AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Hei! jeg signerte kontrakt for ny jobb (starter 1. Juli) og fant ut uken etter å ha signert at jeg er gravid. Jeg har ikke sagt det til ny arbeidsgiver ennå, og føler meg litt dårlig av tanken.. til mitt forsvar visste jeg ikke at jeg var gravid på det tidspunktet. hvordan sier jeg at jeg venter barn? Skal begynne i en relativt viktig stilling i firmaet. Anonymkode: ee680...e12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Du kan vente med å fortelle det til du er over den verste spontanabortfaren. Deretter er det jo bare å si det til din nærmeste leder. Anonymkode: fa074...4ba 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan vente med å fortelle det til du er over den verste spontanabortfaren. Deretter er det jo bare å si det til din nærmeste leder. Anonymkode: fa074...4ba Jeg er 12-16 uker på vei, signerte kontrakt før 1. April (3mnd oppsigelse) Anonymkode: ee680...e12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 hva tenker du er alternativet, at du sier opp? Da står du helt uten rettigheter og kan se langt etter jobb før permisjonen. Jeg har selv vært gravid og arbeidssøkende, håpløs situasjon Anonymkode: 5754e...630 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Jaja, kontrakten er signert. De kan ikke si deg opp fordi du er gravid. Tiltre stillingen og fortell om graviditeten. Anonymkode: 52f09...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Du tar en tidlig UL nå og så ringer du sjefen og informerer. Du sier selvsagt ikke fra deg jobben. De har tid til å skaffe vikar Anonymkode: 335de...353 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 12-16 uker på vei, signerte kontrakt før 1. April (3mnd oppsigelse) Anonymkode: ee680...e12 Signerte du før februar-mars? 12-16 uker er vel 3-4 måneder Anonymkode: f0852...9a0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Jeg fant ut at jeg var gravid like etter at jeg hadde startet i ny jobb. Så virkelig for meg at det kom til og bli dårlig stemning og slå negativt ut for meg, men jeg tok helt feil! Jeg ga beskjed til sjefen etter ultralyd som var ved 12 uker, og jobben har bare vært super. Tror åpenhet og info så tidlig som mulig er måten og gjøre det på:) Anonymkode: 978f8...882
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Signerte du før februar-mars? 12-16 uker er vel 3-4 måneder Anonymkode: f0852...9a0 Jeg signerte i mars. Jeg har brukt prevensjon hele tiden uten opphold, forventet derfor ingen graviditet og fant det ut ganske sent. Anonymkode: ee680...e12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant ut at jeg var gravid like etter at jeg hadde startet i ny jobb. Så virkelig for meg at det kom til og bli dårlig stemning og slå negativt ut for meg, men jeg tok helt feil! Jeg ga beskjed til sjefen etter ultralyd som var ved 12 uker, og jobben har bare vært super. Tror åpenhet og info så tidlig som mulig er måten og gjøre det på:) Anonymkode: 978f8...882 Godt å høre om noen fine opplevelser. Jeg har ikke mye kontakt med det jeg skal starte ennå, så føler det veldig ubehagelig å ringe å fortelle om dette før jeg begynner. Koronasitusjonen har også gjort at vi ikke har dratt på ultralyd ennå, men skal ila mai. Anonymkode: ee680...e12
Amatariel Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 Forstår at dette er rart og ubehagelig for deg. Vi kvinner er bygd med for mye dårlig samvittighet. Men livet er nå en gang slik at det er vi som føder barn, og kvinner er yrkesaktive. Dette vet bedrifter, og de er (som oftest) profesjonelle. Jeg har alltid gruet meg til å fortelle på jobb at jeg har vært gravid, helt ubegrunnet. Jeg kjenner flere som har vært på jobbintervju som gravid - har opplyst om dette - og fått jobben. En bedrift klarer å se forbi at du må ha ca. 9 måneders permisjon. Det er DEG og dine egenskaper de vil ha for fremtiden, så dette fremtidige fraværet er en dråpe i havet. Og en tanke de uansett må ha hatt kan skje om de ansetter en kvinne i fertil alder (ikke at det er lov å diskriminere uansett). Jeg ville dratt på UL, som du sier du skal nå, og så fortalt lederen om situasjonen. Om du syns det er lettere å si at du faktisk ikke visste om dette da du skrev kontrakt, for samvittighetens skyld, så kan du jo det da. Lykke til - det kommer til å gå helt fint!
