Gå til innhold

Tape som forhinderer lys fra dørsprekker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilen tape bør jeg benytte dersom jeg ønsker å forhindre lys i å komme inn via dørsprekker? Jeg ønsker å åpne døra hver dag så det er fint om tapen kan tapes av og på, eller at jeg eventuelt kan bruke den en natt også kaste den neste dag.

Anonymkode: e109b...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk tetningslist med tap. Egentlig for å forhindre trekk, men vil nok virke fint på lys også. Den trenger du ikke ta av og på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, anno1 skrev:

Bruk tetningslist med tap. Egentlig for å forhindre trekk, men vil nok virke fint på lys også. Den trenger du ikke ta av og på. 

Kan jeg åpne døra da hvis jeg ikke tar den av?

AnonymBruker
Skrevet

Tetningslist! Som anno1 nevner her, helt klart det jeg ville gått for. De finnes i mange utforminger og farger, og kan ofte tilpasses også, så det er god mulighet for å finne noe som kan passe deg.

Ta teipbit av og på hver dag høres utrolig kronglete ut, og lager en god del søppel over tid.

Anonymkode: 5bdf8...f68

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tetningslist! Som anno1 nevner her, helt klart det jeg ville gått for. De finnes i mange utforminger og farger, og kan ofte tilpasses også, så det er god mulighet for å finne noe som kan passe deg.

Ta teipbit av og på hver dag høres utrolig kronglete ut, og lager en god del søppel over tid.

Anonymkode: 5bdf8...f68

Ok, hvilke forslag til tetningslister har dere?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er balansert ventilasjon i boligen, og lufting under døra må du ikke legge tettelist der.

Anonymkode: 8dd70...15a

• Liker 4
Skrevet

Clas Ohlson har også. Og Obs Bygg, Jula og alle andre slike butikker. 

Men vær obs på at dersom du har balansert ventilasjon i hus/leilighet kan du ødelegge rommet med muggsopp og annet snacks. Avhengig av type ventilasjon kan det være at døra SKAL ha glippe rundt for å trekke ut fuktighet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heng opp en gardin. 

Anonymkode: 92d0b...afc

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heng opp en gardin. 

Takk for tipsene folkens. Har middallergi så det er nok ikke lurt å sette opp ei gardin, i og med at den trekker til seg støv.

Det kommer ikke bare inn lys via dørsprekken, men også på sidene av døra, hva kan jeg gjøre for å forhindre at det kommer inn lys via sidene på døra?

Skrevet

Gjøre det mørkt i gangen på utsiden? Eller bare akseptere en glippe med lys...

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipsene folkens. Har middallergi så det er nok ikke lurt å sette opp ei gardin, i og med at den trekker til seg støv.

Det kommer ikke bare inn lys via dørsprekken, men også på sidene av døra, hva kan jeg gjøre for å forhindre at det kommer inn lys via sidene på døra?

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvor problemet ligger. Hvor og hvorfor kommer lyset inn dørsprekken? Er det døren som ikke tetter skikkelig så det er glipper rundt hele? Da er selvklebende tetningslister et alternativ. Er det en lufteåpning nederst mot gulvet? Da kan det tenkes du kan sette på en børstelist á la denne

Anonymkode: 6db62...458

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo an å ta den ned og vaske den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvor problemet ligger. Hvor og hvorfor kommer lyset inn dørsprekken? Er det døren som ikke tetter skikkelig så det er glipper rundt hele? Da er selvklebende tetningslister et alternativ. Er det en lufteåpning nederst mot gulvet? Da kan det tenkes du kan sette på en børstelist á la denne

Dersom det er lufteåpning ned mot gulv må den ikke tettes igjen. Da kan man få problemer med fukt og mugg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er lufteåpning ned mot gulv må den ikke tettes igjen. Da kan man få problemer med fukt og mugg. 

Jeg brukte ordet lufteåpning, men de eneste dørene jeg har sett det på er egentlig baderomsdører. Men ofte blir det åpninger/glipper under dører der det ikke er terskel, f.eks. for å lette fremkommeligheten for rullestoler (eller robotstøvsugere). Da kan en børstelist være en grei løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer inn lys på siden av og under dørsprekken. Soveromsdøra er ut mot stua. I stua er det mange vinduer. Det kommer derfor inn lys fra vinduene i stua som smyger seg under dørsprekken og på siden av døra, og inn på soverommet. Det er en slags luftåpning på siden av døra og under døra. Jeg håper at jeg svarte på spørsmålene dine med dette innlegget. :)

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte ordet lufteåpning, men de eneste dørene jeg har sett det på er egentlig baderomsdører. Men ofte blir det åpninger/glipper under dører der det ikke er terskel, f.eks. for å lette fremkommeligheten for rullestoler (eller robotstøvsugere). Da kan en børstelist være en grei løsning. 

I nyere hus, med balansert ventilasjon, er det lufteåpning under dører. Dette fordi det er avtrekk i noen rom, og tilluft i andre. For at ventilasjonen da skal fungerer må det være lufteåpning under dørene. Dette løses med flate terskler og avstand mellom terskel og dørblad.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2020 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev:

I nyere hus, med balansert ventilasjon, er det lufteåpning under dører. Dette fordi det er avtrekk i noen rom, og tilluft i andre. For at ventilasjonen da skal fungerer må det være lufteåpning under dørene. Dette løses med flate terskler og avstand mellom terskel og dørblad.

Jeg har nå undersøkt litt og leiligheten har balansert ventilasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke flere tips har dere for å forhindre lys fra å komme inn via sidene på døra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...