Gå til innhold

Merkelige forventninger til bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg fulgt en stund med i forumet her og har bemerket meg en del ting. Her inne virker det som at bryllup er noe som feires for at gjestene skal ha en fantastisk opplevelse, ikke som en enkel markering for at to mennesker skal bli familie. 

Folk klager på: 

• At de ikke får gratis alkohol (til og med om de "bare" får gratis alkohol til maten, og ikke resten av kvelden)
  • At maten er "billig" (folk klager på hjemmelaget mat og rømmegrøt og lignende)
  • At maten ikke smaker godt (i følge deres egne smaksløker)
  • Billig pynt
  • Brudepar som snakker for lite med alle gjestene
  • Brudepar som snakker for MYE med gjestene
  • Toastmastere som ikke underholder nok
  • At bryllupet er kort
  • At man bare blir invitert til en del av bryllupet (feks som kaffegjest), selv om dette innebærer en hel kveld med hygge og moro
  • At det ikke er noen fest etterpå
  • At det er kjedelig
  • Etc, etc.. 

Jeg har ikke vært i så mange bryllup selv, men jeg har vært i en haug med konfirmasjoner og bursdager. Jeg har selv reist ni timer med bil for å delta i noen timer av konfirmasjonen til en fetter av samboeren min jeg aldri har møtt (vi måtte reise hele veien hjem på kvelden og på jobb dagen etter, så vi måtte dra før det sluttet). Jeg har reist sju timer for å delta i bursdagen til bestemoren hans. Jeg reiser to timer annenhver måned for å dra i bursdager til egen familie. Alle disse arrangementene varer kort og det er kun enkel matservering og litt kaffe og kaker. Ikke noen stor fest, ingen underholdning og lignende. Men slike forventninger har vi altså til bryllup, og jeg lurer litt på hvorfor?

Med en gang det er bryllup er det en forventning om at brudeparet skal varte opp gjestene helt fra vielse til midnatt. Det skal være fri flyt av alkohol, tre retters middag, talene skal være perfekt korte for at de ikke skal kjede seg, det skal være underholdning, dans, innleid DJ, fint lokale med nok plass osv. Ville dere forventet det samme til en bursdag? 

Når jeg reiser i konfirmasjon eller i bursdag gjør jeg det fordi jeg faktisk har et ønske om å være der for personen jeg er glad i, eller personen min samboer er glad i. Jeg reiser ikke fordi jeg tror det blir kult eller gøy. Familie og venner er mennesker man skal stille opp for. Men her inne syns jeg heller det er en holdning om at dersom du ikke har råd til full luksus til hver eneste deltaker, så burde du ikke arrangere bryllup i det hele tatt. Veldig trist. Hvis jeg en gang skal gifte meg vil jeg ha alle mine kjære til å delta, selv om jeg ikke kanskje har råd til full pakke til alle.

Anonymkode: 53c9e...07d

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg fulgt en stund med i forumet her og har bemerket meg en del ting. Her inne virker det som at bryllup er noe som feires for at gjestene skal ha en fantastisk opplevelse, ikke som en enkel markering for at to mennesker skal bli familie. 

Folk klager på: 

• At de ikke får gratis alkohol (til og med om de "bare" får gratis alkohol til maten, og ikke resten av kvelden)
  • At maten er "billig" (folk klager på hjemmelaget mat og rømmegrøt og lignende)
  • Billig pynt
  • At bryllupet er kort
  • At man bare blir invitert til en del av bryllupet (feks som kaffegjest), selv om dette innebærer en hel kveld med hygge og moro
  • At det er kjedelig
  • Etc, etc.. 

Jeg har ikke vært i så mange bryllup selv, men jeg har vært i en haug med konfirmasjoner og bursdager. Jeg har selv reist ni timer med bil for å delta i noen timer av konfirmasjonen til en fetter av samboeren min jeg aldri har møtt (vi måtte reise hele veien hjem på kvelden og på jobb dagen etter, så vi måtte dra før det sluttet). Jeg har reist sju timer for å delta i bursdagen til bestemoren hans. Jeg reiser to timer annenhver måned for å dra i bursdager til egen familie. Alle disse arrangementene varer kort og det er kun enkel matservering og litt kaffe og kaker. Ikke noen stor fest, ingen underholdning og lignende. Men slike forventninger har vi altså til bryllup, og jeg lurer litt på hvorfor?

Med en gang det er bryllup er det en forventning om at brudeparet skal varte opp gjestene helt fra vielse til midnatt. Det skal være fri flyt av alkohol, tre retters middag, talene skal være perfekt korte for at de ikke skal kjede seg, det skal være underholdning, dans, innleid DJ, fint lokale med nok plass osv. Ville dere forventet det samme til en bursdag? 

Når jeg reiser i konfirmasjon eller i bursdag gjør jeg det fordi jeg faktisk har et ønske om å være der for personen jeg er glad i, eller personen min samboer er glad i. Jeg reiser ikke fordi jeg tror det blir kult eller gøy. Familie og venner er mennesker man skal stille opp for. Men her inne syns jeg heller det er en holdning om at dersom du ikke har råd til full luksus til hver eneste deltaker, så burde du ikke arrangere bryllup i det hele tatt. Veldig trist. Hvis jeg en gang skal gifte meg vil jeg ha alle mine kjære til å delta, selv om jeg ikke kanskje har råd til full pakke til alle.

Bra innlegg!

Anonymkode: 07bb0...055

• Liker 6
Skrevet

Fordi brylluper er svært kostbare for gjestene. Derfor! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nappetass1 skrev:

Ikke nødvendigvis. I vårt bryllup var det bare én familie som valgte å betale for overnatting fordi de ville gjøre det til en ferie. Resten hadde vi overnattingsplass til. Ingen fløy, for de gamle som kom fra Bergen tok en sommertur over fjellet og overnattet hos svigers, og de som kom fra Øst-Fold kjørte på dagen og overnattet hos min familie. Venner overnattet hos andre venner eller sine foreldre om de ikke bodde på Sørlandet. Det kostet noen hundrelapper i kjøring, men de fikk mat fra 14-tiden på lørdagen til 12-tiden på søndagen. 

Vi hadde ingen alkoholservering siden vi feiret på en folkehøgskole (men vi hadde sikkert uansett ikke hatt alkohol, for det er så dyrt), vi hadde folkehøgskolemiddag, en helt fin hjortestek pluss forrett og dessert som ikke kostet allverdens. Drikke kjøpte vi inn selv (inkludert hjemmelaget saft). Kakene lagde vi selv. Fest etterpå? Vi hadde jo fest hele dagen. Pynten lagde vi selv (jeg heklet serviettringer som ble brukt som bordkort). Bortsett fra at det var litt mye knott da vi skulle ta bilde på trappa, virket folk fornøyde, for jeg tror ikke vi ba noen av disse her inne som har så høye krav. Dessuten var vi bare 21 da vi giftet oss, så folk hadde nok ikke så høye krav, for vi kunne ikke dette med bryllup. Og jeg er glad jeg slipper å arrangere dette nå. 

Anonymkode: 15878...7e1

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en vesensforskjell på bryllup og bursdag, da. Bursdager kommer for de fleste sånn ca en gang i året, men bryllup har, og er fortsatt for mange, den ene store feiringen som skiller seg fra de andre. Om gjestene blir skuffet, så tenker jeg at det ofte handler om et misforhold mellom det man er forespeilet og det man faktisk får, eller om et vertskap som er helt ute og kjøre når det gjelde gjestfrihet. Det er sikkert mange rare gjester, men du godeste så mange rare brudepar det er også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk klager på: 

• Billig pynt
  • At bryllupet er kort
  • At det er kjedelig
  • Etc, etc.. 

Vil føye til et punkt: de som forventer at brudeparet skal betale reise og ev. overnatting for de gjestene som ikke bor i gangavstand fra festlokalet.

Anonymkode: 234a6...854

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk klager på: 

• Billig pynt
  • At bryllupet er kort
  • At det er kjedelig
  • Etc, etc.. 

Et slikt bryllup hadde vi, du beskrev det perfekt. Bare at vi vartet opp til 02.00 på natta. 

Hvorfor i alle dager sammenligner du bursdag og bryllup?  Man har bursdag 90+ ganger i sitt liv og bryllup oftest bare 1.

Anonymkode: 2b291...087

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Nappetass1 skrev:

Det kostet penger for meg å dra til andre siden av landet for å dra i bursdag og i konfirmasjon og. Men jeg drar ikke for å feire noen med en forventning om at jeg skal få igjen for det jeg har lagt inn i det. Hvis jeg skal legge penger i en opplevelse drar jeg på ferie, på kino eller konsert, der jeg vet jeg "får igjen" for pengene. Bryllup drar man i for å feire noen andre. Og den dyre gaven er jo ikke en betaling for "inngangsbillett", det er en lykkeønskning for fremtiden.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et slikt bryllup hadde vi, du beskrev det perfekt. Bare at vi vartet opp til 02.00 på natta. 

Hvorfor i alle dager sammenligner du bursdag og bryllup?  Man har bursdag 90+ ganger i sitt liv og bryllup oftest bare 1.

Jeg har aldri sagt at det er noe negativt å ha et slikt bryllup. Det hadde sikkert vært helt nydelig å bli invitert på noe sånt. Men jeg syns ikke det skal være opp til gjestene å ha forventninger om noe slikt. Jeg vil dra i et bryllup for å feire at noen skal gifte seg, ikke for å ha en luksusdag. Og jeg syns det er idiotisk at man som gjest skal sette krav til et brudepar med begrunnelsen "dere gifter dere bare én gang, så derfor må dere varte meg opp hele dagen". Skal ikke liksom brudeparet være i fokus?

Grunnen til sammenligningen er at hvis man ser enkelt på det, så er det jo det samme. Du skal feire andre mennesker. Man reiser landet rundt for bursdag og konfirmasjon, men forventer vel ikke full oppvartning? 

Skal det virkelig være sånn at folk må ta opp lån for å kunne gifte seg og ha muligheten til å invitere alle de er glade i, med mindre de har så god råd at de kan spare flere 100 000 til å bruke på én dag? Eller kan vi bare la folk få feire på den måten de vil? Det spiller da ingen rolle hvordan andre syns det er best å tilbringe en så viktig dag? Som gjest er det ikke vår dag, det er brudeparets. 

• Liker 12
Skrevet
På 7.5.2020 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Folk klager på: 

• Billig pynt
  • At bryllupet er kort
  • At det er kjedelig
  • Etc, etc.. 

I tillegg klager folk over pengebruken til russen 🙊😆

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel de færreste som opplever ovee 90 bursdager da... 

Anonymkode: f4bee...ead

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig stor forskjell på bryllup, konfirmasjon og bursdag, ser du virkelig ikke det? Bursdag kommer hvert år, det er sjelden krav om bekledning, gavestørrelse, utdrikningslag i forkant eller at folk skal reise fra ut og innland for å delta. Konfirmasjon er en familiefest der det også er relativt løst i bekledningen, gavestørrelsen tilpasses lommeboken, det er ingen tradisjon for alkohol (i alle fall ikke i min omgangskrets) og anledningen ses like gjerne på som en mulighet for slektstreff som for konfirmasjon.

Men bryllup, det er i en helt annen liga, ofte fordi brudeparet legger opp til det selv. Det skal arrangeres utdrikningslag som ofte koster en ukeslønn, med aktiviteter, alkohol, gave til brud/brudgom, reise for de som bor et annet sted enn brudeparet og gjerne kostymer/krav til klesdrakt. Så er det selve bryllupet med krav til kleskode (gjerne noe ingen har i skapet fra før av, som kjole og hvitt eller galla), forventning om gave av en viss størrelse, det skal reises til inn og utland fordi brudeparet vil ha bryllupet på en herregård eller hotell med "spesiell" (les dyr) stemning, det forventes oppmøte, og bryllup legges gjerne midt i ferien så det ødelegger all annen mulighet for lengre reiser et annet sted. Da er det slik at brudeparet ikke bare er de som skal feires, de skal også være vertskap. Og som vertskap har man faktisk ansvar for at gjestene har det bra, og "får igjen" noe for alle de tusenvis av kroner som er nedlagt i brudeparets feiring av seg selv. Dvs nok mat og drikke, at man får sitte sammen med noen man kjenner og kan hygge seg med, at man slipper tre timer med taler eller eviglange selvlagde sanger. Det er som regel de eneste kravene folk har for å hygge seg. De fleste driter i pynten, blomstene, fargekoordinering eller sangvalg i kirken så lenge de føler seg godt ivaretatt som gjest. Og når man har investert opp mot 10 000 i brudeparets dag, så er vel det bare et minimum, syns du ikke?

Anonymkode: 337ab...366

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ikke har råd til å lage storfest, hvorfor ha bryllup i det hele tatt? Da kan man invitere til en liten middag med de nærmeste. Bryllup er en luksusutgift og det koster ofte tid og penger reise dit også. Hvorfor bruke 4000 på å reise og overnatte til et lite selskap med rømmegrøt og vann? Da kan de droppe bryllupet og ha en liten feiring med de nærmeste som gjerne bor nærmest istedet

Anonymkode: 248a1...00e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig Ts. Folk er utrolig selvsentrerte, og dette gjelder ofte både gjester og brudepar. 
Men jeg må si at jeg syns mye av den klagingen som foregår her på bryllupsforumet er latterlig smålig. Det virker som det å gjøre noe for andre enn seg selv er helt absurd for mange. Men det speiler vel dessverre den generelle samfunnsutviklingen... 

Anonymkode: ae70f...ef3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. I vårt bryllup var det bare én familie som valgte å betale for overnatting fordi de ville gjøre det til en ferie. Resten hadde vi overnattingsplass til. Ingen fløy, for de gamle som kom fra Bergen tok en sommertur over fjellet og overnattet hos svigers, og de som kom fra Øst-Fold kjørte på dagen og overnattet hos min familie. Venner overnattet hos andre venner eller sine foreldre om de ikke bodde på Sørlandet. Det kostet noen hundrelapper i kjøring, men de fikk mat fra 14-tiden på lørdagen til 12-tiden på søndagen. 

Vi hadde ingen alkoholservering siden vi feiret på en folkehøgskole (men vi hadde sikkert uansett ikke hatt alkohol, for det er så dyrt), vi hadde folkehøgskolemiddag, en helt fin hjortestek pluss forrett og dessert som ikke kostet allverdens. Drikke kjøpte vi inn selv (inkludert hjemmelaget saft). Kakene lagde vi selv. Fest etterpå? Vi hadde jo fest hele dagen. Pynten lagde vi selv (jeg heklet serviettringer som ble brukt som bordkort). Bortsett fra at det var litt mye knott da vi skulle ta bilde på trappa, virket folk fornøyde, for jeg tror ikke vi ba noen av disse her inne som har så høye krav. Dessuten var vi bare 21 da vi giftet oss, så folk hadde nok ikke så høye krav, for vi kunne ikke dette med bryllup. Og jeg er glad jeg slipper å arrangere dette nå. 

Anonymkode: 15878...7e1

Øst-Fold?

Anonymkode: b2ef7...27b

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke man kan sammeligne bryllup og konfirmasjon. Spesielt siden konfirmanten ikke er myndig og heller ikke vert. Som vert for en bryllupsfest, ønsker jeg virkelig at alle skal ha det supergøy. Jeg går heller for kvalitet fremfor kvantitet. En bryllupsfest mellom disse to familiene som nå skal bli én, kommer aldri til å skje igjen. Så det er lov å slå på stortromma og også forvente en del. Men en bryllupsfest skal også reflektere brudeparet. Forstår godt at noen par ønsker noe smått og intimt, mens andre virkelig vil ha fest med stor F. Men i mine egne øyne, så tenker at jeg at det er bedre å tilby det beste man kan (og vil), til det antallet man har råd til, enn å skulle ha mange folk, men med dårlig kvalitet. Har vært i bryllup gjennom hele skalaen, til en alkoholfritt med kakebuffet og ingen mat, til storslått 3-dagers fest. Vet selv hva jeg foretrekker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med TS.