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre om noen fine opplevelser. Jeg har ikke mye kontakt med det jeg skal starte ennå, så føler det veldig ubehagelig å ringe å fortelle om dette før jeg begynner. Koronasitusjonen har også gjort at vi ikke har dratt på ultralyd ennå, men skal ila mai. Anonymkode: ee680...e12 Jeg ville ventet til etter ultralyden med å si noe. Men du må for Guds skyld ikke si opp! Anonymkode: 62438...07a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 31 minutter siden, Amatariel skrev: Dette vet bedrifter, og de er (som oftest) profesjonelle. Jeg har alltid gruet meg til å fortelle på jobb at jeg har vært gravid, helt ubegrunnet. Jeg kjenner flere som har vært på jobbintervju som gravid - har opplyst om dette - og fått jobben. En bedrift klarer å se forbi at du må ha ca. 9 måneders permisjon. Det er DEG og dine egenskaper de vil ha for fremtiden, så dette fremtidige fraværet er en dråpe i havet. Og en tanke de uansett må ha hatt kan skje om de ansetter en kvinne i fertil alder (ikke at det er lov å diskriminere uansett). Jeg ville dratt på UL, som du sier du skal nå, og så fortalt lederen om situasjonen. Om du syns det er lettere å si at du faktisk ikke visste om dette da du skrev kontrakt, for samvittighetens skyld, så kan du jo det da. Lykke til - det kommer til å gå helt fint! Du er bra naiv og godtroende, du. Det er et kompliment egentlig, men det er ikke slik det fungerer. Bedrifter flest (finnes unntak selvfølgelig) er kapitalistiske terrorister. Hva betyr så det å være en kapitalistisk terrorist? Jo, det betyr at profitt står i fokus. Profitt, profitt og enda mer profitt. Nevnte jeg profitt? Bare sånn at du får det med deg. Det betyr at dem skiter langt vei i "dine" graviditets- eller eventuelle helseproblemer. De ser på "deg" fort som utgift dagen etter. Om sjefen kunne, så hadde han eller hun byttet deg ut med en robot på dagen - hvis sjefen din kunne "spare penger" på dette. Da er det UT med deg med en gang. Dagpenger Next. Vi hadde nettopp et par tråder her der det var åpenbart at det var graviditet som var problemet for sjefen. Generelt sett liker ikke bedrifter graviditet, men siden dem vet at det ikke er lov å diskriminere slik, så finner de på andre unnskyldninger og presser ut en på andre måter. Anonymkode: 828b7...6ed 5
Amatariel Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedrifter flest (finnes unntak selvfølgelig) er kapitalistiske terrorister. Hva betyr så det å være en kapitalistisk terrorist? Jo, det betyr at profitt står i fokus. Profitt, profitt og enda mer profitt. Nevnte jeg profitt? Bare sånn at du får det med deg. Det betyr at dem skiter langt vei i "dine" graviditets- eller eventuelle helseproblemer. Høres ut som du bør finne deg en ny jobb. Jeg skrev at de fleste bedrifter er profesjonelle, og er dem ikke det bør man kanskje finne noe annet. Kanskje jeg er naiv, men jeg har da erfaring. Har du? Jeg har hatt flere jobber, og opplevd graviditet på tre forskjellige. Aldri opplevd negativitet. Ene sjefen uttrykte (da jeg viste tegn til å synes situasjonen var ubehagelig) at man jobber for å leve, ikke lever for å jobbe. Har man en jobb som mener noe annet bør man finne seg en annen.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 21 minutter siden, Amatariel skrev: Høres ut som du bør finne deg en ny jobb. Jeg skrev at de fleste bedrifter er profesjonelle, og er dem ikke det bør man kanskje finne noe annet. Kanskje jeg er naiv, men jeg har da erfaring. Har du? Jeg har hatt flere jobber, og opplevd graviditet på tre forskjellige. Aldri opplevd negativitet. Høres ut som du trenger å lese litt mer. Graviditet er selvsagt et problem for en rekke bedrifter. Ingen av dem kommer til å si det rett i ansiktet ditt, men alle vi som følger med (bortsett fra deg tydeligvis) vet at det foregår