AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Vi bor i en liten by utenfor Oslo. Vi er gift og har et barn på ett år. Nå etter permisjonen står jeg uten jobb, men jeg søker det jeg kan i området. Det er naturlig nok vanskelig å få jobb i denne tiden. Det finnes flere jobber i Oslo, og flere begynner å hinte om at det kanskje er lurt å vende snuten den veien. Problemet med det er at om jeg får en vanlig 8-16-jobb, så vil jeg være ute av huset 06-18 hver dag på grunn av kollektiv transport. Barnet vårt står opp og legger seg til samme tid. Det innebærer at for alle praktiske formål vil jeg ikke se barnet mitt hele uken, og dermed bare i helgen. Jeg synes ikke det er noe godt alternativ. Hva hadde dere gjort? Hvis jeg skal bruke utdanningen min er det bare (minst, og som regel mer enn) 8-16 som gjelder. Anonymkode: f8495...002
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Valget står vel i realiteten mellom ett av to: flytte, eller ta en mindre relevant jobb der du bor. Hva synes du selv blir best? Eventuelt går det jo an med så lange dager, hvis det er veldig viktig å jobbe innen fagfeltet. Barn blir fort større og legger seg senere. Men det er klart, du mister tid med barnet, bruker mye tid på reise, og mye jobb faller på partneren din. En fjerde mulighet er å jobbe i Oslo, men 80% slik at dagene blir kortere. Ulempen er jo mindre lønn, men da kan du være hjemme til normal tid. Har flere kolleger som gjør det slik. Anonymkode: f72f3...768 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valget står vel i realiteten mellom ett av to: flytte, eller ta en mindre relevant jobb der du bor. Hva synes du selv blir best? Eventuelt går det jo an med så lange dager, hvis det er veldig viktig å jobbe innen fagfeltet. Barn blir fort større og legger seg senere. Men det er klart, du mister tid med barnet, bruker mye tid på reise, og mye jobb faller på partneren din. En fjerde mulighet er å jobbe i Oslo, men 80% slik at dagene blir kortere. Ulempen er jo mindre lønn, men da kan du være hjemme til normal tid. Har flere kolleger som gjør det slik. Anonymkode: f72f3...768 Takk for gode forslag. Vi bor i et arvet hus sammen med mine svigerforeldre som trenger endel hjelp. Å flytte er dermed ikke et alternativ, selv om jeg klart ser at det kanskje ville vært best. Jeg har veldig lyst til å jobbe innen mitt fagfelt, men kjenner at det å praktisk talt ikke se barnet en hel arbeidsuke av gangen ikke er aktuelt. I tillegg synes mannen min at det er veldig tøft å skulle ta alle morgener, all levering og henting i barnehagen, alle middager, og alle legginger i hverdagene, og det skjønner jeg jo veldig godt! 80% har jeg ikke tenkt på! Det kunne vært et alternativ, men er det mulig å få en slik stilling som nyansatt? Anonymkode: f8495...002
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 Du kunne prøvd om du kunne fått en avtale hvor du jobbet i reisetiden? Hvis du sitter på tog med pc og klarer å være produktiv. Vet flere som har gjort det sånn. Da jobber de f.eks 1 time morgen og ettermiddag på toget, og 6 timer på kontoret. Anonymkode: 26520...8e1 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Hva er mannens arbeidstid da? To timer reisevei er for langt som varig løsning, men hvis du kan jobbe 8-17 eller mer to dager i uka, ha hjemmekontor to dager (tilsvarende 8-16), og jobbe 08-14 fredager for eks, kan det gå. Og med 80% jobb (du har rett på permisjon som nedsatt arbeidstid i tre år) vil det gå enda bedre. Bil? Pendlertiden «til Oslo» avhenger enormt av arbeidsplassens beliggenhet i forhold til hvor du kommer fra og med hvilken transport. Anonymkode: 4c2bc...557 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kunne prøvd om du kunne fått en avtale hvor du jobbet i reisetiden? Hvis du sitter på tog med pc og klarer å være produktiv. Vet flere som har gjort det sånn. Da jobber de f.eks 1 time morgen og ettermiddag på toget, og 6 timer på kontoret. Anonymkode: 26520...8e1 Ja, med fleksitid er vel dette en reell løsning! Ser mange på toget som arbeider, så det bør kanskje være en mulighet. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er mannens arbeidstid da? To timer reisevei er for langt som varig løsning, men hvis du kan jobbe 8-17 eller mer to dager i uka, ha hjemmekontor to dager (tilsvarende 8-16), og jobbe 08-14 fredager for eks, kan det gå. Og med 80% jobb (du har rett på permisjon som nedsatt arbeidstid i tre år) vil det gå enda bedre. Bil? Pendlertiden «til Oslo» avhenger enormt av arbeidsplassens beliggenhet i forhold til hvor du kommer fra og med hvilken transport. Anonymkode: 4c2bc...557 Det høres ut som en kjempefin løsning. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal finne ut om arbeidsplassen har en slik løsning - er det ikke litt dumt å ta opp intervju? Og så er det vel litt sent om man tar jobben, og så viser det seg at det ikke er et alternativ. Gjelder krav på 80 % arbeidstid også når man er nyansatt? Det ser vel ikke så bra ut om jeg søker på og får en 100 % stilling, for å så be om 80 %? Men det er kanskje normalt? De aller fleste jobbene i Oslo ligger i området fra Oslo s og opp mot Nationaltheateret, så jeg vil bruke omtrent like mye tid om jeg tar bilen eller toget. Er også svært lang kø ut av byen etter arbeidstid, så der kan bil potensielt ta lenger tid enn toget. Anonymkode: f8495...002
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ut som en kjempefin løsning. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal finne ut om arbeidsplassen har en slik løsning - er det ikke litt dumt å ta opp intervju? Og så er det vel litt sent om man tar jobben, og så viser det seg at det ikke er et alternativ. Gjelder krav på 80 % arbeidstid også når man er nyansatt? Det ser vel ikke så bra ut om jeg søker på og får en 100 % stilling, for å så be om 80 %? Men det er kanskje normalt? Dette finner du ut ved å snakke med potensielle arbeidsgivere. Jeg måtte selv lete et par steder før jeg fant en arb.giver som var villig til å gå med på redusert stilling, selv om de søkte etter folk til 100% stilling. Men, det gikk det, jeg var bare veldig klar på det med en gang i søkeprosessen - nesten slik at jeg innledet kontakten med å gjøre det klart at jeg var interessert, men ikke i fulltidsstilling. Etter et par måneder som ansatt gikk jeg til sjefen og forhørte meg om fleksitid, noe som gikk helt fint, samme med hjemmekontor. Og vipps så har jeg fleksibiliteten jeg trenger i hverdagen, samtidig som jeg får jobbet. Lykke til! Anonymkode: 29f04...965
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Arbeidsplasser med fleksitid oppgir gjerne det i annonsen, det er i hvertfall helt innafor å spørre om på intervju (og før man søker også). Offentlige arbeidsplasser har veldig ordnede forhold sånn, enten er det fleksitid eller ikke. Men de færreste store arbeidsplassene (offentlig og privat) ligger på Karl Johan, hvilken bransje er du innen? Finans i Bjørvika? Omsorgspermisjon pga små barn har du rett på uansett, men vil nok ikke være gunstig i midlertidige stillinger og vikariat. De med lang reisevei på min jobb jobber gjerne en time hjemmefra på kveldene. Anonymkode: 4c2bc...557 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, med fleksitid er vel dette en reell løsning! Ser mange på toget som arbeider, så det bør kanskje være en mulighet. Det høres ut som en kjempefin løsning. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal finne ut om arbeidsplassen har en slik løsning - er det ikke litt dumt å ta opp intervju? Og så er det vel litt sent om man tar jobben, og så viser det seg at det ikke er et alternativ. Gjelder krav på 80 % arbeidstid også når man er nyansatt? Det ser vel ikke så bra ut om jeg søker på og får en 100 % stilling, for å så be om 80 %? Men det er kanskje normalt? De aller fleste jobbene i Oslo ligger i området fra Oslo s og opp mot Nationaltheateret, så jeg vil bruke omtrent like mye tid om jeg tar bilen eller toget. Er også svært lang kø ut av byen etter arbeidstid, så der kan bil potensielt ta lenger tid enn toget. Anonymkode: f8495...002 Om du søker en 100%stilling så kan du ikke kreve redusert pga barn under 12. Det gjelder når du kommer tilbake etter permisjon til gammel arbeidsplass. Du kan ikke komme og forlange redusert på en 100& stilling etter kort tid, det vil du mest sannsynlig si nei til. Du kan jo forhøre deg under intervju, men søker en arbedsplass etter en fulltidsstilling så er det jo gjerne de som kan jobbe fullt de vil ha. Tviler på at mange arbeidsplasser har slik at du kan jobbe til/fra jobb inkludert i arbeidstiden . Det vil mest sannsynlig ikke bli like effektift som om du hadde vært på kontoret . Har aldri hørt om og har nå jobbet i mange år og kjenner mange mennesker i forskjellige bransjer. Anonymkode: 68ce0...fd6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette finner du ut ved å snakke med potensielle arbeidsgivere. Jeg måtte selv lete et par steder før jeg fant en arb.giver som var villig til å gå med på redusert stilling, selv om de søkte etter folk til 100% stilling. Men, det gikk det, jeg var bare veldig klar på det med en gang i søkeprosessen - nesten slik at jeg innledet kontakten med å gjøre det klart at jeg var interessert, men ikke i fulltidsstilling. Etter et par måneder som ansatt gikk jeg til sjefen og forhørte meg om fleksitid, noe som gikk helt fint, samme med hjemmekontor. Og vipps så har jeg fleksibiliteten jeg trenger i hverdagen, samtidig som jeg får jobbet. Lykke til! Anonymkode: 29f04...965 Takk for tips og lykkønskninger. Det høres ut som dette er veien å gå, og jeg skal definitivt ta det med meg videre! Anonymkode: f8495...002
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsplasser med fleksitid oppgir gjerne det i annonsen, det er i hvertfall helt innafor å spørre om på intervju (og før man søker også). Offentlige arbeidsplasser har veldig ordnede forhold sånn, enten er det fleksitid eller ikke. Men de færreste store arbeidsplassene (offentlig og privat) ligger på Karl Johan, hvilken bransje er du innen? Finans i Bjørvika? Omsorgspermisjon pga små barn har du rett på uansett, men vil nok ikke være gunstig i midlertidige stillinger og vikariat. De med lang reisevei på min jobb jobber gjerne en time hjemmefra på kveldene. Anonymkode: 4c2bc...557 Har sett flere annonser med fleksitid, så jeg får innrette meg mot dem. Mange juridiske stillinger i f.eks. forskjellige departement ligger langs Karl Johan og opp mot slottet. De fleste stillingene jeg har sett på har vært opp mot ti minutter i gåavstand fra togstasjonen. Mye av det som ligger ute nå er nettopp midlertidige stillinger og vikariat, og jeg konkurrerer også med nyutdannede som har mulighet til 100 % og mer til - så jeg vet ikke helt om det er en reell mulighet å få 80 %. Ja, ser for meg at jeg må jobbe litt på kveldene, men det har jeg egentlig ikke noe imot så lenge jeg får noen timer med barnet først. Anonymkode: f8495...002 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå