Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har aldri vært plaget med uren hud, bortsett fra den faste hormonkvisa på haken en gang i måneden.

Så fikk jeg barn, og det hele har endret seg. Jeg sliter nå med akne på kinnbena og i tinningen, selv om jeg har rene sminkekoster og særs sjelden bruker sminke, bytter sengetøy ofte, ikke snakker med telefonen i ansiktet, osv.

Har dermed tenkt at det er hudpleierutinen som er problemet, og den er jo såre enkel med vask med vann to ganger daglig. 

Derfor har jeg kjøpt inn (ny) sminkefjerner, rens i gel-versjon, samt hudkrem. Men denne årstiden her smører jeg ansiktet med solkrem hver morgen. Skal jeg bruke solkrem i tillegg til hudkrem? Kan jeg droppe hudkremer på morgenen, og heller bare holde meg til solkremen? Pleier man å bruke begge deler? I hvilken rekkefølge i så fall?

Jeg bruker solkremen Anthelios Shaka Fluid Fra La Roche-Posay, for det er den eneste solkremen som ikke gir meg store kviseutbrudd. Jeg synes den gir ansiktet god fukt alene.

Hva tenker dere, dere som (forhåpentligvis) er eksperter på hudpleie. 

Anonymkode: 64998...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har aldri vært plaget med uren hud, bortsett fra den faste hormonkvisa på haken en gang i måneden.

Så fikk jeg barn, og det hele har endret seg. Jeg sliter nå med akne på kinnbena og i tinningen, selv om jeg har rene sminkekoster og særs sjelden bruker sminke, bytter sengetøy ofte, ikke snakker med telefonen i ansiktet, osv.

Har dermed tenkt at det er hudpleierutinen som er problemet, og den er jo såre enkel med vask med vann to ganger daglig. 

Derfor har jeg kjøpt inn (ny) sminkefjerner, rens i gel-versjon, samt hudkrem. Men denne årstiden her smører jeg ansiktet med solkrem hver morgen. Skal jeg bruke solkrem i tillegg til hudkrem? Kan jeg droppe hudkremer på morgenen, og heller bare holde meg til solkremen? Pleier man å bruke begge deler? I hvilken rekkefølge i så fall?

Jeg bruker solkremen Anthelios Shaka Fluid Fra La Roche-Posay, for det er den eneste solkremen som ikke gir meg store kviseutbrudd. Jeg synes den gir ansiktet god fukt alene.

Hva tenker dere, dere som (forhåpentligvis) er eksperter på hudpleie. 

Anonymkode: 64998...687

Hvis du synes at solkremen gir tilstrekkelig fukt (dvs. at du ikke føler deg "stram i maska"), så går det greit å bruke bare solkrem. Ellers skal solkrem på etter fukt, men før sminke.

Jeg vil ellers anbefale deg å forsøke et produkt med niacinamide og BHA mot akneproblemene dine. Niiacinamide er vitamin B3 og BHA er salisylsyre. Kort fortalt virker niacinamide betennelsesdempende, regulerer hudens talgproduksjon og jevner ut hudtonen. Salisylsyre er også anti-inflammatorisk (betennelsesemmende), virker mildt eksfolierende og løser opp talgpropper i porene.

Et produkt som inneholder begge ingrediensene og som får svært god omtale, er dette: https://www.blush.no/product/1155954/ansiktspleie/toner-ansiktsspray/cosrx-bha-blackhead-power-liquid?gclid=EAIaIQobChMIwKahsMuh6QIVhaoYCh1D4g3fEAQYASABEgJ-6vD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Roci skrev:

Hvis du synes at solkremen gir tilstrekkelig fukt (dvs. at du ikke føler deg "stram i maska"), så går det greit å bruke bare solkrem. Ellers skal solkrem på etter fukt, men før sminke.

Jeg vil ellers anbefale deg å forsøke et produkt med niacinamide og BHA mot akneproblemene dine. Niiacinamide er vitamin B3 og BHA er salisylsyre. Kort fortalt virker niacinamide betennelsesdempende, regulerer hudens talgproduksjon og jevner ut hudtonen. Salisylsyre er også anti-inflammatorisk (betennelsesemmende), virker mildt eksfolierende og løser opp talgpropper i porene.