diskriminering av gravide. Denne artikkelen er så fersk som det går an å bli - fra forrige måned (april 2020). https://juristen.no/nyheter/2020/04/lønnsundersøkelse-kvinnelige-jurister-tjener-mindre-enn-menn-i-alle-sektorer Dette viser både juristene og Econa (økonomi) sine undersøkelser. Du har dermed intet grunnlag for å hevde at de "fleste bedrifter er profesjonelle". Dette er bare tullball fra ende til annen. Bare fordi du har vært heldig med dine bedrifter, så er det ikke slik at 2,750,000 personer i Norge kan bli ansatt ved disse bedriftene som du har hatt erfaring hos. Ja, jeg har erfaring jeg også og jeg vet hvordan diskriminering foregår. Ikke minst forstår jeg hvordan en bedrift opererer. Grunnlaget for en bedrift er å generere profitt og ikke være en barnehage som tar vare på ditt avkom. Sagt på en annen måte, din oppgave er å generere hele tiden og det systematisk mer og mer profitt og verdi enn det du får betalt for per time eller per oppdrag. At du heller ikke har fått med deg at vi DESSVERRE, tar i større og større grad etter USA og dilter etter deres "forretnings- og ledelsesideologi", kan ikke jeg hjelpe deg med. Men jeg kan nevne for deg at det er en grunn til at LO og fagforeninger finnes. Og det er ikke fordi sjefene pleier å være snille og forståelsesfulle. Folk har måttet betale med blod i sin tid for noen av de rettighetene vi har idag på papiret, og disse rettighetene blir i stadig større grad utfordret nok en gang av kapitalen og arbeidsgivere akkurat slik de var for 100 år siden. Stadig større "fleksibilitet" som de så pent liker å kalle det. Med mindre du blir digitalisert bort etterhvert. Da trenger de ikke engang fleksibiliteten din lenger. Anonymkode: 828b7...6ed 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du trenger å lese litt mer. Graviditet er selvsagt et problem for en rekke bedrifter. Ingen av dem kommer til å si det rett i ansiktet ditt, men alle vi som følger med (bortsett fra deg tydeligvis) vet at det foregår diskriminering av gravide. Denne artikkelen er så fersk som det går an å bli - fra forrige måned (april 2020). https://juristen.no/nyheter/2020/04/lønnsundersøkelse-kvinnelige-jurister-tjener-mindre-enn-menn-i-alle-sektorer Dette viser både juristene og Econa (økonomi) sine undersøkelser. Du har dermed intet grunnlag for å hevde at de "fleste bedrifter er profesjonelle". Dette er bare tullball fra ende til annen. Bare fordi du har vært heldig med dine bedrifter, så er det ikke slik at 2,750,000 personer i Norge kan bli ansatt ved disse bedriftene som du har hatt erfaring hos. Ja, jeg har erfaring jeg også og jeg vet hvordan diskriminering foregår. Ikke minst forstår jeg hvordan en bedrift opererer. Grunnlaget for en bedrift er å generere profitt og ikke være en barnehage som tar vare på ditt avkom. Sagt på en annen måte, din oppgave er å generere hele tiden og det systematisk mer og mer profitt og verdi enn det du får betalt for per time eller per oppdrag. At du heller ikke har fått med deg at vi DESSVERRE, tar i større og større grad etter USA og dilter etter deres "forretnings- og ledelsesideologi", kan ikke jeg hjelpe deg med. Men jeg kan nevne for deg at det er en grunn til at LO og fagforeninger finnes. Og det er ikke fordi sjefene pleier å være snille og forståelsesfulle. Folk har måttet betale med blod i sin tid for noen av de rettighetene vi har idag på papiret, og disse rettighetene blir i stadig større grad utfordret nok en gang av kapitalen og arbeidsgivere akkurat slik de var for 100 år siden. Stadig større "fleksibilitet" som de så pent liker å kalle det. Med mindre du blir digitalisert bort etterhvert. Da trenger de ikke engang fleksibiliteten din lenger. Anonymkode: 828b7...6ed Det er slik det er. Hilsen mellomleder. Anonymkode: 13b71...33c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå