Gå til innhold

Å ta vanlige blodprøver. Kjempelang kø hos fastlegen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed i forbindelse med at jeg går på p-piller at jeg bør ta vanlige blodprøver og kanskje blodtrykk hos legen nå siden det er over et år siden sist. Det er såkalt drop-in hos min fastlege for dette, men da jeg var innom i går var det så ekstremt lang kø at jeg tenkte bare at mitt ærend ikke er viktig nok til at jeg skal ta plass eller gidde å vente i over en time for noe sånt. 

Er det ok av meg å bare utsette, eller bør jeg få det gjort? Evt er det alternativer til hvor jeg kan ta blodprøvene? 

Anonymkode: e31c6...7f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri fått beskjed om, er det vanlig? 

Anonymkode: ac388...97c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri fått beskjed om, er det vanlig? 

Anonymkode: ac388...97c

Jeg spurte legen om ny resept på p-pilleene og fikk da beskjed i forbindelse med det, men også at det var mitt ansvar å følge opp. Jeg tror det er vanlig å sjekke blodtrykk ihvertfall når man går på p-piller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt noen slags sjekk i forbindelse med p-pillene mine. :klo:  Men kanskje kommer det an på lege, din generelle helse, alder, type p-piller, osv...?

Så jeg tenker nok at det går greit at du venter litt, eventuelt prøver å velge et annet mer upopulært tidspunkt for drop-in? Kanskje kan du også ringe legekontoret og høre hvor mye det haster, om de tenker det er greit at du venter noen måneder. Dumt å bli smittet/smitte andre bare fordi du skulle ha tatt en rutinesjekk, hvis det ikke er veldig nødvendig.

Anonymkode: 74bf1...1ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, aldri gjort - og har benyttet i årevis. Det gjør ingen skade å vente til en dag uten kø.

Anonymkode: 430bc...7cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gått på pillen i 14 år. Og det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 6ccb5...f0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Bergen kan en ta blodprøver på en blodprøvestasjon i sentrum, men en må ha blitt sendt av fastlegen slik at du ligger i systemet deres. Kanskje andre byer har liknende løsninger?

Anonymkode: 70e05...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Men kan du ikke bare høre med kontoret når det er minst folk der. Vil jo tro det er flere der tidlig i uka. Når det er sagt kan man jo lure litt på hvilke blodprøver som trengs årlig ved p-pillebruk. Aldri  hørt om. Du kan jo ta dem og spørre legen og så gi oss tilbakemelding.

Anonymkode: 87d03...28f

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Meldingen jeg fikk var som sagt et svar på reseptforespørsel. Først får jeg svar om, når resepten vil ligge klar, deretter er det et svar som ser ut som klipp og lim som de sikkert sender som en slags standard hvis folk spør om resept(?):

"Bruker du faste medisiner? Husk å ta blodtrykk og blodprøver en gang i året. Du er selv ansvarlig for dette. Mvh Navn på legesenter" 

Deretter kommer enda en setning som jeg er sikker på legen har lagt til, lydende; "du må komme og ta vanlige blodprøver etter påske"

Jeg får vel ringe og spørre dem hva "vanlige" blodprøver er da. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke vanlig med mindre du har symptomer på sykdom. Helt unødvendig. Neste år, eller neste måned, så kan de blodprøvene du tar ikke være relevante lenger.

Anonymkode: c4d54...6b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...