AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Hei Vet noen av dere om det er mulig å korte ned medisinstudiet, altså ta studiet innen fem år eller fem og et halvt år istedenfor seks? Jeg vet at Danmark har en studieordning innenfor medisin hvor man kan ta studie på kortere tid, men er usikker med Norge Anonymkode: faa15...86d
Gjest Fjeud Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Vet noen av dere om det er mulig å korte ned medisinstudiet, altså ta studiet innen fem år eller fem og et halvt år istedenfor seks? Jeg vet at Danmark har en studieordning innenfor medisin hvor man kan ta studie på kortere tid, men er usikker med Norge Anonymkode: faa15...86d Nei, det er ikke mulig. For alle profesjonsstudier er det nasjonale krav som må oppfylles og ulike hensyn som ikke gjør det mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Nei, det går ikke - bl.a. fordi du må ha fullført og bestått foregående semester/eksamen før du får ta den neste, og i tillegg lar det seg i de fleste semestrene vanskelig gjøre pga. praksis og annet obligatorisk oppmøte. Ønsker du "raskere" studieprogresjon får du heller ta et annet studium ved siden av, som feks. jus. Anonymkode: 41f4d...10d 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det går ikke - bl.a. fordi du må ha fullført og bestått foregående semester/eksamen før du får ta den neste, og i tillegg lar det seg i de fleste semestrene vanskelig gjøre pga. praksis og annet obligatorisk oppmøte. Ønsker du "raskere" studieprogresjon får du heller ta et annet studium ved siden av, som feks. jus. Anonymkode: 41f4d...10d Ja jeg har lest om at man kan ta jus på kortere tid, men hva med odontologi da. Vet du om det er mulig å ta det på kortere tid? Anonymkode: faa15...86d
Gjest Fjeud Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har lest om at man kan ta jus på kortere tid, men hva med odontologi da. Vet du om det er mulig å ta det på kortere tid? Anonymkode: faa15...86d Nei, om du hadde lest innlegget mitt ville du forstått det også. Jus er annerledes fordi det ikke er obligatorisk praksis, profesjonsforberedende emner osv.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Det går ikke an å ta disse studiene på kortere tid. (For å være ærlig burde man heller hatt lengre tid, da de er ganske fullstappet, og man kunne lært mer om mange emner). Men man kan ta andre studier samtidig dersom det lar seg gjøre. Hva haster for deg? Anonymkode: 6e2ed...802
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 Da må du i tilfelle ta utdanningen i et land hvor den er normert til 5-5,5 år. Eller så må du ta førsteåret på odontologi, og så søke om opptak på medisin, og håpe at det er plass på andreåret (går bare på noen studiesteder). Men du sparer jo ikke noe tid på sistnevnte. Anonymkode: f2427...6b0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke an å ta disse studiene på kortere tid. (For å være ærlig burde man heller hatt lengre tid, da de er ganske fullstappet, og man kunne lært mer om mange emner). Men man kan ta andre studier samtidig dersom det lar seg gjøre. Hva haster for deg? Anonymkode: 6e2ed...802 Jeg har et ønske om å stifte meg en familie, og er bekymret for at det er «umulig» å få barn samtidig som man er medisinstudent. Jeg bekymrer meg også for økonomien. Er det lett for medisinstudenter å få jobb ved siden av, og hvor mye tjener lis leger? Anonymkode: faa15...86d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har et ønske om å stifte meg en familie, og er bekymret for at det er «umulig» å få barn samtidig som man er medisinstudent. Jeg bekymrer meg også for økonomien. Er det lett for medisinstudenter å få jobb ved siden av, og hvor mye tjener lis leger? Anonymkode: faa15...86d Jeg kjenner mange som har fått barn underveis i medisinstudiene. LIS-lønn finner du hvis du googler. Anonymkode: f2427...6b0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 Nei, det går ikke i Norge. Når det er sagt har ikke begrepet "femteårsbaby" kommet uten grunn. Det er flere som får baby under studiet. Noen tar permisjon, og andre fortsetter. Når det er sagt er det jo ikke spesielt økonomisk å gjøre det slik, og jeg ville heller ha ventet. Men det er ikke uvanlig å få barn under studiet. Anonymkode: 7618e...2b8 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 Hvis du vurderer barn underveis i studiene: Vær klar over at du må påregne å flytte som lege for å få jobb, som regel flere ganger. Anonymkode: f2427...6b0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 Det er vel mindre gunstig å få barn rett etter studiet? Og livet blir ikke mindre travelt i turnustjenesten heller. Dersom du vil ha barn, må du bare prioritere å få de. Og ha en mann som er fleksibel og kan flytte med deg dit du får jobb, så du ikke må være borte fra barnet i lengre perioder. Anonymkode: 6e2ed...802
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Hvorfor ikke få barn tidlig i studiet. Lånekassen har ordninger for de som får/har barn. Studentsamskipnaden har barnehage og div tilrettelegging ved eksamen. Og når du etterhvert skal søke jobb henger ikke det over deg at du ikke får jobben pga fordommer fra de som ansetter. De jeg kjenner som fikk barn i studietiden sier det var helt perfekt, fordi de kunne tilpasse tiden selv. Anonymkode: 4c9e5...610
Gjest Fjeud Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke få barn tidlig i studiet. Lånekassen har ordninger for de som får/har barn. Studentsamskipnaden har barnehage og div tilrettelegging ved eksamen. Og når du etterhvert skal søke jobb henger ikke det over deg at du ikke får jobben pga fordommer fra de som ansetter. De jeg kjenner som fikk barn i studietiden sier det var helt perfekt, fordi de kunne tilpasse tiden selv. Anonymkode: 4c9e5...610 Samtidig får du selvfølgelig mye mindre tid til skolearbeid også, som er dumt på et studie som medisin.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 8 minutter siden, Fjeud skrev: Samtidig får du selvfølgelig mye mindre tid til skolearbeid også, som er dumt på et studie som medisin. Poenget er vel at det aldri passer. Det er derfor det er best å begynne på disse studiene rett etter vgs, da har man tid. Anonymkode: 6e2ed...802
Gjest Fjeud Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er vel at det aldri passer. Det er derfor det er best å begynne på disse studiene rett etter vgs, da har man tid. Anonymkode: 6e2ed...802 Forsåvidt, men for meg virker det enormt stressende å skulle ha barn samtidig som man utdanner seg, og jeg er svært disiplinert. Men det vil jo selvfølgelig variere med hvilke karakterer man ønsker seg og hvor krevende studiene er. Om man bare vil bestå kommer man seg unna med ganske lite innsats.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, Fjeud skrev: Samtidig får du selvfølgelig mye mindre tid til skolearbeid også, som er dumt på et studie som medisin. Det får man absolutt, og ikke minst blir det mindre tid til å skaffe seg relevant praksis - noe som er viktig nå som det er vanskelig å få LIS1. Det er også viktig å ta med i betraktningen hvilken jobb partner har/hvilket studium hen går på. Det er nok svært viktig at partner har en fleksibel hverdag/jobb. Økonomisk er det ingen tvil om at det lønner seg å få barn etter at man har begynt å jobbe og har opptjent rett på betalt foreldrepermisjon. Da kan man få 600k+++ og ikke bare en sum tilsvarende ett års studielån + engangsstønad. Forskjellen er på flere hundre tusen kroner. Anonymkode: f2427...6b0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, Fjeud skrev: Forsåvidt, men for meg virker det enormt stressende å skulle ha barn samtidig som man utdanner seg, og jeg er svært disiplinert. Men det vil jo selvfølgelig variere med hvilke karakterer man ønsker seg og hvor krevende studiene er. Om man bare vil bestå kommer man seg unna med ganske lite innsats. På noen studier er det helt glimrende med barn, for man har en langt mer fleksibel hverdag, og noen jobber også mye(!) mindre enn 37,5 timer i uka med studiene. Selv gikk jeg på et studium med null fleksibilitet, mye obligatorisk oppmøte, og jeg leste 45-70+ timer i uka. Blir helt svett bare ved tanken på hvordan det hadde vært hvis jeg hadde hatt barn. Anonymkode: f2427...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå