Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre en lang historie kort. I fjor i august var jeg ferdig med min første sommer som nyutdannet sykepleier. Jeg ble veldig syk, alvorlig depresjon, angst og strevde med selvmordstanker/planer. Har gått i behandling men det går tregt.. Derfor har jeg nå et hull i CVn på 8 måneder, og det er jo ganske mye.. Er likevel veldig motivert nå og har gått tom for sparepenger, ikke vært på NAV i mellomtiden. Leder på min forrige jobb svarer ikke på spørsmål om å være referanse da hun helst vil at jeg skal komme tilbake. Noe jeg kunne gjort om ikke jobben hadde vært alt for stressende. Kan spørre noen kollegaer selvsagt, men vet ikke hvor seriøst dette er? Og hva skal jeg svare på hvorfor jeg har et så stort hull? Har vært ute og reist og søkt på jobber også, så har ikke bare vært inne i depresjonshula mi 😂 Tusen takk for innspill, begynner å stresse noe veldig nå for å komme inn på arbeidsmarked igjen. 

Anonymkode: 8eca1...725

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lignende hull. Etter et veldig bra intervju ble jeg ringt opp av arbeidsgiver som ville vite mer, blant annet om hull i cv. Jeg skal innrømme at jeg rett og slett måtte være ærlig. Det var vanskelig og jeg gråt på telefonen. Det var den jobben liksom! Hull i cv, depresjoner, gråter på telefonen..... Men jeg fikk faktisk jobben. Tror han satte pris på ærligheten og ønsket å gi meg en sjanse.

I ditt tilfelle ville jeg sagt ved et evt intervju at jeg hadde spart opp litt penger og brukte anledningen til å reise litt etter endt utdannelse før jeg begynte på karrieren. Og at du nå er utdannet, uthvilt og veldig klar for å jobbe.

Anonymkode: 1f929...1cb

• Liker 2
Gjest Boron
Skrevet

8 måneder hull i CV er ikke et "stort" problem. Det kan skape problemer, men ikke automatisk.

Som vedkommende ovenfor: Jeg anbefaler deg å være ærlig om det og hvorfor. Det er faktisk din tidslinje, enten du vil eller ikke. Da kan iallefall ingenting slå tilbake på deg. Men du trenger ikke gjøre en stor sak av det selv, og du kan gjerne avslutte med at du har kommet deg ut av det. Ikke gjør ditt beste med å skjule det. Når du på intervju, så ville jeg tatt initiativ selv å snakket uoppfordret om dette hullet. Det viser at du er ærlig, tillitsfull og åpen. Blir du mistenkt for å prøve å skjule det, blir du sett på som uærlig og vil aldri oppnå tillit, altså du vil aldri være aktuell noensinne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et større hull midt i utdannelsen på grunn av det samme som du har slitt med. Det kjennes som en stor byrde når man søker jobb. Jeg er ikke ferdigutdannet enda, men jeg fikk relevant jobb i sommer som forhåpentligvis gjør det litt lettere senere. Jeg tenker at den største utfordringen er å komme tilbake igjen, men når du først har landet jobb som sykepleier vil det ordne seg. Du er også heldig i den grad at du har utdannet deg til et yrke som er veldig sikkert og der det er behov. 

Jeg er ikke enig i at du bør være åpen om utfordringene dine. Du kan selvfølgelig gjøre det hvis du vil, men personlig ville jeg aldri ha gjort det og det er det ingen som forventer heller. Et hull på åtte måneder er ikke så ille, og du har som sagt en solid utdanning som ikke byr på store problemer på arbeidsmarkedet. 

Jeg ville absolutt ha spurt noen tidligere kollegaer om referanse, og svart hyggelig til din tidligere leder at du setter pris på at hun vil ha deg tilbake, men at du ser for deg å bruke utdannelsen på en annen måte og at du håper at hun kan være en god referanse for deg. Det høres ærlig talt ikke ut som en så trivelig leder som ikke vil være referanse fordi hun vil ha deg tilbake. 

Dette kommer til å gå så bra skal du se. 

Anonymkode: 391e1...9da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange av oss som blir syke, mange som er i ulykker og lignende, samt mange som rett og slett tar seg fri for å drive med et prosjekt eller noe helt annet. Åtte måneders hull på CV-en ville jeg ikke tenkt veldig mye over om jeg satt med en arbeidssøker.

Med en kjapp og enkel forklaring ville jeg enda mindre brydd meg om det.

Anonymkode: e8897...22f

• Liker 1
Gjest Løpegærn
Skrevet

Det er vanligvis ganske enkelt å få seg jobb som sykepleier. Spesielt i distriktene tørstes det etter kompetansen du sitter på. Hvis du ikke vil gå inn på utfordringene du har hatt, kan du jo kanskje si at du har drevet med andre ting? At du var lei etter å ha studert, og ville dyrke hobbyene dine, reise litt, etc.? Du hadde muligheten til å gjøre det pga. at du hadde spart opp penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange som har fri flere måneder etter utdanning for å reise osv. Synes ikke 8 mnd er ille!☺️

Anonymkode: ea493...c45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en hull i CV'en på ti år. Så bare slapp av - det er vanskeligere å komme seg inn i arbeidsmarkedet enn uten hull (selvfølgelig, skulle bare mangle!) men ikke umulig.

Lenker til mitt livsløp slik at du skjønner i hvor mye bedre situasjon du er nå i sammenlignet med meg:

Anonymkode: 790b3...fbd

Skrevet

Har sagt det før og sier det igjen: Det er en seiglivet myte at arbeidsgivere ser etter "hull". Om de spør på intervju hva du har gjort siste 8 mnd så sier du at du har vært syk og at du nå er frisk, de har ingenting med hvilken type sykdom du har hatt.

Problemet ditt er referansen, men du kan jo bare si det som det er, at du ikke får noe svar og at hun vil du skal fortsette i forrige jobb. Referanse trenger du uansett ikke å oppgi før ganske sent i prosessen (for guds skyld ikke oppgi referanser i søknaden), så du har plenty av muligheter til å gi et godt inntrykk.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere! Det gir mye håp. Da prøver jeg. I verste fall må jeg gå tilbake til gamlejobben, hvert fall for resten av året. 

Anonymkode: 8eca1...725

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...