Et produkt som inneholder begge ingrediensene og som får svært god omtale, er dette: https://www.blush.no/product/1155954/ansiktspleie/toner-ansiktsspray/cosrx-bha-blackhead-power-liquid?gclid=EAIaIQobChMIwKahsMuh6QIVhaoYCh1D4g3fEAQYASABEgJ-6vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hei! Takk for svar!

Jeg har kjøpt en gel-rens som heter «Acne Deep Cleanse with salicylic acid» fra Verso Skincare. Jeg ser på innholdsfortegnelsen at den inneholder både salicylic acid, men også niacinamide - så da har jeg kanskje gjort et godt valg! Jeg brukte en veileder på et hudpleie-nettsted for å finne frem til produktet, så jeg kan vel ikke ta det helt på egen kappe. 

Jeg har tidvis svært fet hud, så jeg føler meg aldri «stram i maska», som du sier. Heller motsatt problem at jeg blir helt seig i ansiktet i løpet av ettermiddagen. Ganske slitsomt det også, egentlig, men gel-rensen skal visstnok hjelpe for dette, så jeg har håp! Takk for tips, da holder jeg meg til solkrem på dagtid. 

Hjelp, da var jeg ikke anonym mer. Ja, ja!

Endret av Sukkerblomst
Skrevet
5 minutter siden, Sukkerblomst skrev:

Hei! Takk for svar!

Jeg har kjøpt en gel-rens som heter «Acne Deep Cleanse with salicylic acid» fra Verso Skincare. Jeg ser på innholdsfortegnelsen at den inneholder både salicylic acid, men også niacinamide - så da har jeg kanskje gjort et godt valg! Jeg brukte en veileder på et hudpleie-nettsted for å finne frem til produktet, så jeg kan vel ikke ta det helt på egen kappe. 

Jeg har tidvis svært fet hud, så jeg føler meg aldri «stram i maska», som du sier. Heller motsatt problem at jeg blir helt seig i ansiktet i løpet av ettermiddagen. Ganske slitsomt det også, egentlig, men gel-rensen skal visstnok hjelpe for dette, så jeg har håp! Takk for tips, da holder jeg meg til solkrem på dagtid. 

Hjelp, da var jeg ikke anonym mer. Ja, ja!

Forskjellen på rens og serum er at virkestoffene i renseproduktet i hovedsak skylles av når du vasker av renseproduktet. Du vil dermed ikke få optimal virkning av disse virkestoffene.

Skrevet
7 minutter siden, Roci skrev:

Forskjellen på rens og serum er at virkestoffene i renseproduktet i hovedsak skylles av når du vasker av renseproduktet. Du vil dermed ikke få optimal virkning av disse virkestoffene.

Aha, så man burde ha serum i tillegg til rens da, eller?

Skrevet
10 minutter siden, Sukkerblomst skrev:

Aha, så man burde ha serum i tillegg til rens da, eller?

Ja, en rens skal jo først og fremst rengjøre huden. Dersom du virkelig vil ha utbytte av hudpleierutinen din utover rens, fukt og solbeskyttelse, så er serum den beste måten å få dette på, bl.a. fordi de inneholder høyere konsentrasjoner av aktive virkestoffer.

Skrevet
23 minutter siden, Roci skrev:

Ja, en rens skal jo først og fremst rengjøre huden. Dersom du virkelig vil ha utbytte av hudpleierutinen din utover rens, fukt og solbeskyttelse, så er serum den beste måten å få dette på, bl.a. fordi de inneholder høyere konsentrasjoner av aktive virkestoffer.

Kan jeg bruke det serumet du linket til i kombinasjon med rensen, eller vil det bli for mye? 

Skrevet
24 minutter siden, Sukkerblomst skrev:

Kan jeg bruke det serumet du linket til i kombinasjon med rensen, eller vil det bli for mye? 

Jeg tror det kommer til å gå helt fint, den er mild selv om den er effektiv 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er viktig å "lytte" til huden, at dersom du føler den trenger mer fukt enn solkrem tar du på essens og krem under, og dersom du ikke trenger noe særlig fukt så er solkrem nok! Jeg gjør hvertfall det om morgenen, så har jeg en lengre hudpleierutine om kvelden før jeg legger meg 😄 

Anonymkode: 69c1f...aff

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke bruke solkrem hvis man har en god dagkrem med solfaktor. Jeg bruker waso shisheido colour correcting cream med spf 30. Den er skikkelig bra!

Anonymkode: ef1b9...b43

Skrevet

Ja bruk minimum 30 som solkrem oppå. Jeg blir ikke brun, bare rød nesten, og bruker hatt og solkrem.

Jeg tenker uren hud er hormonelt. Skjønner du nå hvorfor jeg som har hatt det hele livet blir oppgitt når andres råd er; Vask deg oftere, spis bedre, drikk mye vann... Det er jo ikke mulig for de hormonelle kvisene. OG mine kviser ble borte etter graviditetene. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må ikke bruke solkrem hvis man har en god dagkrem med solfaktor. Jeg bruker waso shisheido colour correcting cream med spf 30. Den er skikkelig bra!

Generelt må man bruke veldig mye av produkter for å utnytte solbeskyttelsen de står oppført med. For mange sånne produkter (f.eks foundation) så bruker man ikke nok til å få beskyttelse. En dagkrem er kanskje naturlig å ha litt mer av om man har veldig tør hud da. Men generelt er det anbefalt å benytte en egen solkrem, og passe på at man benytter nok av den.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er et fint alternativ for de som har en god dagkrem de foretrekker å bruke fremfor solkrem. Men jeg vil heller bruke solkrem som dagkrem, dersom det er mulig, enn å bruke dagkrem med solfaktor. Og helst slippe å bruke begge deler, for det blir så mye kliss med min hudtype. Haha 

Skrevet
6 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Ja bruk minimum 30 som solkrem oppå. Jeg blir ikke brun, bare rød nesten, og bruker hatt og solkrem.

Jeg tenker uren hud er hormonelt. Skjønner du nå hvorfor jeg som har hatt det hele livet blir oppgitt når andres råd er; Vask deg oftere, spis bedre, drikk mye vann... Det er jo ikke mulig for de hormonelle kvisene. OG mine kviser ble borte etter graviditetene. 

Ikke sant! Jeg har stort sett bare fått hormonkviser i forbindelse med mensen. Under svangerskapet hadde jeg helt fantastisk hud, men så fort ungen var ute kom masse acne som jeg enda ikke har blitt kvitt. Ungen er 1,5 år. Kjempeslitsomt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Solkrem uansett hver dag, det er det beste mot alle hudproblemer. Hvis du ille bruker tilstrekkelig med solkrem så har det ingenting å si hva ellers du gjør i hudpleierutinen din.

Anonymkode: e8539...a24

Skrevet

Trenger ikke smøre med to kremer, det blir vel kun klisj. Jeg bruker ikke solkrem i tillegg til hudkrem.

Skrevet
1 time siden, omno_guest skrev:

Trenger ikke smøre med to kremer, det blir vel kun klisj. Jeg bruker ikke solkrem i tillegg til hudkrem.

Takk! Ja, det blir nok bare en krem på meg fremover. Jeg er ute i mange timer daglig, så jeg må smøre med solfaktor flere ganger til dagen. Blir litt vel dyrt om jeg skal bruke dagkremen min til det.

Skrevet
13 timer siden, omno_guest skrev:

Mangelfull bedyttelse mot UV-stråling  øker risikoen for hudkreft og kan gi for tidlig hudaldring i form av rynker og pigmentflekker, fordi UV- stråling fører til raskere nedbryting av bl.a..kollagen.

Man må bruke drøyt 1/2 ts solkrem for ansikt og hals, og påføre jevnlig (hver 2.time ) for å oppnå den solbeskyttelsesfaktoren som angis på produktet. Dette gjelder solkrem. Fuktighetskrem med SPF krever større mengder for å gi tilstrekkelig beskyttelse - og da blir det klissete 🙂

Det er bedre å gjøre slik som TS - velge solkrem i stedet for vanlig dagkrem, spesielt hvis man oppholder seg mye utendørs.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker samme solkrem som deg, og ikke dagkrem. Dagkrem bruker jeg som nattkrem fordi jeg ikke har tørr hud. Har nylig begynt med C-vitamin serum, og det bruker jeg også om kvelden.

Skrevet

Er sant det at det ofte ikke er bra nok å bruke krem med SPF eller foudation med SPF, man bør alltid bruke solkrem. Personlig har jeg blitt myyye flinkere til å bruke solfaktor etter at jeg byttet fra solkrem til solstift. Det er mye mindre klissete og det går fint an å ha på sminke oppå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...