Gå til innhold

lærer i risikogruppe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, som alenemamma med diabetes 2 og "andre skavanker" så kjenner jeg at jeg er svært bekymret for videre skoleåpning. 😐 Jeg føler det har gått for kort tid til å se hva som ble konsekvensen av den åpningen vi allerede har hatt, og jeg vet at på vår skole er det for trangt.. Hvilke rettigheter har jeg som arbeidstaker? Hvordan kan skolen legge til rette for arbeidstakere i risikogruppen? Noen som har erfaringer? Kan jeg få fortsette å ha hjemmeskole? Må jeg ha sykemelding? Hjemmeskole har fungert fint hos oss, (jeg har aldri hatt det travlere btw...) og jeg vil heller fortsette med det enn å risikere å dø fra barna mine. Det ene barnet mitt er også redd, både pga meg og seg selv, og prøver å nekte å begynne på skolen igjen...  

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Risikogruppene har jo blitt strammet inn/spesifisert suksessivt ettersom kunnskapen blir større. Du har vel rett på tilrettelegging hvis risikoen er såpass stor for deg, men hjemmeskole sitter nok lenger inne. Dette er jo potensielt langvarig, og hensynet til barna dine må jo også ivaretas. 

Iflg Diabetesforbundet virker risikoen (uten at du sier noe om "andre skavanker") relativt liten, og du kan uansett ikke sykemeldes for risikoen alene. 

https://www.diabetes.no/Forsiden/korona---ofte-stilte-sporsmal/

Det er jo stort sett lite smittepress og lite sykdom i befolkningen nå :)

Anonymkode: 354b8...df4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Minnavin said:

Det ene barnet mitt er også redd, både pga meg og seg selv, og prøver å nekte å begynne på skolen igjen...  

Ja, som mor, som datter. Uff, du ser vel at du påfører datteren din noe ordentlig ille her?

Du har forresten alltid retten til å si opp. Og sykemelding er for de som er syke.

Diabetes i forhold til risko finner man forresten en del informasjon om.

Anonymkode: ce5ac...e95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått beskjed om å levere legeerklæring om vi er i risikogruppa. Så ignorer svarene fra folk som ikke vet hva de prater om, ta kontakt med legen din og prat med rektor.🙂

Anonymkode: a5511...5e4

• Liker 1
Skrevet

Takk for konstruktive svar!

(-og det ene barnet har faktisk også "skavanker", uten at jeg har lyst å skrive mer om det her...) 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått beskjed om å levere legeerklæring om vi er i risikogruppa. Så ignorer svarene fra folk som ikke vet hva de prater om, ta kontakt med legen din og prat med rektor.🙂

At man ikke kan sykemeldes pga risiko alene er føringer som er gitt fra NAV, og en legeerklæring vil nok ikke endre på det. Legeerklæring kan jo såklart bidra til å gjøre tilrettelegging på jobb enklere og smidigere.

Kan jeg bli sykmeldt?
Dersom du har diabetes (alle typer) men er frisk nok til å jobbe og ikke har symptomer på smitte, har du ikke rett til sykmelding, ifølge Nav. Dette gjelder også de med forhøyet risiko. Du kan altså ikke bli sykmeldt for å unngå sykdom. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset#chapter-8

Når det gjelder barn er det også ganske få som må holdes hjemme, og der gjelder også at risiko ikke gir grunnlag for stønader. Men hvis barnet er så sykt er vel det allerede avklart i samråd med relevante spesialister :)

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/K3m7d6/disse-barna-kan-gaa-i-barnehagen-og-disse-boer-holde-seg-hjemme

Det som er uklart for meg er barn av foreldre i særlige risikogrupper, men de gruppene har vel sannsynligvis nær kontakt med spesialist som kan gi råd. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man ikke kan sykemeldes pga risiko alene er føringer som er gitt fra NAV, og en legeerklæring vil nok ikke endre på det. Legeerklæring kan jo såklart bidra til å gjøre tilrettelegging på jobb enklere og smidigere.

Kan jeg bli sykmeldt?
Dersom du har diabetes (alle typer) men er frisk nok til å jobbe og ikke har symptomer på smitte, har du ikke rett til sykmelding, ifølge Nav. Dette gjelder også de med forhøyet risiko. Du kan altså ikke bli sykmeldt for å unngå sykdom. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset#chapter-8

Når det gjelder barn er det også ganske få som må holdes hjemme, og der gjelder også at risiko ikke gir grunnlag for stønader. Men hvis barnet er så sykt er vel det allerede avklart i samråd med relevante spesialister :)

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/K3m7d6/disse-barna-kan-gaa-i-barnehagen-og-disse-boer-holde-seg-hjemme

Det som er uklart for meg er barn av foreldre i særlige risikogrupper, men de gruppene har vel sannsynligvis nær kontakt med spesialist som kan gi råd. 

De to har jo ikke noe med hverandre å gjøre? En legeerklæring er for å få tilrettelegging, hvilket ikke er det samme som sykemelding. Derfor er det to personer man bør prate med, legen og rektor. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i en av risikogruppene, må du få legeerklæring på dette. Hvis ikke må du på jobb, alternativt kan du søke om ulønnet permisjon eller si opp jobben din. 
I forhold til barna - hvis de er i risikogruppe, må du få legeattest på det. Ellers må du enten sende dem på skolen, eller skrive dem ut. Hvis du skriver dem ut, opphører i tilfelle retten til å bruke omsorgspenger.

Du har neppe rett på tilrettelegging i en situasjon hvor du ikke er i risikogruppe men kun er bekymret, men det går jo an å snakke med sjefen likevel. Kanskje det går an å få til noe. 
Og så må du slutte å snakke med barna dine om dette, og sørge for at de ikke overhører at du snakker med andre. Du overfører din frykt til dem. 

Anonymkode: fff3f...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har type 1 diabetes og regnet med at jeg måtte jobbe. Snakket med lege og fikk ikke legeerklæring som jeg trodde, men arbeidsgiver ville at jeg skulle sjekke uansett så det blir riktig. Det legen sa derimot, var at hvis det ble utfordrende å regulere blodsukkeret i den nye hverdagen kunne vi ta en ny vurdering etterhvert.

Anonymkode: 9654b...025

AnonymBruker
Skrevet

Du får prøve å få sykemelding da. Det tviler jeg på at du får, men det er opp til legen din å avgjøre.

Ellers må du si opp jobben og skrive barna ut av skolen.

Anonymkode: bef0e...df9

• Opprett ny...