Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

.

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forbedre konsentrasjonsevnen

• God søvnhygiene
  • Stressmestring
  • Fysisk trening
  • Fokuser på oppgaven foran deg og engasjer deg (still spørsmål, ta notater og repetér)
  • Stimulere og berike hjernen (gå tur, løs kryssord/sudoku, lese bok (en fysisk bok, ikke e-bok), besøke nettsider som tilbyr hjernetrim, lære deg nye ting)
  • Ta pauser innimellom fra oppgaver
  • Eliminer forstyrrelser rundt deg; noen trenger å ha det helt stille for å konsentrere seg, mens andre liker å høre på musikk
  • Unngå å gjøre flere ting samtidig (da må du fordele oppmerksomheten og fokuset ditt, og da er det lettere å bli distrahert)

Anonymkode: 1c7e6...8c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter punktene over! I tillegg å sette små delmål for dagen, og belønne meg selv når jeg hadde nådd dem. F.eks. med en liten sjokolade, etc. 

Eventuelt kan du jo prøve en annen fremgangsmåte på lesingen. Jeg måtte helt droppe pugge gjennomgått pensum, følte jeg kunne stirre på samme side i tre timer uten å komme videre. Hoppet i stedet rett på eksamensoppgaver, slik at jeg måtte lete gjennom pensum og egne notater for å klare å svare på oppgavene. 

Anonymkode: acbad...83a

Skrevet

Takk for tips☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett av korte perioder til lesing, ikke forvent å kunne sitte i timevis. Får du til 20 effektive minutter er det bedre enn å sitte i 2t og ikke få noe ut av det. Lag små mål slik at det blir mer overkommelig. 

Og ha det stille rundt det uten forstyrrelser. Bort med mobil, av med musikk. Har du musikk på vil hjernen ha to ting å fokusere på og siden du allerede sliter er musikk til lesingen ikke å anbefale 

Anonymkode: 386aa...90b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.5.2020 den 19.29):

Sett av korte perioder til lesing, ikke forvent å kunne sitte i timevis. Får du til 20 effektive minutter er det bedre enn å sitte i 2t og ikke få noe ut av det. Lag små mål slik at det blir mer overkommelig. 

Og ha det stille rundt det uten forstyrrelser. Bort med mobil, av med musikk. Har du musikk på vil hjernen ha to ting å fokusere på og siden du allerede sliter er musikk til lesingen ikke å anbefale 

Anonymkode: 386aa...90b

Det er sant.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å lage fargerike tankekart for å komme i gang når pensum er veldig kjedelig. 

Anonymkode: 81f77...e4a

Skrevet

Ååh... Får så lyst på røykepauser, eg 😅 eg røyker ikke, men tar meg gjerne 5-10 minutter på trappa når jeg merker at jeg har lest flere sider uten å huske noe 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gorilla skrev:

Takk for tips☺️

No problem👍

Anonymkode: 1c7e6...8c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...