Gjest Albbas Skrevet 22. mai 2020 #101 Skrevet 22. mai 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Det beste jeg kunne få etter å ha tatt opp dette med banken, var en nominell rente på 2,1%.. det ble forklart at det er mange faktorer som spiller inn, størrelse på lånet, boligens verdi, alder, og min inntekt. Jeg har forholdsvis lav inntekt, er over 40 år, og har forholdsvis lavt lån. Og andre faktorer banken må tenke på så de holde sin egen økonomi på plass. Det ble også sagt at bankene som tilbyr de aller beste rentene, er nettbanker hvor man gjerne ikke har personlig rådgiver. Jeg var jo klar over mange av disse faktorene, men trodde og håpte jeg skulle få en effektiv rente under 2% nå.. Har ikke lyst å bytte bank, for jeg er jo egentlig fornøyd med selve kunderådgiveren. Anonymkode: 1b36d...5ae Hva trenger du kunderådgiveren til? Har du så komplisert økonomi?
N-trønderpia Skrevet 22. mai 2020 #102 Skrevet 22. mai 2020 3,29% rente. 38% belåningsgrad Har nå for lav inntekt til å få lån i noen annen bank( minstesats ufør) Så må vell bare ta til takke med det jeg får.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #103 Skrevet 22. mai 2020 6 minutter siden, Albbas skrev: Hva trenger du kunderådgiveren til? Har du så komplisert økonomi? Jeg føler en trygghet der. Jeg har blitt godt kjent med denne kunderådgiveren gjennom årene, h*n er jordnær og lett å snakke med, jeg føler jeg kan spørre om alt jeg lurer på og få gode svar. Mange kunderådgivere kan virke litt overlegne og høyt på strå, «business»-folk som skal være så viktige og som snakker over hodet på deg. Klart det finnes flere jordnære kundebehandlere der ute, men når man skal bytte bank, så aner man ikke hvem man havner hos. Derfor føler jeg foreløpig for å bli hvor jeg. Dessuten, det koster vel et par tusenlapper å bytte bank, og det er jo ikke sikkert jeg hadde fått så veldig mye bedre rente i andre banker. Men klart jeg må tenke og vurdere. Sånne tråder som dette er bra, så får man en følelse på hvordan renten ligger for andre i en lignende situasjon. Anonymkode: 1b36d...5ae
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #104 Skrevet 22. mai 2020 50 minutter siden, N-trønderpia skrev: 3,29% rente. 38% belåningsgrad Har nå for lav inntekt til å få lån i noen annen bank( minstesats ufør) Så må vell bare ta til takke med det jeg får. Har du prøvd å søke lån i andre banker? Jeg har Bulder bank og alt skjer over nett. Anbefaler deg å prøve, i verste fall får du nei. Anonymkode: 53b04...c2b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #105 Skrevet 22. mai 2020 2,9 effektiv rente. Litt høy, men det er prisen for å ha boliglånet som boligkreditt Anonymkode: 5e9ca...9db
The_Stig Skrevet 22. mai 2020 #106 Skrevet 22. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 2,9 effektiv rente. Litt høy, men det er prisen for å ha boliglånet som boligkreditt Anonymkode: 5e9ca...9db Boligkreditt er normalt helt lik eller 0,1% over nominell rente på annuitetslån. 2,9% er veldig høyt..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #107 Skrevet 22. mai 2020 1,35% nominell i Danske, avtale via arbeidsgiveren. Anonymkode: c61f7...054
N-trønderpia Skrevet 22. mai 2020 #108 Skrevet 22. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å søke lån i andre banker? Jeg har Bulder bank og alt skjer over nett. Anbefaler deg å prøve, i verste fall får du nei. Anonymkode: 53b04...c2b Har prøvd 2 banker. Og fikk det samme svaret fra begge.
Kone92 Skrevet 22. mai 2020 #109 Skrevet 22. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1,35% nominell i Danske, avtale via arbeidsgiveren. Anonymkode: c61f7...054 Samme her.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #110 Skrevet 23. mai 2020 9 timer siden, N-trønderpia skrev: Har prøvd 2 banker. Og fikk det samme svaret fra begge. Det var synd, men veldig bra at du har prøvd. Anonymkode: 53b04...c2b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #111 Skrevet 23. mai 2020 14 timer siden, oyv12345 skrev: 1,4 % nominell rente på et rammelån. Det er jeg greit fornøyd med. Ingen akademiker avtale, men er fordelskunde i banken. Hvilken bank er dette ? Har selv akkurat fått 1,59 i Nordea på rammelån/boligkreditt. Som andre nevner bruker de argument at det blir litt høyere rente på boligkreditt da de må stille sikring for hele lånerammen. Anonymkode: ba7cf...2ec
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #112 Skrevet 23. mai 2020 DNB: 1.4 nominell og 1.46 effektiv. Anonymkode: eccfb...dc9
Gjest Albbas Skrevet 23. mai 2020 #113 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg føler en trygghet der. Jeg har blitt godt kjent med denne kunderådgiveren gjennom årene, h*n er jordnær og lett å snakke med, jeg føler jeg kan spørre om alt jeg lurer på og få gode svar. Mange kunderådgivere kan virke litt overlegne og høyt på strå, «business»-folk som skal være så viktige og som snakker over hodet på deg. Klart det finnes flere jordnære kundebehandlere der ute, men når man skal bytte bank, så aner man ikke hvem man havner hos. Derfor føler jeg foreløpig for å bli hvor jeg. Dessuten, det koster vel et par tusenlapper å bytte bank, og det er jo ikke sikkert jeg hadde fått så veldig mye bedre rente i andre banker. Men klart jeg må tenke og vurdere. Sånne tråder som dette er bra, så får man en følelse på hvordan renten ligger for andre i en lignende situasjon. Anonymkode: 1b36d...5ae Det er jo bare å høre med andre banker hva du kan få. Jeg tenker at man bør ha en veldig komplisert økonomi skal det være vits i å betale tusenvis ekstra i året for en god rådgiver, som faktisk er en selger. Det er veldig viktig å huske på når du ber banken om råd, de er ikke nøytrale, de er selgere som tjener på å selge deg produkter de tjener mest på. De foreslår ikke det rimeligste fondet med best avkastning (når man tar kostnadene i betraktning) til sparing for eksempel, men snakker om masse vissvass som overbeviser deg om at rådene du får er gode. Det kan godt hende du har behov for den tryggheten altså, men i dag, med så mye informasjon og gratis hjelp tilgjengelig digitalt bør man ha spesielle behov for å finne verdi i å betale så mye for en kunderådgiver. Hva hvis banken din hadde senket renta di men i stedet krevd en tusenlapp hver gang du ba om råd? Hadde det føltes riktig? Det er ikke meningen å kritisere valget ditt altså, prøver bare å mane til litt refleksjon. Endret 23. mai 2020 av Albbas
The_Stig Skrevet 23. mai 2020 #114 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bank er dette ? Har selv akkurat fått 1,59 i Nordea på rammelån/boligkreditt. Som andre nevner bruker de argument at det blir litt høyere rente på boligkreditt da de må stille sikring for hele lånerammen. Anonymkode: ba7cf...2ec Danske Bank har iallefall «boligkreditt 45%» til 1,4% rente for Akademikere som er åpne om rentene. Er du eksempelvis NITO-medlem skal du ha tilsvarende i Nordea. https://danskebank.no/akademikerne/tekna Endret 23. mai 2020 av The_Stig
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #115 Skrevet 23. mai 2020 Lån på 2.2 millioner, 82% belåningsgrad, effektiv rente 1.52% Anonymkode: e0f19...ece
oyv12345 Skrevet 23. mai 2020 #116 Skrevet 23. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bank er dette ? Har selv akkurat fått 1,59 i Nordea på rammelån/boligkreditt. Som andre nevner bruker de argument at det blir litt høyere rente på boligkreditt da de må stille sikring for hele lånerammen. Anonymkode: ba7cf...2ec DNB ☺️ Har god sikkerhet da jeg har to boliger. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #117 Skrevet 23. mai 2020 1,51 % effektiv hos Nordea Direct. Har akkurat byttet fra Sbanken med 1,9 % effektiv. Har 1.003.000 kr i lån med 13 års løpetid. Anonymkode: 4f65b...848
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #118 Skrevet 23. mai 2020 9 timer siden, Albbas skrev: Det er jo bare å høre med andre banker hva du kan få. Jeg tenker at man bør ha en veldig komplisert økonomi skal det være vits i å betale tusenvis ekstra i året for en god rådgiver, som faktisk er en selger. Det er veldig viktig å huske på når du ber banken om råd, de er ikke nøytrale, de er selgere som tjener på å selge deg produkter de tjener mest på. De foreslår ikke det rimeligste fondet med best avkastning (når man tar kostnadene i betraktning) til sparing for eksempel, men snakker om masse vissvass som overbeviser deg om at rådene du får er gode. Det kan godt hende du har behov for den tryggheten altså, men i dag, med så mye informasjon og gratis hjelp tilgjengelig digitalt bør man ha spesielle behov for å finne verdi i å betale så mye for en kunderådgiver. Hva hvis banken din hadde senket renta di men i stedet krevd en tusenlapp hver gang du ba om råd? Hadde det føltes riktig? Det er ikke meningen å kritisere valget ditt altså, prøver bare å mane til litt refleksjon. Du har gode poenger😊 Jeg får tenke og reflektere litt😊 Anonymkode: 1b36d...5ae
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #119 Skrevet 23. mai 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har gode poenger😊 Jeg får tenke og reflektere litt😊 Anonymkode: 1b36d...5ae De kaller seg kunderådgivere, i virkeligheten er de selgere med krav og budsjetter som skal oppnås. Da jeg jobbet i bank ble det arrangert konkurranser mellom avdelinger og ansatte hvor det var om å gjøre å selge mest mulig av et produkt. Dette var uavhengig av kundenes behov, og på bakrommet var det store plakater hvor man krysset av for hvert salg man fikk gjennom. Det var slike konkurranser/kampanjer på barnefond, vanlige fond, sparepakker osv. Anonymkode: 53b04...c2b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #120 Skrevet 24. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har gode poenger😊 Jeg får tenke og reflektere litt😊 Anonymkode: 1b36d...5ae Link til et innlegg i VG/ E24 i dag som er aktuelt: https://e24.no/privatoekonomi/i/y3WbzJ/dnb-nyheter-gir-mange-raad-men-selvsagt-ikke-det-beste-spoer-banken-om-bedre-rente-eller-bytt Anonymkode: 53b04...c2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå