ikke Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram...etc? Eller andre apper. Forskjellig spill som f.eks Wordfued? Nei vel, du gjør ikke det? Da skal jeg la deg få fortsette å være paranoid. Å tro at smitteappen "overvåker" mer enn andre apper er virkelig ignorant. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #47 Skrevet 7. mai 2020 13 minutter siden, Rant skrev: TS, du bruker altså ikke Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram...etc? Eller andre apper. Forskjellig spill som f.eks Wordfued? Nei vel, du gjør ikke det? Da skal jeg la deg få fortsette å være paranoid. Å tro at smitteappen "overvåker" mer enn andre apper er virkelig ignorant. Jeg bruker kun messenger, laster ikke opp noe på facebook. Bruker ikke twitter og instagram. Bruker snapchat meget begrenset, og har ikke på det der "vennekartet". Ingen apper, gidder ikke å spille mobilspill. Og ja, jeg har en såpass begrenset bruk nettopp fordi jeg beskytter mitt privatliv. Har prøvd å banke det inn i skallen på folk her nå (verbalt altså) at det er stor forskjell på datainnsamlingen til private selskaper og statlige selskaper. Sistnevnte har voldsom juridisk makt. Nå som demokratiet er kraftig utvannet pga "koronakrisen" kan det fort bli tvang å bruke en slik app. Israel og Sør-Korea er land som har tatt seg slik tilrette. I Sør-Korea kreves det til og med at du tar selfie i eget hjem for å verifisere at du holder deg hjemme. Gjør du ikke det innen 20 minutter så får du politiet på døra. Hvor går grensen for dere som synes det er helt OK å bli overvåket av myndighetene? De kommer til å prøve å innføre så mange tiltak de kan få på plass "frivillig". Desto mer man sier ja til desto mer kommer de til å spørre. Anonymkode: 700ab...e85 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #48 Skrevet 7. mai 2020 6 timer siden, norw skrev: Eneste problemet er batteribruken. Folk må seriøst ta seg sammen og være mer positivt innstilt til det som skal gagne fellesskapet. Batteribruken er fikset. Null problem med iPhone nå. Android er også bedre enn det var. Appen spiser ikke batteri lenger. Anonymkode: 8ea39...c85 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #49 Skrevet 7. mai 2020 Ser ikke appen som noe trussel mot privatlivet mitt, heller tvert imot. Retten min til å få vite hvilke smittede jeg har vært i nærheten av er viktigere enn fantasier om statlig overvåking. Anonymkode: ed2f2...cf0 6
Druid Skrevet 7. mai 2020 #50 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, Omy skrev: Kanskje har jeg bådd foliehatt-nivå, men hvordan kan en slik tilgang (mis-)brukes? Jeg liker dårlig å bli sporet, men har mobilen min med meg overalt. Vet godt hva det innebærer, men jeg prøver å kontrollere hvilken informasjon jeg utleverer. Er ikke på FB, bruker Tor, og er nok over gjennomsnittet engasjert i internettsikkerhet. Det er skremmende å se hva folk er villige til å dele av informasjon. Slik den VAR designet, ( jeg vet ikke hva som ble fikset sist.) så kan hvem som helst finne ut hvor du var sist basert på at de vet hvem du er, og du har vært stasjonær i 15 minutt.( og en minimum av programeringsevne og interesse)
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #51 Skrevet 7. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man ser på antallet som bruker Google, Facebook og Apple-produkter, så tror jeg ikke det er privatlivet som settes først nei. Anonymkode: fbf28...925 Jeg er så lei dette argumentet. Det er forsøk på å fremstå opplyst, når man tvert i mot er særdeles naiv. Ja, selskaper som Google, Facebook osv har latterlig mye informasjon om oss, men de er private selskaper som er avhenting av sine kunder for å tjene penger. De har ingenting å hente på å dele informasjonen om oss til myndigheter uten at det foreligger en rettsordre. Når du lar myndighetene overvåke hvor du er til enhver tid og hvem du omgås med (om de også har lastet ned appen) så har du i grunn godkjent at myndighetene gjør det samme som politiet gjør når de får en rettsordre på lokasjonsdata. Forskjellen er at dette blir prøvd av retten, og at dataene der kun kan lagres i 21 dager, mens FHI-appens data kan brukes av hvem som helst uten noen rettsordre og man har 30 dagers lagring. Det er alltid verre at en stat overvåker deg enn et privat selskap. Stat har ikke å tjene penger som hovedmål på samme måte som et privat selskap har. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #52 Skrevet 7. mai 2020 16 minutter siden, edwardnigma skrev: Jeg er så lei dette argumentet. Det er forsøk på å fremstå opplyst, når man tvert i mot er særdeles naiv. Ja, selskaper som Google, Facebook osv har latterlig mye informasjon om oss, men de er private selskaper som er avhenting av sine kunder for å tjene penger. De har ingenting å hente på å dele informasjonen om oss til myndigheter uten at det foreligger en rettsordre. Når du lar myndighetene overvåke hvor du er til enhver tid og hvem du omgås med (om de også har lastet ned appen) så har du i grunn godkjent at myndighetene gjør det samme som politiet gjør når de får en rettsordre på lokasjonsdata. Forskjellen er at dette blir prøvd av retten, og at dataene der kun kan lagres i 21 dager, mens FHI-appens data kan brukes av hvem som helst uten noen rettsordre og man har 30 dagers lagring. Det er alltid verre at en stat overvåker deg enn et privat selskap. Stat har ikke å tjene penger som hovedmål på samme måte som et privat selskap har. "Kan" er alt du har å komme med. Og "overvåking" av stat (staten er oss) har helt andre, og åpenbart mindre kyniske eventualiteter, enn et anarkistisk åpent nett. Det var en aktiv stat som innførte GDPR-regler, må du ikke glemme. Anonymkode: ed2f2...cf0 3
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #53 Skrevet 7. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Kan" er alt du har å komme med. Og "overvåking" av stat (staten er oss) har helt andre, og åpenbart mindre kyniske eventualiteter, enn et anarkistisk åpent nett. Det var en aktiv stat som innførte GDPR-regler, må du ikke glemme. Anonymkode: ed2f2...cf0 FHI har misligholdt reglene rundt DNA-registeret. Bompasseringer og fotoboksbilder har blitt brukt i straffesaker selv om det ikke skulle være lov. Det er ikke snakk om «kan». Det skjer. Og GDPR går i all hovedsak på private selskaper. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #54 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, edwardnigma skrev: FHI har misligholdt reglene rundt DNA-registeret. Bompasseringer og fotoboksbilder har blitt brukt i straffesaker selv om det ikke skulle være lov. Det er ikke snakk om «kan». Det skjer. Og GDPR går i all hovedsak på private selskaper. Nettopp. Fordi private selskaper har vært så kyniske i personvern at man trengte et lovverk til å ivareta dette vernet. Anonymkode: ed2f2...cf0 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #55 Skrevet 8. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For du er jo veldig anonym her på KG....🙄 Anonymkode: 84108...c66 Vel håper du kjenner til VPN. Anonymkode: 1bd56...ccb 1
edwardnigma Skrevet 8. mai 2020 #56 Skrevet 8. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Fordi private selskaper har vært så kyniske i personvern at man trengte et lovverk til å ivareta dette vernet. Anonymkode: ed2f2...cf0 Men igjen, det har ikke blitt brukt av myndigheter til å overvåke. Facebook kan ikke sette meg i fengsel. Google kan ikke gi meg bøter. Apple kan ikke hindre meg i å få en jobb. Alt dette kan myndighetene. Og på toppen av det hele er sikkerheten på IT-løsninger fra staten ganske så labert. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #57 Skrevet 8. mai 2020 11 timer siden, Gorilla skrev: Ikke nødvendigvis. Og så mennesker som lever i skjul for kriminelle eller andre er redd for overvåking og å bli funnet. Sant nok, men det gjelder veldig få av oss. Anonymkode: d7344...206
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #58 Skrevet 8. mai 2020 Appen har vært en fiasko, men i praksis var det bare symbolpolitikk fra regjeringen. Det er en grunn til at den knapt omtales mer i offentligheten. Nå har også eksperter gått ut og sagt at den rett og slett ikke er nøyaktig nok heller. Bluetooth-teknologien klarer ikke å registrerer avstand tilstrekkelig nøyaktig for at denne har verdi. Anonymkode: 82bca...c53 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #59 Skrevet 8. mai 2020 12 timer siden, Gorilla skrev: Det kan være mange grunner til at folk er redd for at andre skal vite hvor de er. Ikke bare at de er kriminelle, men at de frykter å bli sporet opp av mennesker de prøver å unngå. Tror det er liten sannsynlighet for det. Anonymkode: e8e64...ec6 2
Druid Skrevet 8. mai 2020 #60 Skrevet 8. mai 2020 (endret) 7 timer siden, edwardnigma skrev: FHI har misligholdt reglene rundt DNA-registeret. Bompasseringer og fotoboksbilder har blitt brukt i straffesaker selv om det ikke skulle være lov. Det er ikke snakk om «kan». Det skjer. Og GDPR går i all hovedsak på private selskaper. GDPR gjelder alle, også offentlig. Det er en ny måte å tenke forvaltning av persondata på. Problemet med lovgiver, er at lovgiver ikke har konsistente behov. I DAG tar EU ansvar for å sikre folk, i morgen kan nye mennesker bli valgt og loven bli byttet ut med noe annet. Motivasjonen for ett selskap er konsistent og uforanderlig. Og så ser vi lett vekk fra at det er 7 år siden vi lærte at offentlige etater kunne samarbeide over landegrensene uten politisk overstyring, bryte alle lover, og slippe unna med det uten noen konsekvens samt forfølge han som avslørte dem. Endret 8. mai 2020 av Druid 1
Fremhevede innlegg