Når det er sagt, så har jeg her inne lest om så koko bryllupsfester og rare brudepar at jeg skjønner at man reagerer.

Har man flere ganger opplevd som kaffegjest å måtte vente et par timer på gangen uten vått og tørt fordi middagen varer 3+ timer mer enn beregna, kan jeg skjønne at man synes kaffegjester er en uting.

Men sånn ellers er jeg som TS. Jeg drar gjerne langt for å få med meg et bryllup (eller andre feiringer), og jeg synes det aller aller meste er godt innafor det som er greit.

Anonymkode: b4b97...870

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er veldig forskjellige synspunkter på dette. Jeg kommer aldri til å synes det er bedre å ikke bli invitert i et bryllup, enn å bli invitert i noe der jeg ikke "får" så mye igjen. Bryllup er noe av det fineste jeg vet om, og et brudepar som heller vil invitere alle dem de er glade i, enn å ikke få feiret i det hele tatt, har jeg full respekt for. Men jeg kan skjønne at det er folk som syns det er viktigere at et brudepar "slår på stortromma" enn at de har den dagen de mener er best for dem selv. 

Jeg bruker gjerne mye penger på et bryllup der de "bare" serverer rømmegrøt og vann, for jeg kommer ikke i et bryllup for matens del. Jeg kommer for å se to mennesker bli familie, og love at de ønsker å elske hverandre for alltid. Det syns jeg er verdt mye penger. Og har jeg råd er det et fett om jeg får treretters eller rømmegrøt. Og har jeg ikke råd, ville jeg ikke plutselig fått råd av å få fri flyt av alkohol en hel kveld.

Når det er sagt er jeg enig i at det er veldig spesielt av brudepar å kreve all verdens av gjestene sine og. Jeg syns man skal forsøke å planlegge feiring et sted der man kan komme til og overnatte for en ok pris, og det finnes alternativ mat dersom man ikke blir bedt på middagen (noe annet enn burger på bensinstasjonen liksom). Men jeg forstår også at et brudepar ikke nødvendigvis kan ta hensyn til at fetter Ola har valgt å flytte til nord-Norge og dermed har en dyrere reise enn andre gjester. Han må jo få bli invitert på lik linje med andre fettere og kusiner (hvis man har invitert alle andre), men han får selv avgjøre om det er verdt det for han og om han har råd til det. Jeg syns det er så mange gjester her på kvinneguiden som bare tenker på seg selv, og ikke tenker på at brudeparet kanskje har 100 andre mennesker å ta hensyn til, ved siden av planlegging av alt mulig.

Men igjen, jeg refererer ikke til de verste historiene her inne, bare enkelte jeg ærlig talt blir litt sjokkert over at blir ansett som et problem.

Vi kan være enig i å være grunnleggende uenig i hva som forventes i et bryllup. Jeg forventer ærlig talt ikke mer enn å få lov til å se to stykker gi hverandre sitt "ja", hvis det er plass til meg i kirka 💑

- TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Langt verre med brudepar som forlanger at de skal få gaver til flere ti talls tusen kroner

Anonymkode: 70930...9fa

AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2020 den 19.29, Nappetass1 skrev:

Jeg skjønner ikke at dette skal være et argument. Kjøper du en tjeneste, eller en opplevelse av brudeparet? Det er vel heller sånn at man "ofrer" tid og penger for å ta del i det man er invitert til, om man kan og vil. Har man ikke penger, eller tid, eller ikke føler at det er viktig nok til å ofre så mye, så får man takke nei. Det er ikke en utveksling av goder, hvor man kan kreve eller forvente å få igjen samme verdi som ens utlegg. 

Anonymkode: 29af9...388

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat som om det ikke går an å takke nei til en invitasjon.

Anonymkode: 0b405...432

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...