Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske nylig starter å arbeide for en kafé.  
Sjefen min går meg til tider til vanvidd. Hun kan spørre meg foran gjester hvordan det går med meg, når hun tydeligvis synes jeg ser litt brydd ut/ hun tror jeg har noe på hjertet. Dette fordi hun selv mener hun er så fryktelig god til å lese mennesker ... Dette forteller hun ofte, og hun kan skryte så voldsomt mye av seg selv og hvor flink hun er i jobben. Jeg kunne lett ha begynt å gråte foran henne etter et slikt spørsmål, ettersom jeg har en ganske tøff periode. Derfor synes jeg det er unødvendig av henne å ta det opp foran gjester. Egentlig synes jeg ikke hun har noe med det å gjøre heller, i hvert fall når jeg gjør en bra jobb ellers. 

Videre kan hun fnyse av meg, og slenge kommentarer om hvor surrete jeg kan være. Hun tråkker nesten etter meg og forteller meg ditt og datt. I den store sammenhengen har jeg fått mange komplimenter for arbeidet mitt fra andre, og det virker bare som hun ønsker å plage meg. Hun skal hele tiden være så kul, og dersom hun gjør noe bra skal alle få vite det ... 

Dessuten har hun selv sagt at hun har blitt tatt i å baksnakke og at hun har brent seg mye på det. Dessverre har jeg allerede fått med meg mye baksnakking fra henne, og merker at hun baksnakker meg også ... 

Jeg har ikke planer om å arbeide så lenge her, men man vil jo alltids møte på liknende hendelser og jeg ønsker å erfare. Her synes jeg det er vanskelig å konfrontere, ettersom jeg ikke ønsker at det hele skal gå utover meg. Jeg bør vel la det ligge?

Anonymkode: 6b9da...770

Videoannonse
Annonse
Gjest Boron
Skrevet (endret)

Da stikker du hodet ditt inn på sjefens kontor når hun er ledig, og forteller henne om problemet ditt, og be henne slutte med det ettersom det går utover ditt arbeidsmiljø og din trivsel i jobben. Hun skal ikke være en kilde til dårlig arbeidsmiljø og mistrivsel, og hun som leder skal til enhver tid påse at dette er fullt forsvarlig. 

Kanskje en ekkel samtale og ta, men du må rett og slett snakke med henne om dette. Ingenting løser seg ved å fortsette slik som nå. Kanskje er hun ikke bevisst sine handlinger mot deg heller. Hun er åpenbart ingen tankeleser. 

Å la det ligge løser absolutt ingenting. Tar du ikke initiativ selv til å fikse det, så kan du neste bare skylde på deg selv for at det ikke løser seg. 

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet

Basert på egne erfaringer vil jeg på generelt grunnlag anbefale å la slikt ligge. Sannsynligheten for at arbeidsdagen blir verre for deg er veldig høy.

Så: Hvis du ikke har tenkt å være der så lenge: Hold ut.

Hvis det er snakk om en «livsvarig jobb», hold ut om det er mulig å leve med, eller søk straks andre jobber. Jeg har selv meldt ifra om uakseptabel oppførsel av en mellomleder i en tidligere jobb, og det eksploderte så til de grader tilbake på meg at jeg var sykemeldt i over et år og «valgte» å slutte. Sliter fortsatt med denne episoden mange år etter.

Så mitt råd i de fleste situasjoner er å ikke «kjempe mot» idiotiske sjefer og ledelse. Det er sjeldent verdt det siden den personlige prisen man må betale er så høy, så fremt det ikke er klare bevis for lovbrudd og lignende.

Anonymkode: 70d1b...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...