Gå til innhold

Hvilke planter til små potter utendørs?

FantasDick

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt mange små bokser/potter som jeg vil plante små blomster eller grønne planter i. Planen er at de skal henges opp på levegg og overleve sommeren. :ler:

Jeg er god på design og å legge planer, men jeg kan ikke noe om planter. Ser for meg at de må holde seg ganske små og ikke vokse veldig for da blir det vel ikke plass til røtter osv? Kan jeg plante de rett i plastboksene eller bør de feks stå i små plastkrukker oppi boksene? Altså jord rett i boksen og så planten oppi der, er det nok? 

Vil gjerne ha kun grønne planter, men blomster er også greit om det er noen som er enklere enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Avhenger av hvor du bor, hvordan solforholdene er det du skal henge dem, hvor store krukkene er og hvor ofte du gidder å vanne... Hvis det regner nedi krukkene må de tåle det og. 

Ville kanskje foreslått takløk som plantes på stein, med et hull i boksene slik at røttene ikke blir stående i vann. Tipper uansett du bør ha et drenerende lag (leva, grus, stein) i bunn, et hull et stykke opp på boksen slik at du både får et vannlager men også en overslagsfunksjon, og en plante som tåler forholdene i veggen din på toppen. Og forberede deg på å vanne hver dag omtrent 😛

Anonymkode: 89029...9e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemor vil jeg tro fungerer. Plukk åav blomster etterhvert som de visner så holder de lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lillesnillelilla skrev:

Stemor vil jeg tro fungerer. Plukk åav blomster etterhvert som de visner så holder de lengre. 

Så ikke at du helst bare ville ha grønne planter. 

Kanskje eføy kan fungere? 

Ellers vil jeg anbefale å gå innom et skikkelig gartneri (dvs ikke plantasjen) og spørre. Kanskje steinbedplanter kan fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! Skal ta en prat med gartneriet i bygda, tror jeg. 

Det er ganske mye sol på veggen, omtrent hele dagen. Det vil nok regne nedi der, men det regner ikke spesielt mye om sommeren her. Kan godt vanne hver dag. 

Stemor har jeg vurdert, de er jo veldig fine og enkle. :) Takløk hadde jeg ikke hørt om, men de så jo kule ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 7.5.2020 den 12.35, FantasDick skrev:

Jeg har kjøpt mange små bokser/potter som jeg vil plante små blomster eller grønne planter i. Planen er at de skal henges opp på levegg og overleve sommeren. :ler:

Jeg er god på design og å legge planer, men jeg kan ikke noe om planter. Ser for meg at de må holde seg ganske små og ikke vokse veldig for da blir det vel ikke plass til røtter osv? Kan jeg plante de rett i plastboksene eller bør de feks stå i små plastkrukker oppi boksene? Altså jord rett i boksen og så planten oppi der, er det nok? 

Vil gjerne ha kun grønne planter, men blomster er også greit om det er noen som er enklere enn andre. 

Du kan plante rett oppi. Det du skal huske på, som er viktig, er at du har hull i bunnen for drenering - ellers så kan plantene dine drukne og råtne. Det har du sikkert tenkt på. I tillegg bør du tenke på at jo mindre potter du har jo fortere tørker plantene ut. Det kan gå veldig fort om sommeren. Tatt det i betraktning så er naturen ganske grei og det meste ordner seg selv. 

Tenker du et årige "sommerplanter" til boksene dine? Jeg vil anbefale deg blomkarser som har fine grønne blader, men de får blomster etterhvert. Ellers kan jeg anbefale sånne pakker med bergknapp. Det er planter som er små kunstverk i seg selv. De tåler alt og lever i mange år fremover.

Endret av DEN NAKNE GARTNER
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her på Østlandet er ikke vannoverskudd et problem i hvert fall, så jeg lærte fort å ikke ha potter med dreneringshull i bunn. Etter en sommer med konstant vanning med vannkanne. Innunder vegg er en tørr plass for planter- og litt krevende- blir fort for tørt. Pottene bør ikke være for små da.

Anonymkode: 85118...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du henger planter i små potter på en varm solvegg kan du risikere at de rett og slett svis i stykker selv om du skulle klare å gi dem nok vann. Jeg har en slik sørvendt vegg her og det eneste som overlever der er sukkulenter/takløk. Større potter fungerer noe bedre siden det da er mer jord rundt røttene som isolerer mot varmen og holder bedre på fuktigheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg har takløk stående i knøttsmå potter, uten drenering, under tak. Vanner en gang i måneden hvis de er heldige. 😂 De tåler alt! De har overlevd to år nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takløk og bergknapp høres ut som noe for meg! :ler:

Blomkarse har jeg hatt i mange år, de er fine og hardføre - og god i salaten! 

Tusen takk for alle gode råd! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...